Obstojí i na plese, přitom mluví, bliká a má alarm. Vyzkoušeli jsme obrannou kabelku

Obranná kabelka Irma, kterou podpořil PrusaLab, jde nyní do prodeje. V nabídce bude prvních 66 kusů, další přijdou na trh v dubnu.

Eliška NováEliška Nová

kabelka

Foto: Irma / CzechCrunch

Autoři obranné kabelky Klára Šmakalová a Jakub Stedina

0Zobrazit komentáře

Praha sice patří k nejbezpečnějším místům pro život, to ale neznamená, že by byla zcela bez rizika. Na to mysleli i autoři české kabelky Irma, která nemá být jen módním doplňkem, ale také obranným prvkem. Stojí za ní duo Klára Šmakalová a designér Jakub Stedina, a to za podpory akcelerátoru PrusaLab. Speciální kabelka jde nyní do prodeje a my jsme měli možnost si ji vyzkoušet.

Je to decentní kabelka, která by obstála i k velké večerní. Uvnitř je ale nabitá technologiemi, díky kterým by se její majitelka měla cítit bezpečně. První várka, která se od čtvrtečního večera ocitla v prodeji, umí tři hlavní věci – nabít telefon, zapnout silné LED světlo a spustit hlasitý alarm. To všechno se přitom ovládá velmi jednoduše, bez toho, aby bylo nutné kabelku otevřít.

Irma je rozdělená do dvou částí – jako psaníčko, které ale můžete otevřít na jednu nebo na druhou stranu. Na jedné straně je dobíjení telefonu. Pokud má majitelka iPhone, stačí ho do přihrádky jen vložit. Některé telefony se ale bohužel neumí nabíjet bezdrátově, uvnitř kabelky je proto pro takové případy vstup na USB-C, takže lze mobil s kabelkou spojit přes kabel. Dobíjení autoři do kabelky zakomponovali proto, aby bylo možné kdykoli přivolat pomoc.

Na horní straně kabelky, kde je i zapínání, lze zmáčknout tlačítko a dát povel, aby kabelka telefon dobila. Není potřeba se bát, že se tak vybije i celá kabelka. Její tvůrci ji vytvořili tak, aby si vždycky nechala nějaké procento pro svoje fungování, zároveň přizpůsobuje i nabíjení telefonu. Kabelka navíc vydrží nabitá dlouho – bez používání rok, se spuštěným alarmem by pak vydržela 24 hodin.

U zapínání je pak ještě druhé tlačítko, to spouští silné světlo. Pokud má žena kabelku na rameni, bude jí svítit přesně pod nohy. Dá se s ním ale také snadno zasvítit útočníkovi do očí a oslnit ho. Pokud by pak bylo opravdu namále, lze na horní části kabelky také zapnout hlasitý alarm. Ten je uzpůsobený tak, aby ho nebylo snadné vypnout. Znamená to, že případný útočník ho nemůže jen tak zamáčknout. Zároveň platí, že čím déle je alarm zapnutý, tím víc efektů přidává – začne třeba blikat.

V druhé části kabelky je pak umístěné také zrcátko. Pokud tuto stranu majitelka otevře, kabelka ji ocení – řekne wow. „Dokáže ale říct téměř cokoli, na co ji naprogramujeme,“ říká Klára Šmakalová, která s nápadem přišla. Ostatně kabelka něco sdělí také každému, kdo si ji koupí, a to hned, kdy ji majitel vybalí ze svého obalu.

Šmakalová chtěla, aby byla kabelka poctou precizní výrobě, a tak je její vrchní část pokrytá stejným lakem, jako jsou auta Porsche. „Nechtěli jsme dělat kompromis mezi krásou, designem a bezpečností. Designové věci nejsou bezpečnostní a bezpečnostní prvky jsou zase ošklivé. My jsme chtěli vytvořit něco, co bude umět všechno. Výhoda kabelky je pak to, že se dá celá ovládat zvenku, v případě nebezpečí tak nemusíte nic hledat,“ dodává Šmakalová.

Nechceme motivovat strachem, chceme, aby se kabelka lidem opravdu líbila.

Autoři zároveň chtěli, aby byla kabelka využitelná nejen pro různé příležitosti, ale také pro různé členy rodiny. Irmu sice tvoří celohliníkový základ, zvenčí má ale vyměnitelné kryty. Měnit lze barvy, a to i jen na přední či zadní straně, lze je tak různě kombinovat. Funguje to podobně jako kryty na telefon, které se u starších telefonů daly různě střídat. Zvolit lze třeba i chlupatou verzi. Stejně tak je možné měnit i řemínky, může být kožený, dlouhý a přes rameno, anebo v řetězové variantě pouze do ruky. „Nechceme motivovat strachem, chceme, aby se kabelka lidem opravdu líbila,“ říká druhý z autorů, Jakub Stedina.

Do prodeje půjde prvních 66 kusů. Proč 66? Je to číslo, které zcela náhodně Irmu provázelo od jejího počátku. Bylo součástí nového identifikačního čísla osoby, které si Šmakalová pro byznys založila, nakonec byla kabelka náhodou složená i z 66 kousků elektroniky. V prodeji budou na e-shopu, na živo si je pak lidé budou moci osahat v obchodě Ones Concept Design na pražském Újezdě.

Autoři Irmy mají zároveň spoustu plánů, co s kabelkou dál. Chtějí jí přidávat různé funkce. Prvních 66 lidí, kteří si kabelku koupí, bude mít v příštích dvou letech nárok na jakýkoli update, který s kabelkou přijde. Stanou se spolu s nákupem v podstatě členy klubu. Šmakalová se Stedinou chtějí například zakomponovat GPS tracker. Kabelka má už nyní airtag, autoři by ale byli rádi, kdyby měla Irma i svoje vlastní zařízení. V plánu je také například zamykání kabelky tak, aby se dala otevřít třeba jen vlastním telefonem, a uvažuje se také o doplnění o slzný gel. To ale autoři budou ještě řešit s odborníky na sebeobranu, názor na jejich použití se u nich totiž rozchází.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Cena jednoho kusu je 19 666 korun. Jak ji zlevnit, na tom budou autoři rovněž pracovat. Na koho by se každopádně v první várce nedostalo, stačí si počkat do dubna, tehdy by měla být na trhu další tisícovka kusů. Přibude také vlastní aplikace. Kabelka má sice vysokou cenu, Šmakalová ale vysvětluje, že by mělo jít o produkt, který není jen na jednu sezónu. Měl by dlouho vydržet.

S nápadem přišla Klára Šmakalová. Dřív stála za značkou sukní Akari, která se objevovala na designových marketech. Nově se Šmakalová pustila do projektu Irmy, jejíž název vznikl ze jména Irmagard znamenající stálá, pevná a světová. „První motivace byla moje dcera. Představuju si ji za deset let, jak bude večer chodit ven, bude zarytě odmítat mít s sebou jakýkoliv bezpečnostní prvek a vracet se domů večer se sluchátky na uších, odtržená od okolní reality. Chtěla jsem mít možnost nabídnout jí něco smysluplnějšího, než jsou klíče mezi prsty,“ uvedla už dříve pro CzechCrunch autorka nápadu.

Prototyp kabelky pak vznikl společně s Jakubem Stedinou, který má studio věnující se průmyslovému designu a inovacím. „Lákala mě představa využít svoje zkušenosti s kombinováním funkce, designu a inovací při vytváření takhle dámského produktu. Navíc mám ženu a dceru, pro které bych tu kabelku chtěl,“ dodal Stedina.

Ostatní je navrženo k udržení hrozícího nebezpečí v co největší vzdálenosti a k narušení ideálního scénáře násilníka.

Kabelku dali dohromady po konzultaci se specialisty na osobní bezpečnost a psychologii útočníka. Primárním smyslem Irmy je tak ve finále zajistit, aby se ženy do nebezpečné situace vůbec nedostaly. „Proto umí kabelka nabíjet telefon, aby se ženy neocitly mimo kontakt se svými blízkými. Ostatní je navrženo k udržení hrozícího nebezpečí v co největší vzdálenosti a k narušení ideálního scénáře násilníka. Už samotné svícení pod nohy je překvapivě efektivní ve snížení pravděpodobnosti útoku,“ popisuje Šmakalová. Prevence by podle autorky nápadu měla být sexy, ochranné prvky by pak podle ní měly tvořit nový kabelkový standard.

Dvojice kabelku vytvořila za podpory akcelerátoru PrusaLab, který nabízí technologickým startupům zázemí, mentoring a také možnost ucházet se o další investice. Vývoj kabelky, který spolykal na 2,5 milionu korun, tak probíhal v prototypové dílně Josefa Průši. Ten se rozhodl, že bude do Irmy investovat dál. Projekt tak získal finanční injekci v řádech milionů korun jako podporu na začátek jejího vstupu na trh.

Kabelku uvedla dvojice na trh pouhý rok od prvotního nápadu. Vyrábět se bude v Česku a na Tchaj-wanu, přičemž autoři chtějí především vysokou kvalitu. Šmakalová se Stedinou už ji představili ve Vídni, odezva je také z Ameriky. Irma je jediná svého druhu, a tak se počítá, že půjde do světa. Oněch prvních 66 kusů je ale jen pro Česko.

Technologičtí magnáti se připravují na Bílý dům s Trumpem. Musk byl už u telefonátu se Zelenským

Situace v USA se mění nejen pro voliče, ale i technologické lídry. Elon Musk před volbami podporoval Donalda Trumpa, zato Jeff Bezos byl tišší.

bez-tru-mus-1

Foto: CzechCrunch (Midjourney)

Co znamená výhra Donalda Trumpa pro lídry technologického světa?

0Zobrazit komentáře

Američané rozhodli a prezidentem se na další čtyři roky stane Donald Trump. S tím se aktuálně bude muset, kromě truchlících demokratů, popasovat také skupina významných a vlivných mužů z amerického technologického světa. Trump totiž už dopředu avizoval, že pokud se stane znovu prezidentem, zasáhne do řady odvětví, která mohou lidem jako Elon Musk nebo Jeff Bezos výrazně zkomplikovat, nebo naopak ulehčit život. Záleží, se kterou stranou politického spektra si budou zrovna bližší.

Zdá se však, že technologičtí byznysmeni jsou si toho dobře vědomi. Sám Trump tvrdí, že mu někteří z nich telefonovali ještě před volbami. Šéf Applu Tim Cook si mu údajně stěžoval na pokuty, které jeho společnosti udělila Evropská unie. Mark Zuckerberg se prý zase po telefonu omlouval za to, že na sociálních sítích jeho společnosti Meta docházelo ke zkreslování informací o pokusu o atentát na Donalda Trumpa z letošního července. Ani jeden tato Trumpova tvrzení nekomentoval.

Je otázkou, co z toho je pravda. Budoucí americký prezident je sice „primadona, která ráda přehání“, psal ještě před volbami americký server The Verge. Je ale také možné, že vedoucí představitelé velkých amerických firem jednoduše nevěděli, kdo nakonec volby vyhraje, a tak se snažili být zadobře s oběma kandidáty. „A pokud je jeden ze dvou lidí, kteří by se mohli stát prezidentem, mstivý a zároveň náchylný k lichotkám – a má na starosti jmenování lidí, kteří rozhodují o tom, jak se budou utrácet miliardy z federálních zakázek –, proč si ho trochu nepředcházet?“ dodal server.

U šéfa Tesly žádné překvapení

Elon Musk patří k hlasitým podporovatelům Donalda Trumpa už delší dobu. Navenek začal být aktivní po pokusu o atentát letos v červenci. Není přitom kovaným republikánem. V minulosti přispíval na kampaně demokratickým i republikánským prezidentským kandidátům a sám tvrdil, že v roce 2016 volil v souboji o Bílý dům Hillary Clinton, nikoliv Trumpa.

Letos ale bylo vše jinak. Na Trumpovu kampaň věnoval 119 milionů dolarů (zhruba 2,7 miliardy korun), protrumpovským obsahem bombardoval své vlastní sledující na sociální síti X. Televizní stanice Sky News a i další analytici dokonce uvádí, že algoritmy jeho sociální sítě upřednostňovaly obsah podporující Donalda Trumpa. Musk osobně pak strávil poslední týdny před volbami kampaní „v terénu“ v klíčových amerických státech. A také tu každý den vybral člověka, který od něj dostal milion dolarů (zhruba dvacet milionů korun), pokud šel volit.

Vydělat na zvolení Trumpa může Musk i finančně. Už jen po jeho zvolení stoupla hodnota akcií automobilky Tesla o více než 13 %. Ostatně podle serveru Business Insider plyne Muskova podpora Trumpa mimo jiné ze snahy pomoct Tesle, které hrozí ztráta dominantního postavení na domácím trhu s elektromobily. Současný prezident Joe Biden před dvěma lety prosadil protiinflační balíček, který motivuje i tradiční automobilky, aby se více zapojily do produkce vozů na baterie.

Pro Teslu to znamená větší konkurenci a cenovou válku. Business Insider připomíná, že letos poprvé klesl podíl prodaných elektromobilů Tesla v USA pod padesát procent. V minulosti byl přitom i na osmdesáti procentech. Zato Donald Trump několikrát mluvil ve své kampani o potřebě zrušení protiinflačního balíčku. Zároveň na vládních kontraktech stále minimálně částečně závisí Muskova SpaceX, která má s vesmírným úřadem NASA uzavřenou řadu smluv, mimo jiné na zásobování mezinárodní vesmírné stanice nebo vývoj lunárního modulu pro přistání na Měsíci.

Je také možné, že Trumpovo prezidentství bude pro Muska znamenat i angažmá ve Washingtonu. Trump agentuře Reuters řekl, že pokud vyhraje volby, nechá Elona Muska řídit nově ustanovenou komisi, která by měla provést kompletní finanční audit celé vlády a doporučit zásadní reformy. Oba dva se totiž shodují v názoru, že aktuální Bidenova administrativa podle nich plýtvá penězi. Sice to neznamená ministerské křeslo, ale Musk by v takové pozici mohl mít značný vliv.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Muskovo působení ve Washingtonu by ale mohlo být velmi problematické. Americký deník The Wall Street Journal přišel letos v říjnu s tvrzením, že je jeden z nejbohatších lidí světa od roku 2022 v pravidelném kontaktu s ruským prezidentem Vladimirem Putinem. Což ve chvíli, kdy Spojené státy pomáhají Ukrajině ve válce proti Rusku, vzbuzuje nejednu otázku. I proto, že Musk může mít díky vládním kontraktům pro SpaceX přístup k citlivým informacím.

O víkendu se navíc objevila zpráva, že ve středu se Musk zúčastnil Trumpova telefonátu s ukrajinským prezidentem Volodymyrem Zelenským. Podle informací deníku The New York Times Trump v jistém momentě dokonce podal telefon Muskovi, zatímco s ukrajinským lídrem telefonicky hovořil ve svém floridském resortu Mar-a-Lago. Server Axios pak uvádí, že hovor trval asi 25 minut a že Musk slíbil Zelenskému, že bude Ukrajině bránící se ruské agresi dál poskytovat satelitní komunikaci skrze projekt Starlink.

Ticho Jeffa Bezose

Když se podíváme na žebříček nejbohatších lidí, pravidelně se na předních příčkách pohybuje i Jeff Bezos. Šéf Amazonu byl minimálně v minulosti tradičním podporovatelem demokratů. V roce 2012 přispěl na kampaň Baracka Obamy a noviny The Washington Post, které koupil v roce 2013, podpořily v prezidentském klání nejdřív Hillary Clinton a pak Joea Bidena.

Dalo by se tak očekávat, že list letos podpoří Kamalu Harris, ale tentokrát došlo ke změně. Dva týdny před volbami Bezos rozhodl, že deník žádného kandidáta oficiálně nepodpoří, s odůvodněním, že takový krok médií žádnému kandidátovi nepomůže, pouze dál rozdělí společnost. Ve svém později zveřejněném textu tvrdil, že rozhodnutí je krokem k obnovení důvěry veřejnosti v nezávislost médií. Ke stejnému kroku se odhodlaly i deníky The Los Angeles Times a USA Today.

Zásah majitele do chodu novin vyvolal velké pozdvižení, zároveň to bylo poprvé od roku 1976, kdy deník nepodpořil žádného kandidáta. Několik novinářů poté podalo výpověď a dvě stě tisíc čtenářů, mezi nimi například i spisovatel Stephen King, zrušilo své předplatné.

Ve stejný den, kdy list The Washington Post udělal tento nečekaný krok, se podle serveru The Hill sešli s Donaldem Trumpem významní zástupci Bezosovy společnosti Blue Origin, mezi nimi výkonný ředitel David Limp. Ten později setkání komentoval tak, že bylo krátké, „spontánní a domluvené na poslední chvíli v pátek ráno. Nikdo o něm nemohl předem vědět, včetně Jeffa. Je absurdní, že by někdo naznačoval opak nebo hovořil o jakékoli protislužbě. To prostě není pravda“.

Screenshot

Přečtěte si takéPřed 50 lety vpluly do kin Čelisti, Spielbergovo mistrovské díloPřed padesáti lety vpluly do kin Čelisti. Spielbergovo mistrovské dílo definovalo moderní blockbuster

Společnost Blue Origin se zaměřuje na vývoj letecké techniky a vesmírných dopravních prostředků. Aktuálně má s NASA také uzavřenou smlouvu na vývoj a dodání lunárního modulu, plánovanou na rok 2029 v hodnotě 3,4 miliardy dolarů (zhruba 79 miliard korun). Může jít tedy podle médií o snahu nepřijít o už vyjednané zakázky.

Vzájemné vztahy Bezose a Trumpa nebyly v minulosti moc dobré. Amazon dokonce v roce 2019 podal žalobu, ve které tvrdil, že tehdejší prezident Donald Trump se snažil ovlivňovat Pentagon tak, aby Bezosův Amazon nezískal vládní zakázku. Kontrakt na cloudové služby v hodnotě 10 miliard dolarů (zhruba 200 miliard korun) tehdy získala společnost Microsoft. Soud nakonec spolupráci Pentagonu s Microsoftem pozastavil a byl vyhlášen nový tendr.