Obývák ve skleníku. Dánští architekti navrhli novou podobu michelinské restaurace Äng
Panenská příroda, skvostná architektura, vytříbený design a 19 chodů k tomu. Tak vypadá nejen gastronomický zážitek v restauraci Äng.
Uprostřed louky, která se rozprostírá na jedné z největších švédských vinic Ästad Vingård, navrhlo dánské studio Norm Architects objekt, v němž se ukrývá znovuotevřená michelinská restaurace Äng. V prostorách si mohou hosté vychutnat impozantní večeři o devatenácti chodech rozprostřenou do bezmála pěti hodin. Během nich se lze naplno ponořit do světa, kde se snoubí architektura, požitek z jídla a umění.
Restauraci Äng vévodí šéfkuchař Filip Gemzell s manažerkou Ann-Catrin Johanssonovou. Gastronomický koncept od počátku stavěli na skandinávských chutích a lokálních ingrediencích a v roce 2021 získali michelinskou hvězdu. Nyní má restaurace novou podobu od renomovaného architektonického studia a kromě skandinávské kuchyně se od svého znovuotevření 1. července soustředí také na víno – pod restaurací se tak nachází skrytý vinný sklep.
„Udržitelnost bereme neustále v potaz, a to ve všem, co děláme – ať už jde o sociální odpovědnost nebo ingredience. Tento přístup chceme odrazit také ve vinném lístku, soustředit se tak budeme na evropská vína klasických stylů a chutí. Nebudeme se zaměřovat jen na naturální vína, ale chceme pracovat s vinaři a producenty, kteří souzní s naší vizí udržitelnosti,“ uvedla Johansson pro magazín Star Wine List.
Po tom, co člověk projde zelenou loukou, vstoupí do prostoru, který zvenčí vypadá jako skleník. Ocelová konstrukce svírá velkoformátové prosklení a působí minimalistickým dojmem, který nijak nenarušuje okolní krajinu. Ta se od něj odráží a celý objekt díky tomu splývá se svým okolím. Interiér je zařízen velmi čistě a díky všudypřítomnému sklu se hosté stále cítí, jako by seděli v přírodě, nikoliv v uzavřeném prostoru.
„Inspirovali jsme se panenskou severskou přírodou, která obklopuje Äng, jakož i japonskou estetikou a řemeslem, díky čemuž interiér nabízí celistvý smyslový zážitek,“ popisuje architektonické pojetí Frederik Werner z Norm Architects. Japonského ducha dodávají prostoru nábytek z dubového dřeva od značky Karimoku, servírovací tácy ze studia Keiji Ashizawa Design nebo stojany na boty u vchodu, které se podobají těm v japonských chrámech.