Od dluhů přes fitko až ke stomilionovému byznysu s oříškovými másly. Alex Koníček vypráví příběh své značky Big Boy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

big-boy-konicek

Foto: Ondřej Duffek

Alex Koníček, zakladatel značky Big Boy, která vyrábí oříšková másla

0Zobrazit komentáře

Vyrobit oříškové máslo není technologicky nutně zas tak složité. Jelikož ho ale dnes vyrábí celá řada firem, je ho mnohem složitější prodat. Prodávat nejen arašídové krémy, a to ve velkém, se naučil Alex Koníček, jehož značka Big Boy vyrostla na stomilionový obrat. Nechybělo ale mnoho a už vůbec nemusela existovat. Více o garážovém příběhu a jízdě nahoru a dolů vypráví jeho hlavní postava v novém díle CzechCrunch Podcastu.

„Když jsme si koupili první mlýnek, na který jsme čekali devět měsíců, tak mi lidé říkali, co to dělám, že je tady takových produktů už plno. Tehdy jsem si ani já nemyslel, že z toho jednou bude tak velký byznys. Teď už jsme ale v obratu překonali 100 milionů korun,“ shrnuje v kostce příběh značky Big Boy Alex Koníček, který se pustil do výroby oříškových krémů a dalších souvisejících produktů tak trochu z nouze.

V mládí se totiž živil finančním makléřstvím, což nakonec skončilo neslavně. Ve třiadvaceti měl na sobě více než milionový dluh a musel vymyslet, jak ho splatí. „Nedokázal jsem vymyslet jiný nástroj než podnikání. Chtěl jsem ale dělat něco s vyšším principem, co nebude jen čistě o penězích, ale bude to mít vyšší přidanou hodnotu. Už jsem se nikdy nechtěl stydět za to, co dělám,“ říká Koníček v otevřeném rozhovoru.

V podcastu dnes devětadvacetiletý podnikatel popisuje, jak vlastně dostal nápad vyrábět oříškové krémy, jaké překážky musel překonat i jak mu firma vyrostla pod rukama, až byla tak velká, že na to málem doplatila. „Od začátku je to byznys na hraně,“ přitakává Koníček. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Alexem Koníčkem řeč?

***

Dnes už můžeme na arašídová másla a další oříškové krémy všech druhů a chutí narazit prakticky v každém obchodě. Když ovšem Alex Koníček kolem roku 2016 začínal, byl to – dle jeho slov – v této oblasti pravěk. „Byli tady tehdy dva čeští výrobci, jinak to válcovaly zahraniční firmy. Všichni ale oříškové krémy jedli ve velkém,“ vzpomíná Koníček, který v té době pracoval ve fitku a vzestup oříškových másel a spol. viděl v přímém přenosu.

Trenéři totiž do jídelníčků svých klientů předepisovali například právě ořechy a někteří si je rozmílali a různě ochucovali, aby měli stravu pestřejší. „Tak jsme si koupili mlýnek a šli do toho,“ říká Koníček, který za 16 tisíc korun vydělaných na brigádě nakoupil mlýnek, sto skleniček s víčky a pětadvacet kilogramů arašídů. A tak se zrodila značka Big Boy, která dnes ořechy obaluje v čokoládě, vyrábí granolu, kaše i třeba preclíky v čokoládě a chystá vlastní popcorn.

Alex Koníček neskrývá, že za výrobou krémů není žádná složitá technologie. Ne každý však dokáže vyrábět v tak velkých objemech – a o tom, že to není nic jednoduchého, se několikrát přesvědčil i samotný Big Boy. Na přelomu roku se výrobní firma rozjela tolik, že se rozrostla na 84 zaměstnanců a dle Koníčkových slov vyráběla opravdu ve velkém. Jenže to nebylo dlouhodobě udržitelné, a to jak pro celou firmu, tak i pro samotného zakladatele.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Místo toho, abychom optimalizovali provoz, tak jsme jen přidávali další zaměstnance a mandatorní výdaje rostly. Když pak velký kšeft odešel, což se nám bohužel stalo, tak lidi zůstali, ale logicky se propadly příjmy. Dostali jsme se do finančních potíží a já věděl, že takovou situaci sám nevyřeším,“ popisuje zásadní momenty v rozvoji Big Boye Koníček. Věděl, že musí někoho najít, a nakonec si na poslední chvíli plácl s Martinem Glauschem.

Ten přišel do Big Boye ze softwarové firmy Abra, kde řídil rostoucí tým account manažerů a konzultantů, ale především uměl pracovat s daty. To bylo pro Koníčkovu firmu klíčové. „Nasadili jsme business inteligence a okamžitě jsme viděli, kde máme obrovské problémy, které jsme do té doby vůbec neřešili. Bylo to emotivní, museli jsme propustit mnoho lidí, ale jinak bychom firmu neudrželi,“ popisuje Koníček.

V CzechCrunch Podcastu otevřeně mluví také o tom, jak udělal nejlepší rozhodnutí, když odstoupil z pozice jednatele, proč se podle něj člověk nemá bát říct si o pomoc, když je mu nejhůř, a také o tom, jak rozhodující může být, když si do firmy najdete dobrého parťáka, který nakopne vás i celou firmu. Poslouchat ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Jsme největší hráč ve střední a východní Evropě. Heureka už není jen srovnávač cen, říká Tomáš Braverman

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

braverman3

Foto: Nguyen Lavin/CzechCrunch

Tomáš Braverman, výkonný ředitel Heureka Group

0Zobrazit komentáře

Když nakupujete na internetu a potřebujete si srovnat, kolik daný produkt stojí v různých obchodech, jdete dost možná na Heureku. Nejde sice o jediný cenový srovnávač, ale během let se z něj stal ten největší, a to nejen v Česku, ale také v několika dalších zemích. Šéf Heureky Tomáš Braverman teď v novém díle CzechCrunch Podcastu hovoří o tom, že už to ale zdaleka není jen o srovnání cen, a popisuje velké plány na další rozvoj firmy.

„Mezi agregátory, srovnávači a podobnými platformami jsme největší ve střední a východní Evropě. V počtu návštěv jsme jednička v Česku, na Slovensku a Maďarsku. Na dalších trzích rosteme,“ popisuje Tomáš Braverman. Heureka dnes operuje také v Rumunsku, Bulharsku, Slovinsku, Chorvatsku, Srbsku a Bosně a tak trochu nenápadně vyrostla v jednoho z největších e-commerce hráčů v regionu.

Tomáš Braverman v podcastu popisuje i to, díky čemu Heureka vydělává tolik peněz, a odhaluje velké plány na další rozvoj, který půjde podobným směrem jako globální e-commerce. Nový díl CzechCrunch Podcastu si můžete pustit v přehrávači níže nebo ve vašich podcastových aplikacích, včetně Spotify, Apple Podcastů a Google Podcastů:

O čem dalším byla v podcastu s Tomášem Bravermanem řeč?

***

„V Česku máme zhruba pět milionů uživatelů, chodí k nám v zásadě všichni. Nejčastěji k nám lidé stále chodí pro porovnání cen, ale v závěsu za tím je pomoc při výběru produktů. Máme miliony recenzí a spoustu dalšího obsahu, který radí, jaký produkt si koupit,“ popisuje vývoj Heureky její šéf, který se svým týmem významně šlápl na plyn a rozvíjí firmu byznysově, produktově a také geograficky.

Heureka se rozhodla usadit napříč regionem střední a východní Evropy, kde využívá i toho, že sem ještě nedorazila velká konkurence ze západních trhů. „Loajalita českých zákazníků k e-shopům je poměrně malá. To je pro nás dobře, protože o to víc nás lidé využívají, když se rozhodují, kde nakoupí. V Německu nebo Spojených státech jdou automaticky na Amazon,“ říká Tomáš Braverman.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Aby mohla celá firma růst ještě rychleji, vydala se Heureka v poslední době také na nákupy. Letos oznámila investici do analytického startupu Dataweps a před rokem získala také další tuzemský startup Testuj.to. „Fúze a akvizice jsou cesta k růstu i expanzi. Dataweps i Testuj.to jsou akvizice, které nám dávají velký smysl. Hledáme firmy, které nás obohatí produktově, službově či geograficky,“ vysvětluje akviziční strategii Braverman.

O startupu Testuj.to si můžete poslechnout v předchozím díle CzechCrunch Podcastu, ve kterém jsme s jeho zakladatelkou Evou Čejkovou probírali její životní příběh, budování obří testovací komunity žen i náročné byznysové okamžiky, při kterých ji mnoho lidí zrazovalo. Nakonec ale Testuj.to úspěšně skončilo pod křídly Heureky a společně pokračují v rozvoji. Významně přitom vyrostla i samotná Heureka.

Tomáš Braverman popisuje, jak za uplynulé dva roky jeho firma nabrala přes 150 nových kolegů a díky tomu akcelerovala růst na všech možných polích. V CzechCrunch Podcastu šéf Heureky mluví také o tom, jak se řídí rychle rostoucí mezinárodní byznys, a čím chce dál dobývat středo- a východoevropské trhy. Poslouchat ho můžete na Spotify, Apple Podcastech nebo Google Podcastech i ve svých oblíbených podcastových aplikacích.