Od kávy k funkčním potravinám. Slovenský biohacker začíná se značkou Powerlogy dobývat Česko

Peter BrejčákPeter Brejčák

fuji3919-minStory

Foto: Powerlogy

Dušan Plichta, zakladatel značky Powerlogy

0Zobrazit komentáře

Slováka Dušana Plichtu k budování byznysu přivedly vlastní zkušenosti se stravováním a s tím, jak jeho tělo reaguje na dané potraviny. Tímto způsobem před osmi lety vznikla značka Powerlogy, jež se z prodejce kávových produktů v průběhu let rozrostla a nyní nabízí výrazně širší portfolio funkčních potravin. Postupně přitom dobývá také zahraničí a její produkty do své nabídky zařadil i největší tuzemský online supermarket Rohlik.cz.

Dušana Plichtu celý život něco táhlo k jídlu a sám na sobě pozoroval, že ačkoliv nějaké pokrmy mu energii dodávají, mnoho z běžných jídel mu ji spíše bere. Zejména při sportování, když například tancoval v tradičním uměleckém souboru Lúčnica nebo trénoval na triatlon.

„Není příjemné, když je člověku při výkonu špatně od žaludku a bojuje sám se sebou. A tak jsem začal experimentovat, zapisovat si, co mi dává sílu, a přehodnocovat konvenční přístup k životosprávě,“ popisuje Plichta v rozhovoru pro CzechCrunch zárodky, které ho dovedly až k biohackingu.

Od Tima Ferrise ke kávě

Po ukončení studia managementu a podnikání se na čas přestěhoval do australského Melbourne, kde objevoval nové trendy ze světa kávy či fitness a hltal přitom jednu knihu o byznysu a životosprávě za druhou. Po návratu na rodné Slovensko kromě klasické konzultační práce business analytika investoval hodně času do vzdělávacích kurzů, aby se mohl stát výživovým poradcem nebo baristou.

dusan-foto-min

Foto: Powerlogy

Dušan Plichta, zakladatel Powerlogy

Samostudium ho nakonec dovedlo k vlastnímu byznysu. Inspirací pro útěk ze zaměstnaní a získání svobody byla pro Plichtu kniha 4 Hour Workweek od Tima Ferrise. Začal rozbíhat online podnikání, během kterého tvořil obsah, rozjel přednášení a vedl i kurzy vaření. Pak narazil na problém zdravé kávy a toho, že mnoho lidí v jeho okolí vnímalo kávu jako neřest – i když ti sami lidé pili podprůměrné robusty nebo různé směsky.

„Přes studium biohackingu jsem přišel k bulletproof coffee, tedy kávě s máslem a kokosovým olejem, a pamatuji si jako dnes, když jsem ji poprvé vyzkoušel místo snídaně. Byl to ten heuréka moment, který mi změnil život. Můj mozek dostal něco jako nový kód a algoritmus a já touto změnou získal pravidelný fokus a schopnost věci dotahovat,“ vypráví Plichta.

Dnes už s odstupem času přiznává, že všechno nebylo jen o jednom zázračném nápoji, ale o celkové změně protokolu výživy, podpoře tvorby ketonů a částečně možná i pozitivním placebu.

Plichta však začal bulletproof coffee přinášet na Slovensko, kde učil lidi o částečném hladovění, nízkosacharidovém přístupu nebo tehdy stále oblíbenějšímu paleu, což je konzumace přirozených potravin bez chemie a konzervačních látek. Takovým způsobem vznikla značka funkčních potravin Powerlogy. Následně začal tyto produkty prodávat na svém e-shopu.

Jako funkční potraviny se označují některé běžné potraviny ve vysoké kvalitě, které tělu neubližují, ale naopak přináší podpůrnou funkci, například úpravu a zlepšení trávení či posílení imunity. Funkčními přitom mohou být i běžně konzumované potraviny zpracované tak, aby nepřišly o svou funkčnost. Mezi ně patří kváskový chléb, probiotické zakysané výrobky, kvalitní rostlinné oleje, celozrnné potraviny nebo cereální produkty obohacené o kyselinu listovou či vlákninu.

„Máme ambici vést lidi k lehčí stravě, která je nebude zatěžovat a omezovat.“

Postupně tak Plichta na svém e-shopu začal kromě kávy prodávat MCT oleje (dietní tuk vyrobený z bílé dužiny kokosového ořechu), speciální přepuštěné máslo ghí, mandlové máslo nebo zdravé alternativy Nutelly, což mu otevřelo dveře do světa ořechových krémů a másel. Časem přišla na řadu i pravá čokoláda nebo čistý kolagen z krav pasených na trávě.

„U nás je to ve velké míře o inovacích. Nemáme fixní portfolio na léta dopředu, snažíme se přinášet stále něco nové. Máme ambici vést lidi k lehčí stravě, která je nebude zatěžovat a omezovat. Proto jsou pro nás nové produkty důležité, potřebujeme lidem nabídnout alternativu k produktům, jež sice najdou v každém obchodě, ale ne vždy jsou připraveny poctivě a s ohledem na to, co lidskému tělu udělají,“ říká Plichta.

Vizí Powerlogy je vybudovat značku tak, aby přispěla k pozitivní změně životosprávy lidí, a to nejen na Slovensku nebo v Česku, ale ideálně po celém světě. Zjednodušeně řečeno jde o to, aby lidé konzumovali zdravější potraviny, které jsou přírodní, a pokud možno co nejkvalitnější, a díky tomu zvyšovali svůj potenciál.

dusan_kava

Foto: Powerlogy

Zakladatel Powerlogy Dušan Plichta

„V Powerlogy spojujeme skutečné jídlo a chuť s novými poznatky vědy a inspirujeme právě k převzetí odpovědnosti za své zdraví, ke vzdělávání se a k biohackingu síly,“ popisuje Plichta. Těchto cílů chce Powerlogy na trhu dosáhnout primárně přes svůj e-shop doplněný o fyzickou distribuci produktů a jejich propojováním v celém vzdělávacím ekosystému, který zahrnuje blog, podcasty i semináře.

Firma od svých počátků v roce 2013 i díky neustálému rozšiřování a obměňování portfolia narostla na loňský obrat ve výši dvou milionů eur (50 milionů korun), přičemž online prodeje tvoří asi 60 %. V roce 2020 vstoupila vedle českého trhu i na nizozemský a investovala do brandu, avšak kvůli chybějící distribuci se dostala do ztráty kolem 200 tisíc eur (5 milionů korun). Podle Plichty byla červená čísla způsobená nezkušeností s plánováním a škálováním i problémy v governance a controllingu.

cokoladovnajanek

Přečtěte si takéČokoládovna Janek se roztékala. Díky e-shopu vyrostla o 270 procentČokoládovna Janek se roztékala. Záchranu přinesl e-shop, díky kterému ani nestíhala vyrábět a vyrostla o 270 procent

„Celý rok 2020 pro nás byl o optimalizovaní, uklízení a profesionálním nastavení vedení firmy pro zdravý růst,“ říká Plichta s tím, že Powerlogy se tak postupně dostává do pozitivního a stabilního cash flow – do černých čísel by se mělo překlopit už letos. V tom firmě pomáhají také andělští investoři.

Jedním z nich byl strategický investor Vladimír Komár, loni se pak pro zabezpečení finanční pipeline a podpory růstu a škálování přidal Ivan Pružinec. Oba v Powerlogy drží po necelých dvaadvaceti procentech a poslední valuace, za kterou do firmy vstupovali, byla na úrovni dvou milionů eur, tedy kolem 50 milionů korun.

Novinka na Rohlíku

„V současnosti jsme na následující dva roky zabezpečení. Pak možná podle vize a možností dojde k dalšímu kolu, kdy budeme hledat partnera,“ doplňuje Plichta, jenž svůj byznys staví na několika klíčových kompetencích – výzkumu a vývoji specifického produktu, vlastní receptuře, cílení a marketingu a prodeji. Svou hlavní přidanou hodnotu proto nevidí ve vlastní výrobě, místo toho spolupracuje s lokálními partnery.

img_4753-min

Foto: Powerlogy

Jeden z produktů Powerlogy

Partneři Powerlogy přitom přibývají na několika frontách, a to i v maloobchodu. Značka funkčních potravin se prodává ve slovenské síti Yeme zaměřené na lokální a zdravé potraviny, v tuzemsku aktuálně jedná se Sklizeno a nedávno ji do nabídky zařadil online supermarket Rohlík jako značku pro výživu, low carb, keto a vegan.

Postupně se chce výrobce funkčních potravin dostat i dál. Ve stadiu jednání je s partnery v USA, Německu, Spojených arabských emirátech nebo ve Vietnamu. Prioritou ale pořád zůstává vlastní e-shop, ve kterém vidí Plichta budoucnost škálování i celého byznysu, jenž podle plánu z jedné třetiny doplní klasická distribuce.

„Máme bázi věrných fanoušků, kterých pořád přibývá. I když vyzkouší konkurenční produkty, tak se k nám vracejí pro unikátní spojení kvality, chuti a myslím, že i charakteru značky. Dokážeme je inspirovat, a co vyzkoušejí v životosprávě, tak jim většinou funguje a výrazně zlepšuje kvalitu života,“ dodává Plichta.