Od obřích letadel k autonomním aerotaxíkům. Boeing investuje téměř půl miliardy dolarů do letecké obdoby Uberu
Společnost Boeing platí za jednoho z nejvýznamnějších producentů velkých dopravních letounů, přesto ji zajímá i podstatně minimalističtější forma vzdušné přepravy. V roce 2019 tak ve spolupráci se společností Kitty Hawk založila startup Wisk Aero, který se zabývá vývojem vzdušného elektrického taxíku s autonomními schopnostmi. Na tuto činnost mu nyní Boeing poskytl finanční prostředky ve výši 450 milionů dolarů, díky kterým se má vzdušné taxi zkomercializovat do pěti let.
Díky sumě, která činí v přepočtu téměř 9,8 miliardy korun, se z Wisku stala jedna z nejlépe financovaných společností působících na poli vývoje elektrických letounů schopných kolmého vzletu a přistání. Finance chce využít především k růstu, k čemuž pomůže nábor přibližně 350 nových zaměstnanců a urychlení vývoje letounu Cora.
Ten Wisk zdědil po startupu Kitty Hawk, do něhož dříve investoval například i spoluzakladatel Googlu Larry Page a který nyní pracuje na koncepčně odlišném letounu H2. Cílem Wisku je přinést na trh nejen funkční letoun, ale i celé řešení komerční přepravy na jeho palubě do pěti let.
Wisk aktuálně hovoří o plánu provádět až 14 milionu letů ročně na 20 trzích po celém světě. Pokud by se naplnily plány všech společností vyvíjejících elektrické vzdušné taxíky, byl by Wisk až několikátým v pořadí, komu by se podařilo svou službu zprovoznit. Ovšem pětiletý odhad je dle odborníků relativně střízlivý.
Zda a především kdy tento zcela nový druh letounu začne přepravovat první cestující, bude totiž záležet především na rozhodnutí Federální letecké správy Spojených států a dalších podobných orgánů v ostatních zemích. Bez náležité licence totiž žádná ze společností nikoho svými letouny přepravovat nemůže a podle odhadů je právě oněch pět let tím nejbližším termínem, ve kterém by mohla být první taková licence udělena. Orgány musí mít jistotu, že se jedná o bezpečný druh přepravy.