Od obřích letadel k autonomním aerotaxíkům. Boeing investuje téměř půl miliardy dolarů do letecké obdoby Uberu

wisk-aero1

Foto: Wisk Aero

Wisk Aero chce s prvními zákazníky začít létat do pěti let

0Zobrazit komentáře

Společnost Boeing platí za jednoho z nejvýznamnějších producentů velkých dopravních letounů, přesto ji zajímá i podstatně minimalističtější forma vzdušné přepravy. V roce 2019 tak ve spolupráci se společností Kitty Hawk založila startup Wisk Aero, který se zabývá vývojem vzdušného elektrického taxíku s autonomními schopnostmi. Na tuto činnost mu nyní Boeing poskytl finanční prostředky ve výši 450 milionů dolarů, díky kterým se má vzdušné taxi zkomercializovat do pěti let.

Díky sumě, která činí v přepočtu téměř 9,8 miliardy korun, se z Wisku stala jedna z nejlépe financovaných společností působících na poli vývoje elektrických letounů schopných kolmého vzletu a přistání. Finance chce využít především k růstu, k čemuž pomůže nábor přibližně 350 nových zaměstnanců a urychlení vývoje letounu Cora.

Ten Wisk zdědil po startupu Kitty Hawk, do něhož dříve investoval například i spoluzakladatel Googlu Larry Page a který nyní pracuje na koncepčně odlišném letounu H2. Cílem Wisku je přinést na trh nejen funkční letoun, ale i celé řešení komerční přepravy na jeho palubě do pěti let.

wisk-aero2

Foto: Wisk Aero

Cora by měla nabízet služby autonomní letecké přepravy

Wisk aktuálně hovoří o plánu provádět až 14 milionu letů ročně na 20 trzích po celém světě. Pokud by se naplnily plány všech společností vyvíjejících elektrické vzdušné taxíky, byl by Wisk až několikátým v pořadí, komu by se podařilo svou službu zprovoznit. Ovšem pětiletý odhad je dle odborníků relativně střízlivý.

Zda a především kdy tento zcela nový druh letounu začne přepravovat první cestující, bude totiž záležet především na rozhodnutí Federální letecké správy Spojených států a dalších podobných orgánů v ostatních zemích. Bez náležité licence totiž žádná ze společností nikoho svými letouny přepravovat nemůže a podle odhadů je právě oněch pět let tím nejbližším termínem, ve kterém by mohla být první taková licence udělena. Orgány musí mít jistotu, že se jedná o bezpečný druh přepravy.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Pokud se však podaří společnostem vyvíjejícím vzdušné taxíky dosáhnout svého, může podle analytiků trh s tímto typem letounů do roku 2035 vyrůst na hodnotu 150 miliard dolarů, tedy v přepočtu na více než 3,2 bilionu korun. Proto si Wisk pomalu, ale jistě připravuje půdu pro to, aby si z tohoto koláče mohl ukrojit co možná největší podíl.

Již v minulém roce uzavřel dohodu se společností Blade, která se specializuje na přepravu cestujících pomocí helikoptér a která je připravena provozovat 30 elektrických letounů Wisku. Ten má ve svých rukou také předběžnou smlouvu s Novým Zélandem, kde své letouny aktuálně testuje. Smlouva se týká možnosti zahájit zkušební provoz letecké služby na křídlech Cory hned, jak to bude jen trochu možné.

Tato služba by měla podle představ Wisku fungovat podobně jako Uber. Zákazník prostě jen otevře aplikaci v telefonu a letoun si přivolá. Stroj by navíc měl létat pouze v autonomním režimu se vzdáleným dohledem operátora, který bude připraven zasáhnout v případě jakýchkoliv potíží. Ovšem právě bezpečná autonomie bude jedním z největších oříšků, které musí Wisk spolu s leteckými úřady rozlousknout, což bude úkol natolik nákladný, že ony investované miliardy možná stačit nebudou.

wisk-aero4

Foto: Wisk Aero

Letoun Wisk Cora ve vzduchu

Potraviny a balíky rozváží pro Tesco, KFC i Alzu. Český startup DoDo si vyjezdil téměř miliardový obrat a ještě zrychlí

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

michal-mensik2

Foto: DoDo

Michal Menšík, výkonný ředitel logistického startupu DoDo

0Zobrazit komentáře

Při půlmiliardovém obratu už nejste úplně malý startup, ale Michal Menšík při bilancování loňského roku v jeho logistické společnosti DoDo říká, že teprve teď se mu podařilo ze spíše lokálního projektu definitivně vyrůst v etablovanou mezinárodní skupinu. Ta dnes rozváží zásilky pro největší hráče na tuzemském trhu v čele s Tescem, Alzou nebo KFC a v roce 2021 se její obrat téměř zdvojnásobil na 930 milionů korun. Kýžená miliarda sice těsně nevyšla, ale sedmatřicetiletý Menšík ji pokoří už brzy. Nechce totiž zastavit v rychlém rozletu napříč Evropou.

„Od našich počátků v roce 2015 se nám podařilo rozrůst již do 53 měst a expandovali jsme již celkem do sedmi zemí,“ vypočítává Michal Menšík, který před šesti lety převzal tehdy malý projekt z pod křídel KKCG a postavil z něj logistický startup potenciálně celoevropského formátu. Jen loni jeho kurýři, kterých jsou již takřka dva tisíce, rozvezli ve více než 1 250 autech téměř čtyři miliony zásilek, což je meziročně o 1,2 milionu více. Letošní rok se pak má nést ve znamení další expanze.

DoDo funguje na Slovensku, v Polsku, Maďarsku, Bulharsku, Rakousku či Německu. Zejména na západních trzích ale teprve začíná a Michal Menšík si proto dává cíl zapsat se letos ještě výraznějším písmem především v Německu, kde vidí velký potenciál. „Český trh je i ve srovnání se západní konkurencí velmi vyspělý a nabízí mnoho možností dále rozvíjet naše služby, takže pro nás bude vždy atraktivním. Zároveň ale chceme věnovat pozornost tomu, jak firma roste, a v následujícím roce se soustředit hlavně na upevnění pozice v klíčovém Německu,“ říká.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mezi největší zákazníky, pro něž DoDo zajišťuje logistiku, patří Tesco, Košík.cz, Bibloo a od loňského roku také Penny, které rovněž začalo s rozvozem potravin. V Maďarsku pak tuzemský startup vozí zásilky pro Alzu a první větší zákazníky má již nasmlouvané i v Německu. Se zahraniční expanzí pomáhá také nedávno představený franšízový program, do kterého DoDo zapojuje menší dopravce. Těm pak poskytuje vlastní know-how, logistickou platformu, značku i již nasmlouvané klienty. Zlepšit má franšízový program například i obslužnost vzdálenějších regionů.

reebok-mvp-x

Přečtěte si takéReebok nepřepočítal ceny. Tenisky za 90 eur stojí 90 korunChyba, nebo marketing? Reebok na e-shopu nepřepočítal eura na koruny a čeští zákazníci mají žně

„Během loňského roku se nám podařilo ze spíše lokálního startupu definitivně vyrůst v etablovanou mezinárodní skupinu a rozšířit záběr našich služeb tak, že jsme již schopni zajistit opravdu komplexní 360stupňový logistický servis. Nacházíme se v éře digitální transformace retailu a DoDo je nejen na českém trhu čím dál zásadnějším hybatelem tohoto procesu. Kamenným obchodníkům dnes k dopravení zboží k internetovým zákazníkům stačí prakticky jediné – vůle. O zbytek se již postaráme my,“ říká Michal Menšík.

Není tak překvapením, že i pro letošní rok má šéf DoDo velké plány. Roční obrat by chtěl navýšit až na 2,5 miliardy korun, přičemž tahounem růstu má být zejména zmiňované zahraničí. Po Německu se chce propracovat také na další trhy, a to především v jižní Evropě, kde již firma vyhodnocuje první země. Hospodářský výsledek DoDo nekomentuje. Vedle expanze plánuje dál investovat také do ekologických iniciativ, které souvisí s chytřejším plánováním tras a také zapojením elektrických nákladních kol a elektromobilů.

DODO

Jsme logistická služba pro e-commerce, retail, restaurace a rychlá občerstvení.

Klíčoví lidé

_michal_mensik_3

Michal Menšík

Zakladatel