Od ovoce až po zbraně. České Precismo chce oskenovat celý svět a jeho 3D modely zlepšují nejen nákupy v e-shopech
Zdeněk Glazer a Mikoláš Herskovič, zakladatelé Precisma
Ten robot sám o sobě tak zajímavý není. V továrnách ho mají po celém světě, prostě tam něco montuje nebo lakuje. Tady, pár kilometrů za Prahou, je ale přísně střežený. Když se k němu přiblížím, Mikoláš Herskovič ze startupu Precismo mě nespouští z očí, aby mě ani nenapadlo ho třeba vyfotit. Je obklopený stovkami světelných pásků (tzv. světelnou klecí) a s jejich záblesky snímá to, co leží na stolku. Obvykle rychlostí 15 snímků za vteřinu, ale během mrknutí oka jich umí udělat i stovky.
V suterénu Precisma se zkrátka reálné věci stávají virtuálními. A ve virtuálním světě čekají na to, co s nimi všichni uděláme. „Původně jsme chtěli udělat nezávislou databanku 3D objektů a nabízet je virtuálním světům, technologiím a dalším platformám, se kterými bychom spolupracovali. Skenovat všechno, co nám přijde pod ruku. Ale technologii, která by to uměla, jsme nenašli. Museli jsme si ji vyrobit,“ říká Herskovič, spoluzakladatel a šéf Precisma.
Společně s druhým zakladatelem, technickým ředitelem firmy a dlouholetým kamarádem Zdeňkem Glazerem, mu to zatím zabralo zhruba tři roky. Včetně přípravy vlastního softwaru, který pracuje s prvky umělé inteligence a strojového učení a zdokonaluje se s každým naskenovaným objektem. Takový přístup oslovil investiční fond Koopeo Ventures, s jehož pomocí Precismo vzniklo. Další peníze firma obdržela letos, kdy se dohodla s fondem Nation1. Ten jí dal na expanzi a další rozvoj technologií necelý milion eur, zhruba 26 milionů korun.
Startup svými objekty pomáhá provozovat e-shopy a zákazníci si díky jeho technologii mohou prohlédnout jakýkoliv detail zboží, které nakupují, čistě online. Pomáhá i obchodům ve virtuální realitě, ve kterých si můžete pořizovat virtuální vybavení ve svém virtuálním životě na počítači, samozřejmě za reálné peníze. Případně kontrolovat kvalitu výrobků. „Ve 3D modelech dokážeme objevit povrchové defekty a praskliny, které výrobci při aktuálně používaných optických kontrolách nemají šanci odhalit,“ vysvětluje Zdeněk Glazer.
Teď Precismo digitalizuje portfolio produktů Procter&Gamble, což jsou modely, které se právě dostaly do e-shopů v tuzemsku. Pro představu, jak výtvor vypadá, je možné kouknout na Alzu. Firma ale digitalizuje řadu věcí – od spotřební elektroniky, oblečení, obuvi, zbraní, ovoce i zeleniny až po pomůcky do dílny nebo bytové doplňky. Herskovič ani nestíhá z hlavy všechny oblasti vyjmenovat.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsKonkrétní klienty ale většinou zmiňovat nechce. Řada projektů je v běhu a velká část pod dohodou o mlčenlivosti. „Líbí se mi přesnost, s jakou dokáží v Precismu pracovat. Jejich řešení má potenciál značně přispět k rozvoji virtuálních obchodů, a to globálně. Již nyní Mikoláš a jeho tým slaví úspěchy za hranicemi Česka, a právě jejich expanzi a růst chceme v rámci investice podpořit nejvíce,“ říká k investici Marek Moravec z fondu Nation1.
První velkou akcí se pro firmu stal veletrh CES. „Tam se o nás dozvěděli velcí hráči a chtěli si ověřit, co umíme. To byli naši první zákazníci. Když nad tím tak přemýšlím zpětně, mohli jsme si nechat zaplatit asi stokrát tolik a asi by na to kývli,“ směje se Herskovič. Výraznou expanzi do zahraničí i další technologický posun slibuje firma pro příští rok. K tomu plánuje otevřít skenovací laboratoře v relevantních městech po celé Evropě. A také v USA.
Je libo trochu rosy?
Aby se jedna jediná věc stala z reálné digitální, jsou obvykle potřeba tisíce snímků téhož předmětu. Robotické rameno se totiž hladce hýbe a přístroj z něj posílá hromadu dat do počítače, kde se pak ze snímků reálné věci stává zase 3D objekt. Třeba obyčejnou botu Precismo sestaví zhruba ze dvou tisíc fotek. Výsledkem pak není fotografie a nejde ani o video.
A kdybyste se podívali na všechny obrázky, které počítač zpracovává, většina by vám ani nedávala smysl. „Člověk pochopí, na co se kouká, zhruba tak na čtvrt procentu fotek. Přístroj snímá sérii pohledů mnoha rovin. Třeba takové, které mají za úkol identifikovat jen odlesky. Když se na takový obrázek podíváte, uvidíte jen skvrny. Nemáte šanci pochopit, co stroj snímal,“ říká Glazer.
Software pracuje s objekty nasnímanými ve více než 1 000 různých světelných podmínkách, z nich pak sestavuje totožnou věc, pouze virtuální. Ve správném prostředí s ní poté můžete otáčet, házet nebo si ji třeba pověsit na stěnu. Pokud tedy mluvíme o virtuálním objektu a pověšení na virtuální stěnu. Kromě toho přináší i jiný pohled na věc do reklamního a filmového světa.
Mezi zhruba čtyřicítkou lidí, které firma zaměstnává, je například producent, střihač nebo režisér. Ti zpracovávají záběry něčeho, co vůbec neprošlo optikou kamer při natáčení. Představte si klasické reklamní video na holicí strojek: odlesk světla na břitech, záběry ze všech stran, strojek levitující ve vzduchu, orosená rukojeť. Prakticky cítíte dotek hlavy strojku, o které vám říkají, že perfektně kopíruje ohyby vašeho těla.
Kdybyste se zamysleli, je asi jasné, že velká část těch věcí je přidaná za pomocí digitální techniky. Ale klasicky pro natočení takové reklamy se strojkem v ruce tvůrci skutečně začínají. S Precismem ne. Příběh spotu sice možná připravil klasický režisér, kapky, úhly pohledu i odlesky a další podmínky našeho světa ale přidával jen programátor. Díky tomu, že kdysi dávno scanner ve světelné kleci převedl strojek do počítače s takovými detaily, že na ně třeba imaginární světlo reaguje přesně podle toho z reálného světa.
My vás to naučíme
Precismo začalo fungovat před třemi lety. Spoluzakladatelé měli za sebou podnikatelskou minulost i další projekty – Herskovič působil v audiovizuální společnosti, Glazer se uplatnil v 3D animaci videa. Vycítili, že virtuální světy, stejně jako světy rozšířené reality, budou růst, a proto chtěli vytvořit obrovskou databanku věcí, kterými by šly vybavit.
Chodíte se bavit do virtuálního světa? Pak budete potřebovat stůl, židle i třeba hodinky na ruku. Chcete si vylepšit fotografii z opravdové pláže na sociální sítě? Přidejte si z databáze libovolné mušle. Anebo se režisérovi nelíbí, že natočená scéna postrádá mísu s ovocem? Může dodat nádobu i ovoce přesně podle vašich představ, bez asistence širokého týmu lidí a za minimálních nákladů.
Teď se z jejich 3D modelů dají udělat fotografie, video či objekt pro augmentovanou nebo virtuální realitu. Fotka jako výsledek produktu z této databáze zabere řádově vteřiny. Když firma zjistí, že chce dát ve videu větší důraz na jinou část zboží, za pár vteřin má Precismo hotovo.
„Nabízíme celý balíček. Formáty do mobilních telefonů pro rozšířenou realitu, fotky, videa. Chceme, aby měl klient maximální zkušenost. Chceme to mít ve svých rukou, abychom mu ukázali, jak může výsledek vypadat. Ale je to pro nás trochu nutné zlo,“ uvádí Herskovič. Plánuje, že si zákazníci takový výstup jednou budou obstarávat sami.
„Skenovali jsme všechno, co jsme měli po ruce. I boty, ve kterých jsme přišli.“
Než se klasicky budou schopni ponořit do všeho, na co jim Precismo s virtuálními 3D objekty může být dobré, připravili pro ně Herskovič a Glazer třeba i ukázkový obchod ve virtuální realitě. Teprve tady – tedy ideálně s 3D brýlemi na obličeji a ovladači v rukou – se pořádně projeví detaily, které stroj při skenování zachytil. A právě sem mě Herskovič také bere.
Po jedné ze stěn jsou na regálech vysázené páry bot. Zvedám jednu z nich a opravdu si ji se zaujetím prohlížím a otáčím ze všech stran. Pobavilo mě totiž, jak je sešmajdaná a trochu špinavá. Herskovič sleduje na svém monitoru, co vidím. Hned tuší, proč jsem se tu zastavila. „Tohle je testovací prostředí. Skenovali jsme všechno, co jsme měli po ruce. I boty, ve kterých jsme přišli,“ vysvětluje.
Název Precismo má odkazovat hlavně na to, že startup vytváří opravdu přesné kopie čehokoliv. Precizní je ale i jeho spoluzakladatel. Řeší řadu detailů, pyšný je třeba na způsob, jak virtuální svět reaguje, když mu změníte podmínky. Jsou tu připravena světla, která můžete přemístit nebo posouvat. Můžete s nimi osvětlovat i předměty okolo a skutečně na nich vidět odraz a změnu barvy.
Virtuální předměty ve vašich rukou
To je ostatně jeden z hlavních „taháků“, na které Herskovič upozorňuje. „Třeba jen nasvítit reklamní produkt při klasickém natáčení nebo focení je otázka i několika hodin. U nás si kluci hýbou virtuálně se světýlkem tak, jak chtějí a kdy chtějí. Je to úplně jiná dimenze,“ popisuje nadšeně Herskovič.
Zařízení dokáže skenovat i takové povrchy, které jiným zobrazovacím technikám dělají velké potíže: lesklé, hladké i kovové plochy. „Pokud bychom chtěli, jsme v tuto chvíli schopni za týden vygenerovat kolem stovky produktů. I když dost záleží na tom, o čem se bavíme. Když to budou jablka, je to jiné, než kdybychom skenovali složité broušené vázy,“ dodává Glazer.
Kromě samotného skenování si Precismo vytvořilo zajímavou zkratku do budoucnosti, a to způsobem, jakým se jeho digitální objekty dají zobrazit v telefonech. Nechává to totiž na přístrojích. Pošle ho ve formě malého balíčku, třeba o sto kilobajtech. A samotný objekt pak vypočítá konkrétní telefon.
„Samozřejmě čím lepší telefon, tím lépe to vypadá. Ale pointa je v tom, že i ten, kdo má horší nebo starší přístroj, vidí objekt na maximu toho, co jeho telefon umí. Takže vlastně nejlépe, jak to jen jde. Za dva roky ten model nezestárne a stále ho vidíte v té nejvyšší možné kvalitě,“ popisuje Herskovič. I teď podle něj totiž ten dobrý telefon dokáže zobrazit asi pětinu celkové kvality, kterou si stáhl.
Součástí technologie jsou navíc i mechanismy zpětné identifikace. Když je předmět zdigitalizovaný, dá se i poznat, takže když položíte například tablet na stůl a namíříte na něj foťák svého telefonu, dokáže vám říct, na který model tabletu se díváte. A pak jsou tu možná další použití v oblasti rozšířené reality. Když se teď podíváte na produkt Precisma do rozšířené reality přes mobilní telefon, můžete si ho dát třeba na zem nebo na stůl, obcházet ho, zmenšovat či zvětšovat. Nebo i obracet. Všechno to jsou pokyny přes prsty obrazovky.
Ale i toto bude brzy zastaralé. Pokud totiž teď do prostoru před telefon dáte ruku, ukáže vám ji vždy, bez ohledu na to, jestli ji dáváte do vzdálenosti před, nebo za danou věc z databáze Precisma. Nejnovější iPady a iPhony už ale mají senzor LiDAR, který jim pomáhá lépe chápat velikost objektů i jejich vzdálenost. Takže až to zkusíte příště, možná už vaše ruka zmizí za virtuálním zbožím. „Následně tak s tímto zbožím budete moci natažením ruky před mobil i hýbat,“ představuje si Herskovič.