Od smetáčku po Francovku. Designér Ivan Dlabač prorazil v českých domácnostech a jeho lůžko si zkusil i Kevin Spacey
Ivan Dlabač, designér, vysokoškolský pedagog a zakladatel studia Divan
Výrobky, kterým Ivan Dlabač vdechl osobitý vzhled, má doma řada českých domácností. Patří mezi ně legendární smetáček s lopatkou pro firmu Spokar nebo lahvička Francovky. Designová lůžka značky Linet zase patří mezi světovou extratřídu. To by mohl potvrdit i Kevin Spacey, který si jejich pohodlí vyzkoušel v roli prezidenta přeživšího atentát v seriálu House of Cards.
Přesto je Ivan Dlabač, působící mimo svou výtvarnou činnost také coby pedagog na UMPRUM, spíše skromný člověk, který ze všeho nejvíc touží poznat nudu. Průmyslový design je totiž poměrně specifický obor. „Je to věc, která dělá lidem radost. Třeba tím, že je opticky potěší a dobře funguje. Je to zkrátka o radosti,“ přináší Dlabač svůj pohled na obor, v němž působí.
Zatímco ostatní výtvarníci pracují zejména s jedním, pro ně velmi dobře známým médiem, průmyslový designér ve většině případů vstupuje do neznáma. „Když dostanu zadání, pak začnu studovat obor, konkurenci, technologii, materiály, někdy do toho člověk pronikne celkem rychle, někdy to ale může být záležitost na měsíce. Rešerše musí být v tomto případě maximální,“ vysvětluje Dlabač.
Pan Tvarovač
Proto nedá dopustit na veletrhy. Na nich se inspiruje, nasává atmosféru a hledá hluchá místa produktu, která lze emočně a výtvarně pozvednout. Toto pátrání je ovšem často problematické. Zatímco malíř začíná na čistém plátně, které ho v tvorbě nikterak neomezuje, produktový designér je limitován řadou vlastností, jež musí projekt splňovat. Pro někoho se jedná o nepřekonatelný limit, Ivan Dlabač však v těchto mantinelech vidí odrazové můstky.
„Vytváří mi hřiště, ve kterém se mohu pohybovat a hledat cestu, jak z kompozičního a proporčního hlediska celou věc posunout dál,“ upřesňuje Dlabač, podle kterého jsou právě proporce tím nejdůležitějším prvkem produktu. Právě skrze ně totiž daný výrobek promlouvá jako první. I proto sám sebe označuje především jako tvarovače, kterého baví vdechnout předmětům nepřehlédnutelnou, ale stále smysluplnou tvář.
Tvarování věcí bylo ostatně to první, co Ivan dlabač začal po základní škole studovat. Od dětství si předělával své věci (nejčastěji hračky) k obrazu svému. „To vlastně dělám doteď, akorát pro firmy, které si o to řeknou, a za prachy,“ usmívá se Dlabač. Upravování hraček se postupně přehouplo do úprav motocyklů, takže i dospívání prožil v dílně.
Ta byla naštěstí vždy po ruce, jelikož řemeslo bylo v rodině a mělo se stát životní profesí i pro něj. Po ukončení základní školy proto následovalo žižkovské učiliště a obor dřevomodelář, spojený s rodinnou tradicí. Z učňáku se však Dlabačovi podařilo dostat na střední uměleckoprůmyslovou školu a pak na UMPRUM.
Na UMPRUM dostala jeho tvorba výtvarný charakter, na čemž se podílel také Bořek Šípek, známý český výtvarník a jeden ze tří Dlabačových učitelů, díky němuž se dostal k výrobě designového nábytku. Ještě při škole si založil vlastní truhlárnu, kterou po studiích provozoval dalších pět let.
V roce 1997 se nicméně rozhodl rozšířit svůj designový záběr, a proto založil vlastní designové studio, které pojmenoval Divan. Jde vlastně o kombinaci jeho příjmení (Dlabač) a jeho jména (Ivan).
Přivítejte Divan Design
Produktů, na jejichž podobě studio za svou 23letou historii pracovalo, je nespočet. Od zubního kartáčku přes zemědělské stroje až po domy. Celkově měl Divan za dobu své existence vyrobit něco okolo 150 až 200 designů. A zatímco dříve bral většinu práce na svá bedra on, dnes už u většiny výstupů figuruje jako spoluautor, případně supervizor.
„Nejdříve jsem to dělal sám, dnes už ale mám svůj věk a tým lidí, kteří jsou v některých částech schopnější. Proto se snažím mít vše jako kapelu – být její frontman a mít okolo sebe lidi, kteří hrají na nástroje, a dohromady to dává finální produkt. Jsem pyšný na tým, který tu kolem sebe mám, protože záběr je neuvěřitelně široký,“ říká Dlabač, který své zaměstnance bere jako přátele a do studia prý chodí jak domů.
Od toho se také odvíjí výběr lidí, kteří pro Divan pracují. Základem je lidskost a pohoda generující kvalitu. Proto ve studiu neexistuje žádná nařízená pracovní doba. „Neumím si představit, že bych s lidmi pracoval na výkon. Ten je u nás sice velký, ale vždy vychází z člověka přirozeně,“ usmívá se designér.
„Podle mě je to určitá záruka kvality, ve které může kreativita daleko lépe plynout. Když se tlačí, tak to prostě nefunguje,“ dodává. I proto se doba tvorby produktů různí, což je nejvíce ovlivněno povahou zakázky. Myšlenka může být podle Dlabače někdy i vteřinovou záležitostí, její realizace a oživení ovšem trvá měsíce až roky.