Od stánku s hot dogy k americkému fastfoodovému snu. Připomeňte si zásadní milníky McDonald’s, který slaví 80. výročí
Když se bratři McDonaldovi přestěhovali z Manchesteru ve státě New Hampshire do zhruba 4 800 kilometrů vzdáleného Hollywoodu, ani v nejmenším netušili, co v ráji Kalifornie vybudují. Sice se neuchytili ve filmovém průmyslu, kam se angažovali, ale jednou provždy změnili způsob, jak se lidé stravují.
Tehdy nijak zvlášť populární rychlé občerstvení posunuli na zcela novou úroveň a dali vzniknout nejzásadnějšímu fastfoodovému řetězci na planetě – McDonald’s. Ten 15. května oslavil své 80. výročí na trhu, a proto není lepší chvíle, než si připomenout jedny z jeho nejzásadnějších milníků, na základě kterých si maloval svou úspěšnou pohádku.
Na počátku byly hot dogy
Příběh McDonald’s se začal psát v roce 1937, kdy otec Richarda a Maurice otevřel u silnice Huntington Drive v okresu Los Angeles obyčejný stánek s hot dogy. K párkům v rozříznutých bagetách postupem času přidal hamburgery a bezedný pomerančový džus, aby o tři roky později spolu se svými syny rozšířil nabídku na pětadvacet BBQ pokrmů.
Příprava a servírování barbeque se však už neodehrávala ve stánku na kraji silnice, ale v nové budově v městečku San Bernardino, kam celý koncept sourozenci přesunuli. I proto se rok 1940 bere jako prapůvod vzniku řetězce McDonald’s, ačkoliv v té době nesl název McDonald’s Bar-B-Que a zákazníci byli personálem obsluhování přímo v autech (carhop).
Síla hamburgerů a rošáda snů
Původní bistro fungovalo zhruba osm let, respektive do doby, než si Richard a Maurice uvědomili, že většina příjmů jim plyne z prodeje hamburgerů. V roce 1948 se proto rozhodli osekat nabízený sortiment a ponechat pouze šest základních pokrmů: hamburgery, cheeseburgery, bramborové lupínky, jablečné koláče, kávu a slazené nápoje.
Rok po této změně nahradili bramborové lupínky za hranolky a jablečný koláč za milkshaky, což se později ukázalo jako dokonalé rozhodnutí. Současně zrušili tzv. carhopy a postavili svůj podnik jako jednu velkou kuchyňskou linku, ke které zákazníci fyzicky přicházeli a obratem své objednávky za pár desítek centů dostávali.
V neposlední řadě změnili i název. Z McDonald’s Bar-B-Que se stal prostě McDonald’s, který znovuotevřel 12. prosince 1948.
Rychle dovnitř, rychle ven
Rok 1952 se pro McDonald’s nesl v duchu designových změn. Bratři chtěli, aby jejich vlajková prodejna lákala zákazníky i z větší vzdálenosti, což nakonec vyřešili dvěma ikonickými oblouky svítivě žluté barvy, takzvané zlaté oblouky. Ty prakticky obepínaly střechu prodejny a současně tvořily písmeno „M“ coby počáteční písmeno jejich podniku.
Následně se zaměřili i na fungování restaurace. Nechtěli z ní mít místo, kam se lidé půjdou socializovat, ale prostor, kde v co nejkratším čase dostanou svůj hamburger s hranolky a zase odejdou. Řešili to chytře – vypínali klimatizaci, uspořádávali stoly a židle tak, aby nepůsobili tak „pohodlně“, a dávali zákazníkům kuželovité kelímky na pití, aby si je nemohli položit na stůl.
Franšízová kapitola s Rayem Krocem
Richard a Maurice dokázali za necelých deset let vyladit svůj specifický fastfoodový systém a nastavili jasná pravidla. Potřebovali však ještě jednu věc, snad tu nejdůležitější – mít více prodejen. Proto okolo roku 1953 hledali franšízanty, což se jim dařilo – za dvanáct měsíců měli šest poboček v různých státech USA. Klíčový zlom ovšem nastal až s příchodem muže s občanským jménem Ray Kroc.