Od thajských dělníků k nejvýkonnějším sportovcům. Příběh energie, síly a vytrvalosti Red Bullu
Red Bull díky Dietrichu Mateschitzovi změnil svět. Připomeňte si, jak slavný výrobce energetických nápojů začínal a jak daleko to dotáhl.
Dietrich Mateschitz (vpravo) se závodníkem Danielem Ricciardem
Nejbohatší Rakušan a spoluzakladatel Red Bullu Dietrich Mateschitz podlehl v 78 letech rakovině. Zanechal za sebou nejen byznysové, ale především sportovní a marketingové impérium. Z Red Bullu totiž udělal něco víc než jen energetický nápoj, díky němu je z něj legendární značka, lifestylová samozřejmost a sportovní ikona. O Mateschitzově příběhu a jeho přístupu k reklamě a podnikání se přednáší na školách.
O tom, jak vlastně vznikl fenomén Red Bull, jsme na CzechCrunchi psali už před dvěma roky, když firma poprvé překonala hranici sedmi miliard prodaných plechovek za rok. O Mateschitzově obchodním géniu a jeho tahu na branku článek skvěle vypovídá. Dobře si z něj lze udělat i obrázek, jaký odkaz tu po jeho smrti po něm a jeho firmě zůstane. Článek je aktualizován.
***
7,5 miliardy prodaných plechovek za rok. To je loňské prodejní skóre energetického nápoje Red Bull, v jehož znaku jsou dva rozzuření býci těsně před vzájemnou srážkou se slunečním kotoučem na pozadí. Red Bull patří mezi nejpopulárnější výrobce energetických nápojů vůbec i značku, která má jméno ve světě adrenalinu a moderní kultury.
Příběh globálního fenoménu však překvapivě nezačíná v Rakousku, které je dnes hlavní centrálou značky, ale až v dálném Thajsku u jednoho prodejce léčiv.
Benzínové pumpy, velké obchodní řetězce i kiosky v těch nejzapadlejších vesnicích, tam všude máte jistotu, že najdete dva nápoje, Coca-Colu a Red Bull, v tenkých vysokých plechovkách připomínajících tužkovou baterii. Mimo globálního úspěchu mají tyto dva nápoje společné i to, že původně měly představovat spíše lék na únavu než běžný nápoj.
Krating Daeng
Před samotným Red Bullem tu byl Krating Daeng, tedy v překladu „Červený Gaur“ (asijský druh tura). Tento energetický nápoj byl vytvořen mužem jménem Chaleo Yoovidhya, synem čínských přistěhovalců žijících v Thajsku. Yoovidhya se živil coby prodejce léčiv a později si založil vlastní farmaceutickou společnost na výrobu a prodej antibiotik. Inspirací pro vytvoření vlastního energetického nápoje pro něj byl pohled na unavené dělníky a příchod energetického nápoje Lipovitan D, který do země přivezli japonští manažeři továren postavených v Thajsku.
Japonský energetický nápoj Lipovitan D začal v Thajsku nabírat na popularitě, a Chaleo přemýšlel nad vlastním produktem podobného typu. V roce 1976 proto zahájil nabídku o něco sladšího nápoje než Lipovitan D, který měl mít blíže k chutím Thajců. Byl složený z cukru, kofeinu, taurinu, inositolu a vitamínu B. První cílovou skupinou nápoje Krating Daeng byli venkovští dělníci, ale povzbuzující koktejl prodávaný ve skleněných lahvičkách se u nich příliš neujal.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs