Od zdravé výživy k vlastnímu oblečení. Brněnský e-shop Aktin rozšiřuje sortiment a chce naučit Čechy nosit kvalitu

Jiří SvobodaJiří Svoboda

michal-hubik-aktin

Foto: Aktin

Michal Hubík, spoluzakladatel a ředitel Aktinu

0Zobrazit komentáře

Brněnský e-shop Aktin začal před jedenácti lety prodávat zdravou a fitness výživu a soustředil se na výrobky bez aditiv. Daří se mu, vlastními silami se postupně dostal až na obrat 276 milionů korun, a tak rozšiřuje sortiment směrem do zcela nového segmentu vlastního oblečení, které by mělo sloužit především pro aktivní život.

Firma si novou kolekci, kterou ve čtvrtek představila novinářům, od základu navrhuje. Může tak dávat pozor na udržitelnost i detaily, které běžně zůstávají v módě spíš opomíjené. Zákazníci si mohou už teď nakoupit oblečení na cvičení i volný čas jako tepláky, mikiny a trička, ale i ponožky z prémiových materiálů. Na první pohled velký skok od dosavadních produktů nicméně podle zakladatele Aktinu Michala Hubíka dává smysl.

„Prostě si myslíme, že oblečení jde dělat lépe. Stejně jako jde lépe dělat jídlo. Štvalo nás, jak funguje běžně módní byznys, tedy dlouhé dodavatelské řetězce, nestabilní kvalita a výsledek, který ani není mnohdy hezký,“ říká Hubík. Filozofie za novou kolekcí je obdobná jako právě u jeho vlastní značky tyčinek, vloček, nebo másel. Stejně jako učí lidi jíst kvalitní potraviny, tak věří, že naučí své zákazníky i nosit kvalitní oblečení.

aktin_4-min

Foto: Aktin

Brněnský e-shop se zdravou výživou Aktin expanduje i do módy

Kolekce Aktinu se vyznačuje úhledným, minimalistickým designem a co největší kvalitou certifikovaných materiálů. Přesto se prodává za dostupnou cenu a Aktin zcela cíleně pracuje s menší marží. Na většině kousků není viditelné ani žádné logo – designérka Kristina Isikli věří, že produkt mluví takříkajíc sám za sebe.

Módní novinky Aktinu staví také na co nejkratším výrobním řetězci. „Už třeba dodávky kokosu mě naučily, že nejlepší je produkt přímo od zdroje na Srí Lance. Subdodavatel daleko více kolísá v kvalitě než přímé napojení na zdroj,“ popisuje Hubík svou motivaci, proč stejně postupoval i u oblečení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Tvoříme jen oděvy, které potřebujete a o kterých víme, že je budete milovat nejen jeden víkend, ale i spoustu dalších let,“ popisuje Isikli. Při tvorbě si dávala pozor i na takové detaily jako švy, knoflíky a střih, který přilne, ale přitom je pohodlný. Prozatím se zaměřuje převážně na ženy, ale v budoucnu chce rozšířit kolekci i na mužskou a dětskou sekci.

Aktin své nové oblečení prezentuje pod značkou Vilgain, tedy pod svou globální odnoží, která pracuje de facto se stejným sortimentem jako Aktin. Samotný brand vznikl letos v březnu a Hubík s jeho pomocí chtěl zamířit za hranice, avšak zakladatel firmy pro CzechCrunch přiznal, že na západních trzích nejde expanze tak snadno.

„Zaměřili jsme se na Rakousko a Německo, ale expanze do zahraničí je opravdu těžká. Jsou zde náročnější zákazníci a větší konkurence. A upřímně, selháváme tam i v exekuci. Už víme, že je třeba ke každé evropské zemi, pokud tam chceme mít dopad, přistupovat individuálně,“ vysvětluje Hubík.

Většina příjmů tak nadále pochází z Česka, i když se firmě začíná dařit i na Slovensku. Na letošní rok si Hubík naplánoval růst v obratu o 42 % na 370 milionů korun. Zisk přitom bude nižší než loni, tehdy činil třináct milionů korun. Firma totiž ve velkém investuje a zároveň se projevují nízké marže, s nimiž Aktin vědomě pracuje.

Aktuálně e-shop distribuuje zhruba 1 300 objednávek denně, mezi nejoblíbenější produkty patří proteinové tyčinky Vilgain nebo ovesné vločky. „Těch lidé opravdu kupují hodně, několik tun měsíčně. Máme nejprodávanější a nejlépe hodnocené ovesné vločky v Česku,“ doplňuje Michal Hubík.

Módní dobrodružství Natlandu končí. Zachráněný Zoot a další tři české e-shopy prodává dál

Peter BrejčákPeter Brejčák

zoot-vydejna

Foto: Zoot

Výdejna radosti Zootu

0Zobrazit komentáře

Přichází další kapitola ve vývoji tuzemského internetového obchodu Zoot a několika dalších módních e-shopů, které v poslední době pod jednu střechu skupovala investiční skupina Natland. Pod hlavičku společnosti Digital People kromě Zootu spadají také Bibloo.cz, Different a Urban Store a celá skupina nyní míří do rukou společnosti Across e-commerce. Ta patří do stejné podnikatelské skupiny jako CS Apparel Group, jež na tuzemském trhu zastupuje například značky Gap, Under Armour nebo Sam 73.

Transakci aktuálně posuzuje Úřad pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který o ní informoval na svém webu. Samotná skupina Natland, za kterou stojí podnikatel Tomáš Raška, odmítla pro CzechCrunch prostřednictvím své mluvčí Hany Filipové probíhající jednání komentovat. Před měsícem nicméně mluvila v rámci svých módních e-shopů o konsolidaci, zvyšování efektivity a využívání synergií. Patrně šlo zároveň o přípravu na jejich prodej.

„Společnosti Across e-commerce, která je součástí stejné podnikatelské skupiny jako společnost CS Apparel Group, má získat možnost výlučně kontrolovat společnost Digital People. K navrhovanému spojení soutěžitelů dochází zejména v oblastech velkoobchodního a maloobchodního prodeje oděvů a obuvi,“ uvedl ÚOHS. Transakci posuzuje v takzvaném zjednodušeném řízení, rozhodnutí tedy vydá do 20 dnů. Bližší detaily o velikosti transakce nejsou známy.

Na módním e-commerce trhu každopádně může tímto obchodem dojít k velkým změnám. Skupina Natland ovládla Zoot po dlouhodobých problémech e-shopu, který už v roce 2018 oznámil, že není schopný splácet své závazky. Natland následně odkoupil velkou část pohledávek, až se dostal do pozice největšího věřitele a po reorganizaci a odepsání stovek milionů korun v pohledávkách Zoot ozdravil.

tomas-raska

Foto: Natland

Tomáš Raška, zakladatel investiční skupiny Natland

V loňském červnu se pak e-shop spojil s konkurenční značkou Different a oba od té doby vedl spoluzakladatel Differentu Milan Polák s cílem přivést firmu do vytouženého zisku. V letošním červnu Natland do stejné skupiny přikoupil další dvě módní značky Bibloo a Urban Store, jež se spojily koncem roku 2019. Před několika týdny pak Natland oznámil, že své módní aktivity sjednotí pod společnou entitu Digital People, která původně provozovala e-shopy Urban Store a Bibloo. Jejím jediným akcionářem je společnost Company New patřící právě Natlandu.

„Fúze, která bude účinná od 1. října 2021, má mimo jiné přinést zjednodušení v rámci účetnictví, skladování, IT i nákupu stovek módních značek. Například účetnictví přejde na jeden homogenní systém, zmenší se počet ručních a nadbytečných kroků. Vše má jeden cíl, kterým je ještě lepší zákaznický zážitek při nákupu módy online v kombinaci s výdejnami radostmi, kterými konkurence nedisponuje,“ uvedl minulý měsíc Tomáš Raška, většinový vlastník Natlandu.

„Bohužel pro tuto chvíli nemohu sdělit nic konkrétního, probíhající jednání a obchodní případy nekomentujeme,“ uvedla v reakci na aktuální dění ve vyjádření pro ČTK mluvčí Natlandu Hana Filipová.

Společnost Across e-commerce byla podle údajů v obchodním rejstříku založena letos v září právníky Mojmírem Ježkem a Eliškou Čáslavskou, kteří společně působí v advokátní kanceláři Ecovis Ježek. CS Apparel Group, která sídlí na stejné adrese, vznikla v červnu 2019 jako společný podnik firem MM reality a Across finance. Na českém trhu zastupuje americkou značku Under Armour, provozuje českou značku Sam 73 a spadá pod ní také společnost CS Retail 1969, která má na starosti vstup značky Gap na tuzemský trh.

S přispěním ČTK.