Odfláknutého softwaru je víc než dobrého, hlásí slovenský UXtweak. Pro lepší weby a aplikace ho využívá 10 tisíc klientů
Co se stane, když spojíte výzkumníky informatiky s reklamní agenturou? Jednou z odpovědí na tuto otázku může být slovenský startup UXtweak, jež vyvíjí nástroj přenášející uživatelské testování z UX laboratoří do online světa. Právě tím dělá zlepšování webů dostupnější, a i když jeho kořeny pochází ze Slovenska a částečně také z Česka, většinu svých zákazníků má ve Spojených státech či západní Evropě.
Slovák Eduard Kuric se dlouhodobě věnuje výzkumu v oblasti modelování chování uživatelů a uživatelského zážitku (označovaného zkratkou UX). Často přitom využívá i UX laboratoře, před dvěma lety se svým týmem ale dostal nápad, jestli by se „umělá“ laboratoř nedala přesunout do „reálného“ prostředí online světa.
Takovým způsobem vznikl UXtweak, jenž na velmi konkurenční trh UX softwarů přináší spojení několika různých nástrojů na analýzu webů. Spoléhá přitom specifickou metodu reprodukce obrazu, kdy nevyužívá jen videonahrávky, ale dokonalé dvojče celého webu. Díky tomu jsou všechny interakce uživatele jako kliknutí, pohyb myši nebo psaní do formulářů indexovány, zároveň to umožňuje vyhledávání. Tím zlepšuje přehled o všech nedokonalostech v designu.
V začátcích však týmu výzkumníků chyběly zkušenosti z podnikání a marketingu, Kuric se proto rozhodl oslovit své bývalé kolegy v reklamní agentuře Elite Monday Lovers. „Velmi mě to potěšilo, protože jsem věděl, že Edo je člověk, který má vždy všechno promyšlené do detailu a velmi mu záleží na tom, aby projekty, které dělá, byly co nejkvalitnější,“ popisuje pro CzechCrunch Ľubomír Lajoš, zakladatel a ředitel Elite Monday Lovers, jež působí na slovenském i českém trhu a její roční tržby loni dosáhly 30 milionů korun.
Jak Lajoš vypráví dál, když pak poprvé uviděl UXtweak a slyšel Kuricovu vizi, potenciál jej nadchnul tak, že nechtěl být jen „dodavatelem marketingu“, ale rovnou partnerem a od Lajoše odkoupil část podílu firmy. Od té doby se startup financuje jen z vlastních zdrojů, na vývoj produktů zatím padlo přibližně osm milionů korun. Investičním příležitostem, jež by startupu pomohly nakopnout růst, se ale nebrání.
„Máme otevřených mnoho nových nápadů, jak změnit a inovovat zaužívané metody testování použitelnosti webů, respektive softwaru všeobecně,“ říká Lajoš z pozice ředitele UXtweak. Se startupem má přitom velké plány – chce se stát platformou, jež pokryje celý životní cyklus produktu od sběru prvotních myšlenek přes testování prvních náhledů a skic až po ladění zaběhnutých produktů, a to nejen webů.
I když UXtweak oficiálně vznikl ještě v roce 2019, počátek online prodeje datuje k září loňského roku. Do té doby se totiž zaměřoval jen na lokální trh, konzultace a ladění produktu, až následně došlo k většímu dobývání globálních trhů. Aktuálně má startup přes deset tisíc registrovaných uživatelů a roční opakující se tržby (ARR) dosahují 350 tisíc eur, přibližně devět milionů korun. Průměrný měsíční růst přitom dosahuje 20 až 30 procent.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs„V letošním roce naším cílem není ziskovost, v současnosti jsme ale na bodu break-even. Momentálně hledáme poměrně dost lidí, takže se to může opět změnit,“ komentuje Lajoš a jako úspěch firmy označuje, že téměř polovina jejích uživatelů se nachází ve Spojených státech, což je pro UXtweak nejdůležitější trh. Po deseti procentech zákazníků má pak ve Velké Británii nebo v Česku a na Slovensku.
Mezi konkrétními jmény se nachází například český Avast nebo Generali, na Slovensku služby UXtweak využívá například O2, ČSOB, VÚB Banka či sázková kancelář Niké. „Na Slovensku často děláme také konzultace a UX research, protože máme top UX výzkumníky se zkušenostmi ze světových projektů,“ doplňuje Lajoš.
UXtweak se tak kromě vývoje vlastního produktu zaměřuje i na tzv. plný servis, tedy realizaci uživatelské studie s konkrétními návrhy na zlepšení – od analýzy prostředí a očekávání přes návrh a realizování uživatelských studii až po jejich vyhodnocení s konkrétními zjištěními, identifikovanými problémy a potřebami uživatelů.
„Realitou je, že odfláknutého softwaru je víc než toho dobrého.“
„Máme zkušenosti z velkých, mezinárodních projektů. Tyto projekty byly a zároveň jsou v mnohém inspirací při vylepšování našich metod a nástrojů. Vícero nápadu vzniklo právě ze studií, od participantů a uživatelů,” popisuje Lajoš. „Pojmy jako uživatelský nebo zákaznický zážitek jsou buzzwordy, ale realitou je, že špatného, doslova odfláknutého softwaru je víc než toho dobrého,“ říká.
I když přiznává, že globálnímu trhu dominují tři hlavní hráči, trh je opravdu velký a cítí na něm příležitost. „Ve skutečnosti je vývoj seriózních UX služeb a nástrojů jen na začátku. My si chceme odtrhnout svoji část,“ doplňuje ředitel startupu. Hlavním cílem ve zkoumání chování uživatelů by totiž mělo být jim přinést doslova zážitek, aby nabyli dojmu, že jde o kvalitní a profesionální službu nebo aplikaci, přičemž intuitivní a moderní uživatelské rozhraní je jen jedním ze způsobů, jak toho docílit.
„Naším hlavním cílem je udělat zážitek ze samotného UX výzkumu přes automatizaci procesů, například metodami automatické identifikace problémů použitelnosti. Prostor na automatizaci je velký, tady vidíme svůj potenciál a jedinečnost oproti konkurenci,“ vysvětluje Lajoš. UXtweak by tak mělo firmám šetřit čas i peníze, vývojáři se totiž mohou soustředit na inovace a výzkum a méně se zabývat problémovými místy v rozhraních.
„Soustředíme se i na samotný proces testování. Konkurence používá složité a technicky zastaralé nástroje pro UX výzkum, a proto musí být participant téměř vždy profesionál. My se soustředíme na velmi jednoduché testování bez překážek a na to, aby weby mohli otestovat i jejich návštěvníci. To jsou právě ti nejlepší testeři,“ říká Lajoš.
Podle šéfa startupu si přitom důležitost testování použitelnosti v jednotlivých fázích vývoje produktu uvědomuje stále více firem, a to zejména ve Spojených státech, kde běžně mají na oblast UX samostatná oddělení. V našem regionu se k oboru přistupuje pořád jen v teoretické rovině, i tady se ale trend pomalu obrací. Na druhé straně je však problém nedostatek kvalitních UX designérů a analytiků. A právě v tom chce startup své komunitě pomáhat také.