Odfláknutého softwaru je víc než dobrého, hlásí slovenský UXtweak. Pro lepší weby a aplikace ho využívá 10 tisíc klientů
Co se stane, když spojíte výzkumníky informatiky s reklamní agenturou? Jednou z odpovědí na tuto otázku může být slovenský startup UXtweak, jež vyvíjí nástroj přenášející uživatelské testování z UX laboratoří do online světa. Právě tím dělá zlepšování webů dostupnější, a i když jeho kořeny pochází ze Slovenska a částečně také z Česka, většinu svých zákazníků má ve Spojených státech či západní Evropě.
Slovák Eduard Kuric se dlouhodobě věnuje výzkumu v oblasti modelování chování uživatelů a uživatelského zážitku (označovaného zkratkou UX). Často přitom využívá i UX laboratoře, před dvěma lety se svým týmem ale dostal nápad, jestli by se „umělá“ laboratoř nedala přesunout do „reálného“ prostředí online světa.
Takovým způsobem vznikl UXtweak, jenž na velmi konkurenční trh UX softwarů přináší spojení několika různých nástrojů na analýzu webů. Spoléhá přitom specifickou metodu reprodukce obrazu, kdy nevyužívá jen videonahrávky, ale dokonalé dvojče celého webu. Díky tomu jsou všechny interakce uživatele jako kliknutí, pohyb myši nebo psaní do formulářů indexovány, zároveň to umožňuje vyhledávání. Tím zlepšuje přehled o všech nedokonalostech v designu.
V začátcích však týmu výzkumníků chyběly zkušenosti z podnikání a marketingu, Kuric se proto rozhodl oslovit své bývalé kolegy v reklamní agentuře Elite Monday Lovers. „Velmi mě to potěšilo, protože jsem věděl, že Edo je člověk, který má vždy všechno promyšlené do detailu a velmi mu záleží na tom, aby projekty, které dělá, byly co nejkvalitnější,“ popisuje pro CzechCrunch Ľubomír Lajoš, zakladatel a ředitel Elite Monday Lovers, jež působí na slovenském i českém trhu a její roční tržby loni dosáhly 30 milionů korun.
Jak Lajoš vypráví dál, když pak poprvé uviděl UXtweak a slyšel Kuricovu vizi, potenciál jej nadchnul tak, že nechtěl být jen „dodavatelem marketingu“, ale rovnou partnerem a od Lajoše odkoupil část podílu firmy. Od té doby se startup financuje jen z vlastních zdrojů, na vývoj produktů zatím padlo přibližně osm milionů korun. Investičním příležitostem, jež by startupu pomohly nakopnout růst, se ale nebrání.
„Máme otevřených mnoho nových nápadů, jak změnit a inovovat zaužívané metody testování použitelnosti webů, respektive softwaru všeobecně,“ říká Lajoš z pozice ředitele UXtweak. Se startupem má přitom velké plány – chce se stát platformou, jež pokryje celý životní cyklus produktu od sběru prvotních myšlenek přes testování prvních náhledů a skic až po ladění zaběhnutých produktů, a to nejen webů.
I když UXtweak oficiálně vznikl ještě v roce 2019, počátek online prodeje datuje k září loňského roku. Do té doby se totiž zaměřoval jen na lokální trh, konzultace a ladění produktu, až následně došlo k většímu dobývání globálních trhů. Aktuálně má startup přes deset tisíc registrovaných uživatelů a roční opakující se tržby (ARR) dosahují 350 tisíc eur, přibližně devět milionů korun. Průměrný měsíční růst přitom dosahuje 20 až 30 procent.