Odvrácená tvář Black Friday. Většina prodaného zboží končí vyhozená na skládkách

Zatímco Black Friday nabízí slevy na někdy až zbytečné výrobky, existuje alternativa: Giving Tuesday, vyzývající raději k pomoci potřebným.

sleva-skladka

Dall-E / OpenAI / CzechCrunch

Řada výrobků koupených během Black Friday končí na skládkách

0Zobrazit komentáře

Kdo nikdy nic nekoupil v rámci Black Friday, ať hodí kamenem. Akce, která se ze Spojených států rozšířila na přelomu století i za jejich hranice, láká každým rokem na zlevněné produkty. Koná se zpravidla koncem listopadu a značí jakýsi začátek vánoční nakupovací sezóny. Už dávno ale není jen nástrojem pro výhodnou koupi potřebných věcí. Podle průzkumů jsou ve slevách spíš přebytky – a často pak končí v popelnici.

Původní Black Friday, tedy Černý pátek, neměl s nakupováním nic společného. Termín v 60. letech minulého století popisoval chaos, který nastával hned po Dni díkůvzdání. To vždy připadá na čtvrtý čtvrtek v listopadu a při jeho příležitosti se scházejí celé rodiny, konají se sportovní akce… a lidé začínají přemýšlet nad vánočními dárky. Právě proto začaly americké obchody nabízet slevy, díky kterým se jim zároveň zvedly i tržby. Jednalo se přitom o tak výhodné nabídky, že kvůli nim někteří lidé před obchody stanovali přes noc.

Co ale historicky trvalo jeden den, se postupně rozšířilo na celý měsíc. Ve výlohách amerických obchodů visí plakáty upozorňující na přicházející slevy, na sociálních sítích kolují reklamy na výhodné nabídky a influenceři doporučují svým sledujícím tu či onu značku. V Česku je pak navíc běžné, že různé firmy vyhlásí Black Friday třeba i uprostřed léta.

Posunul se navíc nejen význam celé akce, ale i typ produktů, které zákazníci nakupují. Podle průzkumu think-tanku Green Alliance skončí až 80 procent těchto výrobků na skládkách nebo ve spalovnách. Jejich prodej v rámci Black Friday je podle analytiků především způsobem, jak se firmy zbavují přebytečných zásob a na zboží, o které za běžných podmínek není zájem, vydělávají.

Slevy navíc zdaleka nekončí v pátek – na řadě je totiž zpravidla Cyber Monday. Jedná se o další fenomén, který se pro změnu zaměřuje na pondělní slevy v e-shopech. Zatímco fyzické obchody tak nabízejí výhodné ceny především v pátek, jejich online verze či konkurence láká zákazníky hned po víkendu.

Black Friday i Cyber Monday mají logicky široký ekologický dopad, například kvůli doručování zásilek. Britská environmentální nezisková organizace Population Matters tvrdí, že jen ve Velké Británii se v roce 2020 emise oxidu uhličitého z doručování zásilek během nákupního maratonu vyrovnaly 435 zpátečním letům mezi Londýnem a New Yorkem. Firmy podle ní navíc používají velmi často jednorázové obaly.

V kontrastu k těmto dvěma dnům ale vznikl jakýsi únik z nákupního šílenství, a sice Giving Tuesday. Iniciativa vznikla v roce 2012 jako jejich přímý protipól a koná se vždy první úterý po Dni díkůvzdání – letos tedy 3. prosince. Jejím cílem je omezit konzumní chování a naopak podpořit ty, kteří potřebují pomoc. Ať už se jedná o charitativní organizace, celé komunity nebo jednotlivce. Další iniciativa Green Friday zase podporuje nákupy udržitelných produktů právě během Black Friday.

Některé značky pak k tématu nákupů přistupují po svém. Prodejce nábytku IKEA umožňuje v období kolem velkých slev nákupy staršího zboží. A značka oblečení Patagonia zase pravidelně věnuje část zisku z Black Friday environmentálním organizacím.