Olejářský gigant OMV přetváří pomocí unikátní technologie plastový odpad v syntetickou ropu

OMV-stanice
0Zobrazit komentáře

Rakouské OMV je jednou z největších společností v Evropě. Založena byla roku 1956 a jejím primárním zaměřením je zpracování ropy a výroba pohonných hmot. V současné době zaměstnává více než 20 tisíc zaměstnanců a její čerpací stanice nalezneme v deseti zemích světa včetně České republiky. I přesto, že se OMV pohybuje v oblasti petrochemického průmyslu, který rozhodně nemůžeme označit za ekologický, hledá způsoby, jak by i tak mohlo být více šetrné k přírodním zdrojům.

Jednou z cest je jeho metoda ReOil, jež je tzv. cirkulárním ekonomickým řešením, které si OMV patentovalo v Evropě, USA, Rusku, Číně, Japonsku a dalších zemích světa. Od roku 2011 se OMV zabývá možností zpracování plastového odpadu. Roku 2013 zahájilo zkušební provoz ve své rafinérii v rakouském Schwechatu, ve které společnost zpracovávala okolo 5 kilogramů plastového odpadu za hodinu a přetvářela ho na syntetickou ropu.

OMV ReOil

Syntetická ropa

V roce 2018 bylo do provozu uvedeno nové zařízení, které kapacitu zpracovávaného odpadu navýšilo z 5 kilogramů na 100 kilogramů za hodinu. Z tohoto množství odpadu je společnost schopna získat zemní plyn a 100 litrů syntetické ropy, která je dále zpracovávána pro výrobu paliva či opětovnou výrobu plastů. Tím přispívá k naplnění cílů udržitelného rozvoje, které stanovilo generální shromáždění OSN v roce 2015.

„Tato technologie nám umožňuje využít jeden barel ropy vícekrát. To znamená, že se spálí méně plastů ve spalovnách a tím snížíme emise skleníkových plynů. Metoda ReOil tedy pomáhá naplnit cíle OMV v oblasti trvalé udržitelnosti, které se týkají emisní efektivity z hlediska cyklu CO2,“ říká Manfred Leitner, člen představenstva OMV pro oblast Downstream.

OMV ReOil

Recyklační jednotka ReOil v rafinérii Schwechat

Celý proces recyklace plastů probíhá při teplotách nad 300 stupňů Celsia, při kterých se štěpí uhlovodíkové řetězce plastů, které metoda ReOil přeměňuje zpět na jednoduché uhlovodíky. Pochopitelně nás zajímalo, odkud OMV takový plast bere a zda je potřeba ho před štěpením speciálně upravovat, ale v tomto případně o žádnou velkou vědu nejde. „Jedná se o klasický spotřební plast získaný v rámci třídění komunálního odpadu, který je před zahájením štěpení potřeba pouze vyčistit a nadrtit,“ prozradil pro CzechCrunch marketingový manažer OMV Michal Janda.

Zajímavý je taktéž výsledek, protože OMV během této metody získává kromě klasické syntetické ropy také ještě malé množství uhlí, které následně rovněž zpracovává. Samotná syntetická ropa je zcela bez příměsí síry, má vyšší obsah vodíku a celkově je kvalitnější než klasická ropa, z níž se plast běžně vyrábí. I proto lze ze syntetické ropy vyrábět v podstatě jakýkoliv produkt jako z klasické ropy, a to ve stejné kvalitě. Vypadá to tedy, že OMV nalezlo způsob, jak skutečně kvalitně recyklovat plastový odpad bez produkce jiných odpadních látek či snižování kvality výsledného produktu.

Celé zařízení je momentálně stále ve zkušebním režimu, ale je již plně zařazeno do provozu rafinerie. Navíc vývojáři OMV pracují na jeho příští generaci, která opět navýší kapacitu zpracovaného odpadu. Do celého projektu OMV investovala 10 milionů eur (přibližně 260 milionů korun), z čehož 10 % pokryla Rakouská společnost pro financování výzkumů. Kromě toho společnost plánuje do roku 2025 investovat 500 milionů eur (přibližně 13 miliard korun) do inovativních energetických řešení.

„Díky investicím zaměřeným na budoucnost je rafinerie Schwechat úspěšná už šedesát let. Otevření inovativního provozu ReOil umožní OMV pokračovat po této úspěšné cestě a posílí pozici Rakouska z hlediska obchodního a investičního významu,“ říká Margarete Schramböcková, rakouská ministryně hospodářství.

OMV ReOil

Grafické znázornění metody ReOil

OMV ReOil

Předpřipravený plast

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

The Boring Company Elona Muska postaví v Las Vegas přepravní systém za desítky milionů dolarů

lvcc-p
0Zobrazit komentáře

O vizionáři a podnikateli, který stojí za úspěchem kalifornské automobilky Tesla nebo vesmírné společnosti SpaceX, je toho pravidelně slyšet hodně, ať už v negativním či pozitivním smyslu. Jedno se ale musí nechat – Elon Musk se nebojí žádné výzvy a do všech svých byznysů jde naplno. S jeho novější firmou The Boring Company, která si dala za cíl vymyslet technologii, s níž bude možné hloubit podzemní tunely rychleji a za zlomek ceny oproti konkurenčním firmám, má před sebou další zásadní zakázku.

The Boring Company se dohodla s Úřadem pro konference a turismus v Las Vegas na stavbě takzvaného Loopu, který má místním obyvatelům a především pak turistům poskytnout jednodušší přepravu mezi dvěma odlehlými částmi lasvegaského výstaviště Las Vegas Convention Center (LVCC). V něm probíhá každý rok například obrovská konference CES, kde se představují novinky ze světa technologií.

Soustava dvou tunelů a tří stanic by měla poskytnout spojení z jednoho konce konferenčního centra na druhé během pouhé minuty. Standardní pěší vzdálenost činí od 15 do 20 minut a v davu lidí to může být někdy ještě mnohem déle. Tunely chce The Boring Company vyhloubit do druhé poloviny příštího roku, kdy se začne celá technologie testovat, aby mohla být spuštěna právě při příležitosti světové výstavy CES v lednu 2021.

lvcc-trasa

Plánovaná trasa v několika podobách u lasvegaského konferenčního centra

Pro firmu Elona Muska to znamená kontrakt za celkem 48,6 milionu dolarů, respektive 1,1 miliardy korun. Pro LVCC a potažmo samotné Las Vegas to znamená další formu zviditelnění, usnadnění přepravy obyvatel a turistů a zároveň jistou předzvěst budoucích forem přepravy ve městě. Už samotný návrh, který byl přiložen k veřejnému kontraktu, počítá s možným rozšířením tunelu také na oblast takzvaného stripu, tedy zábavní části města, která má většinu nejznámějších hotelů či restaurací.

Las Vegas přitom už jeden obdobný systém má, ale ten vznikl již před více než 15 lety a jde o nadzemní jednokolejku, která spojuje právě některé zásadní hotely od jižní části stripu až po lasvegaské výstaviště. Kdysi velmi podporovaný projekt se nakonec příliš neujal, především kvůli ceně jedné jízdy, která činí 5 dolarů, a to v relativně krátkých intervalech.

keelcraft

Přečtěte si takéDavid Miklas získal miliony korun na svůj nový projekt. Po leteckém simulátoru staví elektrickou loďDavid Miklas získal miliony korun na svůj nový projekt. Po leteckém simulátoru staví elektrickou loď

Loop od The Boring Company chce do Las Vegas přinést hned dvě možnosti cestování. V jedné části může člověk nastoupit jak do jednoho z připravených přepravních vozítek, která jsou založena na kostře stávajících elektromobilů Tesly a pojmou až 16 lidí najednou, ale také se nechat do podzemního tunelu vpustit ve vlastním voze. Ten je poté připevněn na speciální plošinu a vozidlo cestuje v tunelu rychlostí až 250 kilometrů za hodinu. Jak to nakonec reálně bude, je zatím ve hvězdách, jelikož projekt v tomto ohledu není ještě plně rozplánovaný.

Výhodou stavby tunelů je dle Elona Muska a samotné společnosti především fakt, že stavbu nelze prakticky vidět ani slyšet na povrchu. Vše probíhá pod zemí a jediné, co je ze země vidět, je základní vyhloubená část, do které se snese speciální vrtací zařízení. The Boring Company má za sebou již testovací projekt v kalifornském Hawthorne, kousek od sídla Tesly i SpaceX. Tunel o délce 1,8 kilometru trvalo připravit zhruba rok a půl a byl již plně otestován za účasti města a novinářů. Tunel v Hawthorne stál firmu zhruba 10 milionů dolarů.

loop

Možná podoba přepravních vozítek v Loopu od The Boring Company

The Boring Company se bude muset předvést i v Las Vegas v tom nejlepším světle, jelikož předem dle dohody obdrží pouze jednu třetinu ze zmínených 48 milionů dolarů a další dvě třetiny získá až po plném dokončení projektu. Kontrakt zmiňuje, že testování tunelu začne oficiálně od listopadu příštího roku, podobně optimistický byl na svém Twitteru i samotný Musk.

V procesu má Muskova firma také několik dalších kontraktů, které čekají na schválení. Mezi nimi především miliardovou zakázku na propojení města a letiště v americkém Chicagu nebo centrum Los Angeles s baseballovým stadionem Dodgers, který má mít lehce přes 3 kilometry. Za zmínku stojí i tunel mezi hlavním městem Spojených států, Washingtonem D.C. a Baltimorem, což byla jedna z prvních zakázek, kterou Musk navrhl vládě po jednání o schválení technologie.

Od malého k většímu

Las Vegas je ovšem jednou z prvních reálných zakázek, která byla schválena a na které se začíná pomalu pracovat. Pokud vše dopadne dobře, mohla by The Boring Company získat navazující kontrakt minimálně za stovky milionů dolarů, který by dokázal propojit i další zmíněné části města, které jsou vidět na vizualizaci níže:

lvccexp

Možná trasa rozšíření podzemního systému Loop v Las Vegas