Online prodeji knih se české butikové knihkupectví Book Therapy bránilo. Teď tvoří šedesát procent obratu
Když se loni svět zastavil, pro kamenné prodejny to znamenalo několikaměsíční ztrátu příjmů. S lockdowny se muselo vypořádat i butikové knihkupectví Book Therapy, které se historicky zdráhalo vytvořit si ke kamenným prodejnám i e-shop. „Od začátku se snažíme, aby Book Therapy nebyl jen obchod s knihami, ale kombinace více druhů služeb,“ řekla před dvěma lety pro CzechCrunch zakladatelka Petra Caudr.
I když si provozovatelé jednoho z nejhezčích knihkupectví světa uvědomovali, že být aktivní v digitálním světě je v dnešní době stěžejní, klasický e-shop s knihami otevřít nechtěli, a to hlavně z toho důvodu, že nakupování knih přes internet bylo podle nich v prvních letech podnikání spojeno především s hledáním nejnižší ceny. „Book Therapy nemohlo a ani nechtělo konkurovat slevovým portálům nebo srovnávačům cen,“ dodává Caudr.
Nějakou dobu tak knihkupectví e-shop simulovalo přes komunikační službu WhatsApp, před vypuknutím pandemie svůj přístup ale přehodnotilo. „Flexibilitu vnímáme jako důležitou složku podnikání, a tak jsme se rozhodli e-shop přece jen spustit. Nechtěli jsme být ale dalším z mnoha knižních e-shopů. Stejně jako naše kamenná knihkupectví i náš internetový obchod musel být příjemným místem, kde lidé najdou pečlivý výběr knih a časopisů nejvyšší kvality,“ komentuje zakladatelka Book Therapy obrat o sto osmdesát stupňů.
Přehodnocení přístupu k online prodeji se každopádně vyplatilo. I když musely mít pražská i brněnská pobočka značnou část roku zavřeno (a stejně tak se utlumily zážitkové akce, kterých se knihkupectví se svými pop-up prodejnami často účastnilo), byznys nejen že fungoval dál, ale možnost nakoupit knihy po internetu využil značný počet zákazníků. Meziroční obrat v roce 2021 tak narostl o 60 procent a stejné procento tak tvoří poměr online byznysu knihkupectví s prodejem v kamenných obchodech.
V Book Therapy jsou ale přesvědčení, že na takový nárůst nestačilo pouze spuštění e-shopu, a věří, že ovoce nese i to, že firmu budují s ohledem na své okolí. „Nechceme pouze růst, chceme také dávat. Náš obchodní úspěch by měl jít vždy ruku v ruce se společenským pokrokem,“ stanovují jasně svá pravidla hry na webových stránkách a nezůstává to jen u prázdných slov. S dalšími subjekty spolupracují na tom, aby jejich činnost byla co nejvíce v souladu s udržitelnými zásadami.
Podle Caudr vděčí knihkupectví za nárůst tržeb nejen v těchto časech stále silnější e-commerce, ale i brandovým aktivitám, jako je spolupráce s neziskovou organizací Tree-Nation, která za každou prodanou knihu vysadí strom. Krabice, ve kterých Book Therapy dostává zboží, předává udržitelnému prodejci módy Freshlabels, který je dále využívá a neskončí tak po jednom využití v odpadu.