Online supermarket Košík začal prodávat produkty Marks & Spencer. Kromě módy jako první nabídne i kosmetiku

Peter BrejčákPeter Brejčák

kosik-ms-regular

Foto: Košík.cz

Košík začal nabízet módu a kosmetiku řetězce Marks & Spencer

0Zobrazit komentáře

Online supermarket Košík rozšiřuje svou nabídku. Nově uzavřel spolupráci s britským řetězcem Marks & Spencer, který je spojovaný především s módou, ale působí také v několika dalších oblastech. Košík teď díky novince obohatí své portfolio produktů o vybrané dámské, pánské i dětské oblečení, ale také o kosmetiku, jež se v Česku na internetu běžně neprodává.

Kosmetické výrobky Marks & Spencer se podle vyjádření supermarketu v online prodeji v tuzemsku objevují zcela poprvé a jako první se představí řada levandulové kosmetiky Lavender. Nabídku britského řetězce pak bude Košík v následujících měsících dále rozšiřovat a obměňovat podle přání zákazníků.

V segmentu módy Košík konkrétně nabízí přibližně stovku položek dámské, pánské i dětské sekce. Jedná se především o spodní prádlo, nátělníky, ponožky, punčochy nebo základní modely triček pro každodenní nošení, v dětské kategorii jde o pyžámka nebo bodýčka. Všechny zmíněné produkty Košík zákazníkům distribuuje po celé republice.

„Dlouhodobě hlásíme, že tu chceme být jednoduše pro všechny – to znamená vědět, co přesně domácnosti potřebují. Takže nám přijde fajn, že si teď zákazníci můžou do práce koupit nejen zeleninový salát na svačinu, ale pánové i nové tričko pod košili nebo dámy třeba punčochy. A rodiče samozřejmě ocení, že k plenám a přesnídávce jednoduše koupí také kvalitní bodýčko,“ říká Tomáš Jeřábek, ředitel Košíku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Sortiment módy Marks & Spencer přitom prodává i konkurenční supermarket Rohlík, který zákazníkům nabízí i potraviny této značky, na což má na tuzemském trhu v online prostoru exkluzivitu. Kvůli problémům způsobeným s odchodem Velké Británie z Evropské unie však už Rohlík nenabízí chlazené, ale jenom mražené výrobky. Na rozdíl od Košíku pak neprodává kosmetiku, podle vyjádření pro CzechCrunch s tím ani neplánuje začínat.

„Pro Marks & Spencer je důležité být nablízku všem domácnostem. Chceme, aby si kdokoli v Česku mohl jednoduše a pohodlně koupit naše oblečení i kosmetiku, kdykoli potřebuje. Hodit se to bude nejen teď před dovolenou, kdy k zásobám jednoduše přidáte třeba ponožky nebo spodní prádlo,“ doplňuje Petr Vokroj, šéf nákupu v Marks & Spencer.

V Česku aktuálně britský řetězec provozuje šestnáct prodejen, zákazníci mohou nakupovat i přímo na jeho e-shopu. Oblečení, kuchyňské vybavení či další doplňky do domácnosti pak Marks & Spencer prodává například i přes Zalando nebo Mall.cz.

E-shopy kvůli nízké dostupnosti zásob přichází o peníze, říká české Inventoro. Jeho predikci prodeje využívá 1 100 firem

Peter BrejčákPeter Brejčák

tomas-formanek-inventoro-regular

Foto: Inventoro

Tomáš Formánek, CEO startupu Inventoro

0Zobrazit komentáře

Využít data, pokročilé matematické modely a umělou inteligenci tak, aby e-shopy dokázaly optimalizovat své zásoby a předpovídat prodeje zboží. Takovým způsobem funguje český startup Inventoro s cílem pomáhat online obchodům šetřit náklady a vyrovnat technologické zaostávání vůči gigantům jako Amazon.

Inventoro vzniklo přibližně před rokem, když v létě ještě před dokončením produktu oznámilo investici ve výši jednoho milionu dolarů, tehdy asi 23 milionů korun. Firma přitom začala jako interní projekt e-commerce holdingu Patero, za nímž stojí pětice kamarádů David Svatoš, Tomáš Formánek, Martin Kment, Jan Jirovec a Marek Šucha, kteří vybudovali logistickou firmu Logio a teď investují do technologických startupů.

První rok fungování hodnotí Inventoro pozitivně. Aktivní prodej firma zahájila v září loňského roku a do akvizic klientů se podle slov spoluzakladatele Radima Junga pořádně opřela až kolem Vánoc. Aktivně tak prodává jen dva kvartály, během nichž se napojila na 1 100 klientů. Přibližně pětina z toho je platících, což Inventoro posunulo na práh ziskovosti a v průběhu léta společnost očekává překlopení do černých čísel.

Aktuální měsíční tržby startupu jsou na úrovni 30 tisíc eur, tedy asi 760 tisíc korun. „Ze své podstaty ale nikdy nebudeme spokojeni s výsledkem. Stanovili jsme si velké tempo, a tak je jen přirozené, že v tom klusu občas zakopneme, to asi platí pro každý startup. V řeči čísel jsme tři procenta pod plánem, který jsme si na začátku nakreslili. Příští měsíc už budeme plán překračovat,“ popisuje Jung pro CzechCrunch.

inventoro-foto-team-min

Foto: Inventoro

Tým startupu Inventoro

Jak dodal, firma se stále financuje z investic, proporce příjmů je však každým dnem vyšší. Z celkových 1 100 klientů je 50 procent e-shopů, 30 procent kamenných prodejců a 20 procent tvoří velkoobchody. A i když má Inventoro klienty z celého světa, aktuálně se soustředí na obchod primárně v Česku a na Slovensku, což by se mělo brzy změnit.

„Postupně půjdeme do Evropy a pak dál do celého světa. Globální zákazníky zatím sbíráme organicky přes SEO a pozitivní ohlasy,“ přibližuje Jung. „Naše posloupnost byla následující: postavit minimálně funkční produkt na globálních platformách, což jsme zvládli. V ČR a SR získat první zákazníky a dosáhnout ziskovosti, zde je na 96 procent hotovo. Další krok bude poměrně agresivní teritoriální růst, který zahájíme zhruba v září,“ dodává.

Firma z obchodního hlediska funguje jako SaaS. Oproti původnímu plánu – nabízet předpověď prodejů zdarma a rozšířenou platformu za poplatek 100 dolarů pro všechny typy zákazníků – se ale forma prodeje změnila. Jung přiznává, že služba zdarma nepřinášela výsledky, Inventoro proto zlevnilo nejlevnější plán a ostatní klienti jsou škálovaní podle výše obratu.

Jedenáct zákazníků ze sta si nemůže koupit zboží, které chce

„Obecně platí, že naše business přínosy jsou třicetinásobné oproti ceně našeho produktu,“ říká spoluzakladatel Inventora, které podle svých interních dat dokáže u klientů snižovat vázaný kapitál na zboží potenciálně o více než 40 procent, v průměru pak o 25 procent. K tomu doplňuje, že prostor vidí i pro zvýšení tržeb. Díky nízké dostupnosti zásob totiž přichází průměrný český e-shop o 200 tisíc korun měsíčně v ušlých tržbách.

Průměrná dostupnost zboží v malých a středních e-shopech v Česku je podle Inventora na úrovni 89 procent. To jinými slovy znamená, že 11 zákazníků ze sta si nemůže koupit zboží, které chce, protože jej e-shop nemá na skladu nebo je vyprodané. Oproti tomu, a proti logice věci, prodejcům rapidně roste hodnota jejich zásob. Podle dat měřených na klientech je 40 procent zásob u online maloobchodníků nadbytečných. U některých toto číslo přesahuje i 60 procent.

„Zlatá horečka online nakupování v období globální pandemie si začíná vybírat svou daň. Nízká dostupnost zboží a vysoká hodnota zásob, to jsou dva jasné signály, že v českých e-shopech existuje ještě parník příležitostí na zlepšení ziskovosti,“ hodnotí CEO Inventora Tomáš Formánek s tím, že snaha prodejců kočírovat prudký nárůst prodejů tradičním způsobem, tedy selským rozumem, je neudržitelná.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„S vyšším počtem prodejů a produktů exponenciálně roste komplexita řízení firmy. V určitý moment majitelé firem už neudrží všechna čísla v hlavě a začne jim to přes ni přerůstat. To je úplně jiná praxe oproti velkým hráčům, kteří jsou zvyklí řídit svůj provoz pomocí pokročilé matematické predikce,“ doplňuje Formánek.

Do budoucna tak Inventoro chce pomáhat tyto rozdíly od největších hráčů snižovat i malým či středním e-shopům. Radim Jung přitom doplňuje, že ve firmě jsou příjemně překvapeni z toho, jací srdcaři jsou majitelé e-shopů. „Často si nás najdou sami a vedou s námi dlouhé rozpravy o svém businessu. Jsou to velmi osobní a často i emotivní diskuze,“ říká.

„Přitom se umí velmi rychle rozhodovat a sami pomáhat s napojením dat. Je na nich velmi vidět, jak berou digitalizaci vážně. A pak je zde Austrálie. Z jižní polokoule k nám chodí trvale poptávka, aniž bychom pro to zvlášť aktivně usilovali. Jejich nadšení pro podnikání je pro nás velmi nakažlivé, v dobrém. Kanada je na tom podobně,“ popisuje Jung.

V samotném produktu se Inventoro v nejbližší době plánuje primárně soustředit na získávání dalších připojení na externí systémy. V posledních měsících přidalo Shoptet, Upgates, Helios Orange, Pohoda, Abra Flexi, Simplia, Cin7 a další připravuje.