Oppenheimer je skvělý, ale pak exploduje bomba. Ne všechny části velkolepé Nolanovy novinky baví stejně

Idealistický vědec, šéf vývoje atomové bomby, cíl honu na čarodějnice. Snímek o Robertu Oppenheimerovi ho ukazuje ve všech třech polohách.

Michal MančařMichal Mančař

OPPENHEIMER

Foto: CinemArt

Cillian Murphy jako J. Robert Oppenheimer v novém snímku Christophera Nolana

0Zobrazit komentáře

Dost možná nejočekávanější film léta je tady. Kina zasáhne megatunovou silou, ta česká nevyjímaje. Ale Oppenheimer od Christophera Nolana ve skutečnosti vyloženě bombastický není. Je strhující, napínavou, ale hlavně konverzační sondou do historie i do jádra atomu i složitého muže. S občasnou explozí. Díky Cillianovi Murphymu v hlavní roli je to výjimečná podívaná, ale z některých dějových linek Nolanovy novinky vychází mnohem slabší záření než z jiných.

Otec atomové bomby byl ctižádostivý, nejednoznačný, mnohovrstevnatý. Christopher Nolan, tedy pardon, jeho novinka Oppenheimer je právě taková. Spíš než zpracovávaným tématem nukleární zbraně může na první pohled děsit svou tříhodinovou délkou, ale právě díky mnohovrstevnatosti, kdy sledujeme několik časových linek, to není kdovíjaký problém. Skoky v čase či v pohledu na sledované události doprovází změna formátu či barevnosti, není třeba se bát nějakého chronozmatku. Tohle není Tenet. Ale v prvních minutách byste si mohli říct, že je to tak trochu Interstellar.

Právě snově kosmické a kvantové pasáže v úvodu filmu Nolanův sci-fi epos audiovizuálně připomenou. Jen pohledy na černé díry a kosmos tentokrát ustupují atomickému hemžení. Do toho sledujeme titulního hrdinu – kterého v celé jeho rozervané složitosti i v chladně vědeckém přístupu bravurně hraje Cillian Murphy –, jak se z mladého vědce stává Smrtí, ničitelem světů a tím, kdo světu přinese atomovou bombu. A s ní konec válek, vždyť kdo by tváří v tvář takové hrůze pomýšlel na další konflikty? Oppenheimer totiž chce mír. Ale z dějepisu víme, že jeho přání osud nevyslyšel.

Avšak chtěl ho opravdu tak moc? Mohl si takový génius myslet, že zničující vynález skutečně války ukončí? Nebyl sám zaslepený zdoláním vědeckého Olympu bez ohledu na to, co bude znamenat pro obyvatele Nagasaki a Hirošimy? Jak moc pro kariéru obětoval osobní vztahy nebo levicové ideály? Má na rukou krev on, nebo ti, kdo použití bomby nařídili? Všechny tyto a mnohé další etické i osobní otázky Oppenheimer otevírá. A i když nemusí nutně poskytnout odpověď, jejich řešení je zábavné, napínavé, nutící k zamyšlení a především díky Murphymu je to radost sledovat. Tedy pokud lze u filmu o jaderné zbrani hovořit o radosti.

Zážitku pomáhají už tak trochu tradiční Nolanovy hrátky se zvukem i obrazem. K úvodním prostřihům na hučící svět kvantové fyziky se přidávají efekty připomínající výbuch atomové bomby (tedy nejen ve scéně, kdy k jadernému testu Trinity dojde), ztlumení hlučícího davu v okamžiku, kdy se Oppenheimer navzdory okolí pohrouží do svých myšlenek (a následuje audioexploze, kterou čekáte, ale stejně vámi zatřese), nebo postupné gradování hudebního podkresu k explozivnímu vyvrcholení. Konverzace ale každopádně ve filmu hraje prim, strhující jízdu nebo snad psychohoror nečekejte, nicméně zajít do imaxu se vyplatí.

Samotné sestrojení a odpálení bomby každopádně není vrcholem filmu. Oppenheimer od začátku vypráví příběh v několika rovinách, ne všechny jsou si ale rovny. Ta, v níž je vidět nedokonalý génius i charakter mladšího (anti?)hrdiny, je nejlepší. Projekt Manhattan a práce v Los Alamos zase přináší precizní historické drama, kde se v roli velikánů fyziky i jiných oborů objevují známé tváře z mnoha filmů i seriálů. Nejen vynikající Emily Bluntová jako Oppenheimerova ne zcela šťastná partnerka či možná až příliš lidový Matt Damon v roli generála zastřešujícího vývoj bomby, vedle Murphyho dva z výrazně častějších cílů kamery. Kromě tříštění molekul se tříští i lidské vztahy a politické příslušnosti, přetřásají se témata dopadu bomby na Japonsko i poválečný svět.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Naopak linka, v níž se film věnuje Oppenheimerově životě v novém, atomovém světě a ve které spoustu prostoru dostává Robert Downey Jr. coby ctižádostivý politik Lewis Strauss, místy působí až jako karikatura. Pokud to byl záměr ve snaze ukázat absurdně paranoidní poměry v mccarthyovských Spojených státech, tak filmu ve výsledku spíš nepomáhá. Atmosféra často nesmyslného honu na čarodějnice a politického útlaku by jistě byla účinnější, kdyby nebyla doprovázena tolika klišé a až směšnými padouchy, kteří se vysmívají, před protistranou utajují důkazy a vystupují jak laciní komiksoví arcinepřátelé. Chybí snad jen to, aby se na konci dlouhého monologu podívali do kamery, zlodušsky mrkli a za krutého posměchu si kroutili knírem. Naštěstí to vyvažují sice starší a zkušenější, ale o to utrápenější protagonista a jeho partnerka.

Ani dílčí výtka tedy neznamená strmě sestupnou trajektorii Oppenheimera (ačkoliv titulní postava ji prožívala). Film mezi jednotlivými časy skáče vcelku svižně, byť závěr logicky více patří slabšímu poválečnému období. Nolanova novinka díky obsáhnutí mnoha zajímavých let ještě zajímavějšího Roberta Oppenheimera ve svých třech hodinách nabízí dobře namíchané historické drama, zevrubnou sondu do jádra titulní postavy, které je snad složitější než jádro atomu, i trochu toho nukleárního napětí. Jen to není úplně ta megatunová bomba, jež všechno odpálí. Což ale může být prostě a jednoduše mylnými předpoklady. A o vyrovnání s nimi – a s vlastními činy – je Oppenheimer především.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Mnohem chytřejší, než se čekalo. Barbie je podle kritiky jedním z nejzajímavějších filmů léta

Zítra do českých kin vstupuje nový snímek režisérky Grety Gerwig. Ačkoliv je o hračce, zabývá se zajímavými tématy a nechybí mu skvělý humor.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

barbie-boxed

Foto: Vertical Ent.

Margot Robbie v roli Barbie ve stejnojmenném snímku

0Zobrazit komentáře

Barbie, film na motivy slavné hračky, klidně mohl být prostá povrchní komedie – dvouhodinová reklama mířící čistě na dětské publikum. Jakmile se ale k projektu připojila režisérka Greta Gerwig, stojící za Lady Bird či Malými ženami z roku 2019, a Noah Baumbach, oceňovaný tvůrce nezávislých filmů, očekávání začala rychle růst. Desítky velice pozitivních recenzí, které teď vyšly, potvrzují, že byla zcela na místě.

Snímek o pohledné blondýnce milující růžovou zaskočil už první upoutávkou, která zcela otevřeně napodobovala záběry a scény z legendárního sci-fi Stanleyho Kubricka 2001: Vesmírná odysea. Následující trailery se už nesly ve více konvenčním duchu, když představily fantazijní město Barbie Land, hlavní postavy nebo premisu příběhu. Až do zítřejší premiéry nicméně zůstává velkou otázkou, o čem vlastně Barbie je.

Děj startuje právě v Barbie Landu, kde každý den začíná i končí s úsměvem na tváři a, přinejmenším u ženského osazenstva, nohama dokonale padnoucíma do lodiček. Jednoho dne si ale Barbie všimne, že jí nohy zploštily. A co víc, napadne ji, že jednou nejspíš zemře. Ve snaze situaci napravit jde za místní vědmou, která ji vyšle najít sama sebe do skutečného světa.

Co přesněji se tam bude dít, vyjma konfliktů s obyčejnými lidmi a hrabivým šéfem Mattelu, vůbec není jasné. První ohlasy asi před týdnem ovšem naznačily, že to stojí za pozornost. A nové recenze to potvrzují. Snímku se dostává chvály z mnoha stran, ať už za propracovanou výpravu a kostýmy, herectví většiny zúčastněných nebo samotný příběh. Podle kritiků je Barbie velice inteligentní a sebeuvědomělá, a zároveň překypuje humorem.

Například Liz Shannon Miller ze serveru Consequence píše: „Barbie je kouzlo, vynikající příklad toho, jak filmařka vezme zavedené duševní vlastnictví firmy a použije ho pro jasné a hlasité zprostředkování poselství. Pro jeho sílu je přitom zásadní fakt, že se třetímu filmu Grety Gerwig coby samostatné režisérky zároveň daří fungovat jako šibalská, hloupoučká a veselá zábava.“

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Velice podobným způsobem se vyjadřuje také většina ostatních, se značnou převahou kladných recenzí. „Barbie ví, že může být vnímána jako obří reklama Mattelu,“ poznamenává Odie Henderson z The Boston Globe. A právě tato uvědomělost, spolu s chytrým vývojem děje a zájmem o postavy snímku prý dodává jeho půvab. Clarrise Loughrey z The Independent pak říká: „Ačkoliv je pro jakýkoliv studiový film nemožné, aby byl skutečně subverzivní, tato komedie schválená Mattelem zachází mnohem dále, než byste mohli čekat.“

Pokud Barbie neměla být pouhým bezduchým korporátním produktem, nutně se nějak musela vyjádřit k historii svého předobrazu. Ačkoliv jde totiž jen o plastovou hračku, má poměrně složitý kulturní odkaz. Ve své základní podobě zosobňuje mnoho patriarchálních stereotypů naivní ženy, kterou zajímá jen růžová barva, kosmetika, nakupování nebo ležení na pláži. A jejíž hlavní hodnota spočívá v její kráse. Také pozdější řady, snažící se reagovat na kritiku, se nevyhnuly problémům s posilováním nerealistických očekávání vzhledu nebo prezentováním žen závislých na mužích.

BARBIE

Foto: Vertical Ent.

Film Barbie

Barbie se všechny tyto aspekty snaží – ať už uvědomělými odkazy nebo samotnou výstavbou světa filmu – obsáhnout a polemizovat s nimi. Například Barbie Landu tak dominuje stereotypická dvojice Barbie a Kena, různé další verze Barbie ale dostaly nebílou barvu kůže, jiné typy těla a statusy prezidentky nebo držitelky Nobelovy ceny. Jiné verze Kena jsou naproti tomu pořád jen Ken, nepříliš zajímavý chlapík frustrovaný ze své podřadné role ve fantazijním světě. Obě postavy si pak vyměňují až existenciální poznámky.

Podle některých je výsledek myšlenkově bohatý, nabízející zajímavé komentáře nejen k historii Barbie, ale také k současnému stavu společnosti. Objevují se ale také názory, že nakonec se snímek přeci jen hlubším komentářům obratně vyhýbá nebo, byť je vůči historii hračky kritický, do značné míry stále funguje jako snaha ji očistit a chránit její značku.

Každopádně, při průměrném hodnocení pohybujícím se nad 8 body z 10 a naznačených tématech se zdá, že Barbie si zaslouží pozornost jak samostatně, tak vedle Oppenheimera. Ostatně už před pár dny jsme přiblížili, proč je ideální zhlédnout oba filmy, které se zajímavě doplňují. Barbie i Oppenheimer na velká plátna vstupují zítra.