Opustil vysoká patra londýnských bank a začal dělat donuty. Franšízy La Donuteria teď prodává od USA po Dubaj
Jedna z poboček sítě La Donuteria
Po čtrnácti letech, kdy si Slovák Peter Straňák budoval kariéru v bankách a investičních fondech v Londýně, se rozhodl svět finančnictví opustit. Nechtěl být dále zaměstnancem a výzvu naopak viděl v pokusu o rozběhnutí vlastního podnikání. Společně se svou partnerkou se tedy před pěti lety rozhodli v Bratislavě otevřít kavárnu s vlastními donuty. Pojmenovali ji La Donuteria.
Během posledních dvou let přitom celou síť poboček předělali na franšízový model a celkový počet prodaných licencí koncem roku 2020 přesáhl hranici 40. Slovenský koncept stylových „donut shopů“, které denně přímo na místě pečou vlastní donuty a zaručují vysokou kvalitu i čerstvost, tak zákazníci brzy najdou například v Chicagu, na Floridě, v Bahrajnu, Dubaji a dalších, zejména evropských zemích včetně Česka.
Tím se přitom dvaačtyřicetiletý podnikatel jen rozbíhá. Navzdory nepříznivé situaci v celém gastronomickém segmentu jeho firma loni dosáhla tržeb na úrovni 2 milionů eur, tedy něco přes 50 milionů korun, s úctyhodným meziročním růstem kolem 300 %. Celá skupina navíc dosáhla zisku ve výši 160 tisíc eur (4 miliony korun), který teď může využít na posílení celé expanze. Ale o tom až za chvíli.
V Evropě pravé donuty neexistovaly
Svou kariéru začal Straňák budovat po dokončení studia na bratislavské Ekonomické univerzitě. Nastoupil do globální agentury Reuters, kde pracoval na pozici obchodního ředitele pokrývající oblast bank a finančních trhů. Po několika letech se z Bratislavy přesunul přímo do centrály firmy v Londýně, kde časem získal i další pracovní nabídky v bankách a investičních fondech, což vyžadovalo časté cestování po celém světě.
„Díky tomu jsem se dostal i k donutům. V Americe je donut shop téměř na každé jedné ulici a lidé na ně ráno čekají v řadě. Zjistil jsem, že donuty jsou celosvětově nejprodávanějším typem sladkého dezertu, v Evropě se přitom téměř žádné neprodávali,“ popisuje Straňák v rozhovoru pro CzechCrunch.
Když se pak rozhodl opustit manažerské pozice velkých finančních institucích v Londýně, kde pod sebou vedl i tým o stovce lidí, hledal možnosti, jaký vlastní byznys si může založit. „Rozhodli jsme se pro donuty. Ve světě to hezky funguje, u nás začínala být populární jiná street food jídla jako burgery nebo hranolky. Tak jsme to zkusili,“ vzpomíná na období před pěti lety.
Prvním úkolem pochopitelně bylo připravit co nejlepší recepturu donutů. Během jednoho roku společně s dalšími oborovými odborníky v Londýně testovali více než stovku různých receptů, až nakonec vyladili ten nejdokonalejší. Staví přitom na kvalitě – vše se vyrábí z čerstvých a lokálních surovin, bez polotovarů a jiné „chemie“.
Pro La Donuterii tak jde o jeden z odlišovacích znaků od konkurenčních a globálně působících sítí jako například Dunkin‘ Donuts nebo Krispy Kream, které proslulý typ amerických koblih zmrazují a následně posílají na prodejny, kde se opět rozmrazí.
První pobočku La Donuteria otevírala na Šafárikově náměstí v bratislavském Starém městě, jen ulici vedle od jedné z fakult Univerzity Komenského. Zatímco Straňák se postaral o výrobu donutů a další byznysových záležitosti, jeho přítelkyně převzala kontrolu nad designem interiéru celé kavárny.