Organismy digitálního světa. V Trafo Gallery vystaví svá díla přední český umělec Jakub Nepraš
Výlet do botanické zahrady v trochu jiném pojetí. Tak by se dala shrnout blížící se výstava vizuálního tvůrce zaměřeného na nová média Jakuba Nepraše.
Díla současného multimediálního umělce Jakuba Nepraše jsou známa po celém světě, jedním z jeho posledních významných počinů je plastika Fenix Energy, se kterou reprezentoval Českou republiku na Expu v Dubaji v loňském roce. Odrazil v něm téma, které je pro jeho tvorbu stěžejní: vztah přírody, lidstva a moderních technologií. Tuto linku sleduje i Neprašova samostatná výstava Digitální endemity, která začne 30. listopadu v pražské Trafo Gallery.
Znalci přírodních věd dobře vědí, že endemit označuje organismus, jenž vznikl a vyskytuje se pouze na výlučném geografickém území a nikde jinde. Má vazbu na konkrétní místo, s nímž je spjatý už od prehistorických dob, a nese v sobě zcela unikátní informace, které si prodírají cestu plynutím času a tudíž i evolučním procesem.
„Hypotetické digitální endemity, s jejichž existencí si koncept výstavy pohrává, mohou pro změnu představovat rozdílové prvky v technologické rovině, a to až do úrovně samoorganizovaných datových systémů včetně AI. Obě sféry pak mají bezprostřední dopad nejen na lidskou společnost, ale i podobu života vůbec,“ uvádí kurátor výstavy Radek Wohlmuth.
Jakub Nepraš při tvorbě svých vlastních endemitů vycházel z informačních databází i sociálních procesů, které zkoumá pomocí současné vědy i filosofie. Podařilo se mu tak zaznamenat schopnost lidstva přizpůsobit se překotnému technologickému vývoji.
„Při konstrukci datových soch Nepraš využívá jak technologie, tak tradiční materiály. Vzniká tak unikátní vizuálně-ideový koncentrát, mnohotvárný nástroj s výjimečnou asociativní akcelerací – endemit,“ dodává Wohlmuth.
Neprašovy endemity jsou také do jisté míry izolované, ale jejich význam spočívá v tom, že nevznikly z ničeho, naopak se aktivně vyslovují k problematice a mohou ji svou existencí ovlivnit. Návštěvníky výstavy mají také přimět k zamyšlení nad symbiózou mezi prostředky přírodní a digitální evoluce. Endemity se totiž vzájemnou interakcí dále větví a formují nové evoluční patro.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNa tematiku evoluce Nepraš narazil už ve svém přelomovém díle Babylon Plant z roku 2006, kde se obsahově zaměřil právě na organičnost, mutaci a růst v přírodním společenství. Postupně se stále více zabýval prolínáním živého a neživého, proměnami ve společnostmi, technologiemi a odcizením lidí a přírody.
Poslední Neprašovo dílo, které v Česku rozproudilo celospolečenskou debatu, je světelný objekt Viditelnost. Ten na jeden rok osvětluje podloubí Městské knihovny na rohu Mariánského náměstí a Valentinské ulice, kde varuje před zvýšenou aktivitou českých dezinformačních portálů. Objekt je totiž napojený na server, který aktivně mapuje aktivitu manipulativních webů, a nejvíce tak září v momentě, kdy se vynořují nové falešné zprávy.