Organismy digitálního světa. V Trafo Gallery vystaví svá díla přední český umělec Jakub Nepraš

Výlet do botanické zahrady v trochu jiném pojetí. Tak by se dala shrnout blížící se výstava vizuálního tvůrce zaměřeného na nová média Jakuba Nepraše.

trafo

Foto: Jakub Nepraš / Trafo Gallery

Pražská Trafo Gallery se zaplní Digitálními endemity od Jakuba Nepraše

0Zobrazit komentáře

Díla současného multimediálního umělce Jakuba Nepraše jsou známa po celém světě, jedním z jeho posledních významných počinů je plastika Fenix Energy, se kterou reprezentoval Českou republiku na Expu v Dubaji v loňském roce. Odrazil v něm téma, které je pro jeho tvorbu stěžejní: vztah přírody, lidstva a moderních technologií. Tuto linku sleduje i Neprašova samostatná výstava Digitální endemity, která začne 30. listopadu v pražské Trafo Gallery.

Znalci přírodních věd dobře vědí, že endemit označuje organismus, jenž vznikl a vyskytuje se pouze na výlučném geografickém území a nikde jinde. Má vazbu na konkrétní místo, s nímž je spjatý už od prehistorických dob, a nese v sobě zcela unikátní informace, které si prodírají cestu plynutím času a tudíž i evolučním procesem.

„Hypotetické digitální endemity, s jejichž existencí si koncept výstavy pohrává, mohou pro změnu představovat rozdílové prvky v technologické rovině, a to až do úrovně samoorganizovaných datových systémů včetně AI. Obě sféry pak mají bezprostřední dopad nejen na lidskou společnost, ale i podobu života vůbec,“ uvádí kurátor výstavy Radek Wohlmuth.

fenix

Foto: Jakub Nepraš

Plastika Fenix Energy, kterou Nepraš představil na dubajském Expu

Jakub Nepraš při tvorbě svých vlastních endemitů vycházel z informačních databází i sociálních procesů, které zkoumá pomocí současné vědy i filosofie. Podařilo se mu tak zaznamenat schopnost lidstva přizpůsobit se překotnému technologickému vývoji.

„Při konstrukci datových soch Nepraš využívá jak technologie, tak tradiční materiály. Vzniká tak unikátní vizuálně-ideový koncentrát, mnohotvárný nástroj s výjimečnou asociativní akcelerací – endemit,“ dodává Wohlmuth.

Neprašovy endemity jsou také do jisté míry izolované, ale jejich význam spočívá v tom, že nevznikly z ničeho, naopak se aktivně vyslovují k problematice a mohou ji svou existencí ovlivnit. Návštěvníky výstavy mají také přimět k zamyšlení nad symbiózou mezi prostředky přírodní a digitální evoluce. Endemity se totiž vzájemnou interakcí dále větví a formují nové evoluční patro.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na tematiku evoluce Nepraš narazil už ve svém přelomovém díle Babylon Plant z roku 2006, kde se obsahově zaměřil právě na organičnost, mutaci a růst v přírodním společenství. Postupně se stále více zabýval prolínáním živého a neživého, proměnami ve společnostmi, technologiemi a odcizením lidí a přírody.

Poslední Neprašovo dílo, které v Česku rozproudilo celospolečenskou debatu, je světelný objekt Viditelnost. Ten na jeden rok osvětluje podloubí Městské knihovny na rohu Mariánského náměstí a Valentinské ulice, kde varuje před zvýšenou aktivitou českých dezinformačních portálů. Objekt je totiž napojený na server, který aktivně mapuje aktivitu manipulativních webů, a nejvíce tak září v momentě, kdy se vynořují nové falešné zprávy.

Vykrádáte můj street art, osočil Banksy módní značku Guess. Prodejna ze strachu zavřela

Slavnému pouličnímu umělci se nelíbí nová kolekce, kterou Guess vytvořilo. Dokonce vyzval zloděje, ať londýnskou pobočku firmy navštíví.

Filip HouskaFilip Houska

banksy_1

Foto: banksy/Instagram

Prodejna módní značky Guess na Regent Street v Londýně

0Zobrazit komentáře

Prý se máte jít projít po londýnské Regent Street a zastavit se u obchodu Guess, vzkazuje Banksy. A důvod je to poměrně kontroverzní, vlastně až na hraně zákona. Slavný pouliční umělec, jehož identita je už desítky let skryta, se totiž pustil do křížku s věhlasnou americkou značkou, která mu má vykrádat jeho street art a návrhy používat ve své nové módní kolekci. A vyzval své příznivce, aby ji šli vyrabovat, protože když může Guess, proč ne oni? Je to ale složitější.

Čas od času se dílo od Banksyho v prodeji, respektive v aukci objeví, obecně se ale ví, že je tento anonymní rodák z britského Bristolu proti tomu, aby se jeho kresby zpeněžovaly. Skartace obrazu přímo během dražby je toho jasným důkazem – a Banksy s ní obletěl celý svět. Vedle toho se vyhrazuje i proti veřejným výstavám, kde jsou nevědomky prezentována jeho překreslená díla.

Teď se jeden z nejslavnějších streetartových umělců rozohnil nad americkou oděvní společností Guess, která vyrukovala s novou kolekcí, na níž byly použity některé z jeho děl. Na svém Instagramu pak rovnou sdílel konkrétní výlohu prodejny (na fotce výše), kde je oblečení vystaveno a kde se nachází i rozměrná stěna s motivem chuligána házejícího kytici. To je jedno z jeho nejznámějších děl.

Vyfocená prodejna značky Guess na ulici Regent Street v srdci Londýna by nebyla ničím zásadním, pokud by k ní Banksy nepřipsal výzvu, ať ji zloději vykradou. „Pomohli si mými uměleckými díly, aniž by se zeptali, jak by proto mohlo být špatné, kdybyste udělali totéž s jejich oblečením?“ napsal pod výrazný titulek ve znění Pozor všichni zloději. A Guess logicky musel reagovat.

banksy_1-1

Foto: Sotheby’s

Slavné Banksyho dílo pod názvem Love Is in the Air

Slavná oděvní značka zatím nevydala oficiální vyjádření, po zveřejnění fotky na Banksyho Instagramu, který je jeho jediným komunikačním kanálem, ale ze strachu z případného rabování prodejnu dočasně uzavřela, postavila před ní ochranku a výlohu zalepila, aby nebudila tolik pozornosti. Co se bude dít dál, je otázkou, Guess ale může být z této situace z obliga.

Guess totiž nemusí být nutně tím, kdo by Banksyho návrhy zneužíval. Klíčovou roli na tom má projekt Brandalised, s nímž Guess na nové kolekci spolupracoval. Ten se zaměřuje na to, že licencuje nejrůznější formy graffiti a pak je poskytuje i dalším firmám. Musí však být uveden v názvu edice, což v tomto případě je.

„Není známo, zda Banksy tuto dohodu schválil, nebo o ní dokonce věděl. Pokud o ní věděl, pak možná jeho komentáře slouží k vytvoření kampaně. Pokud o tom nevěděl, pak musí být naštvaný, zejména proto, že takové mainstreamové firmy nejsou v souladu s jeho antiestablishmentovými názory,“ říká pro BBC právnička Liz Wardová.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Banksy tak nyní má teoretickou možnost Brandalised i Guess stíhat za porušení autorských práv, což by mu mohlo vynést velkou sumu peněz, ovšem vzhledem k tomu, že chce i nadále zůstávat v anonymitě, právně to nemá být možné. Spekuluje se také nad tím, zda by Banksy mohl být trestně stíhán za podněcování ke krádežím.

Biatlonistka Markéta Davidová

Přečtěte si takéDavidová: Olympiáda teď není cíl, chci hlavně chodit bez bolestiDavidová: Olympiáda teď není cíl, chci hlavně být bez bolesti. Svému koni jsem založila Instagram

Ohledně autorských práv ovšem Banksy (respektive jeho tým) vede boje poměrně pravidelně. Například začátkem tohoto týdne vyhrál u Úřadu Evropské unie pro duševní vlastnictví odvolání, které mu umožnilo ponechat si ochrannou známku na jeden z jeho nejznámějších obrazů, opici se sendvičovou deskou.

Tak či tak, Banksy znovu rozpoutal vášnivou debatu nejen v uměleckých kruzích, což mu jde skvěle snad s každým graffiti, které někde umístí. Ať už jde o překreslenou šablonu na nejstřeženější zdi světa, rozdělující stát Izrael od Palestiny, nebo třeba malou gymnastku, kterou nově namaloval přímo na Ukrajině.