Oscary s až překvapivou silou ovládlo komediální drama o prostitutce Anora. Demi Moore nevyhrála

Nejvíce oscarových sošek v roce 2025 získala Anora, příběh mladé prostitutky, která se nechá obalamutit synem ruského oligarchy.

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

anora-sean-baker

Foto: NEON

Film Anora

0Zobrazit komentáře

Oscary už dávno (pokud tomu tak někdy bylo) nejsou vzrušující. V poslední době se navíc jen minimálně stávalo, aby lidi, kteří dění kolem filmových cen sledují, překvapili vítězové. Letos byla situace velice odlišná, a přestože se mnozí shodli na filmech, kterým předvídali zlaté sošky, kolem se vznášela aura nejistoty. Bude mít úspěch kritizovaný snímek s nejvíce nominacemi Emilia Pérez? Ublížila Brutalistovi kontroverze s použitím umělé inteligence? Může hlavní cenu vyhrát dramatická komedie o mladé prostitutce?

Ano, může. Nejlepším filmem uplynulého roku je podle americké Akademie filmového umění a věd Anora. Snímek scenáristy a režiséra Seana Bakera sleduje mladou ženu Ani, který se živí jako striptérka a vybraným klientům nabízí také eskort služby. Jedním z nich se stane Ivan, syn ruského oligarchy, jenž hrdince nabídne strávit s ním celý týden v luxusu za 15 tisíc dolarů.

Ivan je, podobně jako Ani, impulzivní a nespoutaný a napřemýšlí příliš o následcích svých činů. Po krátké, oficiálně transakční známosti Ani navrhne, aby se vzali – ona dostane bohatého ženicha, který jí skutečně učaroval, on krásnou a sympatickou ženu a také ke všemu zelenou kartu. Vášnivý romantický příběh se ale záhy pokusí zruinovat mladíkovi mocní rodiče. Pošlou za ním své gorily s cílem anulovat manželství.

Anora oscarový večer začínala s šesti nominacemi a poměrně sebevědomými předpověďmi. Snad nikdo ale nečekal, že se filmu podaří získat pět sošek, nejvíce ze všech nominovaných – vedle nejlepšího filmu to byla také nejlepší režie, původní scénář, střih a herečka v hlavní roli. Poměrně široce se očekávalo, že pokud Oscara za nejlepší film dostane Anora, sošku za režii si odnese druhý favorit Brutalista a naopak. Komedie se silným sociálním cítěním, která si mimo jiné vysloužila chválu za empatii ke svým postavám, nicméně dominovala.

Sám Sean Baker se přitom stal prvním člověkem od počátků Oscarů, který vyhrál čtyři ceny v jednom večeru za jeden film. Je příznačné, že čtyři Oscary za večer (ne ovšem za jeden film) v minulosti vyhrál jen Walt Disney, zakladatel dnes největší zábavní korporace na světě. Režisér Anory naproti tomu v děkovných řečích jednou zdůrazňoval, jak důležité je natáčet nezávislé filmy, v jiné pak vyzýval filmaře, aby točili hlavně pro kina, a diváky, aby co nejvíce chodili do nezávislých místních biografů a nedovolili jejich postupné zanikání.

Velké překvapení se událo také v kategorii Nejlepší výkon herečky v hlavní roli. Naprostou většinu filmových cen letos získávala Demi Moore za roli v body hororu Substance. Dvaašedesátiletá herečka se takovému uznání těšila poprvé za celou svoji kariéru, kdežto v minulosti ji často vnímali jen jako hezkou tvář bez talentu pro seriózní, „velké“ role. Očekávalo se tedy, že získá i Oscara.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

S tím ale z ceremoniálu nakonec odcházela pětadvacetiletá Mikey Madison, představitelka Ani a druhá nejmladší žena oceněná v dané kategorii. Madison se ve filmu a televizi začala objevovat ve svých čtrnácti, většina diváků si jí ale poprvé všimla až ve dvaceti díky roli členky kultu Charlese Mansona v Tarantinově Tenkrát v Hollywoodu. Zde ji také objevil Sean Baker. Herečka ve své řeči na Oscarech poděkovala sexuálním pracovnicím, s nimiž se při práci na Anoře setkala, a zdůraznila důležitost vstřícnějšího přístupu k jejich způsobu obživy.

Mezi nejvýraznější děkovné řeči večera patřila také ta, kterou pronesl Adrien Brody po převzetí zlaté sošky za hlavní roli ve filmu Brutalista. Ztvárnil v něm židovského architekta, jenž se po přežití holokaustu a emigraci do Spojených států snaží začít nový život, čelí ovšem předsudkům, zneužití a ponížení. Před publikem na Oscarech apeloval na to, abychom se rezolutně postavili proti šíření nenávisti ve společnosti.

Brutalista vyhrál také dva další Oscary: za nejlepší kameru a hudbu. Po dvou Oscarech si pak odnesly i muzikál Wicked, sci-fi Duna: Část druhá a muzikál Emilia Pérez. Poslední ze zmíněných přitom večer začínal s nominacemi ve třinácti kategoriích, čímž téměř dorovnával historické rekordmany jako Titanic a La La Land. Nakonec poměrně kontroverzní dílo získalo cenu pro herečku ve vedlejší roli (Zoe Saldaña) a původní píseň (El Mal).

Hůře, než se očekávalo, se dařilo také už zmíněné Substanci. Ta z pěti nominací proměnila pouze jednu, za nejlepší masky. Z dalších oceněných je třeba zmínit ještě Oscary pro snímky Kočičí odysea za nejlepší animovaný film, Navždy s námi za nejlepší cizojazyčný film a Žádná jiná země za nejlepší celovečerní dokument. Ten zachycuje palestinského aktivistu a izraelského novináře, kteří spolu mapují postupnou destrukci Pásma Gazy ze strany izraelské armády.

Vítězové Oscarů 2025

Nejlepší film: Anora

Nejlepší režisér: Sean Baker (Anora)

Mužský herecký výkon v hlavní roli: Adrien Brody (Brutalista)

Ženský herecký výkon v hlavní roli: Mikey Madison (Anora)

Mužský herecký výkon ve vedlejší roli: Kieran Culkin (Opravdová bolest)

Ženský herecký výkon ve vedlejší roli: Zoe Saldaña (Emilia Pérez)

Původní scénář: Sean Baker (Anora)

Adaptovaný scénář: Peter Straughan (Konkláve)

Nejlepší cizojazyčný film: Navždy s vámi (Brazílie)

Animovaný film: Kočičí odysea (Lotyšsko)

Dokument: Žádná jiná země (Palestina/Norsko)

Kamera: Lol Crawley (Brutalista)

Střih: Sean Baker (Anora)

Hudba: Daniel Blumberg (Brutalista)

Nejlepší píseň: El Mal (Emília Peréz)

Vizuální efekty: Paul Lambert, Stephen James, Rhys Salcombe a Gerd Nefzer (Duna: Část druhá)

Výprava: Nathan Crowley a Lee Sandales (Čarodějka)

Kostýmy: Paul Tazewell (Čarodějka)

Masky: Pierre-Olivier Persin, Stéphanie Guillon a Marilyne Scarselli (Substance)

Zvuk: Gareth John, Richard King, Ron Bartlett a Doug Hemphill (Duna: Část druhá)

Krátký hraný film: I’m Not a Robot

Krátký animovaný film: In the Shadow of the Cypress

Krátký dokument: The Only Girl in the Orchestra

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.