Oslava českého designu. Jubilejní ročník Czech Design Weeku poprvé představí tvorbu nejmladší generace

Desátý Czech Design Week představí ve dnech 7. až 10. září ve Výstavní síni Mánes tvorbu více než 120 designérů a designérek.

dw-greta-kusnirova-2

Foto: Czech Design Week

Na letošním Czech Design Weeku se předvede i keramika a porcelán Gréty Kušnírové

0Zobrazit komentáře

Dnes v Praze startuje další ročník festivalu Czech Design Week, přehlídky designu, jejímž cílem je představit autory nezávislé scény z Česka i zahraničí a jejich nejnovější tvorbu. Letos se na jeho dějiště promění Výstavní síň Mánes, kde se v průběhu čtyř dnů představí na 120 českých i zahraničních designérů a designérek. U příležitosti završení první dekády akce se navíc návštěvníkům poprvé otevře výstava New Generation, která se zaměří na tvorbu nejmladší generace.

Čtyři zářijové dny bude v centru Prahy pozornost upřena směrem ke všem oborů designu. Během festivalu se totiž ukáží designéři a designérky, studia, značky a studenti, kteří se věnují interiérovému a produktového designu, ale také sklu, keramice, módě a šperku, grafice či vizuální tvorbě. Nové kolekce zde předvedou například sklářští designéři František Jungvirt, Vlastimil Šenkýř, Dominika Petrtýlová, Johan Pertl či Tomáš Kučera.

Důležitou součástí festivalu bude letos představení nejmladší generace tvůrců a tvůrkyň z celého Česka, které proběhne v rámci výstavy New Generation. Koncipována je jako několik tematických instalací ve Výstavní síni Mánes a v nové budově Technologického centra UMPRUM. Výstava je propojená také s přehlídkou We’re Next, jež je zaměřená na mladé módní návrháře a studenty vysokých škol.

dw-frantisek-jungvirt

Foto: Czech Design Week

Nová kolekce skla od Františka Jungvirta

„Nejenže sledujeme posun v české designové tvorbě, kterou více táhnou mladí designéři, ale i samotný Czech Design Week se už od prvních ročníků zaměřuje právě na mladé tvůrce, na jejich objevování a podporu. Letos jsme se proto rozhodli obohatit festival o speciální instalaci New Generation, kterou plánujeme i do dalších ročníků a chceme ji rozšiřovat i o zahraniční tvůrce,“ říká ředitel festivalu Lukáš Pipek.

Pestrou mozaiku instalací doplní doprovodný program plný přednášek a debat, které se budou točit jak kolem uplynulé dekády českého designu a jeho vývoje, tak kolem směřování tohoto oboru do budoucnosti mimo jiné v souvislosti s vlivem sociálních sítích a umělé inteligence. Odbornější debaty se budou věnovat například tomu, jaké chyby dělají začínající designéři a designérky, nebo českému šperku, pro širokou veřejnost budou určeny přednášky Oděv jako politická vzpoura Terezy Vydrové či Je český šperk nad zlato.

Jedním z motivů letošního Czech Design Weeku budou také aktuální trendy a výzvy, s nimiž současní designéři a designérky pracují. „Mezi výzvy určitě patří otázka toho, zda je lokální tvorba schopná se udržet a jak se bude vyvíjet, zejména v závislosti na zvyšujících se nákladech výroby a na inflaci, na vlivu umělé inteligence, ekologičnosti výroby a konkurenceschopnosti ve srovnání se nadnárodními značkami,“ doplňuje Lukáš Pipek.

Festival českého designu bude mít letos pokračování i na přehlídce London Design Fair, která je jeho hlavním zahraničním partnerem. Uskuteční se o dva týdny později, od 21. do 24. září 2023 v londýnském polyfunkčním prostoru Truman Brewery, který se nachází v bývalém stejnojmenném pivovaru.