Oslnivý hliníkový trup a závratná rychlost. Dánská luxusní elektroloď nabízí výkon z říše supersportů
Elektrifikace se dotýká primárně automobilového průmyslu, kde vozů, které nemají v nabídce elektrifikovaný druh pohonu, postupem let značně ubývá. S elektromotory si ale hned několik společností pohrává také v leteckém průmyslu a dostávají se rovněž do elektrifikovaných člunů nebo jachet. Jedním takovým příkladem je společnost Servo Marine.
Dánský výrobce se pochlubil svým nejnovějším produktem nazvaným Sarvo 37. Jedná se o luxusní loď vyrobenou výhradně z recyklovatelného hliníku, která dokáže vyvinout takovou rychlost, že byste ji nemuseli stíhat ani autem na dálnici. Stále je přitom řeč o lodi, jež musí překonávat nejen odpor vzduchu, ale především vody.
Design této novinky se nese v minimalistickém a individualistickém pojetí, které je Seveřanům velmi blízké. Paluba je tvořena z 80 procent z recyklovaných plastů, zpravidla vytažených z moří, a velký důraz se kladl i na dřevo. Zákazníci navíc dostanou i možnost si vybrat například barvu přítomného dřeva, volantu nebo potahu sedadel.
Palubní deska – stejně jako kapitánské „křeslo“, postel a další nábytek v podpalubí – je pak potažena imitací kůže, přičemž k příjemné atmosféře přispívá i chladnička. Noc mohou dvě dospělé osoby strávit v podpalubí, telefon si nabít na bezdrátových nabíječkách a ráno si v kávovaru připravit třeba espresso.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsMyslelo se i na základní toaletu, ale na plnohodnotnou kuchyň už místo nezbylo. To možná proto, že se tam kromě posádky jako takové musela vejít i pořádná baterie s kapacitou 350 kWh, která je schovaná v útrobách 11,3 metru dlouhé a 4 780 kilogramů těžké lodi.
Výkon, za který by se ani supersport nemusel stydět
Podíváme-li se na maximální výkon této moderní jachty, zjistíme, že se pohybuje na hranici 1 280 koní. To je na loď poměrně netradiční a spíše pochází ze segmentu supersportovních aut. S vývojem ostatně pomáhal Jonas Voss, který dříve pracoval pro švédskou automobilku Koenigsegg. Na plné obrátky pak novinka od Servo Marine zvládne rychlost až 129 km/h.
Pro některé majitele ale maximální rychlost nemusí být tak zásadní – možná se budou chtít kochat spíše okolím při poklidných plavbách, a tak bude důležitější nabíjení. Maximální nabíjecí výkon je 360 kW, tudíž výrobce očekává, že se baterie do 100 % nabije už za hodinu (byť reálně je vždy lepší počítat s o něco delší dobou).
Co se dojezdové vzdálenosti týče, i tady vše závisí od jízdního stylu. V případě rychlosti 10 až 20 uzlů (18,5 až 37 km/h) je dojezd maximálně 185 kilometrů. Jachta je ovšem vybavena i záložní baterií, tudíž by se posádka vždy měla dostat do přístavu, i když se hlavní baterie vybije na nulu.
Eleganci a užitečnosti této lodě má dopomáhat i fakt, že má minimum pohyblivých částí, což může vést také k nízkým nákladům na údržbu. Například hliníkový trup je dle slov firmy nejen silnější, ale také odolnější než běžně používané sklolaminátové materiály a měl by vydržet daleko déle. I proto nejspíš nebude Sarvo 37 levnou záležitostí.
Pro magazín New Atlas ostatně dánská společnost uvedla, že bude loď „patřičně drahá“, jak bychom očekávali. První model už by měl být nyní výrobě a očekává se jeho dokončení letos v květnu.