Osmdesát procent Čechů žije ve vlastním. Hlavně v Praze bude ale podle odborníků třeba si zvykat na nájem

Eliška NováEliška Nová

pexels-jeshoots-126292

Foto: Jésshoots

Praha, hlavní město České republiky

0Zobrazit komentáře

Touha po vlastním bydlení je zakořeněná i u mladé generace. Ta bude mít přitom čím dál častěji problém na koupi nemovitosti dosáhnout. A tak zatímco většina Čechů nyní bydlí ve vlastním, odborníci dodávají, že nájmů bude přibývat. Není to nic divného. Třeba v Německu bydlí v nájmu polovina obyvatel.

Počet Čechů bydlících ve vlastním překračuje průměr Evropské unie. Zatímco na starém kontinentu žilo v roce 2020 sedmdesát procent lidí v osobním vlastnictví, v Česku to bylo 78,9 procenta. Nová data zveřejnil statistický úřad Eurostat.

Ještě vyšší podíl osobního vlastnictví než u nás je v deseti dalších státech, Česko je tak na jedenácté pozici. První příčky zaujímají země z východní či střední Evropy nebo z Pobaltí a Malta. První je suverénně Rumunsko – v nájmu je tam pouhých 3,9 procenta lidí.

Druhou příčku obsadil náš nejbližší soused, tedy Slovensko. Tam je v nájmu jen 7,7 procenta obyvatel. Třetí místo s vysokým podílem osobního vlastnictví zaujímá Chorvatsko, kde v nájmu bydlí pouhých 8,7 procenta lidí. Desítku dotváří Maďarsko, Litva, Polsko, Bulharsko, Malta, Estonsko a Lotyšsko. V Česku bydlí v nájmu 21,1 procenta lidí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Na opačné straně žebříčku jsou pak bohaté západní země. V EU je to Německo, kde je osobní vlastnictví versus nájem půl na půl. V Rakousku je v nájmu 44,7 procenta obyvatel. Jedinou zemí, kde nájemní vlastnictví převažuje, je neunijní Švýcarsko, v nájmu je tu 57,7 procenta lidí.

Nově zveřejněná data ale nejsou překvapivá – čísla jsou totiž v posledních letech až na pár výjimek stále stejná. V roce 2014 bylo v první desítce zemí s největším podílem osobního vlastnictví Rumunsko, Chorvatsko, Litva, Bulharsko, Slovensko, Polsko, Lotyšsko, Maďarsko, Slovinsko, Estonsko. K několika změnám tedy došlo, Česko bylo však i tehdy na jedenácté příčce.

Potřeba je dvanáct průměrných ročních platů

Podle dat z roku 2019 žije v Česku nejvíce lidí v nájemním bydlení v hlavním městě. V Praze je to až třetina. Mohou za to především vysoké ceny nemovitostí. Ty se přitom rok od roku dotahují na vyšší a vyšší příčky. Byť jsou nemovitosti v tuzemsku v porovnání s jinými evropskými zeměmi levnější, Češi mají nižší platy a na pořízení vlastního bytu nebo domu tedy déle šetří. Dostupnost vlastního bydlení se tak rok od roku zhoršuje.

„Trend nájemního bydlení sílí a sílit bude. Je to důsledek rostoucích cen nemovitostí. Vůbec poprvé se tak někteří lidé budou muset smířit s tím, že pokud chtějí bydlet v konkrétní lokalitě, třeba v hlavním městě, na vlastní bydlení zde nedosáhnou. Nájem je pro ně pak jediná alternativa,“ uvedl pro server Seznam Zprávy ředitel realitní kanceláře Maxima Reality Vladimír Zuzák. Podle něj už je v současné době vidět, jak se mění struktura zájemců o nákup nemovitostí. V Praze se mladý bezdětný pár stává výjimkou.

praha-zizkov

Foto: Peter Brejčák / CzechCrunch

Pandemie koronaviru výrazně ovlivnila nemovitostní trh v Praze

Jak je na tom Česko ve srovnání s jinými evropskými zeměmi, probádala společnost Deloitte. Podle ní vyšel loni v tuzemsku metr čtvereční nového bytu v průměru na 2 822 eur neboli 70 tisíc korun, což znamená, že aby si Čech mohl koupit sedmdesátimetrový byt, potřebuje na něj 12,2 průměrné roční mzdy.

Hůř na tom je z dvaadvaceti srovnávaných evropských zemí jen Srbsko, kde je potřeba 15,2 průměrného ročního platu. Naproti tomu v Bulharsku na stejně velký byt stačí 4,8, v Rumunsku 7, v Polsku 7,6 a v Chorvatsku 8,1 průměrného ročního výdělku.

Platí také, že bydlení v Česku je starší a menší než v Unii. Zatímco u nás je průměrná velikost bytu 78 metrů čtverečních, průměr EU je 96 metrů čtverečních. Největší byty mají na Kypru, v Lucembursku a v Belgii. Nejmenší v Rumunsku, Litvě a Lotyšsku.

Mladí v nájmu chtějí kupovat

Touha po vlastním bytě je přitom v Česku stálá i u mladé generace. Letošní průzkum Sociologického ústavu Akademie věd ukázal, že ti, kteří dosáhli dospělosti po roce 2000, tedy takzvaní mileniálové, po vlastnictví nemovitosti stále touží.

„Spolu s věkem roste četnost přímého vlastnictví. Zatímco ve skupině lidí mezi 18 a 35 lety bydlí ve svém 29 procent z nich, mileniálové starší 27 let mají vlastní bydlení v 45 procentech případů. Ti, kteří bydlí v nájmu, pak často směřují ke koupi nemovitosti,“ uvádí vedoucí studie Martin Lux.

A dodává, že nájemní bydlení představuje jakousi přestupní stanici, mezičlánek na cestě ke kupní smlouvě. „Byť v něm mnohdy setrvávají déle, než by chtěli, protože si koupi zkrátka nemohou dovolit,“ uzavírá Lux.

TikTok dobývá svět. Stal se nejnavštěvovanějším webem roku 2021, v Česku ho používá přes 1,5 milionu lidí

Filip HouskaFilip Houska

tiktok-1

Foto: Antonbe/Pixabay

Sociální síť TikTok

0Zobrazit komentáře

TikTok se chová jinak než ostatní sociální sítě. Hned po otevření aplikace vám spustí video a vtáhne vás dovnitř. Pak zjistíte, že jste sledováním strávili desítky minut – a vůbec jste si to neuvědomili. Tvůrci TikToku moc dobře vědí, co dělají, a proto má jejich služba takovou popularitu. Dokonce tak velkou, že se loni stala nejnavštěvovanějším webem a překonala neotřesitelný Google.com. A letí také v Česku.

O tom, že TikTok roste, už dnes nikdo nepochybuje. Čínská firma ByteDance, která sociální síť vlastní, loni v září uvedla, že TikTok alespoň jednou měsíčně zapne více než miliarda lidí. Oproti lednu roku 2018, kdy TikTok nabíral na relevanci, to je nárůst o více než 945 milionů lidí. A ve srovnání s prosincem roku 2019 se jedná o zhruba dvojnásobné množství.

S tím, jak roste počet uživatelů, se zvyšuje i množství kvalitního obsahu. Ačkoliv zábavné typy videí stále převládají, při troše snahy se dá na TikToku najít i obsah vzdělávací nebo inspirativní. „Sledujeme, že přibývají tvůrci, kteří se snaží předávat hodnotu, vzdělávat ostatní i informovat o aktuálním dění,“ říká pro CzechCrunch Vít Janda z konzultační agentury TikTokuj.cz.

TikTok se vedle toho stává i čím dál větším kanálem pro živá vysílání, čehož může být důkazem i velký listopadový koncert rappera Travise Scotta, který nakonec skončil tragédií a zahynulo během něj deset lidí. Většina videí přímo z akce totiž přicházela právě z TikToku a světová média je zahrnovala do svých článků. A to je jen jeden z mnoha příkladů.

tiktok-2

Foto: A. Podrez/Pexels

Na TikToku už nejsou jen pošetilé tanečky

Když se pak všechna možná využití TikToku sečtou, vychází z toho nejen více než miliarda měsíčně aktivních uživatelů po celém světě, ale také fakt, že se jeho web stal nejnavštěvovanější stránkou na internetu za loňský rok. Alespoň tedy podle metrik firmy Cloudflare, která ve svém žebříčku měřila serverovou aktivitu od září do prosince. A jako vítěz jí vyšel TikTok.

Do hodnocení se pak započítávaly i různé analýzy souhrnných dat, přičemž výsledky vychází z kombinace popularity webu, procentuální změny ve vzorcích návštěvnosti a změn v hodnocení v čase. V tomto ohledu TikTok generoval na svých stránkách větší návštěvnost, než měly v daném období všechny služby Googlu, historicky nejnavštěvovanější domény, dohromady.

Předloni byl Google.com první a TikTok „až“ sedmý, nyní se karty promíchaly. Je to navíc poprvé, co se společnost ByteDance, která TikTok vlastní, dostala na první místo žebříčku. „Růst TikToku je zřejmý. Očekáváme, že letos na tempu ještě přidá a bude se nadále přibližovat Instagramu,“ dodává Janda.

V Česku mohou TikTok používat i dva miliony lidí

Také na českém trhu má TikTok rostoucí tendenci. Vít Janda z agentury TikTokuj.cz, která jednotlivcům i firmám pomáhá ve využívání této sociální sítě, odhaduje, že se počet uživatelů šplhá až k hranici dvou milionu lidí. „Při nastavování reklam nám TikTok ukazuje odhad 1 589 000 uživatelů – toto číslo ale nezahrnuje uživatele mladší osmnácti let,“ zmiňuje pro CzechCrunch.

„TikTok data o uživatelích, kterým ještě nebylo osmnáct, vůbec nezveřejňuje. Předpokládám, že celkem to tedy v Česku bude okolo 1,8 až dvou milionu lidí. Pokud se podívám trochu do minulosti, na jaře loňského roku to bylo okolo 1,27 milionu uživatelů – opět bez lidí mladších osmnácti let,“ dodává Janda a zmiňuje, že v Česku počet uživatelů TikToku meziročně vyrostl o minimálně 25 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

A stejně jako všude jinde také v Česku se ukazuje obrovská síla algoritmu, na které je TikTok založen. Čínská sociální síť totiž dlouhé roky funguje na jakési personalizaci obsahu – s jakým obsahem uživatelé nejvíce interagují, ten se jim v následujících týdnech od používání častěji zobrazuje. Když tedy někdo nemusí propírané tanečky do rytmu hudby, ve výčtu videí na TikToku je přeskakuje. A platformu mu to oplácí.

„V prvních týdnech, kdy uživatel přijde nově na TikTok, se mu ukazuje směs všech typů videí. Včetně tanečků. Čím více času uživatel na službě tráví, tím více na míru mu TikTok ukazuje obsah, na který nejvíce kouká, který lajkuje, komentuje, případně sdílí. Pokud tedy není vaším šálkem kávy sledování tanečků a budete je v prvních týdnech používání přeskakovat, TikTok vám poté začne ukazovat třeba jen edukační obsah,“ vysvětluje Janda.

TikTok navíc nepřestává inovovat – takříkajíc neusíná na vavřínech. A vlastně ani nemůže, pokud chce jednou překonat impérium Marka Zuckerberga, pod které spadají samozřejmě Facebook a Instagram s miliardami lidí. V tomto roce by měla sociální síť umožnit také v Česku nakupovat během živého vysílání a přibudou i katalogy produktů na profilech uživatelů. Chystá se i propracovanější monetizační model.

Práce na platformě je však jedna věc. Ta druhá se týká toho, co dělá mimo ni. Předvčerejškem totiž ByteDance oznámilo, že se spojilo s firmou Virtual Dining Concepts, aby společně na americkém trhu spustily síť restaurací TikTok Kitchen. Z nich by se měla jídla pouze rozvážet, přičemž všechny pokrmy budou vycházet z pochoutek, které se objevily na TikToku. Autoři receptů by pak měli za ně následně dostat zaplaceno.