Osobní transport nad zemí. Japonský SkyDrive dostal ve svém létajícím autě do vzduchu prvního pilota
Na světě existuje celá řada projektů, které se snaží vymanit osobní dopravu ze spárů gravitace. Jen několik málo z nich ovšem dokáže se svými létajícími automobily vzlétnout a mít přitom člověka přímo na palubě. Mezi společnosti, jejichž futuristický letoun to dokáže, nyní patří také japonský SkyDrive.
Touha podmanit si vzdušný prostor ve jménu osobní mobility v posledních letech výrazně sílí. Od oblohy protkané vznášejícími se taxíky a soukromými letouny o velikosti automobilů nás dělí jen několik dekád. Některé firmy dokonce prohlašují, že jejich stroje budou na obloze během několika příštích let. Takové vize je ovšem nutné brát s rezervou.
„Z více než 100 projektů, jež se zabývají létajícími vozidly, je jich jen několik schopno vzlétnout s člověkem na palubě,“ sdělil pro Associated Press Tomohiro Fukuzawa, muž stojící v čele projektu SkyDrive. Ten mezi onu hrstku úspěšných patří díky nedávnému testu.
Během něho se „letoun“ pod označením SD-03 vznesl do vzduchu s pilotem na palubě. Celý test trval pouhých pár minut a létající vozidlo bylo jen několik málo metrů nad zemí, i tak ale šlo o úspěch, který SkyDrive posouvá do elitnější skupiny dobyvatelů letových výšek, kterým dnes panují zejména helikoptéry.
Podle Fukuzawy je společnost schopna svůj letoun dostat do reálného provozu už za tři roky. Sám ale uznává, že nejkritičtějším bodem bude otázka bezpečnosti. Letoun v tomto ohledu příliš důvěry nevzbuzuje.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsOproti konkurenčním strojům s vertikálním vzletem i přistáním (VTOL) má velmi malé rozměry – na výšku jen dva metry a na délku i šířku metry čtyři. Do pohybu jej dostává osmice rotorů rozmístěných na čtyřech bodech letounu, přičemž lopatky každého z nich roztáčí vlastní elektromotor s nespecifikovaným výkonem.
Díky kapacitě baterie je stroj prozatím schopen letu trvajícího maximálně deset minut. To je časový limit, který neumožňuje překonávání příliš velkých vzdáleností, byť tu mluvíme o cestování vzdušnou čarou. Uvědomuje si to i sám Fukuzawa, který by rád dostal výdrž stroje alespoň na půl hodiny. Pak by podle něj bylo možné začít stroj vyvážet i na jiné trhy, třeba do Číny.
Autonomně na nákupy
SD-03 můžeme díky jeho kompaktním rozměrům označit za vzdušný automobil. Tím se liší od konkurenčních projektů, jako je například Volocopter, jehož letouny chtějí přepravovat více pasažérů najednou. Díky tomu by se měly stát dopravními prostředky společností nabízející netradiční formy transportu na atraktivních městských linkách, o což usiluje například Lilium či Kitty Hawk.
Stroj od SkyDrive je určen spíše pro osobní účely, tedy výlety za nákupem či přáteli, bez nutnosti vlastnění pilotní licence. SkyDrive totiž vyvíjí plně autonomní systém řízení. Aby bylo možné takový vývoj provádět, musel SkyDrive nalézt dostatečně silné investory.
Mezi ně patří takové společnosti, jako je automobilka Toyota, herní vývojové studio Bandai Namco či producent elektroniky Panasonic. I přes jejich podporu je pro SkyDrive vývoj takového letounu procesem plným výzev a velkých úkolů. Stále je potřeba vyřešit celou řadu otázek týkajících se nejen samotné techniky, ale především otázky infrastruktury a plnění veškerých náležitostí řízení letového provozu.
I z toho důvodu si na nebe plné létajících automobilů a taxíků budeme muset ještě nějaký čas počkat. A pokud se přeci jen dočkáme, stále se houpe velký otazník nad cenou takových strojů, které si rozhodně nebude moci pořídit každý.