Osobní transport nad zemí. Japonský SkyDrive dostal ve svém létajícím autě do vzduchu prvního pilota

skydive7

Foto: SkyDrive

SkyDrive dokázalo dostat svůj vzdušný automobil do vzduchu

0Zobrazit komentáře

Na světě existuje celá řada projektů, které se snaží vymanit osobní dopravu ze spárů gravitace. Jen několik málo z nich ovšem dokáže se svými létajícími automobily vzlétnout a mít přitom člověka přímo na palubě. Mezi společnosti, jejichž futuristický letoun to dokáže, nyní patří také japonský SkyDrive.

Touha podmanit si vzdušný prostor ve jménu osobní mobility v posledních letech výrazně sílí. Od oblohy protkané vznášejícími se taxíky a soukromými letouny o velikosti automobilů nás dělí jen několik dekád. Některé firmy dokonce prohlašují, že jejich stroje budou na obloze během několika příštích let. Takové vize je ovšem nutné brát s rezervou.

„Z více než 100 projektů, jež se zabývají létajícími vozidly, je jich jen několik schopno vzlétnout s člověkem na palubě,“ sdělil pro Associated Press Tomohiro Fukuzawa, muž stojící v čele projektu SkyDrive. Ten mezi onu hrstku úspěšných patří díky nedávnému testu.

skydive3

Foto: SkyDrive

Letoun SD-03

Během něho se „letoun“ pod označením SD-03 vznesl do vzduchu s pilotem na palubě. Celý test trval pouhých pár minut a létající vozidlo bylo jen několik málo metrů nad zemí, i tak ale šlo o úspěch, který SkyDrive posouvá do elitnější skupiny dobyvatelů letových výšek, kterým dnes panují zejména helikoptéry.

Podle Fukuzawy je společnost schopna svůj letoun dostat do reálného provozu už za tři roky. Sám ale uznává, že nejkritičtějším bodem bude otázka bezpečnosti. Letoun v tomto ohledu příliš důvěry nevzbuzuje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Oproti konkurenčním strojům s vertikálním vzletem i přistáním (VTOL) má velmi malé rozměry – na výšku jen dva metry a na délku i šířku metry čtyři. Do pohybu jej dostává osmice rotorů rozmístěných na čtyřech bodech letounu, přičemž lopatky každého z nich roztáčí vlastní elektromotor s nespecifikovaným výkonem.

skydive5

Foto: SkyDrive

SD-03 disponuje hned osmi rotory

skydive6

Foto: SkyDrive

Stroj je vybaven předními světlomety a zadním světlem

Díky kapacitě baterie je stroj prozatím schopen letu trvajícího maximálně deset minut. To je časový limit, který neumožňuje překonávání příliš velkých vzdáleností, byť tu mluvíme o cestování vzdušnou čarou. Uvědomuje si to i sám Fukuzawa, který by rád dostal výdrž stroje alespoň na půl hodiny. Pak by podle něj bylo možné začít stroj vyvážet i na jiné trhy, třeba do Číny.

Autonomně na nákupy

SD-03 můžeme díky jeho kompaktním rozměrům označit za vzdušný automobil. Tím se liší od konkurenčních projektů, jako je například Volocopter, jehož letouny chtějí přepravovat více pasažérů najednou. Díky tomu by se měly stát dopravními prostředky společností nabízející netradiční formy transportu na atraktivních městských linkách, o což usiluje například Lilium či Kitty Hawk.

Stroj od SkyDrive je určen spíše pro osobní účely, tedy výlety za nákupem či přáteli, bez nutnosti vlastnění pilotní licence. SkyDrive totiž vyvíjí plně autonomní systém řízení. Aby bylo možné takový vývoj provádět, musel SkyDrive nalézt dostatečně silné investory.

hischier

Přečtěte si takéBudoucnost mobility nad zemí. Volocopter je nejdál, protože jediný na světě už létá, říká jeho testovací pilot Damian HischierBudoucnost mobility nad zemí. Volocopter je nejdál, protože jediný na světě už létá, říká jeho testovací pilot Damian Hischier

Mezi ně patří takové společnosti, jako je automobilka Toyota, herní vývojové studio Bandai Namco či producent elektroniky Panasonic. I přes jejich podporu je pro SkyDrive vývoj takového letounu procesem plným výzev a velkých úkolů. Stále je potřeba vyřešit celou řadu otázek týkajících se nejen samotné techniky, ale především otázky infrastruktury a plnění veškerých náležitostí řízení letového provozu.

I z toho důvodu si na nebe plné létajících automobilů a taxíků budeme muset ještě nějaký čas počkat. A pokud se přeci jen dočkáme, stále se houpe velký otazník nad cenou takových strojů, které si rozhodně nebude moci pořídit každý.

Největší pokrok Neuralinku. Elon Musk své mozkové implantáty testoval na prasatech, v budoucnu vyléčí i deprese

Jiří SvobodaJiří Svoboda

neuralink-musk2

Foto: Neuralink/CzechCrunch

Elon Musk pokračuje ve svém ambiciózním projektu Neuralink

0Zobrazit komentáře

Myšlenka mozkového implantátu, díky němuž by lidé pomocí vjemů ovládali třeba telefon, některé děsí, ale některé naopak láká. Od tohoto sci-fi scénáře nás ostatně možná nedělí zase tak mnoho. Důkazem je projekt Neuralink vizionáře Elona Muska, který v noci na sobotu představil dosud největší pokroky jednoho ze svých ambiciózních projektů. Z dalších můžeme jmenovat Teslu či SpaceX.

Přímo na místě živě přenášené události vzal Elon Musk několik pokusných prasat, na nichž technologii zkoušel. Jedno ze zvířat už navíc ve své lebce mělo Neuralink více než dva měsíce. Diváci tak měli možnost pozorovat živou vizualizaci signálů, které pocházely z neuronů spojenými s čumákem prasete.

„Kdykoliv něco začmuchá, tak se ozve signál, stejně tak, když se něčeho čumákem dotkne,“ ukazoval Musk na graf, který vyskočil kdykoliv, kdy se malý tvor rozhodl sníst jednu z dobrot, jež měl v připravené ohradě.

neuralink2

Foto: Neuralink / YouTube

Prase a vizualizace jeho mozkových signálů

Kromě toho Musk uvedl, že jednomu z prasat tým nasadil do lebky rovnou dva Neuralinky, a ukázal také pokusné zvíře, které už implantát mělo a poté jej vědci vyjmuli. „Toto je velmi důležitá věc – reverzibilita. Pokud se rozhodnete, že už Neuralink nechcete, nebo ho chcete upgradovat, není problém ho bez následků vyndat,“ uvedl Musk.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přestože v tuto chvíli devětačtyřicetiletý podnikatel, jenž se stal díky jízdě automobilky Tesla na burze čtvrtým nejbohatším mužem planety, neukázal nic víc než prostou vizualizaci signálů z prasečího mozku, do budoucna by měl mít jeho vynález funkce, které si zatím lze jen stěží představit a spíše než čemukoliv reálnému se blíží zmíněnému sci-fi.

Malé zařízení by tak například mohlo pomocí vytváření elektrických impulsů vyléčit nejen psychické poruchy, jako je deprese nebo úzkost, ale pomoci také s problémy typu ztráta sluchu, zraku nebo paměti.

the-link

Foto: Neuralink

Aktuální podoba mozkového implantátu od Neuralinku

Oproti původnímu designu, který počítal s malým zařízením za uchem, nyní Neuralink přišel s malým kruhovým objektem, jenž se umísťuje přímo do lebky. Velikostně je jako menší chytré hodinky – s nimi má Neuralink podobný třeba i způsob indukčního nabíjení, baterie má přitom vydržet celý den.

Klíčovou součástí zařízení jsou malé elektrody, které jsou do mozku ze zařízení přímo zavedeny. Aplikují se jedině pomocí speciálního robota a Musk ujišťoval, že je jejich zavedení zcela bezpečné. Operaci prý lze provést dokonce bez celkové anestezie. Robot při ní nejdříve mozek naskenuje a elektrody zavede tak, aby se vyhnuly žílám, čímž zamezí krvácení.

neuralink-robot

Foto: Neuralink

Chirurgický robot z projektu Neuralink

Musk a jeho tým už získal první posvěcení od amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FDA), aby mohl celý systém i nadále testovat. Dalším logickým krokem je tak implementování do člověka, ale ohledně tohoto milníku zatím Neuralink nezveřejnil žádné další informace. Doposud startup testoval své prototypy úspěšně na zvířatech, včetně primátů. Minulý rok se ukázalo, že opice byla pomocí vlastních vjemů skutečně schopna ovládat počítač.

Kyborgové už stejně jsme, tvrdí Musk

Elon Musk je vizionář, jehož hlavním cílem (a ani ne tak snem) je dostat lidstvo na Mars. Odvětví, v nichž podniká, svými nápady posouvá mílovými kroky, nicméně nutno podotknout, že konkrétní termíny historicky příliš nedodržuje. Už v červenci 2019 zmínil, že první implantáty by chtěl instalovat do konce roku 2020.

elonmusk3

Přečtěte si takéRodeo pokračuje. Akcie Tesly překonaly 2 tisíce dolarů za kus a z Muska je rázem čtvrtý nejbohatší člověk světaRodeo pokračuje. Akcie Tesly překonaly 2 tisíce dolarů za kus a z Muska je rázem čtvrtý nejbohatší člověk světa

Neuralink samozřejmě otevírá množství etických otázek. Musk v nedávném podcastu Joe Rogana také použil termín lidské symbiózy s umělou inteligencí. Na první pohled trochu děsivá představa by ale podle Muska jen zrychlila proces, který už jako lidstvo tak či onak zažíváme.

Zmínil totiž, že de facto už kyborgové jsme, když nechceme odejít od svých telefonů, které nebývají často ničím menším než naší prodlouženou rukou. Jediný rozdíl je v tom, že z mozku prostřednictvím našich prstů dostáváme do mobilu informace mnohem pomaleji, než by toho bylo schopné přímé spojení z implantátu.