Osobnostmi roku jsou Palán a Hejl. S Productboardem vystřelili tam, kam nikdo jiný zatím ani nedohlédl
Jejich Productboard se stal v pořadí druhým českým čistokrevným jednorožcem. Zato takovým, který se chlubí nejvyšší hodnotou.
Byla to jednomyslná shoda. Když odborná porota sestavená CzechCrunchem rozhodovala o tom, kdo se stane osobností tuzemské startupové scény, která tu za posledních dvanáct měsíců zanechala významnou stopu, vybrala dvojici, která tu spíš zanechala velmi výraznou prohlubeň. Ocenění Startupová osobnost roku 2022 si dělí Hubert Palán a Daniel Hejl z Productboardu. Firmy, která letos bez nadsázky odcválala všem ostatním.
Vybudovali totiž jednorožce, tedy společnost s hodnotou nad jednu miliardu dolarů. Jenže ne jen tak ledajakého. V pořadí je druhou čistě českou společností s takovým označením, výrazně ale zaujalo číslo, se kterým se Productboard může pochlubit. Firma se totiž pod jejich vedením stala se značným náskokem rovnou vůbec nejhodnotnějším českým jednorožcem. V letošním únoru získali od investorů 125 milionů dolarů, tedy 2,7 miliardy korun, tudíž se hodnota společnosti vyšplhala na 1,725 miliardy dolarů. To bylo v tu chvíli v přepočtu přes 37 miliard korun. O hodně víc, než je na status jednorožce potřeba.
„Hubert, kterého znám osobně, a samozřejmě taky Daniel, se kterým Productboard tvoří, jsou nejen velice schopní zakladatelé, ale zejména pak inspirativní osobnosti, které svou pílí, přístupem a drajvem motivují další firmy i jednotlivce. V tomhle vidím asi jejich největší přínos pro naši startupovou komunitu. Proto jsou našimi osobnostmi roku,“ vysvětluje člen odborné poroty David Pavlík, technologický ředitel logistického startupu Shipmonk.
Productboard vyvíjí aplikace, které pomáhají firmám lépe porozumět potřebám zákazníků a podle toho vylepšovat jejich digitální produkty. Umožňuje přehledně plánovat jejich vývoj, porozumět trhu a reagovat na poptávku. Jeho nástroje využívá 5 400 firem včetně největších korporací jako Microsoft, Volkswagen, Zoom nebo Avast.
Productboard
Své hospodářské výsledky sice firma odmítá komentovat, ale jen za posledních dvanáct měsíců takřka zdvojnásobila svou zaměstnaneckou základnu. Dnes pro Productboard pracuje přes 400 lidí, kteří působí především v Praze, Brně, San Francisku, Dublinu a Vancouveru. Tady všude má kanceláře.
Investici, kterou startup zaujal porotu i nás a mimochodem velmi výjimečně se dostal do hledáčku mainstreamových médií, vedly fondy Dragoneer Investment Group a Tiger Global Management. Ty mají za sebou investice do firem jako Spotify, Uber, Airbnb, LinkedIn či Coinbase. Už dřív ale ve čtyřech investičních kolech startup získal dohromady 135 milionů dolarů. A i v nich se objevily na scéně velmi známá jména, například Sequoia Capital, Index Ventures, Kleiner Perkins či české Credo Ventures.
„Pevně doufám, že náš růst a dosavadní úspěch pomáhá reprezentovat český talent ve světě,“ uvedl u příležitosti investice spoluzakladatel a CEO Productboardu Hubert Palán. „Stále zrychlující se digitalizace světa hraje v náš prospěch, máme tak velké plány. Pro náš další úspěšný růst je stěžejní nabírat ty nejlepší odborníky na světě. Ti by nám měli pomoci, společně se stávajícím týmem, rozšířit schopnosti Productboardu, abychom byli ještě důležitějším a strategičtějším partnerem i těm největším světovým korporacím,“ dodal.
***
CzechCrunch v rámci soutěže Startup Awards kromě Huberta Palána a Daniela Hejla ocenil osobnosti a firmy v dalších třech kategoriích, jejichž vítězové si odnesli skleněné sošky ve tvaru loga soutěže od českého designéra Lukáše Nováka. Cenu za investiční trefu roku si odnáší fond Inven Capital pro svůj hon na německého jednorožce. Nálepku nejoblíbenějšího tuzemského startupu získal cestovatelský projekt Placehunter. A ocenění mladého startupu roku, tedy takového, který má potenciál stát se příštím jednorožcem, obdržel Better Stack.