Ovládnou ulice kola, či elektroauta? Budou taxíky létat? Konference CzechCrunch Onlajn už dnes ukáže budoucnost dopravy

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

onlajn-top

Foto: CzechCrunch

Konference CzechCrunch Onlajn ukáže budoucnost dopravy

0Zobrazit komentáře

Budoucnost dopravy se týká nás všech, ať už chodíme pěšky, jezdíme na kole, sedíme za volantem, nebo využíváme MHD. Jak se budeme pohybovat nejen po městě za pár let? Ovládnou ulice elektromobily? Budou jezdit bez řidičů? Nebo dokonce létat? Na to se podíváme v průběhu naší konference CzechCrunch Onlajn, kde už dnes od 18 hodin vystoupí například zakladatel startupu Zuri Michal Illich, bývalý designér Tesly Otto Fabri či zakladatel Rekol Vít Ježek.

Přepravovat se potřebujeme prakticky denně, ať už za prací, nebo zábavou. Některým stačí dojít na místo určení pěšky, jiní potřebují kombinovat hned několik dopravních prostředků. Jedním z nejpalčivějších problémů je aktuálně doprava ve městech, která jsou často ucpaná auty, a řeší se, zda to vyřeší jejich regulace a třeba větší zapojení sdílených kol, koloběžek nebo skútrů.

Názory se přitom různí. Proto jsme si na další virtuální konferenci CzechCrunch Onlajn pozvali osobnosti, které budoucnost dopravy formují a s nimiž se blíže podíváme na to, co všechno nás v této oblasti čeká. Budeme řešit souboj elektromobilů na baterky a na vodík, sdílené dopravní prostředky všeho druhu i to, jestli ještě bude potřeba, abychom auto, kolo nebo koloběžku vůbec vlastnili.

on6-speakers

V pořadí šesté vydání konference CzechCrunch Onlajn se koná dnes od 18 hodin a sledovat ho bude možné živě na YouTube či Facebooku. Všechny důležité informace najdete na webu czechcrunch.cz/onlajn a těšit se můžete na osm inspirativních vystoupení, které by si neměl nechat ujít nikdo, koho zajímá, jestli bude ještě za pár let vůbec držet v ruce volant nebo zda města jednoho dne vystaví autům stopku.

Je třicítka nová padesátka? A proč se nemají rádi řidiči aut a bicyklů?

Když se řekne budoucnost dopravy, automaticky vytanou na mysli hlavně automobily. Celý sektor aktuálně přechází na motory s elektrickým pohonem, přičemž se diskutuje zejména o dvou tématech. Zda je to celé vůbec správně a také o tom, co vlastně má elektromotory pohánět.

Například v Toyotě ve velkém sází na vodík, kterému věří více než bateriím, a také o tom bude mluvit šéf tuzemského zastoupení japonské automobilky Martin Peleška. Otto Fabri nabídne svou zkušenost z Tesly, kde se podílel na designu prvního Modelu S, či Faraday Future, kde z bezprostřední blízkosti nahlédl na to, jak budoucnost tohoto oboru může vypadat.

V souvislosti s automobily se zejména v evropských městech řeší i to, zda náhodou třicítka nebude nová padesátka, tedy že se sníží maximálně povolená rychlost v ulicích. O tom, jak se budou města proměňovat, proč by se měla více otevřít občanům a dát menší prostor dopravním prostředkům, promluví expert na mikromobilitu Roman Meliška, který se tématem dlouhodobě zabývá.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Dopravu ve městech proměňují také služby sdílené mobility, kdy si lidé půjčují dopravní prostředky všeho druhu jen ve chvíli, kdy se potřebují někam přesunout. O tom, jak v Česku sdílené služby fungují a jakou mají budoucnost, promluví Šimon Čapek z carsharignu GreenGo, Tereza Veselá ze startupu Blinkee, který má v Praze elektroskútry, a Vítek Ježek z bikesharingu Rekola.

O někdy až nevraživém „souboji“ mezi řidiči automobilů a cyklisty v ulicích nejen našeho hlavního města budeme mluvit s Jakubem Ditrichem. Zakladatel projektu ekolo.cz se problematice cyklodopravy dlouhodobě věnuje a pokusí se vyvrátit mýty, které tvrdí, že Praha není pro bicykly vhodná. Třeba tím, že ukáže, jak to dělají v jiných městech a v čem to pomáhá samotnému městu, dopravě i lidem samotným.

A podíváme se také do vzduchu. Martin Fec z Charter Advisory promluví o tom, jak pandemie zamávala s leteckým byznysem a zda se teď i díky různým opatřením začne více létat soukromými letadly. Pro koho jsou vlastně private jety určené, kolik to stojí a proč se budou stále více sdílet?

Ještě dál do budoucnosti se dívá Michal Illich, který ve startupu Zuri vyvíjí a staví elektrické letadlo s vertikálním vzletem a přistáním (eVTOL). Právě tyto prostředky mají představovat budoucnost rychlé dopravy nejen ve městech, ale také mimo ně. Budeme se bavit o tom, jak se takový startup z Česka v obrovské globální konkurenci staví a kdy se letadlem od Zuri proletíme.

Více informací a celý program naší živě vysílané konference najdete na webu CzechCrunch Onlajnu. Začínáme už dnes v 18.00.

Partnerem šestého CzechCrunch Onlajnu jsou společnosti Toyota, carsharing GreenGo a Charter Advisory, která zajišťuje privátní leteckou dopravu.

o6-par

Do proslulých amsterdamských kanálů vyplují autonomní čluny. Budou převážet turisty i plnit funkci odpadkových košů

roboat-full-scale_mit-ams_web-1-min

Foto: Roboat

Roboat se chce utvářet novou, zelenější tvář amsterdamských kanálů

0Zobrazit komentáře

Budoucnost lidské mobility je nejspíše elektrická, možná vodíková, s velkou pravděpodobností je však i autonomní. To dokazují horečnaté snahy automobilek stoupat se svými novými modely na žebříčku úrovní autonomie stále výš. Není to však jen segment automotive, kde bude hrát schopnost samovolného pohybu stále větší roli. Autonomie je řešena u letadel a také lodí, jak demonstruje amsterdamský projekt Roboat s plavidly, která by měla brázdit vody tamních kanálů.

Kanály hlavního města Nizozemska mají celkovou délku bezmála 100 kilometrů a jsou využívány jako dopravní infrastruktura, představují lákadlo pro turisty a bohužel si je někteří pletou i s odpadkovým košem. To je problém, který může značně ubírat na romantičnosti celého města. Již brzy by se však na kanálech měla začít pohánět speciální plavidla, jež se postarají jak o přepravu osob, tak o problematiku odpadového hospodářství v úzkých vodních koridorech.

To vše navíc tyto moderní čluny zvládnou v plně autonomním režimu, tedy bez jakékoliv posádky. Projekt Roboat už má dokonce za sebou první ukázkovou plavbu, během které čtyřmetrová loďka proplula kolem repliky historického trojstěžníku Stad Amsterdam, aby co nejlépe demonstrovala progres, jímž by měly vodní kanály projít.

roboat1

Foto: Roboat

Testování prototypu plavidla Roboat na kanálu v Amsterdamu

roboat4

Foto: Roboat

Podoba aktuálně vyvíjeného protypu plavidla

Čluny jsou poháněny elektrickým ústrojím, které jim umožňuje plout rychlostí asi šesti kilometrů v hodině, přičemž provozní doba je odhadována na 12 až 24 hodin dle nákladu a také typu baterie. Při navrhování plavidel byl totiž kladen velký důraz na modularitu, díky čemuž je lze libovolně upravovat pro specifické potřeby přepravy zboží a osob, ale i pro celou řadu dalších účelů.

Roboat tak díky modulárnímu designu plánuje na vodu vypustit například i „popelářské“ čluny, které pomohou kanály udržet o něco čistší než dosud. Ať už pak budou převážet odpadky, nebo pasažéry, pohyb člunů bude řízen softwarově na základě dat poskytovaných z kamer a senzorů umístěných na plavidle. Ty permanentně skenují prostor okolo sebe a tím člunu umožňují vyhnout se překážkám, jako jsou soukromá plavidla, plovoucí taxíky či pevné objekty.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Stephan van Dijk, ředitel pro inovace Amsterdamského institutu pro pokročilá metropolitní řešení, který na projektu pracuje spolu s Massachusettským technologickým institutem (MIT), uvedl, že tato technologie najde své uplatnění i ve vysoce složitých provozních situacích v přístavu. Autonomní řešení by mohlo tyto situace pomoci efektivněji řešit a případně je i zcela eliminovat.

V této souvislosti připomíná fakt, že lodě bez posádky by mohly brázdit kanály 24 hodin denně a sedm dní v týdnu, čímž by rozptylovaly jejich vytížení. To se však nestane ze dne na den. Podle slov vývojářů, kteří pracují na vývoji autonomního systému, je stále zapotřebí dvou až čtyř let, než budou lodě skutečně do kanálů vpuštěny.

roboat6

Foto: Roboat

Díky modularitě lze čluny využívat i pro vytváření nových infrastruktur

roboat5

Foto: Roboat

Lodě mohou sloužit i jako plovoucí odpadkové koše

„Je to hlavně proto, že chceme mít naprostou jistotu, že se v kanálech můžeme pohybovat bezpečně. Právě teď máme autonomii, ale jedním z dalších kroků je ujistit se, že skutečně zvládneme jakoukoli situaci, která nás v kanálech může potkat,“ řekl mechatronik Rens Doornbusch, jak uvádí deník The Guardian. Mimo technických překážek má navíc projekt před sebou ještě překážky legislativní.

V tomto ohledu by již představitelé Roboat měli vést aktivní jednání s ministerstvy a zákonodárci, aby došli k závěru, které z právních předpisů musí být změněny pro skutečně autonomní provoz lodí. V této otázce totiž hraje úlohu nejen bezpečnost provozu, ale také bezpečnost a soukromí osob, které se ocitnou před kamerami a skenery člunů.