Ozdravený Zoot spouští módní tržiště. Ve svém e-shopu nabídne značky Under Armour, Styx i ekozboží z Econea

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

zoot

Foto: Zoot

Prodejna Zoot

0Zobrazit komentáře

Do nové etapy v posledních týdnech symbolicky vstoupil Zoot. Tuzemský módní e-shop prožil velmi složitý rok, který vyvrcholil jednak náročnou koronavirovou krizí, ale zároveň přinesl formální dokončení reorganizačního plánu a konec insolvence. Z něj Zoot vyvedla investiční skupina Natland, která je oficiálně novým majitelem firmy.

„Byl to velmi složitý rok a celý proces. Zatím jsme stále na začátku, ale první krok, vyvést firmu z insolvence a zajistit životaschopnost, se podařil,” říká zakladatel a majoritní vlastník Natlandu Tomáš Raška, který Zoot převzal pod hlavičkou firmy Company New, a. s. Pod vedením Lukáše Uhla a Roberta Vojáčka módní e-shop v cestě za ozdravením odepsal spoustu pohledávek a teď spouští další byznysovou nohu.

Zavření kamenných obchodů a obecně zásadní propad v zájmu o nákup módy v době krizových týdnů souvisejících s pandemií koronaviru se týkalo celého módního trhu. Pomalu zpět se nyní vrací k původním číslům i Zoot a spouští na svém e-shopu tzv. marketplace.

„Po 15. březnu byl propad tržeb nejhorší a trval dva týdny (-67 %), jelikož většina zákazníků Zootu využívá výdejnu ke zkoušení oblečení. Naštěstí se situace otočila vcelku rychle, naše výdejny mohly být již na začátku dubna otevřené a dosáhli jsme o 16 % větších tržeb než minulý rok,“ prozradil pro CzechCrunch Robert Vojáček, který je v Zootu ředitelem odpovědným za růst.

zoot-underarmour

Zoot bude v rámci svého tržiště nabízet například značku Under Armour

Svůj e-shop chce teď nově Zoot nabídnout také jako platformu pro další značky, které přes něj budou moci prodat své zboží. „První značka Under Armour už je na webu k dispozici našim zákazníkům. V další vlně nasazujeme Styx nebo třeba eko zboží e-shopu Econea,“ komentuje spuštění tržiště na Zootu Vojáček. Firma už jedná o spolupráci s desítkami dalších českých módních firem.

Tržiště na Zootu má značkám jednak pomoci například ve vyprodání zboží během krize, ale zároveň díky němu mohou oslovit i úplně nové publikum. Jen v dubnu mělo e-shop Zootu navštívit 1,5 milionu uživatelů, a tak se může stát ideálním kanálem, kde mohou prodejci po slabším období opět chytit dech a začít ve větším prodávat své zboží.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zároveň se může logicky jednat o zajímavý byznys také pro Zoot. Tržiště jsou ve světě e-commerce stále populárnějším obchodním modelem. Globálně na něm staví například Amazon a velký úspěch sklízí v posledních týdnech také Mall.cz, kde přes 800 obchodníků v rámci partnerského prodeje tvoří již více než čtvrtinu ze všech objednávek na e-shopu.

„Očekáváme, že marketplace by příští rok mohl tvořit 10 % našeho obratu,“ doplňuje pro CzechCrunch Vojáček. Součástí celého tržiště na Zootu je nejen internetový obchod jako takový, ale také síť výdejen radosti, kterých má aktuálně Zoot po celém Česku 80, z toho čtvrtinu vlastních a zbylé v rámci partnerských prodejen.

Partnerský prodej ale nutně nebude jen o módě jako takové, což dokazuje i spolupráce s Econeou, což je tuzemský e-shop s ekologickými produkty pro domácnosti.

robert-vojacek

Foto: Pietro Filipi

Robert Vojáček, ředitel pro rozvoj Zootu

„Od napojení na tržiště Zootu očekáváme jednak další růst našeho byznysu, ale také to, že se ekologické, přírodní a zdravé produkty dostanou k více lidem, kteří je dosud neznali. Na Zootu bude zhruba 30 až 40 značek, které prodáváme velkoobchodně,“ říká Pavel Milan Černý, spoluzakladate e-shopu Econea, s tím, že půjde například o značky Eco Cosmetics, laSaponaria, Lamazuna, Hydrophil či Mulieres.

Pro zákazníky se při nákupu v zásadě příliš nezmění. U produktů bude akorát v e-shopu svítit, že se jedná o partnerský prodej a že je na Zootu prodává přímo právě daný prodejce (a nelze tak na něj ani uplatnit případné slevy). Nákupní zkušenost by však měla zůstat stejná, na což bude Zoot klást důraz.

dalibor-cicman

Přečtěte si takéObří investice na Slovensku. GymBeam nabírá 160 milionů korun a chce ovládnout celou střední a východní EvropuObří investice na Slovensku. GymBeam nabírá 160 milionů korun a chce ovládnout celou střední a východní Evropu

„Chceme opravdu důsledně u partnerů hlídat kvalitu zboží a chceme si udržet velkou rychlost dodání, a tak jsme se rozhodli, že poslední míli k zákazníkovi si chceme držet pod svou kontrolou,“ dodává Vojáček s tím, že zákazník vždy obdrží celou objednávku v rámci jedné zásilky, ať už jde o vlastní produkty Zootu či partnerský prodej.

Cílem Zootu, který se koncem loňského roku dokázal vůbec poprvé ocitnout v černých číslech, je, aby do příštího roku na své tržiště nasadil 20 tisíc nových produktů různých značek. Zároveň pro módní hráče připravuje program financování skladových zásob, který by jim pomohl částečně pokrýt cash flow potřeby provozu.

„Tento program v první fázi finančně kryje Zoot z prostředků majoritního akcionáře, kterým je investiční skupina Natland, ale zároveň jej připravujeme do podoby bankovního produktu spolu s finanční institucí působící na českém trhu,” říká výkonný ředitel firmy říká Lukáš Uhl.

Pavel Novák bude po odchodu ze Zonky digitalizovat firmy. S Addvery chce pomáhat bankám i velkým prodejcům

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

pavel-novak-zonky22-minInsider

Foto: Zonky

Pavel Novák chce po odchodu ze Zonky pomoci s digitalizací firem

0Zobrazit komentáře

Tři roky řídil z pozice provozního viceprezidenta ruskou síť obchodů s elektronikou a domácími potřebami Eldorado, další tři roky pak strávil v čele české půjčkové firmy Zonky, která pod jeho vedením rychle vyrostla. Pavel Novák měl ambici jít se Zonky do světa, ale to nakonec neklaplo, a tak se teď čerstvě šestatřicetiletý manažer pouští do nového byznysu.

Společně s Lukášem Markem, bývalým obchodním ředitelem Zonky, zakládají novou společnost Addvery, kde chtějí zúročit roky svých zkušeností s řízením velkých firem a především jejich digitalizací. Právě to bude hlavní náplň nově vzniklého „digitalizačního butiku“, jak ho sami nazývají.

„Chceme nabídnout všem od bank po restaurace možnost transformovat se do online prostředí a zajistit tak komfort online služeb. Na to je potřeba know-how, které tradiční firmy typicky nemají,” říká Pavel Novák. Sám posledních šest let digitalizoval zmíněné obchodní sítě a následně i finanční služby.

Půjčky se Novákovi v Zonky úspěšně zdigitalizovat povedlo. Firma ze skupiny PPF nejbohatšího Čecha Petra Kellnera má dnes 90 tisíc klientů a půjčilo se přes ni už více než 10 miliard korun, jenže vše se zatím dělo pouze na českém trhu. Novák se nikdy netajil tím, že má mezinárodní ambice, ale když na začátku roku padlo akcionářské rozhodnutí, že se nakonec expandovat nebude, rozhodl se tehdejší CEO firmy vydat jiným směrem.

lukas-marek

Lukáš Marek, spoluzakladatel Addvery

A tak zatímco 31. května oslavil své 36. narozeniny a formálně ukončil své působení v Zonky, od 1. června už Pavel Novák řídí novou společnost Addvery. V ní bude držet 51% podíl, zatímco jeho společníkovi Lukáši Markovi připadne zbylých 49 procent. Společně chtějí zúročit své zkušenosti a postupně se z Česka propracovat až k zahraničním klientům.

„Addvery je především konzultační firma a chce být tím, kdo pro offline firmy odřídí celý proces digitalizace, tj. například digitální onboarding klienta, digitální podpis, vyhodnocení kreditních rizik na online půjčkách nebo nastavení logistiky,“ vysvětluje pro CzechCrunch Novák, který by chtěl do budoucna vedle samotné konzultace stavět i vlastní produkty.

Teď je ale s kolegy na začátku a chce sázet především na to, že konzultační činnost v podání Addvery bude prováděna na základě dlouholetých zkušeností z nejvyšších řídících pozic ve velkých firmách z médií, financí a retailu. Spoluzakladatel Lukáš Marek přináší zkušenosti jak ze Zonky, tak z obchodu a online aktivit na TV Nova, TV Prima nebo Extra.cz.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Začít chce Addvery hlavně ve finančním světě a v retailu, což Novák považuje za propojené nádoby. „Pro mě jsou i finanční služby retail a zákazník si zaslouží dokonalou zkušenost. Například vyplňovat IČO zaměstnavatele v žádosti o půjčku je v onlinu nepřijatelné, i když na pobočce to bankám určitě projde. A takových věcí je spousta,“ říká.

Novák velmi dobře ví, že online byznys je hlavně o zákaznické zkušenosti, a tvrdí, že firmám dokáže na základě svých zkušeností ušetřit čas při rozhodování, jakým směrem se v digitalizaci a stavbě nových digitálních produktů vydat. „Za svou kariéru už jsem zavřel desítky slepých uliček a právě to může být čas, který klientům ušetřím,“ popisuje Novák.

Do startu nového byznysu vkládají spoluzakladatelé vlastní finanční prostředky a Novák prozrazuje, že pro letošní rok počítá se ztrátou v řádu milionu korun. Na konci roku už by ale měl rád ve svých řadách kolem dvacítky konzultantů a na světě první úspěšně projekty. „Plány na letošek jsou projektově vstoupit do klíčových accountů na českém trhu – tím jsou banky a velcí retaileři,“ dodává.