Ožívá legenda minulého století. Volkswagen představil elektrickou verzi ikonického Brouka

vw-beetle-electric-boxed

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

0Zobrazit komentáře

Automobilový průmysl má hned několik modelů, které zná snad každá osoba, ať už je majitelem řidičského oprávnění, či nikoliv. Minimálně dva takové modely má i Volkswagen ve svém Golfu a Beetlu. Zatímco první jmenovaný se brzy představí ve své již osmé generaci, které nebude chybět ani elektrická verze, výroba znovuoživeného Beetlu byla již definitivně ukončena a s jejím pokračováním se nepočítá.

Klasického Brouka, který zažil svou slávu v letech 1938 až 2003, bylo vyrobeno celkem 21,5 milionu, díky čemuž se jedná o jeden z modelů s největším počtem vyrobených kusů. Jeho nástupci jménem New Beetle se překonat úspěchy slavného předka nepodařilo a po 1,7 milionech vyrobených kusů Volkswagen jeho výrobu letos definitivně ukončil.

Německý výrobce se totiž po svých problémech v rámci aféry Dieselgate, kdy falšoval výsledky produkce emisí u svých naftových vozidel, ve velkém opřel do elektromobility. Představil rodinu I.D., která zastřešuje koncepty i produkční verze elektromobilů a tento týden odhalil svůj očekávaný první „masový“ elektromobil ID.3.

volkswage-e-beetle-2

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

Plánem automobilky je prodávat 2 až 3 miliony elektromobilů ročně a do tří let představit hned 27 elektrifikovaných novinek. Elektrický Brouk však mezi nimi s největší pravděpodobností nebude. To ale neznamená, že elektrického Brouka nemůžete mít.

Ve spolupráci se společností eClassic připravil Volkswagen pro nadcházející autosalon ve Frankfurtu zajímavost v podobě vozu Volkswagen e-Beetle. Nejedná se o elektrickou verzi poslední generace New Beetlu, ale naopak o přestavbu klasického Brouka, kterému byl propůjčen elektrický pohonný systém z moderního Volkswagenu e-Up.

greengo-praha-carsharing

Přečtěte si takéDo Prahy míří další sdílená auta. Maďarský carsharing GreenGo přiveze elektrické Volkswageny e-UpDo Prahy míří další sdílená auta. Maďarský carsharing GreenGo přiveze elektrické Volkswageny e-Up

Díky tomu je e-Beetle schopen uhánět rychlostí až 150 km/h a energie uložená v bateriích o kapacitě 36,8 kWh vystačí na dojezd 200 kilometrů. Z 0 na 50 km/h dokáže zrychlit za necelé 4 sekundy, o což se stará elektromotor o výkonu 82 koňských sil. S novým pohonným ústrojím dostala klasika také vyztužení podvozku a lepší brzdy.

volkswagen-e-beetle-1

Foto: Volkswagen

Nabíjecí konektor se chytře schoval pod zadní lampu vozu

Díly dodal samotný Volkswagen, ale přestavbu má na svědomí společnost eClassics. Ta uvedla, že způsob, kterým byl přestavěn e-Beetle, bude možné používat i u dalších historických vozidel. Díky tomu bude i do budoucna možné jezdit v klasických vozech 20. století a zároveň nezanechávat jejich provozem žádnou uhlíkovou stopu. eClassic nyní pracuje na platformě pro přestavbu historických autobusů a v nejbližší době by se chtěli pokusit o vytvoření e-Porsche 356.

nntb_1

Přečtěte si takéČeská aplikace proti šikaně je i na škole, kam chodil Elon Musk. Vytvořil jí devatenáctiletý podnikatel z BrnaČeská aplikace proti šikaně je i na škole, kam chodil Elon Musk. Vytvořil jí devatenáctiletý podnikatel z Brna

Elektrický Brouk z dílny eClassic bude prozatím jedinou možností, jak získat klasiku od Volkswagenu v elektrické podobě. Konec nadějím na návrat legendy totiž učinil šéf VW Herbert Diess, který prohlásil, že je Brouk natolik ikonickým modelem, že by jeho přeměna na elektromobil nebyla správná a že si lidé spojují elektromobil s něčím moderním a nikoli s vozem s moderní technikou v retro designu.

Tato slova však trochu podkopává fakt, že přesně takový elektromobil ztělesňuje koncept I.D. Buzz. Ten je elektrickým odkazem na minibus Transporter T1, který se stal jedním ze symbolů nespoutaného životního stylu za éry hippie. Jeho design legendární „Téčko“ nápadně připomíná a Volkswagen se vůbec nebrání výrobě jeho sériové verze, která by měla být zahájena v roce 2022.

volkswagen_082017_1

Inovovaný elektrický mikrobus I.D. BUZZ

Elektrické verze starých dobrých klasik nejsou u automobilek ničím výjimečným. Svou elektrickou verzi má například italský drobeček Fiat 500 a co nevidět se nám představí i elektrická verze pokračovatele ikonického Mini jménem Mini Cooper SE. Moderní elektrický Brouk by si tak zcela jistě své kupce našel, ale Volkswagen se rozhodl jít trochu jinou cestou, na které si nostalgickou písničku rozhodně pobroukávat nehodlá.

volkswagen-e-beetle-4

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswagen-e-beetle-5

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswagen-e-beetle-3

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswage-e-beetle-2

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswage-e-beetle-3

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswage-e-beetle-4

Foto: Volkswagen

Volkswagen e-Beetle

volkswage-e-beetle-5

Foto: Volkswagen

Dobíjení Volkswagenu e-Beetle

volkswage-e-beetle-8

Foto: Volkswagen

Potkat takový automobil u dobíjecí stanice bude pro ostatní majitele elektromobilů celkem překvapení

 

Volocopter přibližuje vzdušnou dopravu ve městech. Má nový létající taxík a 50 milionů eur od majitele Volva

velocopter-velocity6

Foto: Volocopter

VeloCity během vzletu

0Zobrazit komentáře

Představa, že by naše osobní přeprava měla dát sbohem zemskému povrchu a odehrávat se většinu času ve vzduchu, sice může působit jako velké sci-fi, ovšem z tohoto sci-fi by se mohla v horizontu několika desítek let stát běžná realita.

Na koncepci malých osobních letounů, které jsou předobrazem standardních dopravních prostředků budoucnosti, dnes pracuje celá řada menších i větších společností, jež jsou v nejrůznějších stádiích testování prototypů. Takovým startupem je i německý Volocopter, který však začíná dávat vizi osobní dopravy v dronu zcela realistické obrysy a značně tím uniká konkurenci.

Společnost pracuje na projektu autonomních dvoumístných taxíků typu dron spadajících do kategorie eVTOL, tedy elektrických letounů s vertikálním vzletem i přistáním. Tento způsob je pro použití v městské aglomeraci, kde by chtěl Volocopter svou službu provozovat, tím nejlepším, jelikož nevyžaduje žádné dlouhé přistávací plochy a tam, kde letadlo přistane, také může zůstat zaparkováno.

velocopter-velocity2

Foto: Volocopter

Vizualizace prvního Volo-Portu

Jak by taková letiště budoucnosti mohla vypadat, chce společnost představit v Singapuru, kde se pustila do budování prvního Volo-Portu, tedy základny, která bude sloužit k odbavování jednotlivých cestujících a odkud budou Volocoptery odlétat. Budování testovacího letiště je však jen začátek a Volocopter rozhodně při čekání na jeho dokončení, které by mělo proběhnout koncem tohoto roku, nezahálí.

Koncem srpna totiž úspěšně otestoval své létající taxi, jak se také někdy těmto dopravním prostředkům říká, na letišti v Helsinkách. Tentokrát však nebyly středem zájmu letové schopnosti letounu, ale schopnost spolupráce jeho systémů s řízením letového provozu. Hladká spolupráce s řídící věží je totiž jedním z důležitých předpokladů pro bezproblémový provoz podobných letounů.

Zároveň je zapotřebí, aby i současný systém navigace leteckých dopravních prostředků začal vytvářet strategie pro začlenění malých autonomních letounů pohybujících se v nízkoúrovňovém vzdušném prostoru nad zemí do svých operačních systémů.

velocopter-velocity4

Foto: Volocopter

Testování systémů Volocopteru v Helsinkách

Helsinské testování proběhlo úspěšně a systémy Volocopteru uspěly při zkouškách kompatibility, funkčnosti a použitelnosti. Veškeré systémy Volocoptery tedy efektivně komunikovaly s řízením leteckého provozu helsinského letiště a poskytovaly jí veškerá potřebná data.

Velká investice

Pomyslnou odměnou za tento úspěch se pro Volocopter stala investice ve výši 50 milionů eur (přibližně 1,3 miliardy korun), která přišla krátce po uskutečnění těchto testů. Investici do startupu vedl čínský Geely Holding, který je v Evropě znám coby majitel automobilek Volvo či Lotus. Geely se tak stalo minoritním akcionářem a připojilo se k Intelu či Daimleru, kdy první poskytuje zejména technickou podporu a druhý do startupu investoval v roce 2017 celkem 30 milionů dolarů (702 milionů korun).

Majoritními vlastníky společnosti, která doposud získala na investicích celkem 85 milionů eur (více než 2 miliardy korun), přitom i nadále zůstávají její zakladatelé Stephan Wolf a Alexander Zosel.

wow-air

Přečtěte si takéJako fénix z popela. Zkrachovalá aerolinka WOW Air začne příští měsíc znovu létat z Evropy do USAJako fénix z popela. Zkrachovalá aerolinka WOW Air začne příští měsíc znovu létat z Evropy do USA

Volocopter s Geely zároveň vyjednal spolupráci, která by měla zajistit možnost využití létajících taxíků obyvatelům Číny, jež je pro německou firmu velice lákavým trhem. Samo Geely slovy předsedy představenstva Liho Shufua prozradilo, že se pro něj jedná o další krok, jak se postupně transformovat z automobilového výrobce na poskytovatele všech služeb mobility.

Sám Volocopter momentálně vede jednání s dalšími zájemci o investice a novým investorům je plně otevřen, protože potřebuje shromáždit co nejvíce kapitálu, který pokryje náročný proces komerční certifikace jeho nejnovějšího letounu VoloCity.

velocopter-velocity8

Foto: Volocopter

Budoucnost městské dopravy v podání Volocopteru

VoloCity je čtvrtým typem letounu, který startup postavil, ale zatímco předchozí tři letouny byly postaveny za účelem testování a demonstračních letů, VoloCity je koncipován jako stroj, který by již mohl být nasazen do ostrého provozu. Volocopter tím hází rukavici konkurenci, kterou je například další německý startup Lilium či české Zuri.

Novinka disponuje hned osmnácti rotory, které jsou schopny dostat stroj do vzduchu vertikálně jako jeho předchůdci. Kupředu se může letoun hnát rychlostí až 112 kilometrů v hodině a jeho doletová vzdálenost činí 35 kilometrů. Kokpit VoloCity je koncipován pro dvě osoby, které si na palubu mohou vzít i několik lehkých zavazadel, které nepřekročí velikost standardního batohu.

wunderlist-m

Přečtěte si takéPřežije Wunderlist? Populární to-do aplikaci plánuje Microsoft zavřít a původní tvůrce ji chce odkoupit zpětPřežije Wunderlist? Populární to-do aplikaci plánuje Microsoft zavřít a původní tvůrce ji chce odkoupit zpět

Volocopter kladl při vývoji nového modelu velký důraz na pohodlí a bezpečnost cestujících, které by měly splňovat normy stanovené Evropskou agenturou pro bezpečnost letectví. Jedním z inovovaných prvků je tak například letový stabilizátor. Letoun by se měl dočkat svého prvního zkušebního letu v posledním čtvrtletí tohoto roku na již zmiňovaném singapurském Volo-Portu.

velocopter-velocity5

Foto: Volocopter

Volocopter VoloCity

„VoloCity je zatím naší nejsilnější Volocopterou. Je pečlivě navržen tak, aby splňoval požadavky městské letecké mobility, a zahrnuje všechny požadavky certifikačního standardu SC-VTOL zavedeného agenturou EASA v červenci 2019. Je to výsledek všech poznatků, které jsme získali z našich rozsáhlých testovacích programů za poslední roky,“ říká Florian Reuter, generální ředitel společnosti Volocopter a dodává: „S VoloCity otevřeme první komerční trasy a oživíme městskou leteckou mobilitu.“

Mimo singapurský Volo-Port a VoloCity se společnost Voloport, která momentálně zaměstnává přibližně 150 zaměstnanců v Německu a Singapuru, chce zaměřit na další rozšiřování své infrastruktury. V současné době by již mělo docházet k rozhovorům s globálními operátory a Volo-Portů tak bude do budoucna přibývat. Společnost se navíc nebrání využívat i stávající infrastruktury, kterou je například Fraport provozovaný letištěm ve Frankfurtu.

velocopter-velocity7

Foto: Volocopter

Volocopter VoloCity

velocopter-velocity9

Foto: Volocopter

Volocopter VoloCity