Pád a útěk (anti)hrdiny automobilového průmyslu. Z Japonska uprchl ostře střežený ex-šéf Nissanu Carlos Ghosn
Téměř jako z filmu působí příběh Carlose Ghosna, bývalého šéfa aliance Nissan-Renault-Mitsubishi, a jeho útěk z Japonska do Libanonu. Nechybí v něm velké peníze, riskantní plán útěku, ani tajné služby.
Až do roku 2018 platil Carlos Ghosn za jednu z nejvýznamnějších osob historie japonské automobilky Nissan a předních postav světového automobilového průmyslu. Aura hrdiny však začala slábnout v momentě, kdy byl Ghosn obviněn ze zneužívání firemního kapitálu pro vlastní účely a další finanční machinace.
Mohlo by se zdát, že tím se přestane svět o tohoto muže zajímat, ovšem kousek, který předvedl ke konci minulého týdne, mu zajistil pozornost snad všech světových médií. Ještě předtím, než se pustíme do vyprávění příběhu, o který by mohlo mít zájem nejedno filmové studio, připomeňme si, kým vlastně Carlos Ghosn je.
Ghosn pochází z libanonské rodiny žijící v Brazílii. Krátce po jeho narození se však přestěhovala zpět do Libanonu, ve kterém dnes pětašedesátiletý byznysmen strávil celé dětství do doby, než odjel studovat do Francie na vysokou školu. Díky tomu je držitelem brazilského, libanonského i francouzského pasu.
Po svých studiích Ghosn rozjel zářnou kariéru v automobilovém průmyslu. Dlouhou dobu působil u pneumatikářského gigantu Michelin, kterému pomohl postavit na nohy jeho jihoamerickou divizi. Později se stal ředitelem i jeho severoamerického zastoupení. Odtud jej v roce 1996 osud zavedl do Renaultu, kde provedl radikální restrukturalizaci, a francouzská automobilka se i díky němu stala krátce po své privatizaci ziskovou.
Působení v Renaultu jej nakonec v roce 2000 přivedlo až do čela Nissanu, který se v době jeho nástupu potýkal se závažnými problémy. Ghosnovi se až v neuvěřitelně rychlém tempu podařilo zažehnat problémy japonské automobilky a udělal z něj ziskového výrobce automobilů dodávajícího vozy na trhy v Asii, Evropě i Americe.