Pád Wirecardu podtrhuje jeho odstranění z prestižního akciového indexu. Vstup naopak slaví německý vlastník Dáme jídlo

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

damejidlo-deliveryhero2

Foto: DH/DJ/CzechCrunch

Šéf německé skupiny Delivery Hero Niklas Östberg, pod kterou patří i Dáme jídlo

0Zobrazit komentáře

Takřka přesně před dvěma měsíci se akcie německé společnosti Wirecard na frankfurtské burze obchodovaly za více než 100 eur za kus. Pak se ale naplno provalil obří skandál, když firmě při kontrole účetních výkazů chyběly téměř dvě miliardy dolarů. A začal střemhlavý pád k zemi, který poslal hodnotu akcií Wirecardu k jedinému euru a celou firmu teď i z prestižního akciového indexu.

V posledních týdnech jsme mohli sledovat vskutku spektakulární pád dříve jedné z nejhýčkanějších německých technologických firem. Wirecard symbolizoval úspěch Německa na globální finančně-technologické scéně, za což byl v roce 2018 odměněn zařazením do indexu DAX, v němž je 30 předních veřejně obchodovatelných německých firem.

Teď se z něj však po velkém skandálu poroučí a celá země jen kroutí hlavou, jak se to mohlo stát. Tedy samozřejmě ani ne tak samotné vypadnutí z indexu, ale spíše dlouhotrvající manipulace s finančními výkazy, které nakonec přivedly firmu až do insolvence. Bývalý šéf Wirecardu Markus Braun je teď podezříván z podvodu a jeho dlouholetý kolega a provozní ředitel Jan Marsalek před úřady raději prchl a Interpol ho zařadil mezi nejhledanější osoby světa.

Vše se začalo pro Wirecard, který ročně zpracovával desítky miliard eur v kreditních a debetních transakcích, rozpadat ve druhé polovině června. Tehdy auditoři oznámili, že nemohou na účtech (které nakonec zřejmě vůbec neexistovaly) dvou asijských bank najít 1,9 miliardy eur, s nimiž firma počítala ve své rozvaze.

markus-braun-wirecard

Foto: Wirecard

Dlouholetý šéf Wirecardu Markus Braun

Akcie začaly raketově padat, firma následně přiznala, že téměř dvě miliardy eur ji skutečně chybí, došlo k zatčení jejího šéfa a o pár dní později musel Wirecard vyhlásit insolvenci. A nyní přichází jedno z logických vyústění – Wirecard již nepatří mezi německou smetánku, a tak končí také na indexu DAX, kde ho nahradí další technologický hráč, tentokrát však z jiné oblasti.

Čest objevit se po boku společností jako Adidas, Allianz, BMW, Siemens, SAP či Deutsche Bank bude mít skupina Delivery Hero, která se specializuje po celém světě na doručování jídla z restaurací a dalších produktů. O to byl v době pandemie obrovský zájem, a tak akcie společnosti od poloviny března vyrostly zhruba o 80 procent.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Přestože má Delivery Hero sídlo v Berlíně, je zajímavé, že v samotném Německu již prakticky nepůsobí. Své německé značky jako Foodora, Lieferheld či Pizza.de firma loni prodala nizozemskému konkurentovi Takeaway.com a soustředí se na více než 40 jiných zemí napříč Evropou, Latinskou Amerikou, Asií, Středním východem a severní Afrikou. Od roku 2015 ji patří také české Dáme jídlo.

Jak upozornil deník The Financial Times, Delivery Hero sice zatím během své devítileté historie nevykázalo jediný celoroční profit, nicméně sama firma teď považuje zařazení do indexu DAX za potvrzení důvěry v její platformu. Pod vedením spoluzakladatele a výkonného ředitele Niklase Östberga se Delivery Hero před třemi lety vydalo na burzu, kde nyní jeho hodnota atakuje 20 miliard eur.

deliveryhero-niklasostberg

Foto: Delivery Hero

Niklas Östberg, spoluzakladatel a výkonný ředitel Delivery Hero

„Delivery Hero právě oznámilo silné finanční výsledky za druhé čtvrtletí roku 2020, což dokazuje, že naše strategická rozhodnutí i nadále vedou k vynikajícím výsledkům,“ prohlásil Östberg. Jeho firma za druhý kvartál oznámila narůst objednávek o 95 procent s tím, že jich dokázala doručit za jediný měsíc poprvé 100 milionů.

Letošní rok tak má být první, v němž Delivery Hero na svých platformách zaznamená přes jednu miliardu objednávek. Vedle tuzemského Dáme jídlo k tomu přispívá přes dvacet obdobných služeb ve více než 600 městech po celém světě. I s ohledem na rostoucí popularitu rozvozů berlínská skupina zvýšila zhruba o 200 milionů eur svůj odhad na celoroční příjmy, které v roce 2019 dosáhly na 1,46 miliardy eur.

Rodeo pokračuje. Akcie Tesly překonaly 2 tisíce dolarů za kus a z Muska je rázem čtvrtý nejbohatší člověk světa

elonmusk3

Foto: NASA/Kim Shiflett

Elon Musk, šéf Tesly a SpaceX

0Zobrazit komentáře

Nejsou tomu ani tři měsíce, co hodnota akcií automobilky Tesla přesáhla hranici jednoho tisíce dolarů za kus. K tomu navíc Tesla překonala svou tržní hodnotou Toyotu, díky čemuž se stala nejhodnotnější automobilkou světa. Kdo by čekal, že si tehdy akcie firmy Elona Muska jen zkoušely své hranice a po zdolání závratné mety si dají na chvilku pauzu, byl na omylu. Jedna akcie Tesly dnes totiž nemá hodnotu jednoho tisíce dolarů, ale rovnou dvou tisíc – a oproti Toyotě má Tesla hodnotu již dvojnásobnou.

S takto prudkým růstem cen akcií Tesly a hodnotou celé automobilky úměrně stoupá i bohatství Elona Muska. Jeho postup hierarchií nejbohatších osobností světa byl v posledních měsících velice efektivní, díky čemuž Musk aktuálně stojí se jměním ve výši 95 miliard dolarů na čtvrté příčce tohoto žebříčku, který sestavuje agentura Bloomberg. Na ní bylo poslední dobou nebývale rušno díky souboji nejbohatších osobností Evropy a Asie.

Důvodů, proč hodnota akcií kalifornské automobilky za několik posledních dnů vystřelila o 500 dolarů, je hned několik. Svůj podíl na tom má celkový růst společnosti, jejíž hodnota se nyní pomalu, ale jistě blíží k neuvěřitelným 400 miliardám dolarů (téměř 8,8 bilionu korun). Druhá Toyota se přitom aktuálně pohybuje na částce 187 miliard dolarů (4 biliony korun), což znamená, že ji mladičká Tesla drtí nebývalým způsobem.

tesla-models-s3xy-min

Foto: Tesla

Tesla aktuálně nabízí Model S, Model X, Model 3 a Model Y

S tím souvisí vydařený druhý kvartál, který byl pro řadu výrobců automobilů příčinou pandemie koronaviru velice problematický. Některé z továren musely být uzavřeny, obchody stály a výroba nabírala na zpoždění. Problémy se nevyhnuly ani Tesle, a přesto automobilka Elona Muska doručila daleko větší množství vozů, než se očekávalo. Tím se jí opět podařilo na chvíli umlčet hlasy, které hodnotu automobilky označují za nafouknutou bublinu, jež nestojí na reálných výsledcích.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zapomínat bychom neměli ani na nedávné představení plánu Tesly, v rámci kterého chce učinit své akcie dostupnější pro širší masy investorů a zaměstnanců. Využije k tomu tzv. split, tedy rozdělení akcií, v tomto případě v poměru 1:5. V praxi to znamená, že za každou drženou akcii bude mít držitel nově pět akcií, v původní hodnotě dělené pěti. Učinit tento krok se automobilka rozhodla také z toho důvodu, že ji již brzy čeká vstup do akciového indexu S&P 500, kde se ocitne po boku těch nejvýznamnějších světových hráčů.

Dalším motivem k růstu cen akcií mohou být i úspěchy jiných Muskových aktivit. Konkrétně jeho vesmírné agentury SpaceX, která jen několik málo dní nazpět nabrala ve svém doposud největším investičním kole přes 2 miliardy dolarů (41 miliardy korun). Muskovy podniky, tedy SpaceX, Tesla a Boring Company, jsou ve svých aktivitách do určité míry provázány, a proto se úspěch jedné z nich pozitivně odráží i na ostatních. Na burze je navíc zatím jen právě Tesla.

Kdy přijde konec?

Tou největší otázkou, kterou si pokládá nejeden investor, nyní je, kdy Tesle, respektive ceně jejích akcií, dojde dech. Automobilce se podařilo překonat výrobní problémy a její továrny rostou ve světě jak houby po dešti, což znamená snazší operování na lokálních trzích. O její modely je navíc zájem, navíc má v rukávu hned několik novinek, které čekají na svůj nástup na trh.

Elon Musk, šéf automobilky Tesla a vesmírné společnosti SpaceX

Pokud se zamyslíme nad tím, co by mohlo Elona Muska svrhnout z pomyslného automobilového trůnu (minimálně toho burzovního), je to hlavně konkurence. Do elektromobility začínají šlapat ve velkém etablované automobilky s mnohaletou historií a velkými produkčními objemy i zcela noví hráči s čerstvými nápady a mladickou kuráží.

V příštích letech budou mít zájemci o nový elektromobil z čeho vybírat a je jen na nich, zda budou i nadále v tak hojném počtu skládat svou důvěru do rukou mladého technologického inovátora, nebo vsadí na tradici a zaběhlá jména. Jak uvádí web Yahoo Finance, právě konkurence je důvodem, proč někteří analytici predikují výrazný pád ceny akcií Tesly s tím, jak bude sílit konkurence.

jitka-dvorakova5

Přečtěte si takéBylo občas těžké sledovat, jak Alza utíká. Dnes jsme jediný specialista na elektroniku v Česku, říká šéfka CZC Jitka DvořákováBylo občas těžké sledovat, jak Alza utíká. Dnes jsme jediný specialista na elektroniku v Česku, říká šéfka CZC Jitka Dvořáková

Tesla proto musí střádat plány, jak si svou výsadní pozici udržet i nadále. Zatím by to pro ni nemělo být natolik náročné. Konkurence nabírá na síle jen pozvolna a současná doba růstu přeje. Podívejme se na Apple, kterému se v nedávné době podařilo překonat tržní hodnotu 2 bilionů dolarů (přes 44 bilionů korun).

Že bude hodnota velkých technologických společností růst i nadále, si myslí například japonský gigant SoftBank, který právě do Tesly, Amazonu či Netflixu a dalších investuje v poslední době nebývale velké množství kapitálu.

tesla-berlinx

Foto: Tesla

Vizualizace chystané Gigafactory Tesly v Berlíně