Pandemické nanošílenství. Domažlický nanoSpace loni vyrostl skoro o 5 000 % a prodal milion roušek

Iva BrejlováIva Brejlová

nanospace

Foto: nanoSpace

Antivirový šátek od české společnosti nanoSpace

0Zobrazit komentáře

Před rokem měla společnost nanoSpace v Domažlicích jednoho zaměstnance, který obstarával e-shop a dělal vše, co bylo třeba. Od komunikace přes faktury a balení zásilek. Na jakékoliv změny chyběly peníze. Vyráběla a prodávala pro většinu lidí poměrně okrajové zboží – povlaky, přikrývky nebo polštáře určené hlavně pro alergiky. Na šití roky používala jakousi nanotkaninu, která byla pro svět poměrně nezajímavá. Pak se vše změnilo. Radikálně.

Když přišla pandemie, zkušenosti s nanotkaninou firma přetavila do podoby roušek, respirátorů a šátků a každý měsíc se po přelomovém jaru stal pro firmu rekordní. Na konci roku se obrat skoro zpadesátinásobil na 128 milionů korun a nanoSpace vyrostlo o 4 648 %. „Ze dne na den nám narostl počet objednávek z 10 na 1 000+,“ říká Lucie Konečná, provozní ředitelka nanoSpace.

Firma na trhu působí od roku 2012, tudíž si šitím produktů s nanovlákennou membránou především pro alergiky a astmatiky vytvořila velký náskok. Během loňska tak rychle dokázala přijít se stejnou technologií určenou na novou potřebu: nanovlákennou ochranou nosu a úst.

Celkem se za rok 2020 prodeje dotlačily na milion nanovlákenných roušek, 250 tisíc nanorespirátorů a několik desítek tisíc antivirových šátků. Několikanásobně vzrostly i prodeje protiroztočových přikrývek, polštářů a povlaků s takzvanou nanovlákennou membránou pro alergiky či samočisticích nátěrů.

konecna

Foto: nanoSpace

Lucie Konečná, výkonná ředitelka společnosti nanoSpace

„Na začátku roku 2020 jsme měli jen pár desítek objednávek denně, v září jich bylo i deset za minutu. To vám může zamotat hlavu, my jsme ale sedm let dřeli na propagaci českých nanotechnologií, a tak jsme se i v těchto momentech snažili zůstat při zemi,“ uvádí Konečná.

Podle ní se změnilo fungování celé firmy. Místo toho, aby zaměstnávala jednoho člověka, bylo najednou jasné, že situaci nedokáže řešit interně. „Nebylo možné sehnat desítky zaměstnanců a vlastní sklad v tak krátké době. Proto jsme se rozhodli automatizovat,“ vypráví Konečná a popisuje spojení s firmou, která za ni odesílá objednávky, přechod na automatizaci účetnictví a spravování e-shopu.

„Museli jsme si pronajmout nové kanceláře v Písku a začít školit další lidi na zákaznickou podporu. Zrovna nyní nabíráme další lidi a pronajímáme si další prostory. Důležité pro nás bylo to, aby zvládli rychle fungovat samostatně, aby se mohli přesouvat dle epidemiologické situace na home office. Našeho druhého zaměstnance jsme prakticky školili z 98 % přes telefon,“ vysvětluje.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ale nebyla to jediná nová situace, se kterou dosavadní osazenstvo dosud nemělo zkušenosti. „Mně je 28, byla jsem markeťák a najednou jsem musela řešit provoz. Největší radost mi udělal ale zaměstnanec naší partnerské výrobní firmy, který mi v prosinci řekl, že jsou nám moc vděční, protože díky nám nemuseli nikoho propustit,“ dodává.

Nanovlákenné materiály nanoSpace vyvíjí a vyrábí ve spolupráci s několika firmami, a to českými. Co se týče ochrany při dýchání, zkoušela firma více produktů, ale vlastní výrobu má jen na antivirové šátky. Funguje ale i jako prodejce dalšího zboží, pečlivě přitom vybírá české výrobce s nanotechnologiemi. Její zakladatel Jiří Kůs totiž zároveň předsedá tuzemské Asociaci nanotechnologického průmyslu a dlouho se o jejich známost snaží.

jiri-kus-ii-scaled

Foto: Archiv JK

Jiří Kůs, předseda Asociace nanotechnologického průmyslu ČR

Přesto, jak loni řekl v rozhovoru pro CzechCrunch, to byl dlouho marný boj – firmy pracující s těmito materiály byly opomíjené a často se pohybovaly na hraně výdělku. V nanoSpace na tom byli ostatně podobně.

„Koronavirus nás překlopil do kladných čísel, jinak jsme pořád investovali a táhli jsme za sebou dluh ze začátků. Umožnilo nám to realizovat naše plány, urychlilo rozhodnutí automatizace celého prodejního a expedičního procesu, můžeme daleko víc investovat třeba do marketingu. Cash flow je na úplně jiné úrovni,“ uvedl Kůs.

U zrodu, ale bez zájmu

Česká republika přitom podle něj u zrodu konkrétních výrobků a aplikací nanotechnologií byla. V Česku se patentovala verze stroje na průmyslovou výrobu nanovláken už v roce 2005, a to od firmy Elmarco. Je tu ale i řada dalších oblastí. Například vlákenné nanostruktury, nanokrystaly nebo nanostrukturace povrchů založená na speciálních nátěrech na stěny, které umějí rozkládat viry, bakterie, alergeny i zápach.

Lze vyrábět i plastové čočky, díky nimž je i s velmi malým světelným zdrojem osvětlit daleko víc prostoru. A tak podobně. Málokterá firma si však držela stabilní finance na rozvoj, což se s nástupem čínského viru změnilo. Jak Kůs shrnul: „Z oboru, který nebyl srozumitelný, se stalo něco, co je velmi sexy.“ Přesto se jeho snaha, aby z Česka udělali nanotechnologickou velmoc i politici, zatím s takovým úspěchem nesetkala.

Letitá snaha o známost technologií jako celku a investice do vzdělávání zákazníků se však vyplatila právě i v konkrétních číslech nanoSpace. Lucie Konečná dodává, že zatímco většina prodejců roušek zaznamenala loni v létě pokles poptávky, zájem o roušky a respirátory s nanovlákennou membránou stále rostl. Mimo jiné proto, že se zvyšovalo povědomí o české kvalitě.

nanospace2

Foto: nanoSpace

Antivirový šátek od české společnosti nanoSpace

„Někteří se předzásobovali na podzim a ukázalo se, že udělali dobře, když opět byla část zboží během jednoho dne vyprodána. Jiní tu nejkvalitnější ochranu potřebovali pro svou práci, život či na cesty, a tato potřeba přes léto neklesla,“ myslí si Konečná.

Nejčastěji u nanoSpace nakupovali lidé se sníženou imunitou, kteří nanoroušky používali už před pandemií, ale také lékaři a alergici. Na podzim se o nanovlákenné výrobky začaly zajímat i firmy a školy. Hitem zimy se pak staly antivirové šátky s nanovlákennou membránou. Společnost je šije i na zakázku pro velké české a zahraniční firmy, zahraniční golfové kluby, neziskové organizace a sportovce. A k antivirovým šátkům přidala další designy.

anna-maresova

Přečtěte si takéZ intimity, o které se moc nemluví, vykouzlila byznys. Vibrátory i kalíšky Anny Marešové vynesly desetimilionový obratZ intimity, o které se moc nemluví, vykouzlila byznys. Vibrátory i kalíšky Anny Marešové vynesly desetimilionový obrat

Budoucnost firmy zahrnuje představy, že se i se zklidněním pandemie podobný typ ochrany stane trvalou součástí ochrany lidského zdraví. Konečná doufá, že jakmile lidem nebude dobře, bude slušnost roušku si nasadit. Už dřív u firmy během chřipkové sezóny nakupovali lidé, kteří byli po onkologické léčbě.

Teď by se mohli ve stejném období chránit i senioři. Firma je ale stále především výrobcem protiroztočových přikrývek a polštářů pro alergiky a chce tento sortiment rozvíjet. „Potom budeme mít více prostoru ukázat, s čím vším mohou nanotechnologie pomoci lidem v běžném životě,“ dodává Konečná.

Apple rekordním růstem zbořil všechny metriky. Ve čtvrtletních tržbách poprvé překonal 100 miliard dolarů

Karel JavůrekKarel Javůrek

apple-tim-cook-keynote-top

Foto: Apple

Šéf Applu Tim Cook

0Zobrazit komentáře

Apple zveřejnil finanční výsledky za poslední tři měsíce, a protože se jedná vždy o nejlepší čtvrtletí v roce, očekávání byla veliká. Kalifornskému technologickému gigantovi se opět podařilo nasadit novou laťku s rekordním příjmem, který překonal všechny dosavadní zápisy.

Za první fiskální čtvrtletí roku 2021 měl Apple příjem rekordních 111,4 miliardy dolarů, což je nečekaně velký skok o 21 % oproti minulému roku, kdy to bylo „jen“ 91,8 miliardy dolarů. Applu se tak daří velmi rychle zvyšovat už tak vysoký příjem, který nyní vůbec poprvé překonal stomiliardovou hranici.

Čistý zisk byl rovněž mnohem vyšší než minulý rok za stejné období. Tentokrát Apple dosáhl na 28,8 miliardy dolarů, přičemž v prvním fiskálním čtvrtletí roku 2020 to bylo 22,2 miliardy dolarů. Lze tedy vidět poměrně jasný trend zvyšování marže, která meziročně stoupla z 38,4 % na 39,8 %.

iphones12

Foto: Daniel Romero/Unsplash

iPhone 12 Pro Max, iPhone 12 Pro a iPhone 12 mini

Applu se tak vyplácí postupné získávání dalších vertikál, v nejnovějších případech použití vlastních procesorů M1 v MacBooku Air, MacBooku Pro a Macu mini. Právě díky tomu lze předpokládat mírně vyšší marže, přičemž do budoucna by tento efekt měl být ještě více znatelný. Apple totiž přejde u všech počítačů na vlastní procesory, čímž by se měl postupně odstřihnout od závislosti na čipech od Intelu.

Více než miliarda iPhonů v provozu

Apple již nějakou dobu neuvádí počet prodaných kusů iPhonů, ale telefony stále patří mezi nejdůležitější pilíře příjmu společnosti, v jejímž čele stojí Tim Cook. Ve zmíněném čtvrtletí se prodalo iPhonů za 65,6 miliardy dolarů (meziročně +17 %), zatímco minulý rok to za stejné tři měsíce bylo 56 miliard.

Jedná se o rekordní prodeje a je jasné, že nová generace iPhonů 12 a 12 Pro se povedla a Apple rovněž dobře uspokojuje poptávku i s levnějšími a staršími modely. Navíc obr z Cupertina prozradil, že se aktuálně po celém světě používá už více než miliarda telefonů s nakousnutým jablkem v logu.

Zatímco Macy dříve dlouhodobě stagnovaly, tentokrát se o ně zájem – taktéž rekordně – zvýšil. Prodeje rovněž vzrostly dvouciferně a Applu se podařilo prodat Macy za 8,7 miliardy dolarů, zatímco minulý rok to bylo 7,2 miliardy dolarů.

aaplq12

Foto: CzechCrunch

Příjem Applu za Q1 2021

Velký vliv na to jistě budou mít právě nové Macy s čipem M1, které se ukázaly jako správný krok a nabízí nečekaně dobrý výkon a nízkou spotřebu i přes to, že se jedná o zcela novou platformu na bázi instrukční sady Arm.

V případě iPadů prodeje povyskočily meziročně o neuvěřitelných 41 %, a to z 6 miliard dolarů na 8,4 miliardy dolarů. U počítačů i tabletů lze vidět zvýšený zájem hlavně kvůli pandemii, kdy se obecně začalo prodávat více počítačů, kamer a dalšího příslušenství, které je důležité pro práci nebo studium z domova s možností videohovorů.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Jak tento zájem bude pokračovat dále, bude záležet i na vývoji boje s koronavirem a omezením v práci a na školách. Apple se nicméně pochlubil, že za polovinou prodaných Maců a iPadů stojí zákazníci, kteří tyto produkty ještě nikdy nevlastnili, což dává naznačit, že prostor pro růst tu stále ještě je.

Stále velký potenciál pro Apple Watch

Apple už bohužel nerozlišuje prodeje dalších typů zařízení, mezi kterými jsou hodinky Apple Watch, Apple TV, HomePody, sluchátka AirPods, monitory a spousta dalšího hardwaru a příslušenství. Celou tuto kategorii sdružuje do jedné a ta přispěla tržbou 13 miliard dolarů, zatímco před rokem to bylo 10 miliard dolarů.

Celá tato sekce má přitom velikost jako společnost z Fortune 120 a dle vyjádření za 75 % všech prodejů Apple Watch opět stojí noví zákazníci, kteří před tím ještě tyto chytré hodinky neměli. A přestože už nyní patří jablečné hodinky mezi ty vůbec nejprodávanější, jejich růst zdaleka nekončí.

aaplq13

Foto: CzechCrunch

Příjem Applu podle segmentu za Q1 2021

Apple v loňském roce do svých Apple Watch přidal nový typ senzoru pro snímání okysličení krve a navíc přišel i s novou službou Fitness+ pro cvičení i z pohodlí domova, čímž se přesně trefil do aktuální potřeby, kdy je spousta veřejných míst pro cvičení zavřená.

Apple se v posledních letech hodně zaměřuje i na služby, kterých už má poměrně hodně a stále je rozšiřuje. Patří do nich placené služby jako iCloud, Apple Music, Apple TV+, Apple Arcade, AppleCare, nové Apple Fitness+ a další, přičemž součástí platformy je i řada dalších služeb, které jsou zdarma.

satya-nadella

Přečtěte si takéMicrosoft rostl na všech frontách. Díky Xboxu a cloudu výrazně předčil odhady a utržil rekordních 43 miliard dolarůMicrosoft rostl na všech frontách. Díky Xboxu a cloudu výrazně předčil odhady a utržil rekordních 43 miliard dolarů

Za rekordní čtvrtletí i ve službách rostl příjem dvouciferně na 15,8 miliardy dolarů, zatímco před rokem to bylo 12,7 miliardy dolarů. Apple má navíc u služeb mnohem vyšší marži v podobě 68,4 %, zatímco u produktů je to jen 31,5 %. Meziročně přibylo 140 milionů předplatitelů nějaké služby, celkově jich je už 620 milionů.

Další zastávka: brýle, nebo vlastní automobil?

Poslední kvartál se tedy Applu skvěle povedl. Všechny produkty i služby rostly v dvouciferných hodnotách a přinesly rekordní čísla u mnoha statistik, včetně například prodejů aplikací přes App Store a podobně.

Zajímavé je, že se tyto rekordy podařilo uskutečnit i přes to, že musel Apple kvůli koronaviru zavírat kamenné Apple Story po celém světě a byl tak na řadě míst odkázán více méně jen na prodeje přes internet nebo přes prodejce třetích stran.

aaplq1

Foto: CzechCrunch

Podíl příjmů Applu investovaných do R&D

Zároveň platí, že má Apple stále kam růst – podle posledních spekulací chystá například vlastní brýle pro rozšířenou i virtuální realitu, což by měl být trend následujícího desetiletí. Rozšířená realita je něco, co by mohlo změnit způsob použití chytrých telefonů, které už třeba postupně nebudou potřeba. Apple tak musí inovovat sám sebe dříve, než to udělá někdo jiný.

Navíc se opět objevily informace, že Apple plánuje vlastní elektromobil, což by znamenalo novou éru příjmů, byť s nižšími maržemi. Cookova firma ale vše dokáže zapracovat do celého ekosystému a služeb, což běžná automobilka nedokáže. Zda se na tom ale Apple nespálí, uvidíme až za pár let. Jeho finální produkty ve světě automobilů navíc mohou mít různé podoby.

aaplq14

Foto: CzechCrunch

Příjem Applu podle území za Q1 2021