Pandemické nanošílenství. Domažlický nanoSpace loni vyrostl skoro o 5 000 % a prodal milion roušek
Před rokem měla společnost nanoSpace v Domažlicích jednoho zaměstnance, který obstarával e-shop a dělal vše, co bylo třeba. Od komunikace přes faktury a balení zásilek. Na jakékoliv změny chyběly peníze. Vyráběla a prodávala pro většinu lidí poměrně okrajové zboží – povlaky, přikrývky nebo polštáře určené hlavně pro alergiky. Na šití roky používala jakousi nanotkaninu, která byla pro svět poměrně nezajímavá. Pak se vše změnilo. Radikálně.
Když přišla pandemie, zkušenosti s nanotkaninou firma přetavila do podoby roušek, respirátorů a šátků a každý měsíc se po přelomovém jaru stal pro firmu rekordní. Na konci roku se obrat skoro zpadesátinásobil na 128 milionů korun a nanoSpace vyrostlo o 4 648 %. „Ze dne na den nám narostl počet objednávek z 10 na 1 000+,“ říká Lucie Konečná, provozní ředitelka nanoSpace.
Firma na trhu působí od roku 2012, tudíž si šitím produktů s nanovlákennou membránou především pro alergiky a astmatiky vytvořila velký náskok. Během loňska tak rychle dokázala přijít se stejnou technologií určenou na novou potřebu: nanovlákennou ochranou nosu a úst.
Celkem se za rok 2020 prodeje dotlačily na milion nanovlákenných roušek, 250 tisíc nanorespirátorů a několik desítek tisíc antivirových šátků. Několikanásobně vzrostly i prodeje protiroztočových přikrývek, polštářů a povlaků s takzvanou nanovlákennou membránou pro alergiky či samočisticích nátěrů.
„Na začátku roku 2020 jsme měli jen pár desítek objednávek denně, v září jich bylo i deset za minutu. To vám může zamotat hlavu, my jsme ale sedm let dřeli na propagaci českých nanotechnologií, a tak jsme se i v těchto momentech snažili zůstat při zemi,“ uvádí Konečná.
Podle ní se změnilo fungování celé firmy. Místo toho, aby zaměstnávala jednoho člověka, bylo najednou jasné, že situaci nedokáže řešit interně. „Nebylo možné sehnat desítky zaměstnanců a vlastní sklad v tak krátké době. Proto jsme se rozhodli automatizovat,“ vypráví Konečná a popisuje spojení s firmou, která za ni odesílá objednávky, přechod na automatizaci účetnictví a spravování e-shopu.
„Museli jsme si pronajmout nové kanceláře v Písku a začít školit další lidi na zákaznickou podporu. Zrovna nyní nabíráme další lidi a pronajímáme si další prostory. Důležité pro nás bylo to, aby zvládli rychle fungovat samostatně, aby se mohli přesouvat dle epidemiologické situace na home office. Našeho druhého zaměstnance jsme prakticky školili z 98 % přes telefon,“ vysvětluje.