Pandemie srazila startup Davinci TS na nulu. Jeho zakladatel Alex Ilyash proto rozjel další a digitalizuje restaurace
Když jsem s Alexem Ilyashem před rokem mluvil o jeho plánech se startupem Davinci Travel System, nikdo nemohl očekávat, co se s cestovním ruchem letos stane. S nástupem pandemie koronaviru se původně odhadovaný cíl dosáhnout během letošního roku na tržby ve výši 200 až 300 milionů korun rozplynul. Davinci TS se totiž specializuje na skupinové ubytování, které letos prakticky úplně vymizelo.
„Poptávka byla prostě nulová. Cestovní kanceláře nic neorganizovaly, jejich zaměstnanci měli volno, hoteloví manažeři chodili do práce na pár hodin týdně, takže téměř ani neodpovídali na e-maily a nemohli jsme tak řešit obchod,“ popisuje situaci Ilyash. Cestovní ruch se podle něj pomalu vzpamatovává, byť jde do velké míry o jednotlivce nebo skupinky s několika málo cestovateli. Davinci TS se však soustředí na skupiny o desítkách lidí.
Šestadvacetiletý startupista se tak se svým týmem aktuálně soustředí na další vývoj ubytovací platformy, kterou chce naplno připravit na jaro příštího roku, kdy by cestovní ruch mohl opět růst. O tom, jestli se vlastně cestování po světě vůbec obnoví, Ilyash nepochybuje.
„Segment cestování spadl ze všech nejrychleji, ale nejrychleji se také zvedne zpátky. Je to klasika, historicky jsme to už viděli několikrát,“ popisuje optimisticky s odkazem na poslední velkou hospodářskou krizi, která začala v letech 2008 a 2009.
Od hotelů k restauracím
Během letošního roku tak v Davinci TS museli kvůli nulové poptávce škrtat náklady, finančně jim navíc ve formě konvertibilní půjčky ve výši 400 tisíc eur (přibližně 10 milionů korun) pomohl Jan Barta se svým fondem Pale Fire Capital. Startup tak má peníze na několik měsíců dopředu a počítá s tím, že v příštím roce utrží něco mezi 50 a 70 miliony korun. Zároveň by se už měl přehoupnout do zisku.
Letošek však pro Davinci TS díky nulové poptávce poskytl také možnost podívat se po dalších možnostech produktové expanze, z čehož nakonec nedávno vznikla i samostatná firma. Ilyash se svým týmem původně chtěl hotelům nabízet další přidanou funkcionalitu – možnost objednání jídel nebo nápojů pro hosty přímo do pokoje, a to jednoduše prostřednictvím QR kódů.
„Snažíme se efektivně využít to, co máme. Měli jsme nápad na produkt, který si ale hotely nemohly kupovat, protože byly prázdné. Přemýšleli jsme, kde bychom jej mohli využít, a v rámci objednávání nám logicky vyšly restaurace, tak jsme to vyvinuli. Navíc téměř v každém hotelu je restaurace, takže jde o propojené světy,“ doplňuje Ilyash. Ostatně celý segment se označuje „horeca“, tedy hotely, restaurace a catering.
Nový produkt pojmenovali Choice QR a v začátcích ho restauracím nabízeli jako digitální menu. Host si jednoduše naskenuje QR kód na stole a podívá se, co restaurace nabízí, to vše v prohlížeči bez nutnosti instalace samostatné aplikace. Během pandemie koronaviru šlo o způsob, jak zvýšit hygienické standardy, protože lidé nemuseli sahat na papírové menu.