PanoBoard: české brýle pro virtuální realitu, které si můžete potisknout vlastním designem

Filip HouskaFilip Houska

panoboardtop

Na rostoucí trend virtuální reality, která se postupně dostává do běžných domácností, již dávno nereagují pouze přední technologičtí giganti, ale i menší firmy, s cílem nabídnout dostupný produkt k vyzkoušení nového zážitku. Jednou z nich je i česká společnost TOBEINCO, která stojí za projektem PanoBoard, tedy ručně vyráběnými kartonovými brýlemi s certifikací Google Cardboard.

PanoBoard těží nejen z použití výhradně českých materiálů a jednoduchého složení, ale také ze svého cílového zaměření. Nabízí se jako moderní marketingový nástroj pro sféru byznysu. Kdokoliv si může na míru sestavit poutavý vizuální obsah v podobě 360stupňového videa, virtuální prohlídky různých objektů pomocí služby Google Street View nebo speciální aplikaci (iOS, Android).

GoOutcz_Vojta_Otevrel_a_Vojta_Knyttl

Přečtěte si takéČeský startup GoOut nabízející přehled akcí a nákup vstupenek expanduje do PolskaČeský startup GoOut nabízející přehled akcí a nákup vstupenek expanduje do Polska

To vše v doprovodu personalizovaného vzhledu, kterým lze kartonové brýle potisknout. Každý produkt tak může vypadat přesně dle přání klienta. Brýle PanoBoard se navíc mohou pyšnit certifikací WWGC (Works With Google Cardboard), která hlídá kvalitu výsledného produktu a jeho částí. Nikdo jiný na československém trhu touto certifikací prozatím nedisponuje.

Krása se skrývá v jednoduchosti

Při prvním pohledu na brýle PanoBoard, které lze pořídit již za 319 korun, zaujme jejich minimalistické a jednoduché zpracování. V balení je produkt již prakticky sestaven a po majiteli se vyžaduje jen pár základních kroků k tomu, aby měl brýle připraveny k použití. Výrobce navíc zmiňuje, že by složení nemělo zabrat více než pět vteřin. Produkt přichází s páskem na hlavu, který lze provléct otvorem na straně brýlí a přichytit pomocí suchého zipu, a také s pěnovou výstélkou kolem očí.

2

Velkým benefitem, na kterém si projekt PanoBoard zakládá, je používání stoprocentně českých materiálů od tuzemských dodavatelů, jež jsou pomocí specifických technologických postupů zpracovávány do finální podoby. I díky tomu si brýle vydobyly svoji pozici mezi oficiálně podporovanými produkty Googlem.

K výrobě jako takové se pak využívá pružná a odolná lepenka, která je kašírována v dílnách firmy. Ta je navíc doplněna o tenký nános disperzivního laku za účelem luxusnějšího nádechu.

Technologie dneška i budoucnosti

K vytvoření brýlí určených pro virtuální realitu je nepochybně nutné dbát i na použité čočky. Ty by měly být kvalitní a šetrné vůči očím uživatelů. Na základě toho dává PanoBoard šanci optické technologii PrismaTECH, na které firma spolupracovala s italskými odborníky. Během této spolupráce vznikla soustava čoček s vyšším indexem světelného lomu a 25mm průměrem, jenž zaručuje dostatečně kvalitní obraz bez jakýchkoliv nežádoucích deformací.

Poměrně typickým prvkem na zaběhlých cardboardech byly i magnetické součástky sloužící pro správnou funkčnost celého zařízení. U PanoBoardu žádný magnet ovšem není, a to především z toho důvodu, že aplikace nebudou tento objekt v nejbližší době již podporovat. Namísto toho je k dispozici specifický výřez na prst, pomocí kterého je možná interakce přímo s displejem smartphonu tak, aby byla zachována podpora všech VR aplikací.

V tomto roce se však plánuje uvést i ojedinělé patentované dotykové ovládání založené na konduktivní pásce, která přenáší elektrostatické napětí prstu na displej obrazovky. To zapříčiní, že ani díra na prst nebude v budoucnu třeba. Podle PanoBoardu se má jednat o elegantní řešení, jež žádný jiný výrobce cardboardů na světě nepoužívá.

panoboard_1003_1

České virtuální brýle z kartonu lze na oficiálním internetovém obchodě pořídit ve třech provedeních. Jedná se o PanoBoard Click Boost v černo-tyrkysové barevné kombinaci a o variantu v černo-černém kabátku pod označením Click Loop. Oba modely lze pořídit za 319 korun. Dále se v nabídce vyskytuje i bílá varianta, která však slouží pro zájemce o vlastní potisk.

Zakladatelka startupu s krmivem pro psy Brunio: o milionové investici a chystané expanzi do zahraničí

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Když jsme před více než rokem psali o startupu Brunio, který se zabývá prémiovým vařeným krmivem pro psy, měl tehdy jiný koncept, jiné jméno a zároveň i méně zákazníků. Na začátku bylo oslovování pejskařů v parku a dnes už se Brunio chystá na zahraniční expanzi. Rychlý růst postupem času zaujal i investory. Kam se firma za dva roky posunula a jaké jsou její cíle do budoucna? Na to a na mnohé další otázky odpovídala Petra Stoklasová, zakladatelka projektu.

Kde se vzal původní nápad?

Petra Stoklasová: Strávila jsem půl roku v Americe, kde jsem studovala, a všimla jsem si zde firem, které dělaly něco podobného jako my, čili vařenou stravu pro psy. To bylo poprvé, kdy jsem viděla, že nějaká firma toto dělá komerčně a přišlo mi to jako skvělý nápad, který bych ráda využila i pro mého psa. Zároveň se mi líbilo, že firma odkrývala i to, jaký je byznys za výrobou granulí a krmiv – z jakého odpadu se vyrábí a že je v nich spousta chemie.

To mě inspirovalo, a tak když jsem se vrátila z Ameriky, zkoušela jsem naší fence vařit, protože v té době měla zdravotní problémy. Vařená strava fence pomohla a ve mně se zrodila myšlenka následování konceptu amerických firem a rozjetí něčeho podobného i u nás.

webrtc

Přečtěte si takéZdeněk Cendra a jeho CDN77 spouští službu, která umí přenášet živé přenosy pomocí P2PZdeněk Cendra a jeho CDN77 spouští službu, která umí přenášet živé přenosy pomocí P2P

Jaké byly začátky?

Petra Stoklasová: Zmínila jsem o mém nápadu jednomu známému, který podnikal a investoval do dalších nadějných firem. Nakonec jsme spojili síly a vytvořili si první plán a cíle. Od začátku roku 2014, kdy projekt odstartoval, jsem vše dělala víceméně sama, ale už ke konci téhož roku jsem si najala prvního zaměstnance, který mi pomohl s návrhem provozu v pronajaté provozovně tak, aby se v ní v souladu s normami dalo vyrábět krmivo.

Kdy se byznys opravdu rozjel?

Petra Stoklasová: Bylo to nejspíš až letos na jaře, když se všechny firemní procesy tak trochu stabilizovaly, a získali jsme pevnou zákaznickou základnu. Zezačátku, jak to u zrodu nové firmy bývá, to byl jeden velký chaos. Po roce a půl jsme dali businessu správný směr a dostali se na čísla, která jsme potřebovali.

brunio1

Kolik vás na projektu v současnosti pracuje a jakou máte vizi?

Petra Stoklasová: V současnou chvíli je nás ve firmě pět. Z naší značky bychom rádi vybudovali lovebrand, který každý pejskař zná a ví, že s námi jeho pes dostane to nejlepší. Jsme zárukou poctivosti a ke každému zákazníkovi (pejskovi) přistupujeme individuálně a se snahou vyhovět. Myslíme si, že to je to, co žádný velkovýrobce krmiv nikdy nabídnout nemůže.

Jaké jsou dosavadní reakce?

Petra Stoklasová: Pozitivní. Jediná věc, kterou nám někteří vyčítají, je cena našich produktů. Ano, ta služba je drahá, ale je drahá proto, že používáme kvalitní suroviny. Lidé si často neuvědomují, že investice do zdraví je hrozně důležitá – pokud pes nebude zdravý, kolikrát u veterináře lidé utratí mnohem více, jen za to, aby ho dostali do původního stavu. Zkrátka je potřeba vysvětlit lidem důležitost takové investice.

S ohledem na cenu – na koho je vaše služba cílená?

Petra Stoklasová: Je to určitě vyšší příjmová skupina. Zákaznice jsou častokrát ženy. V současné době se soustředíme zejména na Prahu, protože si myslíme, že zde je kupní síla nejvyšší a lidé jsou tu zvyklí na moderní vychytávky jako je ta naše.

brunio-web

Kolik jste měli a máte zákazníků? Jaké procento z nich si objednává stravovací plány na delší časové úseky? (Brunio nabízí plány na týden, měsíc, tři měsíce a půl roku, pozn. red.)

Petra Stoklasová: K týdenním a měsíčním plánům jsme přešli až letos. Dříve jsme měli e-shop, kde bylo možné koupit libovolný počet porcí naší stravy. Naším cílem ale bylo získat hlavně zákazníky, kteří budou odebírat pravidelně. Proto dávalo smysl přejít spíše na službu stravovacích plánů.  Zhruba polovina zákazníků si nyní objednává plány delší období, než jeden týden.

Přesné počty zákazníků nechci ze strategických důvodů prozrazovat, ale zákaznická základna se rozšiřuje rozhodně rychleji, než jsme čekali. Co se týče současného vývoje, získáváme desítky nových klientů každý měsíc. Kampaně, které plánujeme by měly nárůst počtu klientů ještě podpořit.

Nedávno jste obdrželi významnou investici od Radka Stavinohy, který mimo jiné vybudoval a prodal společnost INVIA. Kolik částka činí a jak ji hodláte využít?

Petra Stoklasová: Částka se pohybuje v řádech několika milionů korun a využili jsme ji, a ještě využijeme, zejména na marketing a změnu značky, ale je zde zahrnuto i menší technologické rozšíření provozovny.

Hodláte v budoucnu expandovat. Kam? A proč vidíte v těchto místech potenciál?

Petra Stoklasová: Všechny změny, co se týče vizuálu a názvu, jsme dělali také proto, aby jsme byli snadno zapamatovatelní a aby náš název byl použitelný pro evropskou expanzi. Tudíž vidíme potenciál spíše ve velkých evropských městech, směrem na západ, než v expanzi v rámci Česka. Chtěli bychom fungovat lokálně, mít v každém z těch měst kuchyni a rozvážku.

V jakém časovém horizontu by tato expanze mohla nastat?

Petra Stoklasová: Expanze bude vyžadovat další investici, ale myslím, že pokud vše půjde jak má, koncem příštího roku bychom mohli začít plánovat. Vše je otázkou budoucího vývoje firmy.

Na čem právě pracujete a na co se chystáte v nejbližších měsících?

Petra Stoklasová: Snažíme se rozšiřovat receptury a pokrýt co nejširší okruh toho, co po nás zákazník chce. Často se na nás lidé obrací s tím, že jejich pejsek má nějaké zdravotní problémy a tak se snažíme nabídnout řešení ve standardizované podobě.

Někdo by mohl namítnout, že taková péče je pro mazlíčka až příliš. Jaká je vaše argumentace?

Petra Stoklasová: Lidé by měli připlatit hlavně kvůli zdraví psa, což znamená i spokojenost majitele. Zákazník také vidí, na rozdíl od granulí, co svému psovi vlastně dává. Naše filosofie je v tomto ohledu jasná. Na nic si nehrajeme a snažíme se psům dopřát to nejlepší.

fb_img_1477053486842

Finanční rozdíl mezi koupí vašeho a bežného krmiva je několikanásobný. Neodradí to zákazníka?

Petra Stoklasová: Samozřejmě to odrazuje zákazníka. Jistě, že kdybychom cenu nastavili níž, měli bychom i více klientů, ale my nechceme slevit z kvality. Taktéž bychom nemohli nabídnout nic jiného, než nabízejí výrobci granulí. Další věc je ta, že naše výroba ani není uzpůsobená na to, aby obsloužila tisíce zákazníků. Chceme nabízet prémiovou službu pro užší skupinu lidí.

Je něco, co se vám na začátku podnikání nepovedlo?

Petra Stoklasová: Popravdě, dost financí jsme investovali do vybudování vlastního zázemí. Investice byla větší, než naše nejlepší odhady a pak už nám nezbylo dostatek financí na marketing. Předpokládali jsme, že oslovování zákazníků bude daleko jednodušší. Myslíte si, že máte skvělý produkt, že je to perfektní a čekáte, že všichni budou stejně nadšení, jako vy.

Ale ono to tak nefunguje. V začátcích jsme dokonce chodili do parku oslovovali jsme pejskaře. A přestože byli všichni myšlenkou nadšení, první týdny jsme marně očekávali objednávky. Postupně jsme si ale našli cestu i k pravidelným zákazníkům.

Děkujeme za čas!

Petra Stoklasová: Taktéž děkuji.