Paříž chystá lanovku nad městem. Na skoro pěti kilometrech sveze 1 600 cestujících za hodinu
Spousta kopců, mezi nimi dálnice a také vysokorychlostní trať. To nejsou zrovna ideální podmínky pro vybudování nové veřejné dopravy. Paříž na to ale jde od lesa a všechno tohle chce přemostit lanovkou. Město už schválilo studii proveditelnosti a na jejím vzniku chce začít pracovat letos v březnu. Cestu dlouho čtyři a půl kilometru slibuje překonat za sedmnáct minut.
Lanovka by měla pomoct dvaceti tisícům lidí, kteří bydlí ve dvou čtvrtích – Créteil a Villeneuve-Saint-Georges. Pro představu, pražské metro D má obsloužit na sto tisíc obyvatel v jižní části města. V Paříži ale nejde jen o rezidenty. Lanovka označená Cable A má rovněž usnadnit cestu do škol, univerzit, nemocnic a úřadů, které se v oblasti nachází. Cestující slibuje dovézt na konečnou linky metra číslo osm.
Trasa by měla mít dohromady pět stanic, jedna ponese název po slavném francouzském autorovi Émilu Zolovi. Do jedné kabiny by se mělo vejít deset sedících lidí. Ti budou cestovat desítky metrů nad zemí, ale ne dřív než v roce 2025. Celková kapacita Cable A je plánovaná na šestnáct set cestujících za hodinu. Stát bude 132 milionů eur, což je v přepočtu okolo 3,2 miliardy korun.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Nebude ji ale platit jen Paříž, ta by se měla podílet na 49 procentech celkové ceny, třicet procent zaplatí Val-de-Marne, což je department tvořící jihovýchodní část pařížské aglomerace a 21 procent zaplatí francouzská vláda.
Hlavní výhodu lanovky spatřuje vedení města v tom, že bude muset stavět a umisťovat jen sloupy. Na rozdíl od varianty, že by do míst vedla tramvaj, kvůli které by se musely vybudovat mosty i tunely. Druhou výhodou je, že lanovka bude na elektřinu, takže bude představovat bezemisní způsob dopravy.
Ne všichni jsou ale spokojení. Proti novému projektu jsou zejména lidé, kteří bydlí v okolí plánované trasy. Ti se bojí, že jim cestující budou koukat rovnou do oken. Na to město reagovalo předěláním projektu tak, aby byly kabiny nad domy výš. Jejich podlahy mají být navíc neprůhledné. Variantou je i to, že se budou okna v blízkosti domů zamlžovat. S tím pracuje už jiná francouzská lanovka, a to v Brestu.
Plány na propojení města lanovou dráhou rozhodně nejsou nové. Konkrétně tahle byla navržena už v roce 2008. Podobné úvahy existují i u pěti dalších tras. Cable A se ale zatím dostala nejdál.
Úvahy o použití lanovek zná každopádně i Praha. Nejpravděpodobnější je v současnosti možnost lanovkou propojit Vítězné náměstí a sídliště Bohnice. Na tuto trasu ostatně už magistrát začal hledat projektanta a poptává i organizátora mezinárodní architektonické soutěže.
Dohromady by nová trasa měla mít dva kilometry a tři zastávky, jednu i v Troji. Zastupitelé plán posvětili předloni. Počítá se přitom se stejným zahájením provozu jako v Paříži, tedy s rokem 2025. Cena se odhaduje na dvě miliardy korun.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.