Paříž chystá lanovku nad městem. Na skoro pěti kilometrech sveze 1 600 cestujících za hodinu

Eliška NováEliška Nová

Pařížská lanovka Cable A

Foto: IDF Mobilites

Pařížská lanovka Cable A

0Zobrazit komentáře

Spousta kopců, mezi nimi dálnice a také vysokorychlostní trať. To nejsou zrovna ideální podmínky pro vybudování nové veřejné dopravy. Paříž na to ale jde od lesa a všechno tohle chce přemostit lanovkou. Město už schválilo studii proveditelnosti a na jejím vzniku chce začít pracovat letos v březnu. Cestu dlouho čtyři a půl kilometru slibuje překonat za sedmnáct minut.

Lanovka by měla pomoct dvaceti tisícům lidí, kteří bydlí ve dvou čtvrtích – Créteil a Villeneuve-Saint-Georges. Pro představu, pražské metro D má obsloužit na sto tisíc obyvatel v jižní části města. V Paříži ale nejde jen o rezidenty. Lanovka označená Cable A má rovněž usnadnit cestu do škol, univerzit, nemocnic a úřadů, které se v oblasti nachází. Cestující slibuje dovézt na konečnou linky metra číslo osm.

Trasa by měla mít dohromady pět stanic, jedna ponese název po slavném francouzském autorovi Émilu Zolovi. Do jedné kabiny by se mělo vejít deset sedících lidí. Ti budou cestovat desítky metrů nad zemí, ale ne dřív než v roce 2025. Celková kapacita Cable A je plánovaná na šestnáct set cestujících za hodinu. Stát bude 132 milionů eur, což je v přepočtu okolo 3,2 miliardy korun.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Nebude ji ale platit jen Paříž, ta by se měla podílet na 49 procentech celkové ceny, třicet procent zaplatí Val-de-Marne, což je department tvořící jihovýchodní část pařížské aglomerace a 21 procent zaplatí francouzská vláda.

Hlavní výhodu lanovky spatřuje vedení města v tom, že bude muset stavět a umisťovat jen sloupy. Na rozdíl od varianty, že by do míst vedla tramvaj, kvůli které by se musely vybudovat mosty i tunely. Druhou výhodou je, že lanovka bude na elektřinu, takže bude představovat bezemisní způsob dopravy.

Ne všichni jsou ale spokojení. Proti novému projektu jsou zejména lidé, kteří bydlí v okolí plánované trasy. Ti se bojí, že jim cestující budou koukat rovnou do oken. Na to město reagovalo předěláním projektu tak, aby byly kabiny nad domy výš. Jejich podlahy mají být navíc neprůhledné. Variantou je i to, že se budou okna v blízkosti domů zamlžovat. S tím pracuje už jiná francouzská lanovka, a to v Brestu.

Plány na propojení města lanovou dráhou rozhodně nejsou nové. Konkrétně tahle byla navržena už v roce 2008. Podobné úvahy existují i u pěti dalších tras. Cable A se ale zatím dostala nejdál.

Úvahy o použití lanovek zná každopádně i Praha. Nejpravděpodobnější je v současnosti možnost lanovkou propojit Vítězné náměstí a sídliště Bohnice. Na tuto trasu ostatně už magistrát začal hledat projektanta a poptává i organizátora mezinárodní architektonické soutěže.

Dohromady by nová trasa měla mít dva kilometry a tři zastávky, jednu i v Troji. Zastupitelé plán posvětili předloni. Počítá se přitom se stejným zahájením provozu jako v Paříži, tedy s rokem 2025. Cena se odhaduje na dvě miliardy korun.

V Ostravě u bývalých jatek vyroste nová moderní čtvrť. Vytvoří ji světoznámí Bogle Architects

Eliška NováEliška Nová

stodolni-1

Foto: Linkcity

Rezidence Stodolní podle Bogle Architects

0Zobrazit komentáře

Ostrava chce kolem svých bývalých jatek vybudovat zcela novou čtvrť. Jmenovat se bude Rezidence Stodolní a město právě domlouvá podmínky s investorem. V okolí by měly vzniknout nejen byty, ale i zahrady, kavárny, restaurace a obchody. To vše od studia Bogle Architects, které pracuje po celém světě. Novou tvář bude mít i sama budova bývalých jatek, kam se rozšíří galerie.

Ostravský magistrát nyní jedná s mezinárodní developerskou společností Linkcity, která má brownfield v příštích letech oživovat. Za pozemky v centru města nabídla 24 milionů korun. Z jednání by měl vzejít i termín, kdy se bude stavět. Na jaře pak smlouvu projedná ostravské zastupitelstvo.

„V tuto chvíli je projekt na začátku. Rada města vyhodnotila ve výběrovém řízení náš záměr revitalizace ve spolupráci s Bogle Architects jako vítězný a nyní budou zahájena společná jednání o dalším postupu. Bezprostředně po podpisu smlouvy budou zahájeny přípravné a projektové práce,“ uvedl pro CzechCrunch Clément de Lageneste, generální ředitel Linkcity.

Developerská společnost se na přeměnu a rozvíjení lokalit, které už neslouží svému původnímu účelu, zaměřuje. Typicky jde právě o brownfieldy. Rozsáhlá, dříve průmyslová místa dovolují stavět uvnitř měst a neroztahovat je tak dál do krajiny, což je žádoucí i kvůli tomu, že spolu s novou částí města není potřeba stavět i novou infrastrukturu.

stodolni-1-1

Foto: Linkcity

Nová ostravská rezidence Stodolní podle Bogle Architects

„Náš koncept Rezidence Stodolní usiluje o komplexní revitalizaci území s pozitivním dopadem na jeho okolí a probíhající rekonstrukci bývalých městských jatek na galerii současného umění. Navrhli jsme proto nový multifunkční objekt určený pro bydlení a aktivní odpočinek, v parteru doplněný o obchody,“ líčí Lageneste s tím, že chtějí vytvořit kvalitní veřejné prostranství a přirozené pěší zóny, které do lokality přinesou život.

A to docela hojný. V lokalitě má vzniknout více než 150 bytů, podél ulic Stodolní, Masná a Porážková má být lékárna, ordinace nebo pekárna. Rezidence Stodolní by ale neměla sloužit jen jejím budoucím obyvatelům – architekti pracují i s dvory a veřejným prostranstvím, které má navázat na budovu galerie. Místo tedy bude přitahovat i ty, kdo tady nenajdou přímo bydlení.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Ve dvorech vzniknou zahrady, jedna poloveřejná, což znamená, že bude přístupná nejen obyvatelům domu, ale i návštěvníkům komerčních prostor. Východní dvůr bude otevřený směrem k jatkám a bude veřejnosti uzavřený. Standardem jsou již prvky pomáhající s místním klimatem, to znamená zelená střecha, která zároveň poslouží jako dětské hřiště nebo prostor pro cvičení, v místě se bude také zadržovat dešťová voda odváděná do retenčních nádrží.

„Návrh pracuje s kontextem lokality, života v ní a ctí i její historii. Přitom vytváří kvalitní vícepodlažní architekturu v centrální části města a přísně reflektuje genius loci historických jatek. Smysluplnost předloženého návrhu je korunována architektonickým řešením souznícím s historií místa,“ uvedl ostravský primátor Tomáš Macura.

stodolni-5

Foto: Linkcity

Nová ostravská rezidence Stodolní podle Bogle Architects

Rekonstrukce samotných památkově chráněných jatek za 170 milionů korun už běží, a to podle architektonického návrhu polské kanceláře KWK Promes. Budova si zachovává svůj původní ráz, pro který je typická červená cihla. Nové prostory tady najde Galerie Plato, která se sem rozšíří. Do nových prostor měla nastěhovat v květnu. S první výstavou se počítá na září. Město tady chce pořádat i prohlídky zrekonstruovaných prostor.

Bogle Architects působí v Londýně, Hongkongu, ale i v Praze. V Česku má na svém kontě oceňovanou stavbu laserového centra v Dolních Břežanech nebo kancelářský komplex Smíchoff pro Pentu.

Rubriku Bydlení a reality podporujíhypox