Patří mezi největší e-shopy a nabízí největší tržiště. Jak globální Amazon pomalu dobývá českou e-commerce
Michal Šmíd, ředitel českého Amazonu
Globální e-commerce gigant Amazon zatím pro českého zákazníka obecně neudělal mnoho, protože se v Evropě dosud soustředí na větší trhy s vyšším potenciálem. Navzdory tomu ale v tuzemsku během hlavní sezóny dává práci sedmi tisícům lidí, z nichž tisícovka pracuje na různých kancelářských pozicích. České e-shopy se minimálně zatím jeho aktivit bát úplně nemusí, i tak si ale u nás Amazon vybudoval relativně silnou pozici.
Hned za hranicí hlavního města a vedle Letiště Václava Havla se nachází obec Dobrovíz s počtem obyvatel, který nepřesahuje šest stovek. Malá vesnice však hraje důležitou roli pro jednu z globálně největších firem – právě v Dobrovízi má Amazon své vlastní distribuční centrum, které v normálním provozu zaměstnává tři tisíce lidí a během předvánočních nákupů ještě jednou tolik sezónních pracovníků.
Pro takový počet lidí je zapotřebí hodně místa, čehož si člověk všimne hned po výjezdu z dálnice D6. S 95 tisíci metry čtverečními (zhruba 13 fotbalových hřišť) je stavení s názvem PRG2 největší samostatně stojící průmyslovou budovou v Česku. Díky několika podlažím nabízí celkem přes 215 tisíc metrů čtverečních podlahové krytiny, na nichž je umístěných 648 kilometrů polic s více než 20 miliony skladových položek. Ty se pak v rámci celého centra pohybují pomocí dopravníků o délce 15 kilometrů.
„Odsud obsluhujeme zákazníky napříč Evropou,“ vysvětluje mi během prohlídky a za zachování přísných hygienických opatření Michal Šmíd, ředitel českého Amazonu. „Systém je nastaven tak, že kombinuje všechny sklady, sleduje trasy kamionů a vypočítává, jakým způsobem se zboží dostane k zákazníkovi nejrychleji,“ dodává.
Pokud si český zákazník objedná zboží z Amazonu, neznamená to, že mu přijde právě z distribučního centra v Dobrovízi. Algoritmy vypočítají nejlepší a nejrychlejší způsob, jak dát celou objednávku dohromady, což může zahrnovat i několik různých zastávek kamionů v jednom z přibližně padesátky skladů, které globální e-commerce gigant po celé Evropě provozuje.
S obrovským množstvím balíků, které přes Amazon denně proudí, tak firma hledá co nejlepší využití všech zdrojů. Navíc jsou jednotlivé sklady nebo logistická centra zaměřeny na různé typy výrobků – například ten v Dobrovízi na menší zboží, které mohou zpracovávat tzv. pickeři ve skladech ručně. Jinde se pak zpracovávají třeba velké balíky jako pračky či ledničky, což vyžaduje jiný technologický přístup i zázemí daného skladu.
Celá logistická síť se přitom rychle rozrůstá a často i mění. Mezi lety 2013 až 2015 Amazon v Česku provozoval centrum vráceného zboží, které následně přesunul na Slovensko. V Dobrovízi pak otevřel právě distribuční centrum. Konkrétní čísla, například kolik zboží Amazon v tuzemsku prodá, však společnost vůbec neprozrazuje.
„Já to ani nevím,“ směje se Šmíd, když po prohlídce skladu sedíme v jeho kanceláři nacházející se v rohu distribučního centra. „My to tady ani nemáme jak poznat,“ vysvětluje a svými slovy dokazuje obecně známou politiku Amazonu, kdy firma téměř nikdy nekomentuje svůj výkon a prodeje na jednotlivých trzích, stejně tak ani své plány na případné rozšiřování aktivit či novinky pro zákazníky.
Největší české tržiště
„Mezi největší tuzemské e-shopy bezpochyby Amazon patřit bude, i když svá data pro jednotlivé země nezveřejňuje,“ komentuje pro CzechCrunch Adam Kurzok, zakladatel startupu Expando, který pomáhá e-shopům se zahraniční expanzí a často přitom spoléhá i na Amazon.
Jedno z mála konkrétních čísel, které Amazon za Česko komunikuje, je počet zapojených firem, jež využívají jeho služby Marketplace neboli tržiště, tedy možnost využívat platformu i pro třetí strany, nebo služby tzv. fulfillmentu, kdy za ně vyřídí kompletní logistický servis od převzetí a skladování až po doručení balíků zákazníkům.
V tuzemsku Amazon eviduje tři tisíce zapojených firem (meziroční růst tohoto čísla nekomentuje), což z něj v tomto ohledu aktuálně dělá největší české tržiště. Například Mall.cz se službou Partner v dubnu hlásil 1 600 zapojených obchodníků třetích stran, jednička tuzemského e-commerce trhu Alza se pak podle místopředsedy představenstva Tomáše Havryluka v oblasti tzv. dropshipmentu nezaměřuje na kvantitu, ale kvalitu zapojených partnerů.