Patří snad býk jen Red Bullu? Rakouský nápojový gigant nařkl mladého vinaře z vykradení loga

Na Sardinii zdědil vinici po dědečkovi a pod svou značkou udělal sotva pár tisíc lahví. Teď ale musí řešit problémy s největším výrobcem energetických nápojů.

Filip HouskaFilip Houska

red-bull_boeli-1920-x-1080-px-9

Foto: Muggittu Mattia/Instagram / CzechCrunch

Značka vína, kterou Red Bull žaluje za vykrádání loga

0Zobrazit komentáře

To si tak pěstujete vinnou révu v malé vesničce na slunné Sardinii, láhve vína prodáváte pouze místním a vlastně jen navazujete na tradici vašeho dědečka, než vám přijde zpráva z právního oddělení společnosti Red Bull, že kopírujete její logo. Podobnost v něm ani v nejmenším nevidíte, přesto stojíte před zásadní otázkou, zda sklopit uši a udělat vše, co obr na poli energetických nápojů chce, nebo se s ním soudit. Mladý Ital je ochoten vzít možnost číslo dvě – a tím si zajistit i velkou pozornost.

Stejně jako v jiných italských regionech i na Sardinii jsou pro pěstování vinné révy ideální podmínky. Na druhém největším ostrově Itálie se nachází desítky vinařství a především horská oblast Barbagia je mezi milovníky vína velmi oblíbená. V ní leží i vesnice Mamoiada, kde druhým rokem pracuje s vínem dvaadvacetiletý Mattia Muggittu.

Nebuduje žádný kolos s ambicemi stát se největším vinařem Itálie, naopak navazuje na skromnou tradici svého dědečka, který mu vinici o rozloze pěti hektarů minulý rok předal. Pod značkou Muggittu di Mamoiada se pak loni pustil do produkce vlastního vína, které navíc prodává jen lidem na Sardinii – a dosud naplnil sotva dva tisíce lahví.

Nedílnou součástí jeho vín se stalo i nové logo, pro které vybral dva proti sobě stojící voly, respektive býky. Pomocí nich chtěl vyjádřit vinařskou historii Sardinie, protože i přes růst moderních technologií se do dnešního dne v některých oblastech ostrova orají starší vinice právě pomocí volského spřežení. To se ovšem nezamlouvalo Red Bullu, který zakročil.

red-bull_boeli-1

Foto: Red Bull / Boeli

Srovnání log Red Bullu a sardinské značky vína Boeli

Rakouský gigant na poli energetických nápojů používá dvojici červených býků na žlutém pozadí už dlouhé desítky let k prezentaci své značky. Právní oddělení Red Bullu proto vyhodnotilo, že logo sardinského vinaře se až příliš podobá tomu, které má on, a požaduje, aby jej už nevyužíval, jinak se může situace dostat k soudu za porušení autorských práv. Muggittu ovšem zásadně odmítá, že by se logem Red Bullu inspiroval.

„Chtěl jsem jen vyjádřit tradici Sardinie, zejména Mamoiady, kde se po staletí používají voli k orbě vinic. Tato zvířata jsou zde symbolem zemědělství. Red Bull by mě nikdy nenapadl,“ řekl vinař pro britský deník The Guardian a dodal, že celé logo ještě výrazně odlišují i použité kruhové malby nad hlavami zvířat, které byly vyryty i na více než pět a půl tisíce let starém menhiru v jeho rodné obci.

Red Bull celou záležitost nijak blíže nekomentuje, ví se však, že Muggittu má dva měsíce na to, aby se s rakouskou firmou, která jen loni prodala přes jedenáct miliard svých plechovek, mimosoudně dohodl. Pokud obě strany nenajdou shodu, je mladý vinař ochoten jít až k soudu. „Jsem mladý a dělám to z radosti. Nechci se přít s Red Bullem. Ale nemám na výběr. Pokud dohoda selže, šel bych k soudu,“ říká.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Za zády má navíc i podporu lokálních obyvatel, kteří kauzu nazývají „boj Sardinie s nadnárodním gigantem“, a kromě jiných také lidí z Rakouska, odkud Red Bull pochází. Minimálně si tak mladík zajistil velkou reklamu, která mu může zvýšit renomé a samozřejmě i zájem o jeho víno. Jak ale celá situace dopadne, se ukáže až v následujících týdnech.

Nutno však podotknout, že ani Red Bull se svým logem, které má vyjadřovat sílu a pracovní morálku, nepřišel úplně sám. Prakticky totožná grafika se totiž objevovala i na thajských energetických nápojích Krating Daeng, kterými se Red Bull, respektive jeho dnes už zesnulý zakladatel Dietrich Mateschitz, inspiroval. Na začátku osmdesátých let s tvůrcem původního nápoje uzavřel partnerství a pak jej přenesl do zbytku světa.

Robert Schönfeld našel člověka, který bude řídit jeho osmimiliardové RSBC. Chce uspět i v Británii

Generálním ředitelem investiční skupiny RSBC je nově Milan Šlapák. Dosud ji od založení v roce 1998 až do loňska řídil sám Robert Schönfeld.

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

rsbc

Foto: RSBC / CzechCrunch

Robert Schönfeld, zakladatel RSBC, a Milan Šlapák, generální ředitel RSBC

0Zobrazit komentáře

Rodinné království Roberta Schönfelda má nového šéfa. Investiční skupinu, která vznikla v roce 1998 na základech restituovaného majetku šlechtické rodiny Schönfeldů, povede v roli generálního ředitele Milan Šlapák. Řízení mu předává sám Robert Schönfeld, který RSBC téměř čtvrtstoletí od jejího založení sám řídil. Nástupce si původně našel už loni, jenže Petr Oršulík krátce po nástupu do funkce zemřel. V čele se šestačtyřicetiletým Šlapákem se má téměř osmimiliardová skupina vydat ještě výrazněji také za hranice.

Zakladatel Robert Schönfeld zůstane v roli předsedy představenstva a bude se věnovat především strategickému směřování a také svým filantropickým aktivitám. Mezi ty patří například mezinárodní umělecká škola International School of Music and Fine Arts, kterou prošlo přes deset tisíc žáků z Česka i zahraničí. Jednapadesátiletý Schönfeld je hudebním nadšencem, studoval dějiny hudby na Akademii múzických umění v Praze a je také patronem českého orchestru PKF Prague Philharmonia.

„V průběhu let jsme z RSBC vybudovali stabilní společnost, které se úspěšně daří naplňovat vizi, s níž jsem rodinné podnikání převzal. Jsem přesvědčen, že skupina má obrovský potenciál pro další udržitelný růst v Čechách i za hranicemi, a nesmírně mne těší, že nám s ním bude pomáhat právě Milan Šlapák. Jeho přístup k vedení lidí a mnohaleté mezinárodní zkušenosti budou pro další rozvoj skupiny velkým přínosem,“ říká Robert Schönfeld. Součástí RSBC je dnes více než čtyřicet společností a souhrnná hodnota aktiv dosahuje téměř osmi miliard korun.

Kořeny skupiny sahají do 90. let, kdy rodina Schönfeldů získala v rámci polistopadových restitucí zpět svůj rozsáhlý majetek. Dnes RSBC definují rezidenční a komerční nemovitosti, úrodná půda, realitní fondy a také průmyslové a zemědělské firmy z Česka i zahraničí. Jde například o slovinskou zbrojovku Arex nebo strojírenskou společnost Bauer Technics a skupina je také největším provozovatelem kamenných prodejen s rybářskými potřebami v Česku.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

house-of-cards-kevin-spacey-3

Přečtěte si takéKevin Spacey převzal cenu v Cannes. Do Hollywoodu má ale dalekoKevin Spacey převzal cenu v Cannes a děkuje, že může znovu pracovat. Do Hollywoodu má ale daleko

Milan Šlapák přichází se zkušenostmi z řízení výroby, logistiky či obchodu a jeho cílem bude ještě více rozvinout aktivity RSBC napříč Evropou. „Mé rozhodnutí vstoupit do RSBC velmi ovlivnilo osobní setkání s panem Robertem Schönfeldem. Zaujala mne nejen rodinná podnikatelská historie, ale především jeho vizionářský přístup k investicím a osobní hodnoty, se kterými přistupuje k byznysu. Rod Schönfeldů již po generace staví na principu vytváření dlouhodobé a udržitelné hodnoty a v tomto duchu se nesou i veškeré obchodní aktivity,“ říká Milan Šlapák.

V životopise nového generálního ředitele RSBC jsou manažerské pozice v nadnárodním konglomerátu General Electrics (GE), kde působil téměř pětadvacet let, ať už ve Spojených státech, Francii, Itálii, Číně nebo České republice. Právě u nás byl posledních čtrnáct let součástí pobočky světového výrobce leteckých motorů a systémů GE Aviation, v níž dělal od roku 2019 ředitele. V novém působišti bude mít zpočátku na starosti nastavení řídících procesů a interních mechanismů tak, aby byly jednotlivé divize skupiny RSBC připravené na mezinárodní působení.