Patří snad býk jen Red Bullu? Rakouský nápojový gigant nařkl mladého vinaře z vykradení loga
Na Sardinii zdědil vinici po dědečkovi a pod svou značkou udělal sotva pár tisíc lahví. Teď ale musí řešit problémy s největším výrobcem energetických nápojů.
To si tak pěstujete vinnou révu v malé vesničce na slunné Sardinii, láhve vína prodáváte pouze místním a vlastně jen navazujete na tradici vašeho dědečka, než vám přijde zpráva z právního oddělení společnosti Red Bull, že kopírujete její logo. Podobnost v něm ani v nejmenším nevidíte, přesto stojíte před zásadní otázkou, zda sklopit uši a udělat vše, co obr na poli energetických nápojů chce, nebo se s ním soudit. Mladý Ital je ochoten vzít možnost číslo dvě – a tím si zajistit i velkou pozornost.
Stejně jako v jiných italských regionech i na Sardinii jsou pro pěstování vinné révy ideální podmínky. Na druhém největším ostrově Itálie se nachází desítky vinařství a především horská oblast Barbagia je mezi milovníky vína velmi oblíbená. V ní leží i vesnice Mamoiada, kde druhým rokem pracuje s vínem dvaadvacetiletý Mattia Muggittu.
Nebuduje žádný kolos s ambicemi stát se největším vinařem Itálie, naopak navazuje na skromnou tradici svého dědečka, který mu vinici o rozloze pěti hektarů minulý rok předal. Pod značkou Muggittu di Mamoiada se pak loni pustil do produkce vlastního vína, které navíc prodává jen lidem na Sardinii – a dosud naplnil sotva dva tisíce lahví.
Nedílnou součástí jeho vín se stalo i nové logo, pro které vybral dva proti sobě stojící voly, respektive býky. Pomocí nich chtěl vyjádřit vinařskou historii Sardinie, protože i přes růst moderních technologií se do dnešního dne v některých oblastech ostrova orají starší vinice právě pomocí volského spřežení. To se ovšem nezamlouvalo Red Bullu, který zakročil.
Rakouský gigant na poli energetických nápojů používá dvojici červených býků na žlutém pozadí už dlouhé desítky let k prezentaci své značky. Právní oddělení Red Bullu proto vyhodnotilo, že logo sardinského vinaře se až příliš podobá tomu, které má on, a požaduje, aby jej už nevyužíval, jinak se může situace dostat k soudu za porušení autorských práv. Muggittu ovšem zásadně odmítá, že by se logem Red Bullu inspiroval.
„Chtěl jsem jen vyjádřit tradici Sardinie, zejména Mamoiady, kde se po staletí používají voli k orbě vinic. Tato zvířata jsou zde symbolem zemědělství. Red Bull by mě nikdy nenapadl,“ řekl vinař pro britský deník The Guardian a dodal, že celé logo ještě výrazně odlišují i použité kruhové malby nad hlavami zvířat, které byly vyryty i na více než pět a půl tisíce let starém menhiru v jeho rodné obci.
Red Bull celou záležitost nijak blíže nekomentuje, ví se však, že Muggittu má dva měsíce na to, aby se s rakouskou firmou, která jen loni prodala přes jedenáct miliard svých plechovek, mimosoudně dohodl. Pokud obě strany nenajdou shodu, je mladý vinař ochoten jít až k soudu. „Jsem mladý a dělám to z radosti. Nechci se přít s Red Bullem. Ale nemám na výběr. Pokud dohoda selže, šel bych k soudu,“ říká.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsZa zády má navíc i podporu lokálních obyvatel, kteří kauzu nazývají „boj Sardinie s nadnárodním gigantem“, a kromě jiných také lidí z Rakouska, odkud Red Bull pochází. Minimálně si tak mladík zajistil velkou reklamu, která mu může zvýšit renomé a samozřejmě i zájem o jeho víno. Jak ale celá situace dopadne, se ukáže až v následujících týdnech.
Nutno však podotknout, že ani Red Bull se svým logem, které má vyjadřovat sílu a pracovní morálku, nepřišel úplně sám. Prakticky totožná grafika se totiž objevovala i na thajských energetických nápojích Krating Daeng, kterými se Red Bull, respektive jeho dnes už zesnulý zakladatel Dietrich Mateschitz, inspiroval. Na začátku osmdesátých let s tvůrcem původního nápoje uzavřel partnerství a pak jej přenesl do zbytku světa.