Patrové postele v economy třídě. Americký Zephyr chce zásadně zvýšit standardy cestování letadlem

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

zephyr-double-decker-plane-seat-1

Foto: Zephyr Aerospace

Díky dvěma patrům mohou mít pasažéři více místa při stejném počtu sedadel

0Zobrazit komentáře

Základní „ekonomická“ třída v letadlech je terčem bezpočtu vtipů, z nichž většina se týká nedostatku místa a otázky, zda lze vůbec mluvit o nějaké formě pohodlí. Jedním z možných řešení by bylo přinutit letecké společnosti snížit marže na letenkách. Zajímavější alternativu ovšem představuje koncept známý ze slavných červených britských autobusů – dvoupatrové sezení.

„Tyhle směšné diskuze o potřebě svolení ke sklopení opěradla nebo návštěvě toalety bychom vůbec neměli mít,“ říká autor leteckého konceptu, Jeffrey O’Neill. Projekt uspořádání sedadel v letadle do dvou pater nese jméno Zephyr a vychází mimo jiné z O’Neillových mnoha zkušeností z cestování do 171 zemí. Cílem je zachovat ceny ekonomické letové třídy a přitom výrazně zvýšit jak komfort, tak soukromí.

Zephyr svým řešením necílí na zcela nejzákladnější typ sezení. Všechny ostatní chce však proměnit nabídnutím dostatečného místa pro ulehnutí ve třídě „premium economy“, což někdy není možné ani pasažérům s business letenkami. Dvoupatrový design umožňuje do stejného prostoru usadit stejné množství lidí jako v typickém oddílu premium economy, ale poskytnout zkušenost známou jen majetnějším cestujícím.

Nedostatek místa je problémem hlavně pro delší lety, které mohou mít na tělo výrazně negativní vliv. Pokud cestující nemají možnost si ani při osmi a více hodinách v letadle protáhnout nohy nebo lehnout, lze u nich očekávat vyšší únavu a náročnější vypořádávání se s časovými posuny. Podobně velký nápor na fyzickou i psychickou kondici se letecké společnosti často snaží kompenzovat jinými výhodami jako občerstvením nebo zábavou.

O’Neill však zmiňuje, že většina pasažérů by tyto „bonusy“ ráda vyměnila za více prostoru. „Podle námi zorganizované studie by 70 % cestujících místo podobných výhod preferovala moci si prostě lehnout a spát,“ říká. Řešení, které by to umožnilo, je prý plně kompatibilní s velkým množstvím současných letadel a navíc nabízí potenciál většího zájmu o třídu „premium economy“.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Design Zephyru v relativně dostupné ceně letenky každému nabídne kromě samotného sedadla také velký odkládací prostor a lavičku. Tu lze přidáním odnímatelného segmentu do prostoru pro nohy proměnit na jednoduchou postel. Z opěradla sedadla se pak vysouvá malý žebřík vedoucí do horní kóje. Jelikož jednotlivá sezení nejsou hned vedle sebe, pasažéři mají alespoň určitou míru soukromí. Navíc se jedná o dobrý příklad sociálního distancování.

zephyr-double-decker-plane-seat-6

Foto: Zephyr Aerospace

Zephyr spíše než premium economy připomíná luxusnější třídy

zephyr-double-decker-plane-seat-3

Foto: Zephyr Aerospace

Pohodlí za dostupnou cenu je hlavním cílem sedadel Zephyr

O’Neillův produkt nyní prochází schvalovacím procesem pro udělení patentu a prostřednictvím crowdfundingu se snaží získat prostředky na další vývoj. Na portálu Republic.co chce vybrat přes milion dolarů, přičemž aktuálně se blíží minimální hranici, kterou je 100 tisíc dolarů.

seznam.cz-data-center

Přečtěte si takéČeská internetová jednička dál roste. Seznam.cz loni utržil 4,7 miliardy korun, daří se hlavně reklamnímu SklikuČeská internetová jednička dál roste. Seznam.cz loni utržil 4,7 miliardy korun, daří se hlavně reklamnímu Skliku

Předběžně prý o patrové sedačky Zephyr už projevily zájem aerolinky jako British Airways, Virgin Atlantic, Delta nebo Japan Airlines. Základní cena jedné kóje má být 30 tisíc dolarů (zhruba 700 tisíc korun), což je méně než polovina typického sedadla pro business třídu. Aerolinky si budou moci připlatit za exkluzivnější potahy sedaček, paměťovou pěnu nebo OLED displeje.

Autoři Zephyru už mají domluvu s výrobci a po technické stránce je vše v pořádku. Nyní je tak úspěch hlavně v rukou aerolinek, které mají podle O’Neilla možnost jasně vykročit směrem k budoucnosti cestování letadlem.

zephyr-double-decker-plane-seat-5

Foto: Zephyr Aerospace

Design sedadel Zephyr počítá i s luxusnějšími verzemi

zephyr-double-decker-plane-seat-4

Foto: Zephyr Aerospace

Do místa pro nohy stačí přidat jeden panel a pohodlně ulehnout

zephyr-double-decker-plane-seat-2

Foto: Zephyr Aerospace

Většina cestujících letadlem by občerstvení vyměnila za možnost si lehnout

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre

Balónem na hranu vesmíru. Startup Space Perspective chce lidem měnit životy výhledem na Zemi

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

spaceperspective1

Foto: Space Perspective

Vodíkový balón vynese kapsli zhruba 30 kilometrů nad povrch Země

0Zobrazit komentáře

Nad americkým Grand Canyonem se tyčí poutavá atrakce – několikametrový vyhlídkový most s prosklenou podlahou. Díky ní si lze z naprosto unikátní perspektivy prohlédnout jeden z nejzajímavějších přírodních úkazů na Zemi. Co si ale místo obrovské soutěsky v povrchu Země prohlédnout její samotné zakřivení? Právě to chce nabídnout nová společnost Space Perspective, která se zaměřuje na lety balónem do horní poloviny stratosféry, tedy kolem 30 kilometrů nad povrchem planety.

V roce 1990 Carl Sagan, astronom a velký popularizátor vědy, navrhl, aby sonda Voyager 1, která právě opouštěla sluneční soustavu, namířila kameru za sebe a pořídila naprosto zásadní fotografii. Její název, Bledě modrá tečka, vědec později použil také pro svou knihu, v níž popisuje kontext. Snad ještě slavnější je pak Saganův několikaminutový monolog na stejné téma. Možnost skutečně vidět naši planetu jako nic víc než zlomek pixelu na velké ploše může člověku poskytnout zcela nový náhled na celý jeho život.

O podobných zkušenostech hovoří také většina astronautů, kteří měli možnost se vzdálit vodou a rostlinami pokrytému balvanu a plně se ponořit do výhledu. V takové chvíli je těžké pomyslet na něco jiného než na kosmickou nicotnost celého lidstva a naopak na naše místo ve vesmíru. Prožitky lidí, kteří mohli naši planetu vidět z objektivního úhlu pohledu, lze samozřejmě zprostředkovat popisy, záznamy nebo filmy, ale nic je nedokáže nahradit.

spaceperspective2

Foto: Space Perspective

Pro co nejlepší výhled bude kapsle po celém obvodu prosklená

Astronaut Jeff Hoffman, který je zároveň poradcem Space Perspective, ve spojitosti s tím mluví o „autentické zkušenosti“. „Pro něj je sledování Země z vesmíru – když má čas a klid a může se zamyslet nad tím, co vidí – to, čemu říká autentická zkušenost, a právě na to se skutečně zaměřujeme,“ řekl pro magazín The Verge Taber MacCallum, jeden z ředitelů společnosti.

O vyhlídkových letech do vesmíru pro kohokoliv s dostatečnými prostředky na koupi letenky se v posledních letech mluví poměrně často. Nejčastěji skloňovanými jsou přitom firmy SpaceX Elona Muska, Blue Origin Jeffa Bezose a Virgin Galactic Richarda Bransona, z nichž jedna už má za sebou první úspěšné dopravení lidí na Mezinárodní vesmírnou stanici.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Zatímco tyto firmy se ovšem zaměřují na tradiční lety raketami (v případě Virgin Galactic vynášené nejprve pomocí velkého letadla), plány Space Perspective jsou méně ambiciózní a snad tedy i realističtější. Své zákazníky chce společnost do stratosféry posílat ve velkém balónu, který by neměl čelit takovým technickým výzvám. Sice nebude schopen vyletět ani z poloviny tak vysoko jako raketa, ale stále to bude dostatečné pro onu zmiňovanou autentickou zkušenost sledování Země jako planety.

MacCallum a jeho kolegyně Jane Poynterová začali na balónech pro komerční lety desítky kilometrů nad zemi pracovat už v roce 2012, kdy založili firmu World View. Startup se nicméně začal více a více zaměřovat na vývoj jiného produktu, balónu Stratollite vynášejícímu do stratosféry komplexní systém senzorů pro vědecká měření. Když se pak Stratollite stal hlavním zájmem World View, zakladatelé se rozhodli svůj svůj původní plán naplnit v nové firmě.

carnival-freedom

Přečtěte si takéKupte si výletní loď, zn. spěchá. Největší lodní skupina se potápí a hledá záchranu v krácení nákladů i prodeji lodíKupte si výletní loď, zn. spěchá. Největší lodní skupina se potápí a hledá záchranu v krácení nákladů i prodeji lodí

Space Perspective pracuje na vývoji obrovského vodíkového balónu a koše nesoucího název Neptune. Ten má být schopen pojmout až osm pasažérů a pilota a rychlostí necelých 20 km/h je vynést téměř k „hraně vesmíru“. Celý let má trvat šest hodin, přičemž třetinu z toho stráví v nejvyšším bodě doletu. Kromě velkých oken po celém obvodu kapsle bude k dispozici bar, toaleta a samozřejmě Wi-Fi.

Pokud standardní internetový signál nebude stačit, startup chce nabídnout i kvalitnější spojení se světem „tam dole“. „Pro zvláštní příležitosti, kdy budeme chtít z Neptunu skutečně něco streamovat živě, budeme mít luxusnější komunikační systém schopný širokopásmového streamování v opravdu vysokém rozlišení,“ říká Poynterová.

space_perspective_2

Foto: Space Perspective

Space Perspective chce poskytnout nezapomenutelný výhled

space_perspective_3

Foto: Space Perspective

Neptune má pojmout až osm lidí a pilota

První zkušební let by měl proběhnout už začátkem příštího roku ze stejné ranveje na Floridě, kam kdysi přistávaly raketoplány NASA. I po tomto testu, který vysoko do atmosféry vynese nástroje pro vědecký výzkum, bude stále potřeba dořešit přistávání a zajistit absolutní bezpečnost všech budoucích pasažérů. Kapsle budou přistávat do moře nebo oceánu, takže Space Perspective se SpaceX konzultuje, jak to provést co nejlépe.

Jakmile bude vše připraveno, startup plánuje na nezapomenutelný let posílat až sto posádek ročně. Jedno místo by mělo stát kolem 120 tisíc dolarů, tedy necelé tři miliony korun. Ačkoliv se jedná o závratně vysokou částku, stále je to polovina ve srovnání například s cenami Virgin Galactic.

MacCallum a Poynterová navíc jednají s neziskovými organizacemi jako Space for Humanity, které chtějí pomoci lety do vesmíru poskytovat i lidem bez milionových bankovních účtů. Věří totiž, že životní zkušenost shlédnutí na planetu by měla být dostupná každému, ne jen těm nejbohatším. První letenky by se mohly začít prodávat v průběhu příštího roku.

Rubriku Cestování podporujílogo-cedok-modre