Patrové postele v economy třídě. Americký Zephyr chce zásadně zvýšit standardy cestování letadlem
Základní „ekonomická“ třída v letadlech je terčem bezpočtu vtipů, z nichž většina se týká nedostatku místa a otázky, zda lze vůbec mluvit o nějaké formě pohodlí. Jedním z možných řešení by bylo přinutit letecké společnosti snížit marže na letenkách. Zajímavější alternativu ovšem představuje koncept známý ze slavných červených britských autobusů – dvoupatrové sezení.
„Tyhle směšné diskuze o potřebě svolení ke sklopení opěradla nebo návštěvě toalety bychom vůbec neměli mít,“ říká autor leteckého konceptu, Jeffrey O’Neill. Projekt uspořádání sedadel v letadle do dvou pater nese jméno Zephyr a vychází mimo jiné z O’Neillových mnoha zkušeností z cestování do 171 zemí. Cílem je zachovat ceny ekonomické letové třídy a přitom výrazně zvýšit jak komfort, tak soukromí.
Zephyr svým řešením necílí na zcela nejzákladnější typ sezení. Všechny ostatní chce však proměnit nabídnutím dostatečného místa pro ulehnutí ve třídě „premium economy“, což někdy není možné ani pasažérům s business letenkami. Dvoupatrový design umožňuje do stejného prostoru usadit stejné množství lidí jako v typickém oddílu premium economy, ale poskytnout zkušenost známou jen majetnějším cestujícím.
Nedostatek místa je problémem hlavně pro delší lety, které mohou mít na tělo výrazně negativní vliv. Pokud cestující nemají možnost si ani při osmi a více hodinách v letadle protáhnout nohy nebo lehnout, lze u nich očekávat vyšší únavu a náročnější vypořádávání se s časovými posuny. Podobně velký nápor na fyzickou i psychickou kondici se letecké společnosti často snaží kompenzovat jinými výhodami jako občerstvením nebo zábavou.
O’Neill však zmiňuje, že většina pasažérů by tyto „bonusy“ ráda vyměnila za více prostoru. „Podle námi zorganizované studie by 70 % cestujících místo podobných výhod preferovala moci si prostě lehnout a spát,“ říká. Řešení, které by to umožnilo, je prý plně kompatibilní s velkým množstvím současných letadel a navíc nabízí potenciál většího zájmu o třídu „premium economy“.