Pavel Šiška z Deloitte: Co dělají „digitálně vyspělé“ firmy jinak? Recept na to, jak se stát jednou z nich

Pavel ŠiškaPavel Šiška

pavel-siska-deloitteInsider

Foto: Deloitte

Pavel Šiška, Managing Partner v Deloitte

0Zobrazit komentáře

Každý šéf, člen boardu nebo manažer přemýšlí, jak svou firmu posunout o úroveň výše. Jednou z cest jsou investice do technologií, které budou hýbat světem čím dál více. Mezi digitálně vyspělými firmami a těmi, které se na digitál dívají skrz prsty, je ale velký rozdíl. A rozhodně ne pouze v tom, kdo se může pochlubit nejnovější digi… doplňte si slova jako například – nástroj, platforma nebo technologie.

Ano, investice do technologií vám možná v krátkodobém výhledu sníží zisk. Ale v dlouhodobém měřítku, ve kterém bychom měli všichni přemýšlet, se nám investice do technologií několikanásobně vrátí. Co ale kromě toho získáte? Technologie pomohou vašim zaměstnancům být více produktivní, konkurenční firmy z vašeho oboru vám budou závidět a možná se o vás budou psát články v médiích, ve kterých budete vyobrazeni jako králové té, všemi diskutované digitální transformace.

Ony „digitálně vyspělé“ firmy inovují nejenom více, ale hlavně jinak. V dnešní době nestačí silná inovativní filozofie firmy. Dnes především záleží na konkrétních krocích. To je to, co skutečně vybičuje vaší firmu na cestě k onomu cíli být digitálně vyspělý.

Ingredience 1: Zkuste cross-functional týmy a mějte náskok před ostatními

Korporátní týmy tradičního střihu pracují převážně odděleně. Zde názorný příklad. Řekněme, že jste zaměstnanec a řešíte problém, jste krok od průlomu a potřebujete získat pohled zvnějšku. K „oficiální“ spolupráci s jiným oddělením musíte použít nastavené procesy. Jinak řečeno, musíte se držet té vaší policy (česky tomu říkáme firemní postupy).

deloitte-praha-kancelare-22

Foto: Peter Fabo

Nové pražské kanceláře Deloitte

Většinou píšete šéfovi, který to musí vidět, schválit a tak dále. Pak musíte požádat o schůzku šéfa onoho jiného oddělení. Po X dnech nebo dokonce týdnech vám nakonec přijde e-mail s tím, že se tedy domluví schůzka, které povede k další schůzce a tak dále. Zřízením či vytvořením cross-functional týmu byste výrazně omezili časové prodlevy a získáte náskok před konkurencí.

Cross-functional týmy využívají čtyři z pěti vyspělých společností. Alfou a omegou těchto týmů jsou odlišné specializace jednotlivých členů. To skupině jako celku dává mnohem širší spektrum úhlů pohledu. Často se v nich vyskytují i lidé z vyššího managementu, což v kontrastu s neformální atmosférou v těchto týmech působí jako příjemné osvěžení.

kapitan-galaxy-twisto

Přečtěte si takéTwisto spouští velkou televizní kampaň s Kapitánem Galaxy. V aplikaci chystá kategorie plateb a splátkováníTwisto spouští velkou televizní kampaň s Kapitánem Galaxy. V aplikaci chystá kategorie plateb a splátkování

Vzpomenete si na legendární „véčko“ od Motoroly? Tak právě to vzniklo díky zavedení cross-functional týmu, který mobilní ikonu dotáhl do konce.

Realizace takového typu týmu přináší do firmy více té zaměstnanci požadované autonomie. Zvýšená samostatnost poskytuje prostor pro zkoušení nového. Různé experimentování může výrazně posílit podnikavého ducha firmy. Na druhé straně to může být výživnější půdou pro dělání chyb a přešlapů, zejména etických.

Ingredience 2: Etika aneb dobrý sluha, dobrý pán

Pro firmy je dnes velmi těžké udržet krok s rozjetým rychlíkem digitálních technologií. Firmy musí inovovat. A musí to dělat rychle. Proč? Zkrátka proto, aby se udržely ve hře. To s sebou přináší etické výzvy. Autonomie a agilita se ve firmě může stát dvojsečnou zbraní, pokud si nestanovíte etický rámec. Ale jen to nestačí. Musíte brát vaší firemní etiku doopravdy vážně. A hlavně o ní dostatečně mluvit s vašimi kolegy a zaměstnanci.

Věděli jste, že to každý druhý generální ředitel nedělá? Velká chyba.

motorola_razr_v3i_01

Ikonická Motorola RAZR

Co udělat jako první? Podívejte se na etiku z jiného úhlu pohledu. Neberte ji jako překážku. Berte ji jako prostředek k růstu. Myslete na ni už při designu vašeho nového produktu nebo služby. Etický kodex není brzda. Je to nedílná součást vaší firemní kultury. Pamatujte na to.

Mluvte o vašich interních pravidlech. Nejenom na školení (ty nikoho nebaví), ale mluvte o nich klidně u oběda. Ve vyspělých firmách zaměstnanci ví, kdy šlápnout na brzdu a jak čelit etickým dilematům, které se mohou vyskytnout.

Ingredience 3: Inovujte za hranice firmy a ještě dál

Digitálně vyspělé firmy se vyznačují také odlišným přístupem ke vztahům s ostatními firmami. Namísto tradičních partnerství bývají součástí těch mezifiremních ekosystémů. Ty chápeme jako skupiny společností, spoluprací usilující o tytéž cíle, čímž nebývají tak formálně svázány.

martin-holecko1

Přečtěte si takéZakladatel Future Portu Martin Holečko: Špinavé období lidstva vrcholí. Umělá inteligence bude elektřinou 21. stoletíZakladatel Future Portu Martin Holečko: Špinavé období lidstva vrcholí. Umělá inteligence bude elektřinou 21. století

Vytvořením partnerství s jinou firmou předchází „milovaný proces“ finančních prověrek, tvorba smluv a tak dále a předpokládá se dlouhodobý vztah. Oproti tomu, firemní ekosystém je mnohem volnějším svazkem a může sloužit ke splnění krátkodobých i dlouhodobých cílů.

Ingredience 4: Sebevědomý zaměstnanec je dobrý zaměstnanec

Z průzkumu Deloitte a MIT vyplynul silný vztah mezi mírou digitálních inovací a sebevědomím zaměstnanců. Právě díky digitálním nástrojům věří, že jejich firma se v budoucnu stane ještě silnější. Optimismem srší i vyhlídky na jejich individuální kariéry.

Zaměstnanci vyspělých firem mají více času na sebe(rozvoj). Ze svých nedokonalostí dělají zbraně a výhody a zlepšují se i ve stávajících skills. Dejte svým zaměstnancům dostatek pracovního času k rozvoji. A uvidíte, jak budou spokojeni, a pak budete spokojeni i vy, vaše vedení, akcionáři a vlastně všichni.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Netflix testuje jednu z největších změn. Epizody seriálů by mohly místo najednou vycházet po týdnech

netflixlast

Foto: Netflix

Netflix a jeho aplikace pro chytré televize

0Zobrazit komentáře

Určitě to znáte, začnete se dívat na nový seriál, často je už k dispozici několik částí, ale projedete je moc rychle a narazíte na známý problém – další části jednoduše nejsou a vy musíte čekat týden na každou novou epizodu. To je pravidlem u většiny streamingových služeb, jako jsou HBO Go nebo Hulu. Mezi nimi ale vždy svítila jedna výjímka – Netflix, který odjakživa vydával všechny nové řady seriálů najednou.

V poslední době za to byl poměrně často kritizován z mnoha stran. Pro diváky je to samozřejmě skvělá věc, ale většinu nových seriálů doprovází masivní několikaměsíční kampaň, jako to bylo v případě třetí série Stranger Things, jenže pak přijde vyhlížené datum a celý mnohaměsíční boom vyprchá během krátké doby. Na celou sérii se pravděpodobně spousta lidí podívá v jednom dvou dnech a pak hledají další obsah, který je ale nutně musí zaujmout podobným způsobem tak, aby se znovu přikovali k obrazovce.

Na Netflix to vytváří poměrně velký tlak na neustálou tvorbu nové kvalitní zábavy, což je pravděpodobně dobře. Zároveň služba drží poměrně velký počet diváků u svých obrazovek najednou podstatně delší dobu než konkurence. To vše by se ale mohlo brzy zásadním způsobem změnit.

stranger-things-s03_1

Foto: Netflix

Třetí řada seriálu Stranger Things

Vůbec poprvé letos na podzim Netflix na americkém trhu uvede dva seriály, jejichž epizody budou vycházet postupně na týdenní bázi místo toho, aby byly k dispozici okamžitě od prvního dne a najednou. Konkrétně má jít o The Great British Baking Show s jednou epizodou týdně nebo hudební soutěž Rhytm + Flow, která bude od 9. října vycházet po čtyřech epizodách týdně. Což je další nestandardní přístup.

Netflix samozřejmě zatím nepotvrdil, zda podobné změny chystá i u mainstreamových seriálů, a vše tak bude spíše záležet na číslech, které změna ukáže. Na možnosti zhlédnout všechny epizody nové série najednou nebo postupně podle vlastního uvážení byla platforma postavená. A dokonce tomu odpovídají i data pro takzvaný binge-watching, tedy nárazové sledování seriálů několik hodin v kuse.

orbit-capital-nesrsta-vacha-matuska

Přečtěte si takéMiliardy pro rychle rostoucí české startupy. Investor Rohlíku Enern a Conseq staví obří investiční fondMiliardy pro rychle rostoucí české startupy. Investor Rohlíku Enern a Conseq staví obří investiční fond

Kolem 60 procent Američanů si jednou týdně sedne k Netflixu a dívají se na něj například celý den, takže stihnou celou sérii najednou. Často sledují právě jen jeden nebo dva seriály. Pouze 28 procent z nich podle dat serveru Business Insider kouká několikrát za týden a jen 15 procent pak denně. Jde o poměrně zajímavý trend, jelikož u jiných služeb se často stává, že si je jejich uživatelé předplácí jen pro konkrétní seriál a za ním chodí pouze jednou týdně, když vyjde nová epizoda.

Vidět to bylo například na masivním nárůstu předplatitelů HBO, když běžela poslední série Hry o trůny. Další obsah je ale často nezajímal. Důležité je zmínit, že zásadním způsobem záleží na typu obsahu, který diváci sledují. Obě show, které bude Netflix se změnou testovat, jsou nicméně soutěžní reality show, u kterých je princip trochu odlišný.

Výhodou ale může být fakt, že nejrůznější servery a magazíny mohou psát na týdenní bázi shrnutí, co se v nich přihodilo, zatímco kdyby vše vyšlo najednou, byla by mediální masáž spíše jednorázová a postupně vyšuměla jako v případě mainstreamových seriálů.

Disney+ 2

Náhled na platformu Disney+ od mediálního obra

Test přichází krátce předtím, než se na mediální trh vtrhnou další streamingové služby v čele s Apple TV+ a Disney+, do kterého oba giganti vkládají obrovské prostředky a chtějí Netflixu konkurovat naplno. Například Apple ještě před vstupem platformy na trh investoval do obsahu už přes 6 miliard dolarů, Netflix investuje ročně přes 10 miliard, Amazon pro své Prime Video připravuje seriál na motivy Pána prstenů za miliardu dolarů, a Disney+ zase chystá do nabídky vložení kompletní filmové historie, která se jinde neobjevuje, včetně mnoha exkluzivních titulů z vlastní produkce. Čekají nás poměrně zajímavé časy.