Pentagon odhalil, jak to bylo s natáčením Top Gunu a co nedovolil Cruisovi v kokpitu stíhačky F-18
Za hodinu v F-18 chtěla armáda přes 11 tisíc dolarů. Tom Cruise letěl minimálně dvanáctkrát, většina záběrů je ale z českého bitevníku L-39.
V propagačních materiálech ke snímku Top Gun: Maverick, který právě vstoupil do kin, se píše, že Tom Cruise se kvůli roli vojenského pilota naučil létat se stíhačkou. Americké ministerstvo obrany, které zveřejnilo detaily své spolupráce na filmu, to nepopřelo. Ale přidalo důležitý detail – herec v legendárním stroji F/A-18 Super Hornet skutečně létal, jen se nesměl ničeho dotknout.
Interní pravidla amerického ministerstva obrany hovoří jasně: nikdo jiný než vojáci nesmí ovládat jakékoli sofistikovanější armádní vybavení. A to stíhačka, kterou koncern Boeing prodává zhruba za 70 milionů dolarů, nepochybně je. Jenže Tom Cruise, producent a hlavní hrdina snímku Top Gun: Maverick, trval na tom, že herci musí ve stíhačkách létat, aby byly záběry autentické.
Řešení se našlo a Pentagon na něm nakonec vydělal. Štábu dal k dispozici několik stíhaček a za každou letovou hodinu účtoval studiu Paramount 11 374 dolarů, tedy zhruba čtvrt milionu korun. Jenže u toho byla podmínka, a to že Cruise ani nikdo další se ve vzduchu nedotkne žádného ovládacího zařízení. „Prošli pouze kurzem, jak se katapultovat v případě nehody. A jak pak přežít na moři,“ dodal pro agenturu Bloomberg Glen Roberts, který má na starost multimediální aktivity Pentagonu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch JobsNatáčení probíhalo primárně v roce 2018. To byl i důvod, proč ve filmu létají výhradně F/A-18, ačkoli americké námořnictvo už dnes víc používá modernější stíhačky F-35, jejichž výrobcem je Lockheed Martin, nikoli Boeing. Pětatřicítky jsou ale jednomístná letadla, zatímco starší osmnáctky jsou dvoumístné, takže šlo zařídit, aby v nich s armádním pilotem vždy do vzduchu zamířil i někdo z civilů.
I nadále ale platí, že většina bojových a leteckých záběrů ve dvojce Top Gunu vznikla skutečně ve vzduchu. Jen to nebylo v kokpitu dvoumotorového F/A-18 Super Hornet, ale ve speciálně upravené kabině českého vojenského letounu L-39. Právě s ním se Cruise údajně naučil létat. Na palubě americké stíhačky ale byl i tak dost často, podle ministerstva obrany vzlétl jako spolucestující aspoň dvanáctkrát.
Glen Roberts zároveň odhalil některé další detaily. Víme tak, že natáčení proběhlo v srpnu 2018 na letadlové lodi USS Abraham Lincoln souběžně s tréninkovými manévry. Nebo že armáda dala filmařům k dispozici i prostory v námořní základně v kalifornském Lemoore. Zároveň potvrdil, že Pentagon dostal předem ke schválení scénář, což je povinnost kdykoli někdo žádá o pomoc s natáčením. A souhlasili s ním, ačkoli se nedá říct, že by neměli výhrady.
„Skuteční piloti z Top Gunu, což je elitní škola, nejsou namyšlení porušovatelé pravidel, jak je zachycuje film. Ve skutečnosti by takoví lidé u námořního letectva nemohli nikdy existovat,“ pousmál se pro Bloomberg Roberts s tím, že reální piloti jsou letečtí fanatici, kteří tráví hodiny v učebnách a intenzivním tréninkem na základně Fallon v Nevadě, kde skutečná škola pro elitní piloty přezdívaná TOPGUN sídlí.
A proč tedy Pentagon souhlasil se scénářem a vyšel Cruisovi vstříc? „Film nemusí být zamilovaným dopisem pro armádu. Musí ale dostát její integritě,“ vysvětlil Glen Roberts. V roce 1986, když vznikl první Top Gun, který americká armáda také oficiálně podpořila, to zafungovalo i opačně. Prudce stoupl zájem o vstup do námořnictva a jeho zástupci měli dokonce informační stánky postavené ve vybraných kinech.
Top Gun: Maverick vstoupil do kin po celém světě tento týden a očekává se, že půjde o jeden z nejúspěšnějších snímků letošního roku, jen v USA a Kanadě by při premiérovém víkendu měl z prodeje lístků utržit hodně přes 100 milionů dolarů. První díl z roku 1986 utržil bezmála 390 milionů dolarů při rozpočtu 15 milionů a patří k nejziskovějším snímkům všech dob. Rozpočet aktuálního pokračování je desetkrát vyšší.