Pentagon odhalil, jak to bylo s natáčením Top Gunu a co nedovolil Cruisovi v kokpitu stíhačky F-18
Za hodinu v F-18 chtěla armáda přes 11 tisíc dolarů. Tom Cruise letěl minimálně dvanáctkrát, většina záběrů je ale z českého bitevníku L-39.
V propagačních materiálech ke snímku Top Gun: Maverick, který právě vstoupil do kin, se píše, že Tom Cruise se kvůli roli vojenského pilota naučil létat se stíhačkou. Americké ministerstvo obrany, které zveřejnilo detaily své spolupráce na filmu, to nepopřelo. Ale přidalo důležitý detail – herec v legendárním stroji F/A-18 Super Hornet skutečně létal, jen se nesměl ničeho dotknout.
Interní pravidla amerického ministerstva obrany hovoří jasně: nikdo jiný než vojáci nesmí ovládat jakékoli sofistikovanější armádní vybavení. A to stíhačka, kterou koncern Boeing prodává zhruba za 70 milionů dolarů, nepochybně je. Jenže Tom Cruise, producent a hlavní hrdina snímku Top Gun: Maverick, trval na tom, že herci musí ve stíhačkách létat, aby byly záběry autentické.
Řešení se našlo a Pentagon na něm nakonec vydělal. Štábu dal k dispozici několik stíhaček a za každou letovou hodinu účtoval studiu Paramount 11 374 dolarů, tedy zhruba čtvrt milionu korun. Jenže u toho byla podmínka, a to že Cruise ani nikdo další se ve vzduchu nedotkne žádného ovládacího zařízení. „Prošli pouze kurzem, jak se katapultovat v případě nehody. A jak pak přežít na moři,“ dodal pro agenturu Bloomberg Glen Roberts, který má na starost multimediální aktivity Pentagonu.
Nastartujte svou kariéru
Více na CzechCrunch Jobs-
Natáčení probíhalo primárně v roce 2018. To byl i důvod, proč ve filmu létají výhradně F/A-18, ačkoli americké námořnictvo už dnes víc používá modernější stíhačky F-35, jejichž výrobcem je Lockheed Martin, nikoli Boeing. Pětatřicítky jsou ale jednomístná letadla, zatímco starší osmnáctky jsou dvoumístné, takže šlo zařídit, aby v nich s armádním pilotem vždy do vzduchu zamířil i někdo z civilů.
I nadále ale platí, že většina bojových a leteckých záběrů ve dvojce Top Gunu vznikla skutečně ve vzduchu. Jen to nebylo v kokpitu dvoumotorového F/A-18 Super Hornet, ale ve speciálně upravené kabině českého vojenského letounu L-39. Právě s ním se Cruise údajně naučil létat. Na palubě americké stíhačky ale byl i tak dost často, podle ministerstva obrany vzlétl jako spolucestující aspoň dvanáctkrát.
Glen Roberts zároveň odhalil některé další detaily. Víme tak, že natáčení proběhlo v srpnu 2018 na letadlové lodi USS Abraham Lincoln souběžně s tréninkovými manévry. Nebo že armáda dala filmařům k dispozici i prostory v námořní základně v kalifornském Lemoore. Zároveň potvrdil, že Pentagon dostal předem ke schválení scénář, což je povinnost kdykoli někdo žádá o pomoc s natáčením. A souhlasili s ním, ačkoli se nedá říct, že by neměli výhrady.
„Skuteční piloti z Top Gunu, což je elitní škola, nejsou namyšlení porušovatelé pravidel, jak je zachycuje film. Ve skutečnosti by takoví lidé u námořního letectva nemohli nikdy existovat,“ pousmál se pro Bloomberg Roberts s tím, že reální piloti jsou letečtí fanatici, kteří tráví hodiny v učebnách a intenzivním tréninkem na základně Fallon v Nevadě, kde skutečná škola pro elitní piloty přezdívaná TOPGUN sídlí.
A proč tedy Pentagon souhlasil se scénářem a vyšel Cruisovi vstříc? „Film nemusí být zamilovaným dopisem pro armádu. Musí ale dostát její integritě,“ vysvětlil Glen Roberts. V roce 1986, když vznikl první Top Gun, který americká armáda také oficiálně podpořila, to zafungovalo i opačně. Prudce stoupl zájem o vstup do námořnictva a jeho zástupci měli dokonce informační stánky postavené ve vybraných kinech.
Top Gun: Maverick vstoupil do kin po celém světě tento týden a očekává se, že půjde o jeden z nejúspěšnějších snímků letošního roku, jen v USA a Kanadě by při premiérovém víkendu měl z prodeje lístků utržit hodně přes 100 milionů dolarů. První díl z roku 1986 utržil bezmála 390 milionů dolarů při rozpočtu 15 milionů a patří k nejziskovějším snímkům všech dob. Rozpočet aktuálního pokračování je desetkrát vyšší.
Přejít do diskuze
Nahlásit komentář
Zdá se vám, že komentář je urážlivý, nebo sprostý? Dejte nám vědět.
Pokud chcete tento komentář nahlásit, přihlaste se.
Přihlásit seVyplňte své jméno
Chceme diskuze pod články otevřené a respektující, komentovat lze pouze pod jménem, ne anonymně.
Pokud chcete změnit vaše jméno a příjmení, přihlaste se.
Přihlásit se
Cookies
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu … Číst dále
Pomocí cookies ukládáme vaše nastavení a preferencí, analýze návštěvnosti našich stránek, zprostředkování funkcí sociálních médií a k personalizaci obsahu. Informace o užívání našich stránek také dále sdílíme s našimi obchodními partnery z oblasti sociálních médií, reklamy a analytiky. Za tyto webové stránky a soubory cookies odpovídá CzechCrunch s.r.o. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Nastavit preferované cookies
Vždy, když navštěvujete jakoukoliv webovou stránku, stránka může ukládat nebo získávat informace z vašeho prohlížeče, zejména formou souborů cookies. Tyto informace se mohou týkat vás, vašich preferencí nebo vašeho zařízení a jsou užívány převážně k zajištění vámi očekávaného chodu stránek. Takto získané informace vás obvykle přímo neidentifikují, ale mohou vám zprostředkovat personalizovanější zkušenost při užívání našich stránek. Protože respektujeme vaše právo na soukromí, můžete zakázat některé druhy cookies, které nejsou k využívání našich stránek nezbytné. Pokud se však rozhodnete některé cookies zakázat, může mít tento krok vliv na vaši uživatelskou zkušenost stránek a námi nabízené služby. Aktivací níže uvedených souborů cookies vyjadřujete souhlas s tím, že vaše osobní údaje mohou být převedeny do třetích zemí. Více informací naleznete na následujícím odkazu.
Možnosti předvolby jednotlivých cookies
Nezbytné cookies zajišťují klíčové funkce webových stránek jako jsou zabezpečení, správa sítě, přístupnost a základní statistiky o návštěvnících, takže není možné je vypnout. Prohlížeč můžete nastavit tak, aby blokoval soubory cookie nebo o nich posílal upozornění (tato skutečnost však může mít vliv na fungování stránek).
Nástroje třetích stran, které nám umožňují zlepšovat fungování webových stránek pomocí zasílání zpráv o tom, jaký způsobem stránky užíváte. Tyto cookies však shromažďují údaje způsobem, který nikoho přímo neidentifikuje. Pokud tyto cookies nepovolíte, nebudeme vědět, kdy jste navštívili naši stránku.
Funkční a preferenční cookies umožňují použití pokročilého webového obsahu a pokročilých funkcí a zároveň nám také umožňují ukládat vaše nastavení a preference.
Díky těmto cookies vám můžeme zobrazovat personalizované nabídky, obsah, jakož i reklamní obsah, na základě vašich zájmů na našich webových stránkách, na stránkách třetích stran a na sociálních médiích. Neukládají ale vaše osobní informace přímo, nýbrž přes jedinečné identifikátory prohlížeče a internetového zařízení. Pokud je nepovolíte, bude se vám zobrazovat na stránkách méně cílená reklama.