Pepsi, Nestlé a další testují prodej zboží v ekologických obalech, které se znovu více než 100krát použijí

Nela VítováNela Vítová

loop-waste

Foto: Loop

0Zobrazit komentáře

Ekologie a omezení využívání jednorázových obalů je v dnešní době každodenně diskutovaným tématem, a proto také tolik firem začíná investovat spoustu peněz i času do podpory udržitelnosti a zavedení ekologičtější politiky svého fungování. Jedním z největších problémů, jež se aktuálně řeší, jsou plasty, a to jak samotné produkty z nich, tak třeba i jednorázové obaly.

Obrovské množství plastů produkuje potravinový a kosmetický průmysl, což také povtrzuje fakt, že na přední příčky největších znečišťovatelů planety patří podle auditu Greenpeace například americký koncern Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Danone či Mondelēz International. Neutěšený stav a neekologický přístup už nicméně přestal bavit společnost TerraCycle, která je mezinárodní jedničkou v recyklaci a do boje s jednorázovými plastovými obaly se rozhodla vyrukovat s iniciativou Loop.

Jedná se o elektronickou nákupní platformu, která prodává produkty šetrné k životnímu prostředí, což znamená, že jde o recyklovatelné a znovu použitelné, případně plnitelné obaly. Vše je navíc spojeno s dovážkou až domů a pravidelným sběrem použitých obalů.

loop1

Foto: Loop

Právě k této „zelené“ iniciativě se nyní připojuje mnoho globálních hráčů. Mezi celkem 25 velkými značkami najdeme již zmíněné znečišťovatele, jako jsou Pepsi, Nestlé nebo Unilever a Procter & Gamble, pod které patří značky jako Gillete, Dove, či Axe. Platforma Loop bude zákazníkům doručovat v ekologickém balení také například populární zmrzlinu Häagen-Dazs nebo zubní pastu Oral-B.

Samotná recyklace nestačí

„Recyklování je sice kriticky důležité, ale nevyřeší tu základní příčinu tvorby odpadu,“ vysvětluje Tom Szaky, CEO a spoluzakladatel TerraCycle. Právě proto se chce Loop soustředit už na samotné obaly, protože podle Szakyho nejsou příčinou odpadů plasty jako takové, ale je to především o jednorázových věcech. Obaly, které se budou na Loopu prodávat, tak rozhodně nebudou na jedno použití.

Jednotlivé značky, které se k testování nové elektronické prodejní platformy připojily, si provedení znovu použitelných obalů navrhovaly samy. Proto se v nich většinou i nadále odráží typický design daných produktů, ale tentokrát jsou vyvedeny v ekologičtějších variantách. Například některé obaly od společnosti Unilever by měly fungovat až osm let, přičemž Loop obecně počítá s tím, že se každý obal využije alespoň více než 100krát.

loop4

Foto: Loop

Zmrzlina Häagen-Dazs v ekologickém hliníkovém obalu

Cena zboží má přitom zůstat zachována, rozdíl bude především v tom, že zákazníci zaplatí v rozmezí mezi 1 až 10 dolary zálohu za užití ekologických obalů, která bude pochopitelně vratná. Zákazníci si ale zároveň budou moci zvolit také doručování na bázi předplatného, což bude znamenat, že jakmile jim například dojde pasta, automaticky jim kurýr doveze novou. Právě kurýři budou automaticky veškeré obaly sbírat, aby mohly být zrecyklovány, případně znovu použity nebo naplněny.

teta1

Přečtěte si takéDrogerie Teta spustila v Česku vlastní e-shop. Nabídne 10 tisíc produktů a má sloužit pro velké nákupyDrogerie Teta spustila v Česku vlastní e-shop. Nabídne 10 tisíc produktů a má sloužit pro velké nákupy

Ačkoliv se podobná služba může zdát jako skvělý nápad pro využití po celém světě, vše je teprve ve svých začátcích a v České republice se prozatím z jejího využití těšit nebudeme. Teprve v průběhu letošního května by mělo dojít ke spuštění testovacího provozu ve větších evropských a amerických městech jako je Paříž, New York, New Jersey a Pensylvánie, v Londýně potom bude dovoz zprostředkován skrz osobní dovážku Tesca.

loop3

Foto: Loop

Znovu použitelné obaly kosmetiky Pantene

loop2

Foto: Loop

Znovu použitelné obaly AXE

Další lokalitou by podle všeho měla být v průběhu příštího roku i Asie, a to konkrétně japonské Tokio. Zatím tedy Loop začíná s počátečním testováním pouze na několika místech a až na základě výsledků plánuje dělat další kroky. Bude tedy zajímavé sledovat, jak dokáží nové obaly tradičním byznysem zahýbat.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Leo Express loni přepravil 1,8 milionu cestujících a zvýšil obrat o 120 % na 800 milionů korun

leos-novotny-leo-express

Foto: Leo Express

Leoš Novotný mladší, zakladatel Leo Expressu

0Zobrazit komentáře

Tuzemský přepravce Leo Express navazuje na výsledky první poloviny loňského roku, kdy se jeho obrat přehoupl přes hranici 315 milionů korun, a ohlašuje rekordní výsledky za celý rok 2018. Skupina Leoše Novotného (na úvodní fotce) přepravila 1,8 milionu cestujících a zvedla obrat o 120 procent na 800 milionů korun. Výsledek EBITDAR (tedy zisk před zdaněním, úroky, odpisy, amortizací a náklady na restrukturalizaci nebo nájmy) jen v České republice vyrostl trojnásobně na 90 milionů korun.

Největší nárůst Leo Express zaznamenal především díky německému trhu a zapojení linky Berlín–Stuttgart a spuštění provozu mezi Prahou a polským Krakowem. Ostatně právě Polsko se spolu s Ukrajinou a Německem podílelo například na růstu počtu cestujících vůbec nejvíce. „Jsme rádi, že naši cestující a fanoušci sdílí naši vizi kvalitní a ekologicky udržitelné dopravy. I přes výpadek jedné jednotky jsme dokázali přepravit 1,8 milionu cestujících. Finančně jsme více než zdvojnásobili tržby za celou skupinu,“ doplňuje šéf Leo Expressu Peter Koehler.

leo-express-vlak

Foto: Leo Express

Vlak Leo Expressu

V letošním roce by se chtěl Leo Express dotknout z pohledu obratu hranice jedné miliardy korun, pomoci by k tomu mohlo i spuštění služby v Pardubickém a Zlínském kraji. Dle slov Petera Koehlera jsou ve spojích prakticky neustále vyprodané třídy Premium a Business, které nabízí více soukromí a pohodlnější sedačky. Čím dál větší počet cestujících navíc rezervuje jízdenky přes mobilní aplikaci, kde má aktuálně Leo Express kolem 60 tisíc aktivních uživatelů.

Snahou Leo Expressu je mimo tradiční vlakové a autobusové přepravy, na níž spolupracuje s FlixBusem, zajistit takzvaný komplexní door-to-door servis, kdy chce pomoci zákazníkům s přepravou i mimo tradiční spoje. Ostatně Leo Express provozuje společně se Škoda Auto DigiLab službu na sdílené pronájmy automobilů HoppyGo.

Peter-Koehler-leo-express

Foto: Leo Express

Peter Koehler, šéf Leo Expressu

V loňském roce se nicméně Leo Expressu nevyhnuly ani určité finanční komplikace. I když vykazuje rostoucí obrat i zisk, na svůj provoz hledal další financování prostřednictvím P2P půjčkové platformy Bondster, na které nakonec vybral celkem 8 milionů korun. Financování probíhalo prostřednictvím skupiny ACEMA s původním cílem 10,1 milionu korun při 9,1% úroku. Půjčka disponovala zástavním právem na německou entitu Leo Express GmbH, pod níž provozuje Leo Express vlaky FlixTrain. Je ovšem otázkou, na co přesně firma peníze využila.