Pepsi, Nestlé a další testují prodej zboží v ekologických obalech, které se znovu více než 100krát použijí
Ekologie a omezení využívání jednorázových obalů je v dnešní době každodenně diskutovaným tématem, a proto také tolik firem začíná investovat spoustu peněz i času do podpory udržitelnosti a zavedení ekologičtější politiky svého fungování. Jedním z největších problémů, jež se aktuálně řeší, jsou plasty, a to jak samotné produkty z nich, tak třeba i jednorázové obaly.
Obrovské množství plastů produkuje potravinový a kosmetický průmysl, což také povtrzuje fakt, že na přední příčky největších znečišťovatelů planety patří podle auditu Greenpeace například americký koncern Coca-Cola, PepsiCo, Nestlé, Danone či Mondelēz International. Neutěšený stav a neekologický přístup už nicméně přestal bavit společnost TerraCycle, která je mezinárodní jedničkou v recyklaci a do boje s jednorázovými plastovými obaly se rozhodla vyrukovat s iniciativou Loop.
Jedná se o elektronickou nákupní platformu, která prodává produkty šetrné k životnímu prostředí, což znamená, že jde o recyklovatelné a znovu použitelné, případně plnitelné obaly. Vše je navíc spojeno s dovážkou až domů a pravidelným sběrem použitých obalů.
Právě k této „zelené“ iniciativě se nyní připojuje mnoho globálních hráčů. Mezi celkem 25 velkými značkami najdeme již zmíněné znečišťovatele, jako jsou Pepsi, Nestlé nebo Unilever a Procter & Gamble, pod které patří značky jako Gillete, Dove, či Axe. Platforma Loop bude zákazníkům doručovat v ekologickém balení také například populární zmrzlinu Häagen-Dazs nebo zubní pastu Oral-B.
Samotná recyklace nestačí
„Recyklování je sice kriticky důležité, ale nevyřeší tu základní příčinu tvorby odpadu,“ vysvětluje Tom Szaky, CEO a spoluzakladatel TerraCycle. Právě proto se chce Loop soustředit už na samotné obaly, protože podle Szakyho nejsou příčinou odpadů plasty jako takové, ale je to především o jednorázových věcech. Obaly, které se budou na Loopu prodávat, tak rozhodně nebudou na jedno použití.
Jednotlivé značky, které se k testování nové elektronické prodejní platformy připojily, si provedení znovu použitelných obalů navrhovaly samy. Proto se v nich většinou i nadále odráží typický design daných produktů, ale tentokrát jsou vyvedeny v ekologičtějších variantách. Například některé obaly od společnosti Unilever by měly fungovat až osm let, přičemž Loop obecně počítá s tím, že se každý obal využije alespoň více než 100krát.
Cena zboží má přitom zůstat zachována, rozdíl bude především v tom, že zákazníci zaplatí v rozmezí mezi 1 až 10 dolary zálohu za užití ekologických obalů, která bude pochopitelně vratná. Zákazníci si ale zároveň budou moci zvolit také doručování na bázi předplatného, což bude znamenat, že jakmile jim například dojde pasta, automaticky jim kurýr doveze novou. Právě kurýři budou automaticky veškeré obaly sbírat, aby mohly být zrecyklovány, případně znovu použity nebo naplněny.
Ačkoliv se podobná služba může zdát jako skvělý nápad pro využití po celém světě, vše je teprve ve svých začátcích a v České republice se prozatím z jejího využití těšit nebudeme. Teprve v průběhu letošního května by mělo dojít ke spuštění testovacího provozu ve větších evropských a amerických městech jako je Paříž, New York, New Jersey a Pensylvánie, v Londýně potom bude dovoz zprostředkován skrz osobní dovážku Tesca.
Další lokalitou by podle všeho měla být v průběhu příštího roku i Asie, a to konkrétně japonské Tokio. Zatím tedy Loop začíná s počátečním testováním pouze na několika místech a až na základě výsledků plánuje dělat další kroky. Bude tedy zajímavé sledovat, jak dokáží nové obaly tradičním byznysem zahýbat.