Pět sekund a jeden prd aneb Jak se populární jazyková aplikace Duolingo předvedla na Super Bowlu

Zatímco na obrazovkách běžela reklama na jazykovou aplikaci Duolingo, čtyřem milionům lidí přišlo oznámení, aby si procvičili svoje dovednosti.

Eliška NováEliška Nová

duo-chick

Foto: Duolingo

Duolingo na Super Bowlu zaujalo pouhou pětivteřinovou reklamou

0Zobrazit komentáře

Trvalo to přesně pět sekund. Hráči amerického fotbalu vědí, že tolik času může otočit zápas. Nikdo by ale nečekal, že pět sekund stačí na to, aby se z reklamy stal jeden z hitů Super Bowlu. Společnost Duolingo vypustila v ten nejdražší čas na televizních obrazovkách do vysílání svého maskota – sovu, která v kratičkém spotu doslova vyprdne druhou sovu. A spustila lavinu.

Aplikace Duolingo, kterou se měsíčně učí cizí jazyky přes 83 milionů uživatelů, patří k těm nejoblíbenějším. Řada lidí má ve svém mobilu stažený i widget, díky kterému mohou pozorovat, jak se sova zvaná Duo mění. Zhruba v polovině dne přijde na řadu její nejoblíbenější znázornění. Respektive její zelené zadnice.

Už to různí uživatelé Duolinga v minulosti proměňovali v memy, které se staly populární na sociálních sítích. Teď se toho chytilo i samotné Duolingo, které si zaplatilo regionální reklamu vysílanou během Super Bowlu. Běžela v New Yorku, Los Angeles, San Francisku, Chicagu, Miami, Detroitu a také v Pittsburghu, tedy rodném městě jazykové aplikace.

I to stačilo k senzaci. Nicméně pustit do vysílání prdící sovu nebylo nic jednoduchého. Americká firma si totiž kromě toho také usmyslila, že během pěti sekund, kdy se zelený opeřenec objeví na obrazovce, pošle oznámení do telefonů čtyř milionů uživatelů aplikace a ponoukne je tak, aby se pustili do své jazykové lekce.

„Když jsme se rozhodli vytvořit pětivteřinovou reklamu pro Super Bowl, věděli jsme, že budeme potřebovat takovou, která upoutá pozornost lidí a zároveň bude motivovat naši velkou vzdělávací komunitu,“ uvedlo Duolingo v prohlášení na svých stránkách. V něm také popsalo vše, co tomu předcházelo.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tvůrci aplikace se inspirovali právě na sociálních sítích, kde zjišťovali, co nejvíce rezonuje. A zjistili, že je to právě soví zadek. „Loni naši ilustrátoři vytvořili několik odvážných obrázků pro widget pro chytré telefony a komunita našich studentů si je zamilovala. Bylo jasné, že zadek Dua je nejjednodušší způsob, jak upoutat v tak krátkém čase pozornost,“ líčí tým.

Bylo ale potřeba vymyslet, jak najednou poslat oznámení tolika lidem, aniž by aplikace spadla. Až dosud se totiž notifikace Duolinga objevila najednou u půl milionu lidí, navíc v rámci jedné celé minuty. Bylo tedy potřeba vymyslet něco nového. Společnost proto spojila tři týmy, které měly vytvořit zcela nový koncept. Testovalo se už od loňského října, ale v menším měřítku. Nakonec se celý systém přepracoval tak, aby vysoká návštěvnost aplikace nezpůsobila potíže.

duo

Foto: Duolingo

Animátoři pracovali na tom, aby zadnice byla co nejvěrohodnější

To ale nebylo všechno. Animátoři zhruba stejně dlouhou dobu pracovali na tom, aby dobře vypadalo také to hlavní, tedy zadnice. Šlo o světlo, lesk i stíny. „Jeden z našich kreativních ředitelů nahrál více než dvě stě klipů vlastních zvuků prdění v podpaží, protože jsme nebyli spokojeni se zvukovými efekty, které byly k dispozici ke koupi. Sám Duo se pak vydal na lifting zadku k doktorovi z Miami,“ popisuje tým stojící za jazykovou aplikací.

Další problém spočíval v tom, že v Duolingu věděli, v jaké čtvrtině zápasu se reklama bude vysílat, ale nebyl jasný přesný čas. Ve všech městech, kde měli diváci reklamu vidět, tak seděli členové týmu, kteří čekali, až uvidí „svoji“ sovu na obrazovce. A právě tehdy vyslali potvrzení na základnu, kde zmáčkli jediné tlačítko, díky němuž se čtyřem milionům lidí v jednu a tu samou chvíli objevila na telefonu notifikace.

duo-app

Foto: Duolingo

Notifikace přišla čtyřem milionům lidí

Výsledkem je neuvěřitelný zásah publika. Duolingo za tím vidí několik faktorů. Místo aby najali reklamní agenturu, rozhodli se vsadit na vlastní kreativitu. „Rozumíme naší značce lépe než kdokoli jiný. Víme, jak se pohybovat na hranici mezi vtipným a přehnaně vtipným obsahem. Naši designéři a studioví umělci milují své řemeslo a naše postavy a zaměřili se na některé detaily tak, aby byl zadek Dua připraven na svou premiéru,“ dodává firma.

V den Super Bowlu byli každopádně v pohotovosti nejen hráči amerického fotbalu, ale také zaměstnanci Duolinga, kteří hlídali, aby nedošlo k žádné chybě. U sebe měli několik scénářů možných problémů a také řešení krok za krokem. Den po zápase je výsledkem jejich měsíce dlouhých příprav mimo jiné i stabilnější aplikace. A také důkaz, že k senzaci může stačit pět vteřin a jeden prd.

Pro GoPay stvořili sídlo ze dřeva. A teď chtějí prosadit, aby dřevostaveb bylo v Česku víc

Studio Perspektiv založilo platformu, jejímž cílem je posouvat do architektury inovace v technologiích i materiálech. Teď se zaměřují na dřevostavby.

Eliška NováEliška Nová

sidlo-gopay-5

Foto: Perspektiv

Dřevostavba podle studia Perspektiv je sídlem společnosti GoPay

1Zobrazit komentáře

Karel Čapek jednou prohlásil, že nic není tak staré jako včerejší noviny. Dnes platí, že nic není tak staré jako včerejší technologie. Ty se v dnešní době vyvíjejí rychlostí blesku, stejně jako nové materiály a postupy. A právě tohle všechno by se podle architektů ze studia Perspektiv mělo využít i ve stavění. Proto se rozhodli založit vlastní laboratoř, která pomůže inovace přenést do praxe.

Před třemi lety oslovila architektonické studio Perspektiv společnost GoPay kvůli interiérům v nové budově. Měla být z prefabrikovaných dílů. GoPay poskytuje platební brány pro více než patnáct tisíc e-shopů v Česku, a tak Perspektiv společnost přesvědčil, že sídlo by mělo být dostatečně reprezentativní. Nakonec tedy letos GoPay zkolauduje stavbu podle návrhu architektonického studia, která se nese v duchu udržitelnosti a moderních technologií.

Kromě toho je ale také ze dřeva. Materiál, se kterým se dřív stavělo vcelku běžně, v Česku prakticky vymizel. Teď se vrací, protože se ukazuje, že má skvělé vlastnosti, navíc stavění z něj neklade tak vysoké nároky na životní prostředí. Problémem Česka ale zůstávají příliš přísná pravidla pro jeho využití.

„V rámci přípravy čtyřpatrové administrativní dřevostavby jsme si uvědomili, že odborná veřejnost a architekti nejsou dostatečně informovaní o možnostech výstavby vícepodlažních dřevostaveb. Ačkoli máme mnoho inspirace ze zahraničí, reálně přetavené zkušenosti v praxi na českém trhu vídáme stále velmi málo,“ líčí pro CzechCrunch jeden ze zakládajících členů Perspektivu Martin Stára.

sidlo-gopay-1

Foto: Perspektiv

V Česku se podle studia Perspektiv stále staví dřevostaveb málo

Architekti si tak při navrhování sídla GoPay museli hledat vlastní cestu, jak projekt dovézt k realizaci. Teď se chtějí podělit o zkušenosti a znalosti, které v procesu získali. Cílem je, aby v Česku vyrůstaly i další dřevěné projekty. „Velké dřevostavby jsou nejen s ohledem na udržitelnost budoucnost našeho oboru, mělo by být v zájmu celé scény se na ně začít připravovat,“ dodává druhý ze zakládajících členů studia Ján Antal.

A tak vznikl pod Perspektivem research lab, tedy platforma, která by měla být základem pro inovaci a růst v architektonické praxi. V zahraničí jsou podobné laby běžnou součástí větších ateliérů. Má je například norské studio Snøhetta, nizozemské MVRDV, které je autorem návrhu plánovaných budov na pražském Letišti Václava Havla, nebo studio Henning Larsen, které navrhlo přestavbu pražského hlavního nádraží. V Česku jde o první takový počin.

„Architektura dnes stejně jako mnoho dalších oborů prochází turbulentním obdobím v důsledku nových poznatků a technologií. Abychom dokázali držet krok, je potřeba v první řadě tyto informace neustále vyhodnocovat. Velký důraz klademe na spolupráci s jednotlivými obory, chceme do procesu přizvat investory, developery, představitele státní správy i odborníky jednotlivých profesí v rámci stavebního procesu. Chceme otvírat nové diskuze, hledat optimální řešení konkrétních problémů a přispět k urychlení některých potřebných změn, které v českém stavebnictví trvají až nesnesitelně dlouho,“ popisuje Stára.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Platforma se chce věnovat různým tématům, tím prvním by měly být právě dřevostavby. Podle architektů jde totiž o vůbec nejožehavější otázku celé globální scény, a to proto, že využití dřeva ve stavebnictví má potenciál zcela proměnit podobu budov i celých měst.

„Zatímco v zahraničí, ať už v Rakousku, Německu, Švýcarsku nebo ve Skandinávii, se mohou stavět dřevostavby vysoké přes osmdesát metrů, v Česku je limit dvanáct a k tomu další omezení. Dřevostaveb se u nás staví minimum, protože tomu brání nejrůznější faktory,“ vysvětluje Antal.

Především jde o nepřehledný systém norem a také obavy investorů. Cílem přitom není stavět dřevěné mrakodrapy, ale především vícepodlažní budovy, kde to není vůbec komplikované. „Chceme ukázat také na to, že do dřevostaveb se vyplatí investovat, představit jejich přednosti, vyvrátit předsudky a dokázat, že stavět velké dřevostavby má smysl a jde to i u nás, ačkoli jsou mnozí stále skeptičtí,“ dodává Stára.

V případě stavby pro GoPay bylo například problém najít projektanta, který by byl nakloněný dřevostavbám a zároveň stavěl v BIM, což je informační model stavby, který umožňuje dohlédnout do detailu nejen na stavbu, ale i na provoz budovy. Potřeba je podle architektů brát ohled například také na to, že dřevostavby mají jiná technická specifika, na která se u betonových konstrukcí nepamatuje.

No a samozřejmě je potřeba se ohlížet také na současné požární normy a předpisy. K realizaci sídla pro GoPay chce tak Perspektiv připravit případovou studii, kde detailně popíše proces stavby i její pozitiva a úskalí.

Do budoucna se chce Perespektiv ve svém research labu zaměřovat na další témata, která mají vliv na podobu veřejného prostoru. Další na řadě by mohla být modrozelená infrastruktura nebo také energetika. „Chceme se věnovat tomu, jak rozvíjet naše města s ohledem na všechny výzvy, které nás v dohledné době čekají. Ať už jde o změnu pracovišť i bydlení, klimatickou krizi, stárnutí populace nebo energie,“ říká Stára.