Peter Parker boří rekordy. Nový Spider-Man dosáhnul na třetí nejúspěšnější premiéru všech dob

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

SPIDER-MAN: ™ FAR FROM HOME

Foto: Falcon

Záběr ze superhrdinského snímku Spider-Man: Bez domova

0Zobrazit komentáře

Od začátku pandemie (respektive loňského března) se považovalo za velký úspěch, když film v kinech překročil příjmy 100 milionů dolarů celosvětově za první víkend. Vysoce očekávaná novinka Spider-Man: Bez domova přepisuje rekordy nejen v rámci současné situace, ale také v rámci filmových dějin obecně. Od čtvrtečního uvedení globálně vydělal přes 587 milionů dolarů a potvrdil, že další pokračování příběhu je nevyhnutelné.

Vyvrcholení pavoučí trilogie Toma Hollanda se tím za pouhých pár dnů stalo šestým nejvýdělečnějším filmem letošního roku. S velkým náskokem překonalo celkové výsledky velkých událostí jako Duna, Eternals nebo Shang-Chi a legenda o deseti prstenech. Suma zároveň představuje třetí největší premiéru v historii. Na větší číslo dosáhly jen Star Wars: Síla se probouzí a Avengers: Endgame.

Tím rekordní zápisy nekončí. Už jen půl miliardy za první víkend představuje hranici, kterou v minulosti pokořilo jen pět filmů – nyní šest (zahrnujíc pokračování příběhu Petera Parkera). Úspěch Bez domova je přitom třeba vnímat v kontextu současné situace. Pro srovnání, status nejsilnější premiéry roku předtím patřil snímku Venom: Carnage přichází s ani ne třetinovou hodnotou.

Spider-Man: Bez domova navíc tento milník překonal bez uvedení v Číně, což se v minulosti podařilo pouze jednomu dalšímu filmu. Megahit Sony a Marvelu v asijské velmoci stále nemá datum premiéry – a možná ani mít nebude. Ačkoliv jde po USA o druhý největší filmový trh světa a Hollywood mu pravidelně nabízí i kreativní ústupky, zdejší schvalovací systém je velice přísný a v poslední době méně otevřený, zvlášť americké produkci.

Protentokrát si ale Peter Parker skvěle poradil i bez Číny. Téměř polovina premiérového výdělku, konkrétně 253 milionů dolarů, pochází jen ze Spojených států. To je druhé nejvyšší číslo v historii země a lepší výsledek, než jaký se podařil Avengers: Infinity War nebo Star Wars: Síla se probouzí. Zároveň je to pro Američany nejlepší prosincová domácí premiéra vůbec.

Pro Sony, Marvel i kina znamenají výsledky nového Spider-Mana zdaleka největší úspěch od uvedení posledních Avengerů. Pokud se příjmy nezačnou propadat mnohem rychleji, než je typické, v zásadě jisté jsou celkové tržby značně přesahující miliardu dolarů. Na překročení tohoto milníku se čekalo více než dva roky jako určitý symbol návratu příjmů kin do předpandemické doby.

Spider-Man: Bez domova se v tomto ohledu stal zcela regulérní filmovou událostí, která pohne celým trhem. Přispěl k tomu například předpoklad velkého vyvrcholení jedné z linií MCU, kdy Peter Parker vyrostl z puberťáka s velkou mocí na komplexního hrdinu. Jeho vývoj byl navíc motivován propojením jeho univerza se světy předchozích pavoučích hrdinů – už dlouho před potvrzením se v trailerech diskutovalo, zda se ve filmu objeví Dock Ock, Electro, Green Goblin a další padouši.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Tvůrcům Bez domova se tím podařilo vybudovat obrovská očekávání. Ještě důležitější je fakt, že je v očích většiny diváků splnili. Byť někteří novince vytýkají přílišné spoléhání se na nostalgii a těšení diváků, především se oceňuje Peterův emoční vývoj, chytrý průběh i vyvrcholení zápletky a herecké výkony, jak ze strany Hollanda, tak třeba Alfreda Moliny (Dock Ock) nebo Willema Dafoea (Green Goblin).

Těm, kterým se Hollandova trilogie – a zvlášť Bez domova – líbila, Sony nedávno sdělilo dobré zprávy. Producentka studia Sony Pictures Amy Pascalová v rozhovoru pro server Fandango řekla, že završení trojice filmů rozhodně neznamená konec pavoučího hrdiny v rámci univerza Marvelu. S Hollandem se už teď připravuje další trilogie.

Aktualizace 20. prosince, 16:55: Předchozí verze článku uváděla, že Spider-Man: Bez domova dosáhnul na třetí nejsilnější premiéru vůbec ve Spojených státech. Aktualizovaná statistika snímek posunula na druhé místo.

Písnička, která zachraňuje životy. Megahit amerického umělce Logica dle nové studie odradil lidi od sebevraždy

Filip HouskaFilip Houska

Americký rapper a producent Logic

0Zobrazit komentáře

Předtím, než vydal přelomovou desku Everybody, objížděl slavný americký rapper Logic během svého turné domácnosti od Los Angeles po New York, aby jim rozdával jídlo. Chtěl tak pomoci lidem ve složité životní situaci. Několikrát přitom zaslechl, že jim jeho hudba zachránila život. Nejprve nevěřil, protože své skladby s tímto cílem nepsal. Pak se ale rozhodl jednu takovou nahrát – a vědecká studie ukazuje, že opravdu mohla být významný pozitivní dopad.

Řeč je o písničce s názvem 1-800-273-8255, kterou Logic nahrál v dubnu roku 2017 a postupem času se stala jedním z jeho největších hitů. Jen na YouTube už dokázala nastřádat více než 430 milionů zhlédnutí a ke konci loňského roku překonala magickou hranici jedné miliardy přehrání na Spotify. Čím je tak zajímavá? Názvem a svým příběhem.

Číslo 1-800-273-8255 je totiž telefonní kontakt americké linky pro prevenci sebevražd a sebevraždami se zabývá celá píseň. „První verš je z pohledu člověka, který volá na linku důvěry a chce spáchat sebevraždu. Chce se zabít. Chce ukončit svůj život,“ popisoval Logic před čtyřmi lety úvod skladby v rozhovoru pro magazín Genius.

Jednatřicetiletý rodák z amerického Marylandu prý v koutku duše věřil, že by tato skladba skutečně mohla někomu pomoci a inspirovat ho k tomu, aby na linku pro prevenci zavolal a snažil se své problémy řešit s odborníky. A jak nyní ukazuje nová studie, hit s dvěma nominacemi na cenu Grammy měl několika procentům Američanů doopravdy pomoci.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Studie publikovaná ve vědeckém časopisu British Medical Journal, o které informuje i deník Washington Post, zjistila, že americká linka pro prevenci sebevražd po třech velkých událostech spojených se skladbou 1-800-273-8255 zaznamenala zhruba sedmiprocentní nárůst hovorů oproti počtu, který se v těchto obdobích běžně očekává.

Konkrétně se jednalo o období čtyřiatřiceti dní po vydání písničky, udílení cen MTV Video Music Awards a předávání cen Grammy. Tedy v momentech, kdy skladbu propagovala i mainstreamová média. Během tohoto časového úseku přijala americká Národní linka pro prevenci sebevražd více než 9 915 hovorů, což je o sedm procent více než normálně.

Výzkumný tým vedený profesorem Thomasem Niederkrotenthalerem se proto domnívá, že Logicovo dílo přímo přispělo ke snížení počtu sebevražd a mohlo zachránit zhruba 245 lidských životů. Tomuto jevu se říká Papagenův efekt a nastává ve chvíli, kdy masmédia představují alternativy k sebevraždě a hrají roli v její prevenci. Což je opakem takzvaného Wertherova efektu.

Právě tento efekt, jehož název byl inspirován protagonistou románu Utrpení mladého Werthera od německého spisovatele Johanna Wolfganga von Goetha, je v dnešním světě mnohem častější. Zpravidla přichází v situacích, kdy se média fixují na sebevraždy slavných osobností, čímž přispívají k vyvolání řetězce dalších sebevražd. Podle Niederkrotenthalera se riziko „sebevraždy po sebevraždě celebrity“ loni zvýšilo o třináct procent.

Sebevraždy jsou ve Spojených státech velkým problémem. Jen v roce 2019 mělo podle statistik americké nadace pro prevenci sebevražd dobrovolně ukončit život přes 47,5 tisíce lidí, přičemž téměř 1,4 milionu Američanů se o sebevraždu mělo pokusit. Toto téma mimo jiné silně rezonuje i mezi hudebníky včetně rapperů, kteří o svých psychických problémech často veřejně mluví. A někteří je – i kvůli tomu, že se předávkují – neustojí.