Pětina lidí nemůže využívat weby bez problému. Lepší přístupnost přitom přinese i nové zákazníky, říká UX designér
Ondřej Pohl, hlavní UX designér v Actum Digital
Responzivní weby jsou v dnešní době samozřejmostí a neumíme si představit, že bychom na mobilním telefonu nezvládli například dokončit objednávku v e-shopu. Evoluce internetu jde ale dál a podobně významnou změnou v nejbližší době bude webová přístupnost. Samozřejmostí se přístupnost obsahu stane v roce 2025, kdy přejde v zákonnou povinnost, ale už dnes mohou firmy ukázat, že jim na zákaznících záleží.
Web by měl sloužit nejen těm zdravým, ale i těm, kterým život komplikují postižení či omezení zraku, sluchu nebo motorických a kognitivních schopností. Webová přístupnost je nesporným benefitem pro úplně každého. Jen si vzpomeňte na sebe, když jste běželi pro brýle, abyste zaplatili v aplikaci parkování, nebo když jste minulý rok na jaře pomáhali prarodičům rezervovat termín očkování.
Ondřej Pohl, hlavní UX designér a specialista na webovou přístupnost ve společnosti Actum Digital, v komentáři pro CzechCrunch vysvětluje, jak důležitou změnou pro celý online svět přístupnost bude a proč by se jí firmy měly začít věnovat co nejdříve, ačkoliv jim zatím ani stát nejde příkladem.
***
Webová přístupnost je dalším krokem v evoluci internetu, který by měl být z podstaty věci otevřený všem. Podívejme se ale nejdřív na příklad Petra, pro kterého je obtížné procházet a číst některé webové stránky. Vadí mu, že nákup nedokáže dokončit bez cizí pomoci, nechce být na nikom závislý. Proto raději navštěvuje kamenné prodejny a nákupům na internetu se vyhýbá. Co by mu život okamžitě ulehčilo?
Internet příjemnější pro všechny
Trápí ho vrozená vada zraku, se kterou mu částečně pomáhají silné brýle a také 400procentní zvětšení obrazovky lupou. Zatím nemusí používat hlasovou čtečku, ale často naráží na stránky, se kterými si neporadí. Písmena a ovládací prvky nemají dostatečný kontrast, jiné weby při několikanásobném přiblížení ztratí některé funkce. Z webového vývoje jde o malé změny, které by přinesly okamžitý pozitivní dopad na spokojenost mnoha lidí. Nejen těch s vadami zraku, ale také všech, kdo se kvůli problémům s motorikou nedokážou trefit do malé textové kolonky, kvůli drobným pohybům a animacím nemohou udržet pozornost, případně od narození neslyší, ale rádi by si přehráli video alespoň s titulky.
Webová přístupnost není novinka, mluví se o ní přes deset let. Významným milníkem bylo vydání evropské směrnice v roce 2016, která jasně určila, že přístup k informacím musí být umožněn všem, včetně uživatelů se zdravotním znevýhodněním. Přístupnost, na kterou narazíte také pod anglickým termínem accessibility nebo jen numeronymem A11Y, je určena například veřejně dostupným souborem pravidel WCAG (Web Content Accessibility Guidelines) rozdělujícím přístupnost do několika vrstev. O tato doporučení se poté opírají evropské a národní směrnice. V Česku je přístupnost povinná pro veřejné weby úřadů a státem vlastněných organizací od roku 2020, ale jak si povíme dále, ani ty ji zatím nesplňují.
Přitom v Evropské unii okolo 20 procent obyvatel trpí určitou formou omezení, která jim trvale znepříjemňuje používání internetu na počítači i mobilu. Nejčastější jsou problémy, které přichází s věkem – třetinu lidí s omezeními tvoří senioři nad 65 let, v této skupině se s nějakou formou omezení potýká prakticky každý druhý. A kvůli trendu stárnutí společnosti většiny vyspělých států toto číslo v následujících letech výrazně stoupne.
V českém prostředí se bavíme o téměř dvou milionech lidí, kterým firmy přivírají dveře před nosem a úřady místo bezbariérového přístupu kopou příkopy. Je to podobné, jako by obchodník nutil zákazníky vyšplhat do prodejny po laně. Pro některé lidi se pak online nákup obtížností blíží výstupu na Everest s cepíny v rukou a dýchacím přístrojem na zádech. Ne všichni se s tím dokážou poprat, a ačkoliv může skupinka zdravých lidí šplh obecně považovat za příjemné protažení, i oni zažívají momenty, kdy jim lano nemusí být po chuti – spěchají, mají plné ruce tašek, prší nebo třeba mají ruku v sádře.
Způsobů, jakým uživatelům s přístupností pomoct, je celá řada. Když odhlédnu od úrovní podle WCAG, tak základem je umožnění procházení webu pomocí klávesnice, kdy místo myši slouží k pohybu kurzoru klávesa tabulátoru. Veškerý obsah by mělo jít konzumovat i nevizuální formou, například hlasovou čtečkou. Dodržení vysoké úrovně kontrastu a koncepční zásahy do struktury webu dále zjednoduší jeho používání. Důležitou oblastí je správné popsání obrázků, které někteří uživatelé nevidí a spoléhají na hlasovou čtečku, která jim alespoň přečte, co obrazový materiál obsahuje. A lidem s poruchou sluchu pomohou titulky u videí.