Petr Vyhnálek z Kolonial.cz: Logistika, která zvládne velké množství položek bude rozhodovat o úspěchu nebo neúspěchu v tomto segmentu
Je to zhruba jeden a půl týdne, co odstartovala nová online služba na rozvoz potravin s názvem: Kolonial, kterou si pod svá křídla vzala skupina Rockaway Capital, v čele s Jakubem Havrlantem. Tedy konkrétně její divize E-commerce Holding, které mimo jiné patří i síť e-shopů Vivantis. Kolonial má ve skupině na starosti především Petr Vyhnálek, který má více než 15 let zkušeností na přední pozici v řetězci Globus.
Nás logicky zajímalo, jak se službě po startu daří, jak vidí konkurenci a v čem vlastně spočívá její přidaná hodnota. Do rozhovoru se proto zapojili jak Petr Vyhnálek, tak Michaela Papežová, PR manažerka skupiny Rockaway.
Jak se zrodila myšlenka vytvořit Kolonial a zapojit pod Rockaway rozvoz potravin?
Petr Vyhnálek: Nevím to přesně. Ty úvahy totiž mělo Rockaway ještě předtím, než jsme se společně viděli. Myslím, že to ale bylo logické vyústění situace, která na trhu momentálně panuje a kam se posouvá.
Michaela Papežová: My jsme za Rockaway viděli, že v rámci E-commerce Holding bude strategie především o specializaci a sledovali jsme, kde ty vertikály chybí a kde je potenciál. Potraviny z toho vypadly jako logická volba a došli jsme k názoru, že právě teď je ideální čas ke vstupu na trh. Věděli jsme, že neuspějeme s nějakým startupovým nebo minimalistickým řešením, proto jsme hledali někoho jako Petr, který zná perfektně retail.
Petr Vyhnálek dříve působil jako šéf obchodního řetězce Globus. Dá se to chápat tak, že už angažováním někoho takového, kdo působil v tradičním retailu, jste se chtěli od začátku odlišit?
Michaela Papežová: Nešlo tam ani tak o odlišení, ale spíše o jistotu, že online potraviny zvládneme provést v takové kvalitě, jakou očekáváme my i samotní zákazníci. Spojili jsme proto zkušenosti jak z online businessu, tak přímo z retailu, protože tento business je založený hodně na dodavatelích.
Jak podle vás vlastně vypadá trh s online potravinami v České republice. Dá se zhodnotit a poměřit?
Petr Vyhnálek: Moje představa je taková, že se trh stále ještě tvoří. A jako je tomu v tradičním obchodu, teprve se tu vytváří, stejně jako u retailu, scénáře, podle kterých budou jednotliví hráči na trhu fungovat a postupovat. Čas ukáže, který scénář bude nebo nebude úspěšný a využitelný nad rámec těchto adaptací, pro které byla služba na začátku úspěšná. Musíme se dostat za hranice ajťáků a uživatelskou přívětivostí se posunout mezi “normální” zákazníky.
Ti už dnes ví, jak používat tablety, mobilní zařízení nebo si koupit notebook, ale my je potřebujeme naučit nakupovat online i potraviny. Je super, že to všichni hráči na trhu myslí vážně a snaží se koncentrovat na kvalitu služby. A já doufám, že právě díky tomu, že mají všichni takové smýšlení, služba neutrpí na začátku zásadní trhliny, protože se všichni snaží, aby byl nový distribuční kanál úspěšný.
Jak podle vás bude tento trh vypadat v dlouhodobém horizontu, například za 5 let? Dá se to vůbec dnes odhadnout?
Petr Vyhnálek: Pět let je strašně dlouhá doba. Za pět let budou jednoznačně vypadat zcela jinak technologie, na kterých ten online nákup poběží. Určitě to nebude pro koncového spotřebitele těžší, ba naopak spíše jednodušší. Takže ta technologická bariéra, ta už nebude existovat vůbec, podle mě. Když si vezmeme, co bylo před 5 lety, za 5 let toho proběhne nespočetně více. Já osobně si myslím, že online za 5 let bude naprosto běžným způsobem nakupování ve větších městech.
Letos očekává váš E-commerce Holding obrat takřka 2 miliardy korun, kolik z toho si zhruba ukousne Kolonial?
Michaela Papežová: To jsou samozřejmě odhady, do kterých se pouštět týden po spuštění nechceme. Odhadovaný obrat je samozřejmě za aktuální portfolio a věříme, že Kolonial tam bude mít významný podíl.
Petr Vyhnálek: Tento rok bychom rádi našli nejlepší cestu a zlepšili služby na maximum. Ve druhém roce je ale myslím reálné se dostat na hranici obratu kolem 1 miliardy korun.
Kolonial.cz funguje zhruba týden. Jak se mu zatím daří?
Petr Vyhnálek: Je to přesně týden po spuštění (v době rozhovoru), ale stále to máme spíše jako testovací fázi, než reálný provoz. Pořád testujeme zásadní věci, související s procesy, které jsme nastavili trochu jinak – z důvodu toho, že se chceme věnovat čerstvosti. Jsou tam složité logistické procesy, jak například dostat potraviny na téměř minuty přesně od výrobce / distributora rovnou k nám. Po týdnu jsem rád, že se nám daří právě tyto složité procesy zvládat a doručovat zboží zákazníkům v takové kvalitě, jakou jsme si představovali.
Je zde něco, co vás překvapilo po spuštění, něco s čím jste předtím nepočítali?
Petr Vyhnálek: Určitě. Vysoký podíl čerstvých potravin v objednávkách. Zatím nás ale nepřekvapil nějaký výrazný problém, který by ovlivnil chod.
Tady se nabízí samozřejmě porovnání s konkurencí, typu iTesco, Rohlik.cz a Kosik.cz. V čem se vlastně Kolonial zásadně odlišuje?
Petr Vyhnálek: Hlavní přidaná hodnota je v tom, že se chceme soustředit na nabídku čerstvých a kvalitních potravin. K tomu jsou přizpůsobeny i naše procesy a kvůli tomu potřebujeme systémy, jejichž implementace není ze začátku úplně nejjednodušší. Koncentrujeme se především na kvalitu. Druhou věcí je to, že se nechceme soustředit na okamžitou potřebu naplnění prázdné ledničky, ale spíše na zásobování domácnosti. Jde především o pohodlí velkých nákupů, které nakupujeme stále dokola. V tomto chování je určitá zvyklost, většina zákazníků své nakupované produkty stále opakuje.
Můžeme určitě zmínit i unikátní logistiku. Sklad, který se od konkurence výrazně odlišuje a je přímo ušitý na míru. Logistika, která zvládne velké množství položek bude rozhodovat o úspěchu nebo neúspěchu v tomto segmentu. Bez řízeného skladu, bez podpory systémů, nemůže být žádný hráč úspěšný.
Držíme sklad suchých potravin, nápojů, i některých čerstvých potravin s delší trvanlivostí. Ale ty zásadní, zcela čerstvé kategorie typu ovoce, zelenina, pečivo – ty běží přímou cestou od distributora / výrobce k zákazníkovi. Do této kategorie by se mělo zařadit i maso, které máme v plánu spustit zhruba do týdne.
Máte pocit, že zákazník od konkurenčních služeb ke Kolonialu zcela přejde, jen ho vyzkouší nebo o něj vůbec nebude mít zájem? Liší se zásadně zákazníci, využívající expresní rozvoz a rozvoz do druhého dne
Petr Vyhnálek: Já myslím, že se spíš liší situace, ve které využijete tu nebo onu službu. Nechodíte nakupovat do jednoho obchodu, vybíráte si podle situace. Kdy nakupujete větší, plánovaný nákup a nebo jen něco malého při cestě domů. Určitě to dopadne tak, že se všichni konkurenci budeme bedlivě sledovat a budeme bojovat o zákazníky, kteří na trhu jsou. Relativně se může stát, že bude zákazník využívat klidně 3 služby najednou.
Takže například neplánujete zavedení nějakého typu expresní dopravy, tak jako to nabízí například konkurenční Rohlik.cz?
Petr Vyhnálek: Nikdy neříkej nikdy. Ale my jsme se opravdu rozhodli jít tou cestou zásobovacích nákupů. Jakmile toto zvládneme, můžeme se dívat i na další způsoby distribuce. Nemusí to být jen aktuální způsob, ale i nové cesty. Bude určitě potřeba hledat nové způsoby logistiky pro oblasti, které jsou dál od našeho skladu. Stejně tak lokality s menším počtem lidí.
To souvisí i s tím, že plánujete rozšíření mimo Prahu. Bude to v nejbližší době nebo je to spíše dlouhodobá záležitost?
Petr Vyhnálek: To bych nechal jako překvapení.
Jaký počet položek byste rádi do konce roku nabízeli?
Petr Vyhnálek: Dnes máme něco kolem 6 000 položek a ten, řekněme nejšiřší sortiment, který se nabízí v klasických potravinách, se pohybuje kolem 20-22 tisíc položek. To už je ale opravdu vše od A do Z. Běžný sortiment supermarketů je mezi 8-10 tisíci, běžné hypermarkety kolem 15 tisíc položek. Já myslím, že logisticky zvládnutelné a dostačující pro online bude něco kolem 12 tisíc položek potravin a drogerie. Ale třeba to bude ve finále vypadat jinak.
Bude to fungovat spíše tak, že chcete nabízet 10 druhů mléka nebo 1-2 vybrané typy?
Petr Vyhnálek: Teď to budeme zjišťovat. Začínáme standardní nabídkou. Spolupracujeme téměř se všemi dodavateli / distributory v ČR a budeme testovat, ve kterých kategoriích jsou ty, které značky vhodné pro online nebo ne. Dnes je ale těžké říct, jak to bude vypadat za rok. Výhoda onlinu je, že ta reakční doba, kdy nahrazujeme jeden výrobek jiným, je minimální. Teď začne ta správná zábava, práce se sortimentem a objevování toho, co zákazník vyžaduje. Je super, že ho známe. To by si všichni v kamenných obchodech přáli.
Jak tedy vypadá proces, od objednávky zákazníka až po doručení?
Petr Vyhnálek: Dnes máme 4 části, ze kterých se objednávka skládá. Je to standardní sortiment, který máme na svém skladu. Poté 3 další druhy sortimentů, které přijdou až těsně předtím, než naložíme auto a jedeme k vám. Jedním je pečivo, druhým je ovoce a zelenina a třetím je lahůdkařina. Každý proces je trochu jiný. Objednávka se víceméně rozpadne a jde na tři směry a musí se sejít přesně na čas, než se auto naloží. Poté zboží vyjíždí k vám.
V případě, že jedna z těch součástí selže, snažíme se mít pro všechno nějakou zálohu, která ty problémy minimalizuje.
Děkujeme za rozhovor
Petr Vyhnálek: My také děkujeme