Pípačky v moravské metropoli. Jízdenku na MHD v Brně si konečně koupíte i platební kartou přímo ve voze

Filip HouskaFilip Houska

variolf1

Foto: DPMB

Brněnská tramvaj

0Zobrazit komentáře

Nastoupit, pípnout platební kartou a jet. Pokud máte zkušenosti s pražskou nebo ostravskou hromadnou dopravou, víte, že už nepotřebujete kupovat papírové kupony nebo předplacené jízdenky k tomu, abyste se přesouvali po městě. Stačí mít po ruce pouze platební kartu, kterou jednoduše přiložíte k terminálu ve voze a zaplatíte si jízdné, aniž byste museli v kapsách mačkat malý papírek.

Můžete si myslet, že by v roce 2020 měla být tato technologie už všude. Opak je ale pravdou a ve většině měst se systémem hromadné dopravy se stále musíte spoléhat na staré postupy. Jestli jste ale z Brna, čekají vás od 1. července vítané novinky – stejně jako v Praze nebo Ostravě, která se papírových jízdenek už kompletně zbavila, si i v moravské metropoli zaplatíte za jízdu jednodušším způsobem.

Dopravní podnik města Brna (DPMB) do všech svých tramvají, autobusů a trolejbusů nasazuje bezkontaktní terminály pod hlavičkou služby Pípni a jeď, které budou fungovat tak, jak předpokládáte – nastoupíte do vozu, přiložíte platební kartu (potažmo využijete Apple Pay či Google Pay na telefonu nebo hodinkách), tzv. pípnete a bezstarostně se necháte odvést na vaši zastávku.

pipni-a-jed

Foto: Pípni a jeď

Nastoupit, přiložit a nechat se odvést

Pokud budete chtít novou službu, se kterou město a Jihomoravský kraj zahájily novou etapu tzv. společného elektronického odbavovacího systému, využít, nabízí se vám dvě možnosti, jak na to. Buď si na validátoru zvolíte, jaký typ jízdenky chcete, nebo necháte systém, aby vám ideální jízdné vypočítal sám. A jak dopravní podnik, jenž do rozvoje technologie investoval 65 milionů korun, popisuje, mělo by to fungovat velmi jednoduše.

Chytrá kontrola projetých jízd

Vše se odvíjí od pípání, respektive přikládání karty k terminálu. Vždy, když nastoupíte do vozu a pípnete si, systém vám automaticky naúčtuje jízdenku za 25 korun, která platí jednu hodinu (nebo přímo na konečnou zastávku). Jestliže ale vystoupíte do 15 minut a „odpípnete“ si při odchodu, systém změní původní hodinovou jízdenku na čtvrthodinovou, která je o 5 korun levnější.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

V případě, že budete v rámci jedné hodiny přeskakovat z vozů do vozů a budete si při nástupu a výstupu pravidelně kartu pípat, technologie rozpozná, že byste na jednorázových, patnáctiminutových jízdenkách prodělali, a proto vám zaúčtuje zpět hodinovou sazbu za 25 korun.

brno

Foto: DPMB

V brněnské MHD bude stačit k nákupu jízdenky přiložit chytré hodinky k terminálu

Po celém dni pak systém v noci vyhodnotí, kolik jste najeli, a vypočítá vám jednotnou sumu, kterou za den jednorázově zaplatíte. Nanejvýš pak 90 korun, což je v Brně standardní částka za celodenní cestování.

Brzy po celém kraji

Vedle Brna, kde se tento systém v tarifních zónách 100 a 101 naplno rozjede od 1. července, bude v průběhu léta zajištěn i celý Jihomoravský kraj, který na integraci s městem usilovně pracoval. I tam budou platit stejné principy jako výše zmíněné s ohledem na stropní částku za jednodenní jízdu ve výši 190 korun.

„Se spuštěním e-shopu IDS JMK si budou moci lidé nově koupit elektronickou předplatní jízdenku pro libovolnou cestu po území celého Jihomoravského kraje. Naším cílem je, aby cestujícím pro jízdu veřejnou dopravou stačila bankovní karta a nemuseli se zaobírat papírovými lístky. Ty však rozhodně nerušíme. Za cestu půjde vždy zaplatit i v hotovosti, jak byli lidé doposud zvyklí,“ zmiňuje pro server Zdopravy.cz Roman Hanák, náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro oblast dopravy.

Zpět ke kořenům. Legendární výrobce motocyklů Triumph nečekaně představil vlastní elektrické kolo

triumph-elektrokolo4

Foto: Triumph

Triumph Trekker GT

0Zobrazit komentáře

Britský Triumph je klenotem mezi ostrovními výrobci motocyklů. Jeho historie sahá až do předminulého století a ve své době se jednalo o jednoho z největších světových producentů jednostopých strojů. Ty byly schopny vítězit v řadě prestižních závodů a rád na ně usedá i samotný James Bond. Dnes značka spadá pod BMW a její sláva na sobě začíná nést lehké známky koroze. Rozhodně však nepatří do starého železa, jak dokazuje i nejnovější projekt elektrického kola.

Triumph Trekker GT, jak je kolo pojmenováno, může mnohé skalní fanoušky zvedat ze židle. Pokládají si otázku, proč by značka jako Triumph dělala elektrické jízdní kolo? Odpověď je vcelku jednoduchá. Časy se mění a výrobci hledají nové způsoby, jak zaujmout zákazníky. Proto se například v sortimentu BMW objevila elektrická koloběžka a s jízdními koly koketují i Harley-Davidson či Škoda Auto.

Stejně jako u Škodovky je i pro Triumph výroba kola, byť moderně laděného, návratem ke kořenům. Když byl Triumph v roce 1885 založen, nebyly to motocykly, co němečtí přistěhovalci Bettmann a Schulte ve své dílně montovali. Byla to právě jízdní kola, která motocykly doplnila až o 17 let později.

triumph-elektrokolo5

Foto: Triumph

Logo výrobce se objevuje hned na několika místech

triumph-elektrokolo6

Foto: Triumph

Na první pohled vypadá kolo vcelku obyčejně

Triumph tedy navrací do své produkce výrobek, který jej před více než 100 lety zformoval, byť je dnešní podnik Fénixem, který vstal z popela původního Triumphu zaniklého v roce 1983. Nové kolo je laděno spíše jako elektrický univerzál, určený především pro dojíždění do práce, na nákupy, ale zvládnout by se s ním dal i dobrodružnější výlet.

O to by se měl postarat lehký hliníkový rám, ve kterém je uložena baterie o kapacitě 504 Wh, s níž byste měli ujet až 150 kilometrů. Tato vzdálenost je ovšem platná jen v případě, pokud by cyklista jel v ideálních podmínkách a využíval sílu elektřiny na minimum. V reálu se bude dojezd na jedno nabití pohybovat mezi 50 až 70 % udávaného dosahu, na druhou stranu na kole se jen čistě na elektromotor obvykle nejezdí.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Mimo motoru Shimano 6100 našla v kole své uplatnění i přední odpružená vidlice RockShox Paragon a ráfky ozdobily 27,5palcové pláště Schwalbe Energizer Green Guard. Vedle motoru pak Shimano dodává elektrokolu již zmiňovanou baterii i kotoučové brzdy Shimano Deore M600. Že je kolo hlavně měšťákem, prozrazuje přední LED světlo, zadní nosič, hliníkové blatníky, stojánek, zámek a pohodlně polstrované sedlo.

triumph-elektrokolo2

Foto: Triumph

Jezdci je k dispozici i displej poskytující řadu jízdních informací

Především komponenty Shimano, ale i logo Triumphu, které zdobí rám hned na několika místech, jsou důvodem, proč je cenovka Trekkeru GT poměrně vysoká. I s daní kolo vychází na 2 950 liber, tedy v přepočtu bezmála 90 tisíc korun.

Cenovka tedy nebude hlavním důvodem, proč si toto kolo koupit. Tím je především tradice a poctivost zpracování, kterými Triumph boduje u zákazníků po dlouhá léta. A elektrokolo přichází v době, která je cyklistice ve městech více než nakloněna. Přesto James Bond zřejmě nenasedne.

lusq

Přečtěte si takéČeský startup Lusq staví online platformu pro investiční byty se zaručeným výnosem. Letos jich nabídne stovkuČeský startup Lusq staví online platformu pro investiční byty se zaručeným výnosem. Letos jich nabídne stovku

Elektrokolo ovšem potvrzuje, že kdesi v útrobách vývojového oddělení značky pracuje tým, který se zabývá elektrickými technologiemi. Triumph nikde neuvádí žádného další dodavatele, což naznačuje, že si kolo a komponenty na něj z větší části vyvinul a vyrobil sám. Již brzy by se tak na trhu mohl objevit i elektrický motocykl s charakteristickým nápisem Triumph na boku „palivové nádrže“, o němž se již delší dobu spekuluje, ale elektrické kolo ho nečekaně předběhlo.