Plastová Lítačka může od prosince zůstat doma. Cestující si do mobilu konečně nahrají i dlouhodobé kupony

Ondřej HolzmanOndřej Holzman

tramvaj-praha-prague-min

Pražská tramvaj

0Zobrazit komentáře

Městská hromadná doprava v Praze a navazující regionální ve Středočeském kraji se opět posune vstříc moderní budoucnosti. Od prosince už budou moci definitivně nechat doma své plastové Lítačky i ti, kteří karty využívají pro dlouhodobé kupony. Nově totiž půjde nahrát právě dlouhodobé kupony do mobilní aplikace.

Už je to více než rok, co v Praze a Středočeském kraji funguje nový dopravní systém, který cestujícím významně usnadnil nákup jízdenek i dlouhodobých kuponů. V rámci nového systému PID Lítačka byla spuštěna i zmíněná mobilní aplikace, avšak do ní až dosud nebylo možné nahrát dlouhodobé kupony.

Operátor ICT, který Lítačku vyvíjí, sice jejich příchod do mobilní aplikace sliboval již dlouhé měsíce a v létě dokonce potvrzoval, že již má vše nachystané, ale definitivně se očekávaná funkce spustí až 1. prosince, jak pro CzechCrunch potvrdili zástupci městské firmy.

V praxi to znamená, že aplikace bude vedle fyzické plastové karty fungovat jako plnohodnotný identifikátor, který budou moci přijímat revizoři a průvodčí.

litacka2

Foto: CzechCrunch

Plastovou Lítačku bude brzy možné nechat doma i s dlouhodobým kuponem

Po aktualizaci samotné aplikace, která proběhla již v létě, muselo být na nový identifikátor připraveno také více než tři tisíce odbavovacích zařízení v dopravních prostředcích, což nakonec zabralo delší dobu. Od prosince již nicméně budou připravení jak cestující se svými aplikacemi, tak i odbavovací zařízení v Praze a Středočeském kraji.

Celkově nový dopravní systém PID Lítačka oslovuje až tři miliony obyvatel a právě dlouhodobé, výhodnější kupony patří k populárním produktům pro lidi, kteří městskou či příměstskou hromadnou dopravou cestují každý den za prací. Až dosud bylo možné nahrávat takové kupony buď na Lítačku, nebo na In Kartu Českých drah a také na platební karty Visa či Mastercard.

Od prosince už však bude moci cestující nechat veškeré plastové karty doma, pokud bude mít vždy po ruce nabitý mobilní telefon. V něm se revizorovi či průvodčímu prokáže přes QR kód či NFC čip, který je však možné k takovým úkonům používat jen na Androidu. Půjde o stejný princip jako u jednorázových jízdenek, které již v aplikaci jsou, a identifikovat se aplikací půjde v metru, tramvajích, vlacích i autobusech.

Byť již mobilní aplikace v rámci systému PID Lítačka zastane mnoho funkcí, do webového e-shopu budou muset cestující zatím i nadále chodit, pokud si budou chtít dlouhodobý kupon koupit. Operátor ICT sice již jeho nákup připravuje také v aplikaci, ale i u této funkce se vše protahuje a měla by dorazit až v prvních měsících příštího roku.

CzechCrunch Jobs

CzechCrunch Weekly

V newsletteru Weekly vám každou neděli naservírujeme porci těch nejdůležitějších zpráv, které by vám neměly uniknout.

Raritní sběratelský kousek. Aston Martin představil svůj vůbec první motocykl za téměř 3 miliony korun

aston-martin-bike
0Zobrazit komentáře

Jen málokterá země se může pochlubit tak velkým množstvím tradičních výrobců luxusních automobilů jako Velká Británie. Konkurovat jí v tomto ohledu může snad jen Německo. Bentley, Rolls-Royce, Lotus či Aston Martin, to jsou automobilky, jejichž historie je bohatě protkána úspěchy na závodních tratích, vášní pro dokonalost, ale i tradičním britským konzervatismem.

Časy se ovšem mění i za Lamanšským průlivem. I pro tyto automobilky jsou dnes daleko důležitější prodejní úspěchy než vavřínové věnce a nablýskané poháry. Za své vzal z velké části i konzervativní přístup jednotlivých značek, což dokazují Bentayga, Cullinan či DBX, velké luxusní SUV modely, které byly pro tyto výrobce dříve něčím zcela nepředstavitelným.

Dnes jsou tyto vozy nezbytnou a prodejně velice úspěšnou součástí modelové palety, což můžeme označit za přirozený vývoj. Poslední jmenovaný model DBX je připravované luxusní SUV značky Aston Martin, které by mělo mít svou premiéru již 20. listopadu.

aston-martin-motocykl2

Foto: Aston Martin

Design motocyklu vychází z klasických tvarů vozů britského výrobce

Inženýři britského výrobce, jehož historie se začala psát již v roce 1913, však v poslední době nepracovali pouze na neotřelém SUV, ale i na projektu, který na místo tradičních čtyř kol, má kola pouze dvě. AMB 001 je název vůbec prvního motocyklu zdobeného okřídleným emblémem Aston Martinu.

Automobilka vyvíjela motocykl s další britskou legendou, kterou je znovuoživený motocyklový výrobce Brough Superior. Výsledkem této spolupráce je stroj představený na motocyklové výstavě EICMA v Miláně, nabízející výkon 180 koní, které bude možné využít pouze na závodních tratích.

AMB 001 vychází z designových návrhů, jež Aston schovával ve svém šuplíku dlouhých 11 let. Tělo stroje je tvořeno karbonovým rámem a design vnějšího pláště našel inspiraci v designu automobilů Astonu. Například boční přítlačná křídla jsou prvkem, který bychom nalezli u modelu Aston Martin Valkyrie.

aston-martin-motocykl4

Foto: Aston Martin

Motocykl využívá moderní technologie i materiály

Motocykl může být oděn do dvou tradičních závodních barev Striling Green a Lime Essence, které si notují s luxusní kůží Oxford. Tou je potaženo minimalistické sedadlo i řídítka motocyklu. Těmto barevným kombinacím dává vyniknout černý karbonový rám, ve kterém je usazený přeplňovaný dvouválec do V, jehož výkon 180 koní řadí motocykl mezi špičkové superbiky. Díky použití karbonu a dalších materiálů, jako je titan či hliník, je motocykl nejen extrémně pevný, ale i lehký.

Josef Prusa_Prusa Research_005

Přečtěte si takéPrůša prodal přes 130 tisíc 3D tiskáren a představil mini verzi. Nyní pro její vylepšení pořádá svůj první hackatonPrůša prodal přes 130 tisíc 3D tiskáren a představil mini verzi. Nyní pro její vylepšení pořádá svůj první hackaton

„Věříme, že by se mělo jednat o špičkový motocykl, a jsme velice hrdí na to, že je možné poprvé vidět křídla Aston Martinu na motocyklu. Kromě uplatnění technologií, které jsme vyvinuli pro výrobu automobilů, jako je průlomový Aston Martin Valkyrie, jsme do tohoto projektu mohli přinést i naše jedinečné odborné znalosti v oblasti tradičních řemeslných technik,“ řekl na adresu AMB 001 Marek Reichman, viceprezident a hlavní kreativní ředitel Aston Martinu.

Nebýt tohoto muže, nejspíše by motocykl zůstal jen na papíře. Reichman je totiž velkým milovníkem motocyklů, a proto měl velký zájem na tom, aby se podařilo jedinečný stroj přivést k životu.

aston-martin-motocykl5

Foto: Aston Martin

Motocykl je vůbec první motorkou s logem Astonu

Jeho výroba však nebude probíhat v domovské Anglii, ale ve francouzském Tolouse, kde se o ruční kompletaci každého kusu postarají zaměstnanci Brough Superior. Celkem zde bude vyrobeno pouhých 100 kusů, takže se bude jednat o velice atraktivní sběratelský kousek, který se bude prodávat za částku 108 tisíc eur, tedy přibližně 2,8 milionu korun.

Teplé místečko v garáži nebo interiéru velké vily bude díky exkluzivitě motorky tím nejčastějším místem, kde bude tento stroj možné spatřit. Na silnicích jej totiž určitě neuvidíme, protože pro toto použití není ani homologován. Maximálně se s ním bude možné projekt na uzavřeném okruhu. První majitelé tak budou moci učinit již koncem příštího roku, kdy budou spuštěny první dodávky.

Pro Aston Martin však motocykl není tím nejvýstřednějším, co v jeho dílnách vzniklo. Za zmínku rozhodně stojí i koncept letadla Volante Vision. Létající koncept představený v červenci minulého roku přinesl vizi luxusní soukromé dopravy odehrávající se nejen na zemi, ale i ve vzduchu za využití elektrického pohonu a autonomních technologií.

aston-martin-motocykl1

Foto: Aston Martin

Aston Martin Volante Vision