Platební brána Stripe oficiálně startuje v Česku. Dlouho jsme se sem chystali, říká nejhodnotnější americký startup

collisonInsider

Foto: Stripe

Bratři Patrick a John Collisonovi, spoluzakladatelé startupu Stripe

0Zobrazit komentáře

Když jsme před několika měsíci jako první informovali o tom, že platební brána Stripe přichází do Česka, moc se toho o dalších plánech miliardového startupu ve střední Evropě nevědělo. Stripe se tehdy překlopil z uzavřené beta verze do takzvaného preview režimu, tedy otevřené testovací fáze, a ve velkém začal nabírat uživatele. Nyní je start fintechového startupu v Česku konečně oficiální.

Vedle Česka se Stripe spouští také na čtyřech dalších evropských trzích – na Maltě, Kypru, v Bulharsku a Rumunsku. Celkem je tak po Evropě k dispozici v 29 zemích a chce dál expandovat. „Důvodem je silná vývojářská komunita, blízkost časové zóně vývojového centra, které má Stripe v Dublinu, a také rostoucí počet startupů a investorů,“ vysvětluje pro CzechCrunch šéf Stripu pro střední a východní Evropu Marcin Misztal motivace za poslední expanzí.

Jeden z nejhodnotnějších startupů na světě a ve Spojených státech aktuálně ten vůbec nejhodnotnější startup, který se po nedávné investici ve výši 600 milionů dolarů posunul na hodnotu 36 miliard dolarů, si svou cestu prošlapal právě zaměřením se na vývojáře. Místo podepisování smluv a zdlouhavého schvalovacího procesu, který byl u mnoha platebních bran běžných, je možné bránu od Stripu založit zhruba do 10 minut.

stripecz

Právě proto na něj často naskakují začínající startupy a menší projekty. „Po světě máme aktuálně miliony firem, které procesují platby ve stovkách miliard dolarů ročně,“ říká pro CzechCrunch komunikační šéf pro severní Evropu Klaas Flechsig. Přiznává přitom, že v Evropě má Stripe aktuálně tisíce aktivních firem a hlavními přednostmi je nejen jeho globální pozice, ale také napojení na další nástroje, které Stripe nabízí.

„Tlak byl zároveň vyvíjen od větších firem, které nás používají delší dobu, ale ptaly se, kdy konečně přijdeme do Česka,“ popisuje důvody pro vstup Stripu na tuzemský trh Misztal a dodává, že Stripe u nás používá od začátku například hotelový startup Mews, rychle rostoucí startup Productboard či výrobce alternativní stravy Mana. Lokalizaci do češtiny ale kalifornský startup prozatím neplánuje.

To by nicméně neměl být pro většinu zákazníků problém. Díky mezinárodní platební a pokladní síti Stripe mohou firmy přijímat platby ve více než 130 měnách a vedle samotné platební brány k tomu připojit i účetnictví, fakturování, platby třetím stranám či optimalizaci mobilních plateb, včetně integrace Apple Pay a Google Pay.

K dispozici jsou také další produkty, jako je správa předplatných, analytické nástroje nebo pokročilá síť pro prevenci podvodných transakcí. Platby za pomocí karet vydaných v Evropské unii jsou za poplatek 1,4 % + 6,5 Kč, v případě karet mimo EU pak za 2,9 % + 6,5 Kč.

patrick-collison

Foto: Stripe

Spoluzakladatel a šéf startupu Stripe Patrick Collison

„Dlouhou dobu byla Česká republika jediným prázdným místem ve střední Evropě. Bohužel kvůli legislativě se tu start protáhl. Byla pro nás nicméně důležitá pro svou silnou vývojářskou a startupovou komunitu, protože cítíme, že při vývoji produktů je zásadní mít možnost integrovat platební bránu během několika minut,“ říká Misztal.

Ze startupem přitom stojí dvojice bratrů John a Patrick Collisonovi, kteří využili potřeby při budování vlastních menších projektů. Během 10 let se jim podařilo vybudovat firmu, která má na 2 000 zaměstnanců a odhadované příjmy v jednotkách miliard dolarů ročně.

Evropa bude pro Stripe v dalších letech zásadní, jelikož je tu obrovský potenciál růstu, a to i přes možné legislativní komplikace v jednotlivých zemích.