Platforma Mobilní rozhlas zbavuje české obce závislosti na vývěskách a starých zařízeních

Jiří SvobodaJiří Svoboda

0Zobrazit komentáře

Vývoj prostředků pro informování občanů se ve většině měst zastavil u webové stránky z 90. let, některé obce dokonce stále spoléhají na obyčejné obecní vývěsky či rozhlasy. Doba jde však neúprosně dál a tak se mnohým starostům i obyvatelům vyplatil přechod na prostředky vhodné ke komunikaci v 21. století. Desítky tisíc lidí k tomuto účelu využívají například platformu Mobilní rozhlas.

Situace, kdy ráno zjistíte, že jste zapomněli na blokové čištění silnice a vaše auto už odpočívá na odtahovém parkovišti, byla přesně tou příhodou Ondřeje Švrčka, CEO společnosti Neogenia, stojící za celou platformou, která mu vnukla nápad na vytvoření Mobilního rozhlasu. Podle něho by totiž takové situaci mohla zabránit pouhá notifikace v mobilu či hlasová zpráva distribuovaná jinak, než ampliónem, který je sotva slyšet.

1

Přečtěte si takéMinisterstvo průmyslu investuje do českých startupů 1,5 miliardy KčMinisterstvo průmyslu investuje do českých startupů 1,5 miliardy Kč

Služba vzniklá v roce v roce 2011 aktuálně nabízí rozsáhlé webové rozhraní pro starosty, přes které mohou posílat prostřednictvím mobilní aplikace, e-mailu, SMS či hlasových zpráv svým občanům důležité informace, pozvánky na kulturní akce, akutní upozornění, ale i anketní otázky či minireferenda. Cestu k rychlým informacím by si tak měl najít každý, od starších generací zvládající SMS, až po mladší s mobilní aplikací.

mobilni rozhlas2

Od informační nástěnky po svolávání hasičů

Samotná mobilní aplikace pak může plnit i funkci obecní nástěnky nebo turistického průvodce v okolí. Obsahuje i kontakty na první pomoc a díky integraci aplikace ZmapujTo přes ní lze hlásit problémy v okolí obce, například založení černé skládky. Starostové mohou ostatně na mobilní telefony zasílat i push notifikace, majíce k dispozici komplexní statistiky o tom, kolik obyvatel si je zobrazilo. V některých obcích pomáhá Mobilní rozhlas dokonce při svolávání dobrovolných hasičů z výjezdu.

adresar-v-adminu-mobilniho-rozhlasu

Zařízení Mobilního rohlasu nemusí být pro město nijak finančně náročné:

Systém je možné pořídit již od 19 000 korun za roční licenci. Cena se odvíjí od počtu obyvatel města nebo obce a je v ní započítáno připravení systému i aplikace, zaškolení, materiály pro sběr kontaktů, naplnění aplikace daty a stejně tak další vývoj systému, veškeré opravy, i rozšíření do dalších částí obce. Potom už klienti platí pouze za skutečně odeslané zprávy,“ uvedl pro CzechCrunch Ondřej Švrček, zakladatel projektu.

Provozní náklady se podle Švrčka pohybují průměrně okolo 1000 korun za měsíc, s tím, že opět záleží na tom, co a kolika lidem starostové budou posílat. Cena jedné SMS zprávy startuje na 79 halířích, 30 sekund hlasové zprávy bude stát nejméně korunu za obyvatele.

Zapojuje se málo občanů, přesto přijde expanze

Problémem, který v tuto chvíli zabraňuje stoprocentní účinnosti Mobilního rozhlasu, je poměrně nízký zájem obyvatel. Přesto, že ho využívá už více než 200 měst a obcí, včetně například Znojma, Litoměřic, Benešova či Prahy 10, celkem je v systému zaregistrováno „pouze“ 30 tisíc lidí. To je průměrně 150 registrovaných na jednu municipalitu, přitom jen čtyři výše zmíněné mají dohromady přibližně 184 tisíc obyvatel.

https://youtu.be/1h_hXA78NFc

Za Mobilním rozhlasem stojí brněnská společnost Neogenia, založená v roce 2007 Ondřej Švrčekem, k jejíž projektům se řadí i známé služby jako SMSBrána.cz, ZlatéSlevy.cz nebo PayLo. Konkrétně na Mobilním rozhlase momentálně pracuje dvacetičlenný tým lidí, který se chystá mimo jiné i na letošní připravovanou expanzi na slovenský, potažmo rakouský trh.

Foto: Neogenia

S touto hrou si můžete zkusit, jak složité je budovat vlastní startup v Silicon Valley

founder2
0Zobrazit komentáře

Těsně po přerodu tisíciletí začala vznikat i většina dnes nejpopulárnějších startupů – od YouTube, přes Skype až po Facebook, a všichni měli jedno společné. Snahu a vytrvalost něco změnit a přivést na trh produkt, který budou využívat miliony lidí. Za tu dobu si ovšem každý, jak tehdejší, tak i dnešní startup, prošel nekonečnými problémy, řešením nečekaných situací, bojem s podobou a směřováním produktu, se samotným trhem a především s lidmi.

Komu se to ovšem podařilo, čekala ho sladká odměna v podobě fungující a profitabilní firmy. Většině z nich se to ovšem jak kdysi, tak i dnes, nepodaří a tak si Francis Tseng, designer, který léta vyvíjel vlastní produkty v Silicon Valley, řekl, že vytvoří hru, která má ukázat reálný pohled na vývoj nového startupu a na život, který je k tomu potřeba přizpůsobit.

nokia2

Přečtěte si takéTakto vypadá nový smartphone Nokie, který se v Číně vyprodal za necelou minutuTakto vypadá nový smartphone Nokie, který se v Číně vyprodal za necelou minutu

altman-zuck

Přečtěte si takéLov na mozky AI: Meta, Musk i Google nabízejí milionové bonusyV Silicon Valley se bojuje o nejchytřejší mozky světa. Zuckerberg nabízí miliony i stůl vedle sebe

Hra s názvem The Founder přenese hráče v online prostředí do roku 2001, ve kterém si vyberou směřování, název a místo založení své firmy, spoluzakladatele a první zaměstnance a začnou postupně budovat produkt a ukrajovat si z kompetitivního podílu na trhu. Snaží se spojit prvky e-commerce nebo sociálních sítí a vymyslet něco, s čím přežijí až do dnešních dnů nebo budoucnosti, ve které tvoří věci založené na umělé inteligenci, tiskárny funkčních orgánů nebo třeba kolonizují Mars.

thefounder

Tseng získal pro vývoj své hry v kampani na Kickstarteru necelých 10 tisíc dolarů a jeho hlavním cílem bylo přimět lidi uvědomit si, že život startupisty není pro každého – ukázat stinné stránky věci, které se schovávají za pozlátko neuvěřitelných valuací a akvizic. Cílem hry je ale stále vytvořit co největší profit, jen to není vůbec tak jednoduché, jak se může zdát.

founder