Plavčík na dálkové ovládání. Motorizovaný plovák Dolphin 1 se sám dopraví k tonoucímu

Tomáš ChlebekTomáš Chlebek

dolphin

Foto: OceanAlpha

Plovák na dálkové ovládání Dolphin 1 Smart Lifebuoy

0Zobrazit komentáře

Záchrana tonoucích už dávno nevypadá jako v Pobřežní hlídce, hlavně kvůli rozvoji nových technologií. Existují drony shazující záchranné kruhy z nebe a bóje s vlastním pohonem a lidští plavčíci tak často v ruce spíše než plovák drží dálkové ovládání. Novým příspěvkem do této rodiny záchranářských zařízení je Dolphin 1 Smart Lifebuoy od hongkongské firmy OceanAlpha.

Zahlédnutí topícího se člověka vyžaduje co nejrychlejší reakci a vynaložení úsilí pro jeho záchranu. Ani skvělý plavčík ale nestačí rozměrnému plováku, který je schopný se po vodě pohybovat rychlostí až 15 km/h a zvýšit tak šanci na záchranu. Orientace ve vodě navíc nemusí být zdaleka tak snadná jako z pobřeží nebo vyvýšeného bodu paluby lodi. Dolphin 1 stačí hodit do vody a pomocí dálkového ovládání navést k tonoucímu a udržet si skvělý přehled o situaci.

Dosah 500 metrů při výdrži 30 minut

Dálkové ovládání má dosah do 500 metrů a baterie vydrží 30 minut provozu, což by mělo ve většině situací znamenat dostatek pro cestu tam i zpátky se zachráněným člověkem. Svou funkci záchranného kruhu přitom samozřejmě neztratí ani po vybití baterie.

oceanalpha-dolphin-1-2

Foto: OceanAlpha

Plovák na dálkové ovládání Dolphin 1 Smart Lifebuoy

Nehodí se sice pro situace, kdy je tonoucí osoba na pokraji ztráty vědomí, je ale ideální pro vyčerpané plavce nebo lidi, kteří se v hluboké vodě ocitli nezáměrně například přepadnutím přes zábradlí paluby lodi. I v prvním případě však může poskytnout rychlejší dopravu plavčíkovi k tonoucímu a oba udržet nad hladinou do doby, než přijede záchranná loď. Navíc úspěšná záchrana prostřednictvím motorizovaného plováku vůbec nevyžaduje asistenci vycvičeného plavčíka nebo záchranáře.

Dolphin 1 váží 13 kilogramů a jeho rozměry činí 115 × 83 centimetrů, člověku tedy umožní držet se madel na přídi a nechat se unášet nebo najít oporu těla na dostatečně velké ploše plováku. Ten je zepředu opatřen gumovým nárazníkem pro minimalizaci risku úrazu při případném nárazu do tonoucího a vrtule jsou kompletně zakryty kovovými plášti.

Pokud záchranná akce probíhá na silně rozvlněné hladině a plovoucí pomůcka se převrátí, lze ji na dálku přetočit zpět do správné polohy. Užitečné jsou ve zhoršených podmínkách i mlhová světla. Všechny popsané funkce a hlavně potenciál výrazného zvýšení šancí na záchranu tonoucích firma OceanAlpha ocenila na 5 500 dolarů (zhruba 125 tisíc korun). Přesně za tuto částku se totiž zařízení bude prodávat.

Lotus představil nejvýkonnější sériově vyráběný elektromobil. Stojí přes 40 milionů korun a má 2 000 koní

lotustop

Foto: Evija

Lotus Evija

0Zobrazit komentáře

Britský Lotus můžeme bezesporu označit za jednoho z legendárních výrobců sportovních vozidel. Příběh automobilky se začal psát v roce 1952 v garáži zakladatele Colina Chapmana, jehož vozy začaly postupem času dominovat v nejrůznějších závodních seriálech a nakonec ovládly i několik ročníků Formule 1.

Po smrti Chapmana v roce 1982 však začaly přicházet problémy a mnozí automobilce předpovídali úplný zánik. V květnu roku 2017 však přišlo čínské Geely a pod jeho vedením se v Lotusu znovu začaly dít divy. Značka přešla na zcela novou filozofii, která již nenahlíží do minulosti, ale naopak otevírá dveře budoucnosti. Výsledkem je model Evija, čistě elektrický hypersport, který má zálusk na titul nejrychlejšího sériově vyráběného automobilu na světě.

Jeho argumentem je 1 972 koňských sil, které generuje čtveřice elektromotorů, kdy každý pohání jedno kolo. Vůz je schopný akcelerovat z 0 na 100 km/h pod 3 sekundy a dosáhnout maximální rychlosti 322 kilometrů za hodinu.

Lotus Evija

Foto: Lotus

Lotus Evija

Vysoké dynamiky je dosaženo také perfektními aerodynamickými vlastnostmi spolu s nízkou hmotností. Vůz váží 1 680 kilogramů, což je hmotnost, kterou mu může závidět kdejaký konkurent. Ohromující je také dojezd na jedno nabití, který by měl podle výrobce činit 402 kilometrů, což je vzhledem k výkonu skutečně zajímavé číslo.

Hypersport by navíc mělo být možné nabíjet na 80 % kapacity baterie za 12 minut při použití nabíječky o výkonu 350 kW. Při použití maximálního možného výkonu, který baterie snese, tedy 800 kW, se pak plné kapacity baterie dočkáme již za 9 minut, jak tvrdí Lotus, což je však scénář ze vzdálenější budoucnosti.

Ve jménu dynamiky

Co se vzhledu týče, zde nenechává Evija nikoho na pochybách, na jaký typ vozu se právě dívá. Ostré rysy spolu s celou řadou hlubokých prolisů a výřezů v karoserii dávají jasně najevo, že jízda s tímto vozem bude adrenalinovým zážitkem. Přední část vozu evokuje hypersportovní klasiky z dílny McLarenu či Ferrari. Naopak zadní část je zcela originální a Lotus zde zanechal osobitý designový podpis v podobě masivního difusoru a zadních svítilen, které v tenké spojené lince obkreslují dva aerodynamické tunely karoserie vozu.

Unikátní je také interiér, který je vysoce minimalistický, a i přesto budí emoce. Na první pohled zaujme netradičně řešená středová konzole, která nabízí řadu dotykových prohlubní sloužících pro ovládání automobilu. Přístrojová deska je digitální a perfektně ladí se sportovním volantem, který taktéž nabízí několik ovládacích prvků. Kompletní sportovní dojem podtrhávají alcantarou potažená sedadla, která poskytnou dostatečnou oporu i při té nejagresivnější jízdě.

Evija nabízí i celou řadu drobných vychytávek, jako je absence zpětných zrcátek, které zde zastupuje kamerový systém, laserové světlomety či otevírání dveří pomocí tlačítka na kapotě nebo přívěskem na klíčích. Samozřejmostí je permanentní připojení ke cloudu a schopnost bezdrátových aktualizací softwaru. Pro co největší konektivitu je podporován jak Apple CarPlay, tak i Android Auto.

jaguar-land-rover-ai1

Přečtěte si takéJaguar Land Rover testuje umělou inteligenci. Rozpoznanou náladu řidiče umí zlepšit hudbou či osvětlenímJaguar Land Rover testuje umělou inteligenci. Rozpoznanou náladu řidiče umí zlepšit hudbou či osvětlením

Evija je bezesporu uměleckým dílem hodným obdivu, se kterým Lotus dává jasně najevo, že ještě není konec. Jak moc výjimečný tento vůz je, napovídá i jeho cenovka 1,5 milionu liber, tedy více než 42 milionů korun. Vůz by se měl začít vyrábět v příštím roce a celkem vznikne pouhých 130 kusů, takže se bude jednat o velice zajímavý sběratelský kousek.

Evija bude konkurovat dalším připravovaným extrémně výkonným elektrickým hypersportům, jako je Rimac C_Two, který je v současné době držitelem titulu nejvýkonnějšího sériově vyráběného vozu na světě, Pininfarina Battista či druhá generace Roadsteru od Tesly.

lotus

Foto: Lotus

Lotus Evija

Lotus Evija

Foto: Lotus

Lotus Evija

Lotus Evija

Foto: Lotus

Lotus Evija

Lotus Evija

Foto: Lotus

Lotus Evija

Lotus Evija

Foto: Lotus

Lotus Evija

Lotus Evija

Foto: Lotus

Lotus Evija

Lotus Evija

Foto: Lotus

Lotus Evija

Lotus Evija

Foto: Lotus

Lotus Evija