Plavidlo podle gusta Julese Verna. Hybridní loď dokáže létat nad hladinou i prozkoumávat mořské dno
Italská sci-fi ponorkoloď již zamířila do výroby. Aby byla připravená pobavit turisty.
Díky italskému startupu iSpace2o by se v přímořských letoviscích mohl brzy objevit technologický výstřelek kombinující schopnosti člunu a ponorky. Po hladině by toto plavidlo mělo být schopné plout rychlostí až 43 kilometrů za hodinu. A když by na to přišlo, mohlo by pasažéry dopravit až 50 metrů pod hladinu. Ke svému pohonu bude navíc využívat elektřinu, takže bude tiché a ekologické. Sci-fi? Deepseaker DS1 prý již zamířil do výroby.
Deepseaker DS1 je zkrátka světovým unikátem, který slibuje spoustu zábavy, zároveň však vyvolává řadu otázek. K pohybu využívá takzvaný hydrofoiling, tedy speciální křídla upevněná na trupu plavidla, která mezi ním a masou vody vytvářejí při určité rychlosti vztlak. Díky tomu se loď může vznést nad hladinu, po níž se pohybuje klouzavým pohybem. Nemusí tak příliš řešit odpor vody.
V kombinaci s elektrickým pohonem na tomto principu staví například švédský startup Candela, který hydrofoilingem efektivně řeší relativně nízký dojezd elektrifikovaných člunů se standardním typem plavby. Pohonné ústrojí Deepseakeru dodala společnost Sealence a iSpace2o u něj mimo efektivity vyzdvihuje také nízkou hlučnost.
Jak daleko dokáže plavidlo s pomocí elektřiny plout, ale firma nezveřejnila. Nicméně prý již uvažuje i o využití určité formy vodíkového pohonu. Jedná se však o relativně vzdálenou budoucnost.
Jako sci-fi zní i schopnost plavidla ponořit se pod hladinu, o to více přijde-li řeč na možnost získávat kyslík během pobytu pod vodou. O to by se měla starat technologie společnosti s příznačným názvem Like-A-Fish. Ta měla vyvinout elektrickou odstředivku beroucí kyslík z mořské vody. Ovšem pohled na archaické webové stránky společnosti příliš velkou důvěru ve funkčnost takového zařízení nevyvolává.