Plavidlo podle gusta Julese Verna. Hybridní loď dokáže létat nad hladinou i prozkoumávat mořské dno

Italská sci-fi ponorkoloď již zamířila do výroby. Aby byla připravená pobavit turisty.

deepseaker3

Foto: iSpace2o

Hybridní plavidlo Deepseaker DS1

0Zobrazit komentáře

Díky italskému startupu iSpace2o by se v přímořských letoviscích mohl brzy objevit technologický výstřelek kombinující schopnosti člunu a ponorky. Po hladině by toto plavidlo mělo být schopné plout rychlostí až 43 kilometrů za hodinu. A když by na to přišlo, mohlo by pasažéry dopravit až 50 metrů pod hladinu. Ke svému pohonu bude navíc využívat elektřinu, takže bude tiché a ekologické. Sci-fi? Deepseaker DS1 prý již zamířil do výroby.

Deepseaker DS1 je zkrátka světovým unikátem, který slibuje spoustu zábavy, zároveň však vyvolává řadu otázek. K pohybu využívá takzvaný hydrofoiling, tedy speciální křídla upevněná na trupu plavidla, která mezi ním a masou vody vytvářejí při určité rychlosti vztlak. Díky tomu se loď může vznést nad hladinu, po níž se pohybuje klouzavým pohybem. Nemusí tak příliš řešit odpor vody.

V kombinaci s elektrickým pohonem na tomto principu staví například švédský startup Candela, který hydrofoilingem efektivně řeší relativně nízký dojezd elektrifikovaných člunů se standardním typem plavby. Pohonné ústrojí Deepseakeru dodala společnost Sealence a iSpace2o u něj mimo efektivity vyzdvihuje také nízkou hlučnost.

deepseaker1

Foto: iSpace2o

Loď je kapsule s elektrickým pohonem a údajnou schopností samovýroby kyslíku

Jak daleko dokáže plavidlo s pomocí elektřiny plout, ale firma nezveřejnila. Nicméně prý již uvažuje i o využití určité formy vodíkového pohonu. Jedná se však o relativně vzdálenou budoucnost.

Jako sci-fi zní i schopnost plavidla ponořit se pod hladinu, o to více přijde-li řeč na možnost získávat kyslík během pobytu pod vodou. O to by se měla starat technologie společnosti s příznačným názvem Like-A-Fish. Ta měla vyvinout elektrickou odstředivku beroucí kyslík z mořské vody. Ovšem pohled na archaické webové stránky společnosti příliš velkou důvěru ve funkčnost takového zařízení nevyvolává.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Možná i to je důvod, proč společnost iSpace2o neopomněla přidat nafukovací záchranné balóny, které v případě nouze vynesou plavidlo zpět na hladinu. Dalším bezpečnostním prvkem je i dvouplášťová konstrukce, která chrání kabinu před fyzickými nárazy.

Aby však k takovým kolizím nedocházelo, měla by být kabina vybavena navigací s umělou inteligencí, která bude promítat informace i na velký head-up displej s rozšířenou realitou. Součástí kabiny budou také vestavěné GoPro kamery a neměly by chybět ani hydrofony pro snímání podvodních zvuků.

deepseaker2

Foto: iSpace2o

Deepseaker kombinuje technologické výstřelky jako je elektromobilita, hydrofoiling a časem třeba i vodíkový pohon

Byť Deepseaker může připomínat stroj z románů Julese Verna, výroba prvního exempláře již měla být zahájena. Projekt je financován národní italskou investiční agenturou pro rozvoj a podporu podnikání Invitalia a o výrobu by se měli postarat inženýři týmu Blaze Performance, který závodí v šampionátu extrémně výkonných člunů F1H20.

Deset exemplářů tohoto plavidla prý již objednala blíže nespecifikovaná společnost provozující výletní lodě. Právě pro tyto podniky by plavidlo mohlo představovat alternativu ke klasickými miniponorkám, které slouží pro pobavení turistů. Kdy přesně by mohli poprvé usednout do Deepseakeru je momentálně těžké odhadovat. Pokud se však podaří projekt dotáhnout do zdárného konce, budou se jistě na vyzkoušení nového plavidla stát fronty.

Každé všední ráno posíláme nejzásadnější zprávy dne.

Praha 1 nakreslila u historické Prašné brány kruhový objezd. Občané i magistrát se bouří

Kruhový objezd vyvolal vlnu nevole. Pražský Institut plánování a rozvoje navrhne, aby se místo uspořádalo tak, aby se zvětšil prostor pro pěší.

Eliška NováEliška Nová

U Prašné brány v Praze je nově kruhový objezd

0Zobrazit komentáře

Nedávno našli archeologové u Masarykova nádraží zbytky dlážděných cest, které sahají před vznik Nového města, tedy před Karla IV. Jedna vedla od Prašné brány. Teď před ní stojí velký zářivý kruhový objezd. Bouří se občané, pražský magistrát i městští plánovači. Kruháč nechala nakreslit městská část Praha 1. Ta se hájí, že se díky tomu zlepší doprava.

Kruhový objezd, za který by se nemuseli stydět ani na výpadovce z města, se na území před Obecním domem objevil už minimálně na začátku týdne. Bitva se však strhla až na jeho konci. Proti novému řešení dopravy se ozval primátor Zdeněk Hřib, stejně jako jeho koaliční partner Jan Čižinský. Vymezil se proti němu i pražský Institut plánování a rozvoje (IPR).

„IPR s magistrátem už v roce 2019 zpracoval koncepci Hradební korzo, která popisuje stavební úpravy celého prostoru od ulice Revoluční až po Národní třídu skrze ulice Na Příkopě a 28. října. Řeší tedy i prostor před Prašnou bránou. V tomto místě je potřeba zvětšovat plochy pro pěší a cyklisty,“ uvedl pro CzechCrunch mluvčí IPR Marek Vácha.

Dodává, že Praha 1 naopak plochy chodníků u domu U hybernů a na rohu s Dlážděnou zmenšuje, což je podle institutu zcela nepřístupné. „Na chybný postup městské části v otázce kruhového objezdu před Prašnou bránou jsme opakovaně upozorňovali už loni a dokonce jsme podali námitku,“ říká Vácha.

Hradební korzo

Zdroj: IPR Praha

Plán na zklidnění dopravy v místě podle studie Hradební korzo

Praha 1 se však hájí. „V Hybernské bude zaveden obousměrný provoz, který uleví dopravě v mnoha okolních ulicích a urychlí provoz tramvají v Jindřišské ulici. Před Masarykovým nádražím už díky tomu vzniká nová pěší zóna bez aut,“ uvedl skrze twitterový účet Prahy 1 radní pro dopravu první městské části Richard Bureš.

Dodává, že k tomu došlo po dohodě s magistrátem. Hřib argumentuje, že nikoho, kdo by na magistrátu takové řešení posvětil, nemohou najít. Náměstci navíc tvrdí, že negativní postoj vyjádřila Technická správa komunikací i Institut plánování a rozvoje. Ten má navíc s místem úplně jiné plány. Ty však směřují opačným směrem – ke zklidnění dopravy v místě.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Podle jedničky objezd pomůže vyřešit dopravu na Národní třídě a sníží dopravní zátěž v okolních ulicích. „Snažili jsme se v této citlivé lokalitě zvolit co nejméně invazivní řešení, jaké nám předpis umožňuje,“ namítá Bureš.

vin-2

Přečtěte si takéVinograf se hodil do gala, pomáhal s tím i Jakub ŠpaňhelVinograf se hodil do gala. Na novém vzhledu známého vinného baru se podílel i Jakub Špaňhel

Třeba právě argument se zavedením obou směrů v Hybernské ulici je podle IPR nesmyslný. „Kruhový objezd připravovala Praha 1 dlouhodobě, aby byla umožněná obousměrnost Hybernské tak, aby bylo možné dojet osobním automobilem do centra města z více směrů. To vnímáme jako značně neefektivní z toho pohledu, kolika řidičům to zkrátí cestu do centra města v kontrastu záboru veřejného prostranství,“ uvádí Vácha.

Institut plánování a rozvoje nyní doporučuje, aby se podala žádost o nové uspořádání situace před Prašnou bránou tak, aby vycházelo právě z koncepce Hradebního korza.