PlayStation 5 se blíží a s ním i zbrusu nový ovladač. Podívejte se na nástupce legendárního DualShocku

ps5-dualsense-boxed

Foto: Sony

Nový ovladač DualSense, který bude součástí konzole PlayStation 5

0Zobrazit komentáře

Konec legendárního DualShocku a příchod takzvaného DualSense. Tak si Sony představuje budoucnost svých nejprodávanějších konzolí, které s pátou generací dostanou zcela nový ovladač. Právě ten Sony před očekávaným uvedeném nového PlayStationu 5, který má přijít kolem Vánoc, před pár minutami nečekaně odhalilo.

Pro novou verzi ovladače se Sony rozhodlo ponechat většinu z původních prvků z DualShock 4, který je k dispozici již od uvedení PlayStationu 4, ale zároveň přidalo několik vylepšení. Zatímco předchozí generace nabízela dotykovou plochu pro gesta a další funkce, stejně jako zabudovaný reproduktor přímo v ovladači, nový DualSense má vylepšovat zážitek ze hry pokročilou haptickou (hmatovou) odezvou i překopaným zvukem.

„DualSense je drastickým vylepšením oproti předchozí generaci ovladače a zároveň ukazuje, jak vážně myslíme generační obměnu v rámci PS5. Nový ovladač bude mít spoustu inovativních funkcí, které budou pro hry na nové konzoli zásadní,“ říká k novince šéf Sony Jim Ryan a naráží na fakt, že DualSense by měl přinést novinky nejen pro hráče, ale zároveň také pro vývojáře her.

ps5-dualsense2

Foto: Sony

Vylepšená tlačítka L2 / R2 s adaptivním spouštěčem

Díky hmatové odezvě bude možné lépe cítit například povrch silnice, stejně jako přebíjení zbraní nebo natažení luku, a to díky adaptivním spouštěčům na tlačítkách L2 a R2, které slouží nejčastěji právě pro střelbu nebo akceleraci aut ve hrách.

Zásadní změnou má být také zabudovaný mikrofon přímo v ovladači, takže už není třeba jako v případě PlayStationu 4 a starších využívat externí headset. Na první pohled jsou tak prvky ovladače podobné, ale jsou v čistším designu. DualSense nicméně ztratí také tlačítko Share, které sloužilo k rychlému uložení nebo sdílení záznamu z her přímo při hraní.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

Místo něj bude tlačítko Create, pro které Sony slibuje zcela nový zážitek ze sdílení a tvorby obsahu. Velmi pravděpodobně tak bude vedle sdílení a ukládání možné videa například editovat. Přesto bude ovladač celkově lehčí a navíc vydrží déle na jedno nabití. Prozatím na něj můžeme koukat v bíločerné variantě, což je oproti předchozím, jednobarevným variantám, další změna.

Podrobnější informace Sony přinese v následujících měsících, jelikož je do vydání ještě daleko. I přes aktuální situaci se nicméně prozatím časová osa vývoje nijak neprodloužila a s PlayStation 5 se pořád počítá ještě letos. Problém mají naopak vývojářská studia, která často nezvládají práci na dálku, ale mají i jisté limitace z pohledu vydávání nových titulů.

ps5-dualsense3

Foto: Sony

Nové tlačítko Create místo Share

Problémy hlásí například studio Naughty Dog, které vyvíjí očekávanou hru Last of Us II a stojí i za oblíbenou sérií Uncharted. Kvůli nemožnosti hru distribuovat do klasických prodejních sítích odložilo studio hru na neurčito.

Dračí doupě moderně. Český startup Fireball chce dostat kultovní hru na telefony a věří mu i investor Jiří Hlavenka

Filip HouskaFilip Houska

fireball-roose-1Story

Foto: Fireball

Jan Roose, spoluzakladatel a CEO herního startupu Fireball

0Zobrazit komentáře

Dungeons & Dragons je nejslavnější hrou na hrdiny a od roku 1974, kdy poprvé vznikla, definuje segment papírových, nepočítačových her s fantasy tematikou. Formát tvorby vlastních postav ve fiktivním světě, v němž skupinka hráčů plní příběhové úkoly, se uchytil také v Česku pod názvem Dračí doupě. Nyní Češi ze startupu Fireball tento koncept opět posouvají a vytváří moderní verzi pro telefony, které věří i tuzemští investoři.

Ačkoliv tradiční stolní hry vzhledem k růstu propracovaných digitálních počinů ztrácí svůj vliv, nelze jim upřít jejich sociální rozměr, v rámci něhož se okolo stolu sejde rodina nebo přátelé a čekají na první tah. Bez nutnosti internetu nebo průběžných aktualizací. Na druhou stranu jim chybí flexibilita a nejdou hrát na dálku, což v dnešní hektické době mnoho věcí komplikuje. Proto se nabízí myšlenka elegantního kompromisu.

S ní přišel před zhruba dvěma lety český designér a vývojář Jan Roose, který mimo jiné pracoval v analytickém startupu SpaceKnow a od svých útlých studijních let byl velkým fanouškem popkulturního hitu Dungeons & Dragons. „Už tehdy jsme vytvářeli světy, příběhy a charaktery. Měli jsme desítky sešitů popsaných od začátku až do konce. Byly plné map, monster, itemů a kouzel s obrázky a statistikami,“ říká pro CzechCrunch.

fireball-tym-1

Foto: Fireball

Tým herního studia Fireball

Protože se ale během svého dospívání začal soustředit na profesní dráhu v podobě designování aplikací a hodně cestoval, jeho herní vášeň trochu opadla, byť na stolní dobrodružství ve fantasy světě nikdy nezapomněl. Naopak začal vymýšlet cesty, jak tzv. role-playing, tedy hraní na hrdiny, lépe přesunout na telefony a zajistit sobě, svým přátelům a prakticky komukoliv jinému podobné zážitky z hraní, jako kdyby seděli fyzicky v jedné místnosti.

Nastartujte svou kariéru

Více na CzechCrunch Jobs

„Docela mě to překvapilo. Lidi rozbíjí na telefonech cukrátka, ale nehrají si na hrdiny? Věřím, že hodně z nich by se do toho zamilovalo. Role-playing je sociální, kreativní a ideální pro nové vzpomínky,“ říká Roose k absenci formátu Dungeons & Dragons na mobilních zařízeních.

Pak jen stačilo málo, aby zužitkoval svou zálibu ve fantasy role-playingu se zkušenostmi s designem UX a UI pro mobilní aplikace.

Sociální RPG tak, jak si ho hráči představují

Zatímco v roce 2018 se koncept mobilního hraní na hrdiny ve fantasy světě teprve rýsoval, v roce 2019 už začala vznikat plnohodnotná hra pod názvem Fireball RPG. Do ní tým okolo Rooseho postupně implementoval nové herní prvky a mechanismy, až vznikla ucelená platforma, ve které působí hlavní vypravěč (Game Master) a další hráči, díky nimž vznikají dějové linky.

fireballrpg-1

Foto: Fireball

Mapa hry Fireball RPG

Jádro celé hry spočívá v online textové komunikaci, pomocí které se utváří dobrodružství. Game Master vykopne celou hru úvodním slovem a ostatní hráči, kterých má být ideálně tři až pět, se zapojují tím, co se svým unikátním hrdinou chtějí dělat a říkat. Děj se tak neustále posouvá.

Tvůrci se mimo jiné zevrubně zaměřovali i na dílčí mechanismy. K dispozici je rozsáhlá editovatelná mapa se záchytnými body, od nichž se hráči mohou odvíjet, nechybí ani itinerář s herními předměty a sekce pro pilování vlastností jednotlivých herních hrdinů. Občas je nutné hodit i virtuální kostkou.

img-6788-min

Přečtěte si takéByty Airbnb jsou prázdné, opět v nich budou bydlet domácí aneb jak pandemie ovlivňuje nemovitosti v PrazeByty Airbnb jsou prázdné, opět v nich budou bydlet domácí aneb jak pandemie ovlivňuje nemovitosti v Praze

Klíčovou funkcí je také automatizace pravidel se zajištěním takřka neomezených možností hrát (a to i tehdy, pokud hráč nemá zkušenosti s papírovými RPG). Průběh hry se navíc nemusí nutně odvíjet pouze od chatování – využívat bude možné i video.

Podpora českých investorů a nově i lidí na Kickstarteru

Vzhledem, že tento koncept nemá na trhu s mobilními hrami obdoby (k překvapení samotného Rooseho), sklidil úspěch ještě předtím, než se přemýšlelo o veřejném vydání. Investoval do něj totiž například Jiří Hlavenka, vůbec první investor společnosti Kiwi.com, a také Oliver Dlouhý, pro změnu samotný zakladatel brněnského travel startupu, což tvůrcům přidalo vítr do plachet.

„Jsem docela otevřený ke všem oborům, ve kterých mám aspoň určitou míru přehledu, což o gamingu platí. Hodnotím ale atraktivitu investice podle kvality záměru a foundera, nikoli podle segmentu, a zde mně obojí přesvědčilo,“ komentuje Hlavenka své rozhodnutí.

Jen na investorské pomoci to však nestojí. Fireball před pár hodinami spustili i crowdfundingovou kampaň na Kickstarteru, kde poptávají minimálně dvacet tisíc dolarů (lehce přes půl milionu korun) výměnou za přednostní vstupy do hry v rámci úvodního testování. To by se mělo odehrávat před začátkem září letošního roku.

„Fireball RPG chceme vydat během podzimu až zimy tohoto roku a bude dostupné jak na iOS, tak na Android,“ dodává Roose a zmiňuje, že se zpočátku budou soustředit na americký trh, kde je poptávka po těchto typech her větší. Půjde však o globální rollout a zahrají si i Češi. Za prvních pár hodin už na Kickstarteru mají vybrané téměř tři tisíce dolarů, tedy necelých 75 tisíc korun.